Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det frekt å si at man ikke ønsker seg ting i julegave..? Jeg er veldig lei av ting og ønsker ikke å ha flere ting enn det som er nødvendig, men hver bursdag og jul får jeg en haug nye ting i gaver, og det er jo i og for seg selv koselig - jeg setter pris på omtanken, og er litt redd for at de skal ta det personlig om jeg sier det, for noen av dem er ganske nærtakende.. Føler det blir litt slemt å bare kvitte meg med tingene jeg får også.

Noen forslag til hvordan man kan formidle det på en OK måte til de man kjenner? Hvordan hadde du tatt det?

Anonymkode: 29615...a90

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det frekt å si at man ikke ønsker seg ting i julegave..? Jeg er veldig lei av ting og ønsker ikke å ha flere ting enn det som er nødvendig, men hver bursdag og jul får jeg en haug nye ting i gaver, og det er jo i og for seg selv koselig - jeg setter pris på omtanken, og er litt redd for at de skal ta det personlig om jeg sier det, for noen av dem er ganske nærtakende.. Føler det blir litt slemt å bare kvitte meg med tingene jeg får også.

Noen forslag til hvordan man kan formidle det på en OK måte til de man kjenner? Hvordan hadde du tatt det?

Du får ønske deg forbruksvarer og komme med konkrete eksempler. F.eks kremer, hårprodukter, olivenoljer mm. 

Det er alltid noen som vil komme til å gi deg gaver og jeg er enig i at det kan bli mye unødvendig etterhvert. Men etter at jeg har begynt å komme med klare føringer på hva vi ønsker oss, så har det blitt mye bedre. Og det gjelder jo både barn og voksne. 

• Liker 8
Skrevet

Gi beskjed om at du heller ønsker at de donerer til noe veldedig fordi du har alt du trenger?

• Liker 3
Skrevet

Eller så kan du ønske deg opplevelser. Teater, kino,konsert ? Eller gavekort på spotify eller andre  streamingtjenester? 

Anonymkode: 9e731...21d

• Liker 6
Skrevet

Ønsk deg gavekort på senter? De fleste senter har matbutikk også, så om du ikke trenger "andre ting" kan du bruke det på mat. Høres litt bedre ut enn "orker ikke"

• Liker 2
Skrevet

Enig med både deg og alle svarene du har fått ;)

Kjenner meg veldig igjen i å ikke orke flere ting, selv om det er aldri så godt ment fra giveren. Men så lenge det finnes jul og bursdag, og mange bruker gaver til å vise at de setter pris på andre, så blir det neppe slutt på det. Da er det greit å ønske seg alternativer, så andre vet hva du vil bli glad for. Badeskum, vin, olivenolje, alternative gaver eller støtte til organisasjoner du liker. Det er mange muligheter som ikke innebærer å fylle huset med enda flere ting, og som Krokanis påpeker høres det mer positivt ut å levere fra seg noen ønsker heller enn å si at du ikke orker flere ting.

Anonymkode: 82f03...323

• Liker 3
Skrevet

Å bare si at du ikke vil ha noe er veldig lite effektivt. Folk har gjerne lyst til å gi gave, så de gir noe uansett.

Lag en ønskeliste over ikke-ting du ønsker deg. Gavekort på spesifikke butikker/firmaer. Donasjoner til spesifikke formål eller alternative gaver (f.eks geit). Forbruksprodukter du bruker, vær helt spesifikk. Pass på at listen inneholder flere prisgrupper, nok gaver og er veldig spesifikk.

Når du formidler denne listen kan du velge mange ulike fremgangsmåter. Du kan for eksempel ta den selvironiske løsningen der du fokuserer på at du er veldig vanskelig å finne gaver til. Du kan bruke enkelte punkter som svar på "hva ønsker du deg". 

Anonymkode: 6e330...aad

Skrevet

Bruk evnen din til å snakke med folk. Si det rett ut. Vil folk likevel gi noe så økan du ønske deg noe å spise/drikke, opplevelser eller donere tingene til noen som trenger det. Skjønner ikke helt hva som er problemet?

Respekterer ikke folk dine ønsker? Du er ikke frekk fordi du ikke vil ha flere ting. Jeg ville ikke lagt noe mer i det hvert fall.

De fleste mennesker i Norge trenger jo ikke så mye mer. Vi har det meste, og trenger vi noe kjøper vi det ofte selv. Det jeg syns er koselig å lage ting selv. Det er ikke noe folk som regel har, og jeg har brukt tid, og omtanke på det. Men da snakker jeg ofte med folk før jeg lager. Strikker ikke votter til noen som har fem par, og lager ikke konfekt med nøtter til en som har nøtteallergi. Og nå har noen fått til vane å få de tingene jeg lager, og kan bli skuffet om man ikke opprettholder tradisjonen som tydeligvis har utviklet seg. 

Hvis du var min venn hadde jeg hvert fall respektert ditt ønske uten å blunke. 

Anonymkode: cf3ee...81e

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier rett ut at jeg ikke vil ha gave, men dersom de føler at de må bruke penger kan de heller kjøpe gave og legge under juletreet i byen (til fattige barn). Ofte blir jeg heller invitert på middag, og det er veldig hyggelig. 

Anonymkode: 7d2e7...2b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å si at man ikke ønsker seg flere ting, men fornuftig. Jeg har selv sagt det til mine, og det tok de helt fint. Sa at jeg har for mange ting allerede, og at det ikke er plass til mer i min bolig, så jeg ønsker meg heller forbruksting. Vin, kremer, kinobilletter, og bøker. Ja jeg regner også bøker som en forbruksting, for de fleste leser jeg og gir videre. :) Innimellom kan jeg sette ting som sengetøy på ønskelisten, men da har jeg gjerne et konkret sengesett jeg skriver opp, og et annet jeg er klar for å kaste ut. Jeg orker ikke lenger ting som hoper seg opp! 

Mine venner og min familie har respektert dette fullt ut, uten noen sure miner. Jeg kjøper også sjelden ting til voksne, da jeg vet at de fleste har det som meg. At de har nok av ting. Jeg kjøper derfor ting som kan spises, drikkes eller oppleves. Eller konkrete ting mottaker har ønsket seg. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er teit å gi folk ting du ikke har peiling på om de liker, fikk Khalervase for 2 år siden, ikke akkurat det som sto høyest på ønskelista, angrer på at jeg ikke byttet den. Da hadde den ikke stått inne i et skap.

• Liker 1
Skrevet

Har god erfaring med å være helt konkret om at jeg ønsker meg ting som kan spises, drikkes, brukes opp eller oppleves. Man kan også ønske seg ting man trenger skifte ut; feks drøye kjøp av nye badehåndklær og heller ønske seg det til jul om man trenger skifte ut. Eller 'jeg har sett noen fine sko jeg ønsker meg og tenkte kjøpe på januarsalget, så ønsker meg gavekort på skobutikk XX'. Her har vi kulturhus, så har også ønsket meg gavekort der som jeg har brukt på kino/konserter/teater.

Før jul kan man jo også i god tid ta opp med venninnegjengen at man ønsker å kutte ned på antall gaver,  og spørre om dere ikke heller kan ta en kveld ute sammen for å spise/se et show .  

• Liker 3
Skrevet

Viktig å være konkret, tenker jeg. Send ut en melding til familien/de du pleier å gi til, og spør hva de ønsker seg. Samtidig kan du komme med dine gaveønsker.

Jeg har en venninne som presiserer at hun ikke ønsker seg ting, men opplevelser. Det er veldig vanskelig å gi en gave som ikke koster skjorta da. Har gitt henne kinogavekort flere ganger (jul og bursdag). Andre ting koster gjerne mye (vinsmaking, gavekort på middag, konsert, teater, tur ...). Så det ender gjerne opp med et par flasker vin (eller en flaske bedre vin).

Det blir fort dyrt når man skal gi bort en opplevelse - eller det er mye styr med planlegging, hvis du vil ta med personen ut på noe, ordne med barnevakt, finne passende dato (man kan ikke bare kjøpe en billett til noe og satse på at det går bra), slik at det ofte bare koker bort.

Anonymkode: 9bede...12a

Skrevet

Jeg tror det lureste her er å sende en melding først om hva de ønsker seg - for så å si tydelig hva du ønsker deg(og at du ikke ønsker deg ting). Det kan du svare etter de har gitt tilbakemelding uavhengig av om de spør tilbake.

Men da må du si det høflig "Jeg ønsker meg gjerne noe spiselig eller opplevelsesgavekort(f.eks kinobillett) - har tatt en skikkelig ryddejobb hjemme med mye ting jeg ikke bruker lengre, så fra og med i år tenkte jeg at jeg skulle la være å ønske meg pynt og ting, jeg har så mye :) "

Anonymkode: 012f5...63b

Skrevet

Hvordan "orker" man ikke å få flere ting? Blir man sliten av dette? Er det slik at uansett hva man får, så er det ubrukelige ting?

"Uff nei, nå fikk jeg et sokkepar eller en genser". "Dette orker jeg ikke"

Høres helt latterlig ut.

Anonymkode: 36fb0...114

• Liker 1
Skrevet
På 31.10.2017 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Men her er mannen enig og resten av familien også, så hos oss gir ikke de voksne gaver til hverandre, kun barna. Ellers er det bare bytting av penger og ender opp i masse rot man ikke trenger eller ønsker seg.

Men jeg er for impulsive gaver, f eks hvis jeg er i Gokk og ser at "ÅÅÅ, den der hadde Elin elsket!" for da kommer det fra hjertet og er ikke et pliktkjøp uten tanker.

Anonymkode: c6d4f...780

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan "orker" man ikke å få flere ting? Blir man sliten av dette? Er det slik at uansett hva man får, så er det ubrukelige ting?

"Uff nei, nå fikk jeg et sokkepar eller en genser". "Dette orker jeg ikke"

Høres helt latterlig ut.

Anonymkode: 36fb0...114

Det er faktisk ganske slitsomt å måtte ta i mot en haug f eks kjøkkenting man ikke har plass til eller bilder eller pynteting eller ja, en genser man ikke liker, som man føler man må bruke. Dessuten er forbrukssamfunnet ikke greit.

Anonymkode: c6d4f...780

• Liker 5
Skrevet

Jeg har i alle år prøvd å si at jeg bare ønsker meg penger, men det er jo helt umulig å få igjennom. 

Anonymkode: f522d...207

Skrevet

Ønsk deg ting som du uansett ville kjøpt til deg selv, f.eks. kjøkkenkniv, stekepanne, sengetøy osv, om det er noe du vet du kommer til å kjøpe selv uansett. Eller ønsk deg gavekort på et kjøpesenter, en butikk, nettbutikk osv. Eller si at du ønsker deg noe spiselig/drikkelig som du liker.

Folk liker ikke å la være å gi gaver, og mange liker heller ikke å gi gavekort har jeg fått med meg. Så det kan være lurt å liste andre ting enn bare gavekort/penger også. Hadde ikke likt å la være å gi noe selv, men er gjerne en som sier jeg ikke ønsker meg noe eller trenger noe. Synes det er stress å måtte finne noe jeg ønsker meg, for at jeg ikke skal få masse ting som jeg ikke har plass til og bruk for. I fjor f.eks. fikk jeg en gigantisk sakkosekk fra foreldrene mine, med et håp om at jeg likte den for det gikk ikke an å bytte den inn. Så i år skal jeg prøve å være mer direkte i hva jeg ønsker meg og hvorfor jeg ønsker meg akkurat disse tingene.

Anonymkode: 1c44b...681

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...