AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Inntektene går til FORUT, Sri Lanka. Hvor mye ville du gitt for suppe og kunst? Anonymkode: 05adf...58f
Gjest ricecrispies Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inntektene går til FORUT, Sri Lanka. Hvor mye ville du gitt for suppe og kunst? Anonymkode: 05adf...58f Gi det du vil og har råd til.
Gjest Citronella Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Kommer veldig an på hvilken kunstner og hva slag kunst det er snakk om. Skikkelig kunst er kostbart og veldig individuelt hva man liker, så merkelig at barnehagen forventer at "alle" skal kjøpe? En suppetallerken ville jeg gitt 150 kr for, og da går det til en god sak.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Burde skrevet at kunsten er laget av barna/voksne i barnehagen. TS Anonymkode: 05adf...58f 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 I vår barnehage var det satt fast pris på suppe: 50kr. Dei selde ikkje kunst. Men kake som kosta 10kr per kakestykke. At en får bestemme pris er vell for at alle skal kunne delta. Betal derfor det du har råd til/ så mykje du ønsker å støtte Forut med. Anonymkode: d0110...563 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 På FN-dagen hadde vi tilstelning i barnehagen. Barna hadde laget kunst som vi fikk med hjem og det ble servert mat fra mange land. Dette kostet da 100kr pr familie. Helt grei pris syns jeg. Pengene ble gitt til en skole i et annet land tror jeg ( husker ikke helt, jeg kunne ikke komme dessverre) Det er jo om å gi penger til en god sak og ikke betaling for mat og barnekunst. Gi det du har råd til om det er 50, 100 eller 500 ( eller noe i mellom) Anonymkode: 00c2c...aad 1
Luckiness Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Kommer an på om det er hjemmelaget eller Toro. 20kr for Toro og opp mot 50 for hjemmelaget. Kunst 50kr. Men kommer jo litt an på hva det er. Man kjøper jo for å støtte, men betaler man bør det være noe som kan stå fremme/brukes og ikke at man kjøper for å legge det vekk. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 Vi hadde 70 i inngang per familie, fikk da saft og pølser, pluss ulike retter og kaker/boller fra foreldre (ca halvparten kanskje som hadde med?). Barnets kunst ble solgt for 50 kr, og mulighet for lodd på diverse småtteri, gevinst på annethvert lodd på våre, 5 kr per lodd. Anonymkode: 2bdea...25a
Blikkboks Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Vi betalte 200kr for mat for heile familien + kunsten (to maleri). Vi hadde med mat, kan hende vi hadde betalt meir om vi kom uten mat (5 pers i familien). Ein må gje etter lommeboka tenker eg😊 Endret 31. oktober 2017 av Blikkboks 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 4 timer siden, Citronella skrev: Kommer veldig an på hvilken kunstner og hva slag kunst det er snakk om. Skikkelig kunst er kostbart og veldig individuelt hva man liker, så merkelig at barnehagen forventer at "alle" skal kjøpe? En suppetallerken ville jeg gitt 150 kr for, og da går det til en god sak. Du skjønner at det ikke selges ekte kunstverk i barnehager? Det er selvsagt barnas resultat av estetiske prosesser, eventuelt barna/voksnes hobbyproduksjon dersom det er halvfabrikata. Anonymkode: 28f29...e05 4
Gjest Citronella Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skjønner at det ikke selges ekte kunstverk i barnehager? Det er selvsagt barnas resultat av estetiske prosesser, eventuelt barna/voksnes hobbyproduksjon dersom det er halvfabrikata. Anonymkode: 28f29...e05 Ja, jeg skjønte det etter at TS presiserte. Ville ikke kalt det kunst, men det er en annen diskusjon.
T-Rex Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 Takk, TS. Når jeg leser om sånt, er jeg mindre lei meg for at jeg ikke fikk barn. Dette er tvungen veldedighet, noe jeg virkelig ikke kan fordra, når det ikke går over statsbudsjettet. FORUT får forøvrig en raus porsjon penger fra staten hvert år også, vesentlig mer enn det som samles inn. 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 15 minutter siden, Citronella skrev: Ja, jeg skjønte det etter at TS presiserte. Ville ikke kalt det kunst, men det er en annen diskusjon. Enig! Anonymkode: 28f29...e05
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 OT, jeg synes det er en skikkelig uting at arrangementer i barnehagen skal koste noe. I barnehagen vår har de høstkafe hvor alt koster, i tillegg så har de salg av diverse stæsj fra Forut. Jada, pengene går til en god sak og de fleste har råd til det. Men så er det familier der 200 kr er mye penger. Kjøpepresset er stort på å kjøpe kunstverk, mat, kaffe, inngang osv.. Og når alle de andre barna får kosebamser er det vanskelig at ens egne barn er de eneste som ikke får. Det er eksempler på at foreldre har hentet barna før disse arrangementene eller tatt de fri fordi de ikke har råd. Anonymkode: e9bd2...ebb 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #15 Skrevet 1. november 2017 På 31.10.2017 den 18.32, T-Rex skrev: Takk, TS. Når jeg leser om sånt, er jeg mindre lei meg for at jeg ikke fikk barn. Dette er tvungen veldedighet, noe jeg virkelig ikke kan fordra, når det ikke går over statsbudsjettet. FORUT får forøvrig en raus porsjon penger fra staten hvert år også, vesentlig mer enn det som samles inn. Enig i at denne tvungne veldedigheten er en skikkelig uting. De bruker at barna vil føle seg utenfor som pressmiddel mot foreldrene. Hadde ikke gitt en dritt, og mener alle burde boikotte dette. Anonymkode: ff119...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #16 Skrevet 1. november 2017 hadde gitt 100 pr kunstverk. Anonymkode: 7e6ee...caa
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #17 Skrevet 1. november 2017 Jeg kan ikke fordra slik tigging. Jeg hadde funnet på en god unnskyldning for å ikke komme. Anonymkode: cc237...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #18 Skrevet 1. november 2017 Herlighet så sære mange folk er! Disse typiske arrangementene i barnehager (høstfest/foreldrekafe osv) handler om at barna gjør noe for å samle inn penger til et godt formål. Da lager de eksempelvis noe (som man kaller barnekunst) som de stiller ut og selger til foreldrene. Personalet i barnehagen, gjerne sammen med barna, baker eller lager mat som serveres. Det er vanlig at man legger opp til at hver enkelt betaler det de har mulighet til. Dermed betaler noen 20 kr og noen 200kr. At man skal gi mindre hvis det er en torokake ol er utrolig smålig. Det handler da ikke om å servere den flotteste kaken, det handler om å støtte et godt formål, og det handler om å lære barna noe om å hjelpe andre. Anonymkode: 9be45...58d 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #19 Skrevet 1. november 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: At man skal gi mindre hvis det er en torokake ol er utrolig smålig. Det handler da ikke om å servere den flotteste kaken, det handler om å støtte et godt formål, og det handler om å lære barna noe om å hjelpe andre. Men forstår du ikke at mange har anstrengt økonomi og føler seg forpliktet til å gi selv om de ikke har råd? Anonymkode: cc237...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #20 Skrevet 1. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men forstår du ikke at mange har anstrengt økonomi og føler seg forpliktet til å gi selv om de ikke har råd? Anonymkode: cc237...6fb Jo det forstår jeg. Det jeg skriver er at det er smålig å velge å donere mindre penger til et godt formål basert på hvor fin kaken som serveres er. Det du drar frem er en helt annen diskusjon. Anonymkode: 9be45...58d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå