FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Vi har ei på 2 år (ble 2 i sept) som, særlig det siste året, har vært veldig glad i å sove. Sovner fort uten en lyd om kvelden, våkner aldri om natten og sover leeenge om morgenen (her snakker vi til 12 på det verste, haha). Begynte i bhg i august og må vekkes de dagene hun skal i bhg. Den siste uka har hun plutselig våknet i 6-tida (ca. 1 time for tidlig, haha) og skal stå opp. I dag toppet det seg da hun skulle opp klokka fem! Guri, er dette den nye standarden eller er det bare noe tull hun holder på med? Hun sover dupp på omtrent en time, både hjemme og i bhg.
Vera Vinge Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Det er jo ikke så rart at hun våknet fem i dag, da, hvis hun har våknet seks siste uka. Mtp. at klokka ble stilt i helga. Og så er det jo etter mine begreper mer vanlig å våkne seks enn å sove til 12... Har hun endret døgnrytmen siden hun begynte i barnehage, altså legger dere henne før, og at det kan forklare at hun våkner tidligere? For hvis hun før kunne sove fra 19 til nærmere 12 neste dag, i tillegg til dagsoving, ville jeg nesten lurt på om det var noen grunn til at hun var spesielt sliten. Jeg husker nemlig et slikt søvnbehov fra før det ene barnet mitt fikk fjernet mandlene. Han ble liksom aldri uthvilt, selv om han var mer morgenfugl, men kunne sove veldig lenge på dagen. 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Dette er helt normal tid å våkne på. 5 er kanskje litt tidlig, men er jo ikke rart nå som klokka ble stilt... det tar litt tid å komme tilbake til riktig rytme etter at klokka er stilt, men det går seg til etter hvert. Jeg syns også det høres litt vel mye ut å sove fra 19-12 neste dag.. Anonymkode: c4fd9...c4c 1
FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2017 Tenkte kanskje hvis det var klokkestillinga så burde burde hun våkne tidligere på søndag og til dels mandag, men det kan selvsagt ha noe med det å gjøre også. Nei, legger seg en halvtime tidligere enn før bhg, kanskje opp mot en time tidligere noen dager. Men hun sov jo til både ni og ti fram til for en uke siden (om hun ikke ble vekket) selv om hun har gått i bhg snart to mnd. Hun la seg ikke 19.00 før, skjønner ikke hvor dere har det fra? Og når hun sov til 10/11/12 sov hun ikke dupp - da var hun naturligvis ikke trøtt. Har tatt det opp med HS og lege, ingen synes det hørtes bekymringsverdig ut. Unormalt, kanskje, men ikke farlig. Og jeg vet, og forstår, at det er normalt at unger står så tidlig opp, men det er jo ikke normalt for henne, derfor jeg spør.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Rundt Kl 19 er da barn på den alderen bør legge seg. Det er best for døgnrytmen og i forhold til hormonene gjennom døgnet og for å få nok søvn før barnehagen. Det er vel bare bra at døgnrytmen har blitt bedre for hvis dere må vekke henne på hverdager så er det jo tydelig at hun bør legges tidligere på kvelden for å få nok søvn. Når legger hun seg da? Anonymkode: c4fd9...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg lurer også på når hun pleier å legge seg.. Anonymkode: 7feb9...0f3 2
FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2017 Etter bhgstart har hun lagt seg 18.30/19.00. Hun har sovet til ca.09.00 (gjennomsnittlig) de dagene hun ikke er i bhg (går ikke fulltid). Vekkes 07.30 på bhg-dager. Har vært stabil i to mnd, som sagt, og siste uka har hun plutselig våknet litt før seks. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 Jenta vår, 2 år, fikk trøbbel med vintertida. Våkna kvart over fire to dager på rad..... dorsøkte å legge henne senere pga vintertid,men hun våkna likevel. Hun HAF ellers våkna tidlig mellom seks og sju. Så du har vært heldig. Seks tida er helt normalt.... Anonymkode: c016e...d7a
FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg er klar over at det er normalt at barn våkner til tidlig og at vi er heldige, men det er jo ikke normalt for henne.. Bare plutselig skjedd hver dag den siste uka! Men.. Vi kan bare glemme denne tråden. 1
Strawberrygirl Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 Min 2 åring har også begynt med dette. Før kunne hun sove til kl 9 i helgene (men sovnet ikke før ni på kvelden). I der siste har vi klart å få henne til å sovne kl 20 på kvelden, men da våkner hun rundt kl 6 på morgenen 🙈 håper at det bare er en fase, og at hun begynner å sove litt lenger igjen. Kjenner til følelsen når noe blir endret ift søvn, når man er vant med noe annet 😝 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 5 er mer regelen enn unntaket hos oss Anonymkode: 82847...141 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 3 timer siden, FantasDick skrev: Vi har ei på 2 år (ble 2 i sept) som, særlig det siste året, har vært veldig glad i å sove. Sovner fort uten en lyd om kvelden, våkner aldri om natten og sover leeenge om morgenen (her snakker vi til 12 på det verste, haha). Begynte i bhg i august og må vekkes de dagene hun skal i bhg. Den siste uka har hun plutselig våknet i 6-tida (ca. 1 time for tidlig, haha) og skal stå opp. I dag toppet det seg da hun skulle opp klokka fem! Guri, er dette den nye standarden eller er det bare noe tull hun holder på med? Hun sover dupp på omtrent en time, både hjemme og i bhg. Det er normalt at det blir endringer i døgnrytmen når de begynner i barnehagen. Det er også sånn at barn endrer seg når de blir eldre. At hun har vært glad i å sove, vel, du har ingen garanti for at det er noe som kom til å bli permanent. Jeg tenker at du heller kanskje kan glede deg over at det har vært så stabilt så lenge. Litt endringer, i en uke, det tåler du. Anonymkode: 4998c...2fa 3
Minlillelykke Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 Skjønner frustrasjonen din. Vår har nok ikke sovet like lenge som din, men det er forskjell på 06:00 og 07:00. I hvertfall for min høygravide, søvntrengende kropp🙈 Vår sliter med mye mareritt, så mulig det er årsaken. 1
FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #14 Skrevet 31. oktober 2017 Takk til @Strawberrygirl og @Minlillelykke ; de eneste som faktisk forstod hva jeg mente. Får håpe det bare er en fase, for vi ikke er spesielt glad for å stå opp så tidlig. Dessuten blir hun så sur, trøtt og lei utover dagen, grøss. Hun har sovet litt lengre dupp hjemme disse dagene hun har våknet så tidlig, men sover i underkant av en time i bhg. Litt mer bråk og sånt der.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #15 Skrevet 31. oktober 2017 Vanskelig å vite hva årsaken er - Hvis dere lagt henne mye seinere før hun begynt i barnehagen slik at hun ville sove lenge neste morgen er det faktisk unormalt. Selvfølgelig våkner de fleste småbarn mellom 5-8 på morgener. Anonymkode: 5f948...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #16 Skrevet 31. oktober 2017 1 hour ago, FantasDick said: Takk til @Strawberrygirl og @Minlillelykke ; de eneste som faktisk forstod hva jeg mente. Det var da voldsomt. Anonymkode: 7feb9...0f3 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #17 Skrevet 31. oktober 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Det var da voldsomt. Anonymkode: 7feb9...0f3 Ikke sant? Etter å ha lest dette kommer jeg til å le litt når jeg er fortsatt i seng kl 0500 og ts må opp til å passe på ungen. Anonymkode: 5f948...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Ikke sant? Etter å ha lest dette kommer jeg til å le litt når jeg er fortsatt i seng kl 0500 og ts må opp til å passe på ungen. Anonymkode: 5f948...ff0 Også har det vart en hel uke! Krise. Anonymkode: 7feb9...0f3 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #19 Skrevet 1. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt. Anonymkode: 7feb9...0f3 Forsåvidt enig, men vi er nok ved kjernen av problemet der: Det er mor som sliter med dette. Anonymkode: 4998c...2fa 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #20 Skrevet 1. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Også har det vart en hel uke! Krise. Anonymkode: 7feb9...0f3 Forsåvidt enig i denne og. Syns det overdrives når en ringer både doktor og helsesøster etter endringer som kun har vart en uke. Anonymkode: 4998c...2fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå