Gå til innhold

Flere som er lei av NRK-programmer som "Line fikser kroppen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle NRK-produksjoner for unge seere i det siste virker som de er skodd over samme lest, med de samme folka hele tiden. "Jævla homo", "Innafor", og nå "Line fikser kroppen", ++. Virker som en liten gruppe instakjendiser fra Oslo (som figurerer på hverandres serier og SoMe-profiler hele tiden) har klippekort hos NRK, og resultatet er middelmådig. Programmene skal liksom være banebrytende, men anmeldelsene har jo mildt sagt vært labre hver gang. Spesielt har programmene blitt beskyldt for å være overfladiske.

Jeg har sett noen episoder av det meste og er ikke spesielt imponert. Jeg synes absolutt vi trenger gode programmer om kropp, men da forventer jeg mer enn enkle løsninger og samme budskap som alltid ("det sitter i hodet, man må bare bli glad i seg selv"). Når statskanalen produserer så bør det være noen ambisjoner, dypdykk og samfunnskritikk, ikke nok en programleder som filmer seg selv med mobilkamera og sier de samme flosklene. Tenker også at NRKs repertoar av unge programledere og personer burde være mer variert og spennende, når alle kommer fra samme vennegjeng/miljø i Oslo med samme liv, sjargong etc. så er det begrenset hvor nyskapende det får blitt. 

Synes denne anmeldelsen satte fingeren på noe - nemlig at programmer om kropp, kjønn og legning faktisk trenger en god porsjon samfunnsanalyse for å funke: https://www.dagbladet.no/kultur/line-vil-fikse-kroppen-men-holder-det-a-kle-av-den/68836423

Meninger? Noen som synes disse programmene fortjener beste sendetid, eller er det flere som har fått nok?

Anonymkode: 2e0b9...660

• Liker 49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om mye av den intellektuelle aktiviteten har forsvunnet fra statskanalen. Vi sitter igjen med en del unge folk som ikke helt vet hva de gjør og kanskje heller burde holdt seg til blogging. 

Anonymkode: ef234...bf7

• Liker 21
Skrevet

Nå er vel alle de programmene du nevner laget av og for NRKs ungdomsavdelig, altså P3/NRK3. De lager ofte litt alternative programmer som skal passe for yngre grupper, og ikke de som ser på gullrekka på NRK1. Jeg er 23 og syns de programmene er helt ok, men de er ikke like "dype" som de kunne vært. Enig i at de blir litt overfladiske og sånt, men nå er vel NRK3 sitt mål å få unge til å se på, bli underholdt og kanskje reflektere bittelitt rundt temaet. Ikke et undervisningsprogram med masse dype tanker og problemstillinger 

Anonymkode: d17d9...afb

• Liker 6
Gjest Walkingdead
Skrevet

Enig, og jeg har samme inntrykk som ts, at de er venner hele bunten.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel alle de programmene du nevner laget av og for NRKs ungdomsavdelig, altså P3/NRK3. De lager ofte litt alternative programmer som skal passe for yngre grupper, og ikke de som ser på gullrekka på NRK1. Jeg er 23 og syns de programmene er helt ok, men de er ikke like "dype" som de kunne vært. Enig i at de blir litt overfladiske og sånt, men nå er vel NRK3 sitt mål å få unge til å se på, bli underholdt og kanskje reflektere bittelitt rundt temaet. Ikke et undervisningsprogram med masse dype tanker og problemstillinger 

Anonymkode: d17d9...afb

Jeg er helt enig i at målgruppen er et viktig poeng, og mener på ingen måte at slike programmer skal være rettet mot middelaldrende folk som ser på Gullrekka. Men jeg synes ikke dét at programmet retter seg mot unge folk betyr at ambisjonsnivået bør være lavt. Tvert imot er det jo ekstremt viktig at programmer som retter seg mot en sårbar gruppe, bruker skikkelig god journalistikk og nyskapende metoder. Det er der det skorter for meg. Å lage et program om kroppspress blir ikke spesielt nyttig om det bare plasserer skylden hos ungdommen selv ("man må tenke annerledes"), det bør jo rette et blikk på det samfunnet rundt ungdommen som bidrar til presset. Man begynner ikke å hate sin egen kropp ut av ingenting, det skjer på grunn av strukturer rundt deg allerede fra du er veldig liten. Hvis man skal forandre på ting så er det jo dit man må se.

Litt av problemet med å velge programledere som bare er hippe, kule folk uten nok faglig tyngde i ryggen, er at journalist-teften uteblir. Et eksempel er i Innafor, hvor man f.eks. intervjuet en plastisk kirurg, uten å stille kirurgen til veggs slik en dyktig journalist skal gjøre. Han fikk sitte og prate til ungdom i beste sendetid, uten å bli utfordret. Jeg skjønner ikke helt hva unge folk skal ta med seg fra et slikt program, hvor status quo bare blir resirkulert.

En annen ting er at det stadig er den samme demografiske gruppa som blir presentert. Veldig mange unge i Norge er ikke insta-kjendiser bosatt på Grünerløkka med bakgrunn fra Westerdals, hva med å se litt lenger og representere flere grupper, miljøer, steder og kulturer. Et eksempel er Jævla Homo. Når NRK nettopp har viet en hel Skam-sesong til kjærlighet mellom hvite unge Oslo-menn (flott!), hva med å velge en annen variant når de like etter lager Jævla Homo? Jeg kan ikke huske sist lesbisk kjærlighet ble representert i noen særlig grad på norsk TV. Eller homofili når man er fra bygda, eller med bakgrunn i andre kulturer. Det er der journalistiske ambisjoner ligger. 

• Liker 23
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig. Har ikke sett Line-programmet fordi jeg er drittlei personen/sjangeren, men jeg har sett Innafor og Jævla Homo. Tanken er god, men det blir for overfladisk på en måte. Det er som du, TS, sier, samme folka, samme bakgrunn og samme omgivelser. Jeg klarer ikke å relatere meg til det i det hele tatt, fordi ALLE er kule hipstere i Oslo.

Skam var bedre sånn sett, da var det forskjellige mennesker med forksjellig bakgrunn og jeg som ung voksen kunne like godt relatere meg til det som skjedde der.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er helt enig. Har ikke orket å se programmene, fikk overhodet ikke lyst etter å ha sett reklamene. Jeg er i målgruppen, men disse programmene blir altfor fjollete og useriøse for min del. Ønsker meg et (fakta)program som er en blanding av Jeg mot meg, Trond-Viggos Kroppen og Skam, med fokus på hvordan lære seg å takle hverdagslige (psykiske) utfordringer. 

Anonymkode: 53e17...332

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke sett det, men det er ei slitsom dame jeg allerede har fått nok av.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er drittlei hele dama. Hun er overalt! :sur: Edit: Er enig når det gjelder innlegget til TS, forresten! Gode poenger som kommer frem i innlegget. 

Endret av Skribent09
  • Liker 7
Skrevet
På 31.10.2017 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Alle NRK-produksjoner for unge seere i det siste virker som de er skodd over samme lest, med de samme folka hele tiden. "Jævla homo", "Innafor", og nå "Line fikser kroppen", ++. Virker som en liten gruppe instakjendiser fra Oslo (som figurerer på hverandres serier og SoMe-profiler hele tiden) har klippekort hos NRK, og resultatet er middelmådig. Programmene skal liksom være banebrytende, men anmeldelsene har jo mildt sagt vært labre hver gang. Spesielt har programmene blitt beskyldt for å være overfladiske.

Jeg har sett noen episoder av det meste og er ikke spesielt imponert. Jeg synes absolutt vi trenger gode programmer om kropp, men da forventer jeg mer enn enkle løsninger og samme budskap som alltid ("det sitter i hodet, man må bare bli glad i seg selv"). Når statskanalen produserer så bør det være noen ambisjoner, dypdykk og samfunnskritikk, ikke nok en programleder som filmer seg selv med mobilkamera og sier de samme flosklene. Tenker også at NRKs repertoar av unge programledere og personer burde være mer variert og spennende, når alle kommer fra samme vennegjeng/miljø i Oslo med samme liv, sjargong etc. så er det begrenset hvor nyskapende det får blitt. 

Synes denne anmeldelsen satte fingeren på noe - nemlig at programmer om kropp, kjønn og legning faktisk trenger en god porsjon samfunnsanalyse for å funke: https://www.dagbladet.no/kultur/line-vil-fikse-kroppen-men-holder-det-a-kle-av-den/68836423

Meninger? Noen som synes disse programmene fortjener beste sendetid, eller er det flere som har fått nok?

Skjønner ikke poenget med hele programmet. Også bruker de lisenspenger på det tullet! 

Anonymkode: 83056...877

• Liker 4
Skrevet

Synes det blir for dumt ! 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke sett det. Men generelt virker slike program ofte mot sin hensikt. For du minner mennesker på at kropp betyr noe, og at de burde vurdere egen kropp. Det er ikke slik at folk tenker "ja, nå skal jeg like kroppen min". De tenker "oi, kanskje jeg har like stygg kropp som den i serien som de forsøker akseptere" eller "oi, det er så mange som misliker overvektige i samfunnet og det er så negativt å være overvektig at denne dama må bruke ekstremt mye tid og krefter for å forsøke takle at hun er overvektig". 

Altså, programmet hamrer inn at det er problematisk å ha en "stygg" kropp, være overvektig eller annerledes. Budskap om å akseptere seg selv drukner. Hvor mange ville akseptert seg selv om du først fortalte noen at de var en idiot- men at det var greit og de måtte akseptere seg selv? Det er omtrent samme emosjonelle reaksjon mange vil ha om kroppen sin. Du forteller dem noe negativt om kroppen deres, men at de burde akseptere seg selv. Noe som har høyere sjanse for at folk ender opp med å mislike kroppen sin i stedet

Et bra kroppsprogram ville vært at du hadde 10 personer i alle varianter, påkledde som i begynnelsen av programmet sa "vet du, jeg bryr meg ikke så mye om kropp, jeg". Så handlet de 12 neste episodene om helt andre problemstillinger i livet som faktisk er viktig. 

Anonymkode: cb839...47a

• Liker 17
Skrevet

Jeg er så enig! Er så lei den vennegjengen fra Oslo som hyper hverandre opp og lever av å legge ut bilder og piss i SoMe. "Sterke meninger" og skal reagere på alt og alle. Alt som er krenkende, hets, psykiske lidelser, kroppspress og alt annet som er in for tiden. 

Anonymkode: 37361...56a

• Liker 9
Skrevet (endret)

De har alle lik personlighet i tillegg. Å være en sprudlende airhead er inn for tiden..

Endret av Tapas
  • Liker 5
Skrevet

Hvis hun er misfornøyd med hvordan hun ser ut, så kanskje hun skal fokusere på et sunnere kosthold. Virker ikke som hun spiser så sunt. Er så lei av at man skal akseptere ALLE størrelser. Sier ikke at hun er megafeit, men trenden å promotere tjukke folk som er helseskadelig tjukke, er ikke bra.

Anonymkode: 4e8f2...de1

• Liker 13
Skrevet

Ja Line,  enig med anmelder over her. Du skal eie og ta tilbake kroppen din, men hvorfor må du kle av deg for å gjøre det?  

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser.

Papirfly, mod.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg er egentlig fryktelig lei av alt NRK gjør som ikke er nyheter eller politikk. Halver NRK lisensen, så slipper vi alt tullet. Det kan TV2 og TV Norge få ha for seg selv.

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det som hjelper mot utseendefokus, er å slutte å fokusere sånn på utseende og kropp. Jeg syns ikke selvbilde, kroppsbilde eller utseendepress er noe å tulle med, men samtidig syns jeg det blir noe paradoksalit over dette kroppsfokuset MOT kroppsfokus, og så må jeg også innrømme at jeg syns hele debatten/diskursen, eller mengden, blir himla narsissistisk. Hva med å oppfordre til å dyrke andre sider ved seg selv, å slutte å se seg i speilet hele tida? I stedet for å forsterke utseende som noe viktig, hvorfor går ikke meningsbærere heller ut med noe som ikke dreier seg om kropp overhodet? Det er nok å ta av, det å dyrke interesser, å være glad i seg selv med et annen inngangsperspektiv enn trynet eller kroppen, eller, for å si det kort, det å engasjere seg i noe utenfor sitt eget ytre.

Jeg tror flere unge hadde fått et mer positivt selvbilde av å oppfordres til å dyrke andre sider av seg selv, i stedet for å bli tatt med på nok en krampaktig reise på veien fra å hate egen kropp til å bli glad i egen kropp. Eller, det å se at "Her er en ung programleder som overhodet ikke snakker om sitt eget skall, men likevel har mye bra å formidle". 

Man kan få inntrykk av at veien til et godt selvbilde er gjennom å fokusere nesten utelukkende på  å bli glad i egen kropp og eget utseende, jeg tror altså at det er mangelfullt og ikke den rette medisinen. 

Endret av Søgni
  • Liker 15
Skrevet

Jeg tror noe av problemet er at programmene blir for selvsentrerte. I stedet for å ha et objektivt blikk på saken, så blir det sånn "jeg mener" og "jeg syns". Man definerer scopet ut fra hva én person føler. Det tilfører ikke noe nytt. 

Anonymkode: 7e5d2...727

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...