Gå til innhold

Kan jeg ikke jobbe i ferien min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber en 70% stilling i en butikk, og hadde nå 2 ferieuker som jeg måtte ta ut i år. Sjefen min satt bare opp ferieukene slik det passet for henne, da jeg ikke hadde noe jeg skulle eller preferanse på når jeg ville ta ut disse ukene. Jeg fikk deretter tilbud om å jobbe i en familiebedrift den ene uken hvor jeg hadde ferie fra min hovedjobb, noe jeg takket ja til. Så får jeg plutselig beskjed fra sjefen min at dette har jeg ikke lov til (?). Jeg har hørt at arbeidsgiver kan si at de helst vil at man skal ha ferie og ikke jobbe for å lade opp igjen, men er det virkelig slik at jeg ikke har LOV til å jobbe i en annen bedrift i ferien min, når jeg har en 70% stilling i hovedjobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke husker feil nå, så kan du jobbe i en annen bedrift, i ferien din fra hovedjobben. Men det er bare når du er sykmeldt det ikke er lov.. :) Bare rett på meg om jeg husker helt feil her nå :) 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Minlillesky skrev:

Om jeg ikke husker feil nå, så kan du jobbe i en annen bedrift, i ferien din fra hovedjobben. Men det er bare når du er sykmeldt det ikke er lov.. :) Bare rett på meg om jeg husker helt feil her nå :) 

Ja, det er det jeg også mener, men ifølge sjefen min har jeg ikke lov. Dette med sykmelding vet jeg :) Har prøvd å søke litt rundt, men usikker på hvilke "argumenter" jeg kan komme med?

Skrevet

Men sjefen i den andre jobben din har da ikke i utgangspunktet noe med hva du gjør i ferien? Jeg mener også at du har lov til å jobbe i et annet firma selv om du har ferie fra et annet. Så jeg skjønner ikke heøt hvordan arbeidsgiver egentlig har innsyn i hva du gjør mens du har fri derifra? Fpr alt de vet har du hatt ferie. Så lenge du dukker opp å gjør jobben din etter ferien skal ikke dette være noe formaet skal blande seg opp i. 

Anonymkode: 51fd1...97a

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du ikke jobber i samme kjede, så skal du formelt sett kunne jobbe for noen andre. Men lovverket inneholder også dette med at en eventuell bijobb ikke skal gå utover hovedjobben, og dersom du planlegger å jobbe hardt i ferien slik at du ikke er uthvilt nok til hovedjobb, så kan sjefen din ha et poeng. Det kan også være klausuluer i kontrakten om arbeid i konkurrerende virksomhet på generelt grunnlag, slik at hvis man f. eks. jobber for butikk X i hovedjobb, så kan man ikke jobbe i butikk Y hvis sistnevnte er en konkurrent av X. 

Ta kontakt med arbeidsrettsjurist for detaljer om dette. 

Vær også litt glad over at du har sjef som bryr seg om at ansatt tar ut ferie. I "min" bransje er det ingen som har ferie ;) 

Anonymkode: 371a4...35d

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet på kiwi samtidihg som på sykehus. Kiwijobben var ekstrajobb jeg hadde mens jeg studerte som jeg fikk fortsette som ringevikar i. Hadde kun 80 prosent stilling på sykehuset. Da jeg hadde ferie fra sykehuset jobbet jeg noen vakter på kiwi. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen lov forbyr deg å jobbe et annet sted i ferien din. Neon har i arbeidsavtalen sin at de ikke kan jobbe for bedrifter i samme bransje.

Anonymkode: 7e179...273

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke jobber i samme kjede, så skal du formelt sett kunne jobbe for noen andre. Men lovverket inneholder også dette med at en eventuell bijobb ikke skal gå utover hovedjobben, og dersom du planlegger å jobbe hardt i ferien slik at du ikke er uthvilt nok til hovedjobb, så kan sjefen din ha et poeng. Det kan også være klausuluer i kontrakten om arbeid i konkurrerende virksomhet på generelt grunnlag, slik at hvis man f. eks. jobber for butikk X i hovedjobb, så kan man ikke jobbe i butikk Y hvis sistnevnte er en konkurrent av X. 

Ta kontakt med arbeidsrettsjurist for detaljer om dette. 

Vær også litt glad over at du har sjef som bryr seg om at ansatt tar ut ferie. I "min" bransje er det ingen som har ferie ;) 

Anonymkode: 371a4...35d

Nei, dette er ikke i samme kjede, og heller ikke to kjeder som konkurrerer. Jobber heller ikke hardt i ferien, her er det snakk om ca 2 timer om dagen :) 

Skrevet
Just now, Sansast said:

Nei, dette er ikke i samme kjede, og heller ikke to kjeder som konkurrerer. Jobber heller ikke hardt i ferien, her er det snakk om ca 2 timer om dagen :) 

Sjefen din kan ikke nekte deg dette i såfall. 

Anonymkode: 7e179...273

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sjefen i den andre jobben din har da ikke i utgangspunktet noe med hva du gjør i ferien? Jeg mener også at du har lov til å jobbe i et annet firma selv om du har ferie fra et annet. Så jeg skjønner ikke heøt hvordan arbeidsgiver egentlig har innsyn i hva du gjør mens du har fri derifra? Fpr alt de vet har du hatt ferie. Så lenge du dukker opp å gjør jobben din etter ferien skal ikke dette være noe formaet skal blande seg opp i. 

Dette kom fram ved at arbeidsgiver spurte meg om hva jeg skulle i ferien. så svarte jeg at jeg skulle slappe av en uke og så jobbe litt en uke. Det var da arbeidsgiver sa at dette ikke er lov

Skrevet
53 minutter siden, Sansast skrev:

Ja, det er det jeg også mener, men ifølge sjefen min har jeg ikke lov. Dette med sykmelding vet jeg :) Har prøvd å søke litt rundt, men usikker på hvilke "argumenter" jeg kan komme med?

Her er det sjefen din som sitter på bevisbyrden, siden det er hans påstand. Spør hvilken lovhjemmel han har for å hevde dette. 

Anonymkode: d356a...a60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...