AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Joda. Jeg sparer i fond. 2000kr i mnd i 2 forskjellige fond gjennom KLP. De går ganske bra synes jeg. Har betalt 40.000kr til nå og de har en verdi på 47.000kr. Dette er tenkt som en langsiktig sparing, så er fullt klar over at det kan svinge igjennom årene. Men så blir jeg nå forvirret av denne Aksjesparekontoen, som skal gi deg mulighet til å samle alle aksjer på et sted??? Om jeg så vil det, så skal den være gunstigere med tanke på at jeg nå i løpet av 2017 og 2018 slipper å skatte for verdiøkningen på aksjene. Betyr det at jeg også selger aksjene mine, og pengene mine blir overført til andre aksjer hos til feks Nordnet sin Aksjesparekonto. Der skal det visst være enda billigere enn KLP i forvaltningskostnader.. Tror også jeg har noe pensjonsspareaksjer gjennom Nordea. Noe som en tidligere arbeidsgiver opprettet for meg.. det har jeg ikke peiling på. Kanskje det er noe jeg kan selge? Ps. Føler meg som en idiot som spør, men takk til de som gidder å svare 😊 Anonymkode: 41e6d...32b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Joda. Jeg sparer i fond. 2000kr i mnd i 2 forskjellige fond gjennom KLP. De går ganske bra synes jeg. Har betalt 40.000kr til nå og de har en verdi på 47.000kr. Dette er tenkt som en langsiktig sparing, så er fullt klar over at det kan svinge igjennom årene. Men så blir jeg nå forvirret av denne Aksjesparekontoen, som skal gi deg mulighet til å samle alle aksjer på et sted??? Om jeg så vil det, så skal den være gunstigere med tanke på at jeg nå i løpet av 2017 og 2018 slipper å skatte for verdiøkningen på aksjene. Betyr det at jeg også selger aksjene mine, og pengene mine blir overført til andre aksjer hos til feks Nordnet sin Aksjesparekonto. Der skal det visst være enda billigere enn KLP i forvaltningskostnader.. Tror også jeg har noe pensjonsspareaksjer gjennom Nordea. Noe som en tidligere arbeidsgiver opprettet for meg.. det har jeg ikke peiling på. Kanskje det er noe jeg kan selge? Ps. Føler meg som en idiot som spør, men takk til de som gidder å svare 😊 Anonymkode: 41e6d...32b Du skatter ikke på verdiøkningen i 2017 og 2018 når du uansett ikke skal selge - du sier at det er langsiktig sparing. Aksjesparekonto er en fordel ettersom (1) du kan selge fond/aksjer uten å betale skatt, så lenge du reinvesterer i andre aksjer/fond og ikke tar pengene ut av kontoen og (2) Når du en gang i fremtiden skal ta ut pengene, kan du ta ut innskuddet først. La oss si at du i dag ønsker å ta ut 20 000 av sparingen din fra kontoen du har i dag som du har 17,5% gevinst på (47 000/40 000), må du betale skatt av gevinsten din på 2980 kr men ikke innskuddet på 17 020. Du kan ikke velge å la gevinsten stå på kontoen og kun ta ut innskuddet. Det kan du som sagt på aksjesparekonto. Greiene med 2017/2018 er at du kan velge å flytte aksjene dine fra vanlig aksje og fondskonto til aksjesparekonto, uten å realisere gevinsten (ikke selge dem, men flytte. Dette gjør banken for deg). Du kan mao flytte dine 47 000 kr til en aksjesparekonto uten skattekonsekvenser. Nordnet blir som en butikk hvor du kan kjøpe en rekke produkter fra mange ulike leverandører. KLP er en av disse leverandørene. Såvidt jeg husker, tar KLP kjøps/salgsavgifter på de fleste fond. Disse er rimelig lave, typisk 0,05-0,1%, men verdt å unngå om du kan. Her kommer Nordnet inn. Nordnet arrangerer det slik at du ikke betaler kjøp/salg kostnader om du handler KLP-fond gjennom dem. Årlige kostnader på KLP-fond du allerede eier, koster akkurat det samme hos Nordnet som KLP. Når det gjelder det du har hos Nordea. Jeg regner med at dette er pensjonskapitalbevis. I dagens markedet har KLP desidert lavest avgifter for forvaltning av disse om den ikke har veldig stor verdi. Hos KLP betaler du en flat avgift på 0,4% årlig. Kjøp og salgskostnader er ikke relevante her. https://www.dn.no/privat/2014/12/09/2147/Pensjon/tilbyr-pensjonssparing-til-langt-under-halv-pris Link til å flytte pensjonskapitalbevis til KLP: https://www.klp.no/om-klp/aktuelt/l-nnsomt-a-flytte-1.34444 Anonymkode: 673e3...b70
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Kan være greit å bemerke at om dette er pensjonssparing, kan det være smart å spare i den nye IPS-kontoen som kommer 1 november (hos de fleste storbanker i hvert fall. Noen av de mindre, som Nordnet, har sagt at de trenger litt lengre tid før de lanserer ordningen) i stedet for aksjesparekonto. Om du først flytter de 47 000 du har nå over til aksjesparekonto, kan du ta ut innskuddet ditt som du sa var 40 000. Det er akkurat 40 000 som er maks sparing i IPS på ett år. Anonymkode: 673e3...b70
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Så da selger jeg dem ikke, jeg bare flytter dem over til et annet selskap, som er billigere? Men vil jeg fortsatt kunne få samme spareavtale med at de trekker meg månedlig og spare i samme type fond. Vet ikke hvor mye man bør spare i et aksjefond. Bør man sette en maxgrense (feks 100.000kr) et sted for så å spare på andre for mindre risiko. Med IPS så kan jeg også bare flytte over? Men der blir pengene låst? Anonymkode: 41e6d...32b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Dette er hvordan jeg ville gjort det, om det var meg. Om du ikke ønsker å låse midlene til pensjonsalder: Beholder de 47 000 hos KLP, men flytter dem til en aksjesparekonto (igjen, hos KLP). Det står på siden deres hvordan dettes gjøres. Du kan gjøre det selv. Om du er usikker ringer du eller sender en epost. Du kunne flyttet midlene til Nordnet, men det koster typisk 500 kr (vet andre aktører tar dette beløpet så antar KLP tar tilsvarende). Jeg ville ikke betalt så mye når kontoen "bare" er verdt 47 000. La disse pengene stå. Åpner ny aksjesparekonto hos Nordnet og sparer videre der med nye penger. Altså utenom de 47 000 som er hos KLP. Om du ikke har noe mot å låse sparepenger til pensjonsalder: Gjør som over. Flytt 47 000 til Aksjesparekonto hos KLP. Opprett en IPS konto hos KLP (ville gjort det hos Nordnet, men hos dem blir ikke IPS tilgjengelig før 2018 etter dagens plan). Ta så ut 40 000 fra aksjesparekontoen og før dem over til IPS og invester der. Nå har du 40 000 i IPS hos KLP og 7000 i aksjesparekonto hos KLP. Neste år når Nordnet tilbyr IPS, ville jeg åpnet en der og spart videre i den kontoen. Da vil du ha 40 000 i IPS hos KLP, 7000 i aksjesparekonto hos KLP og hva enn du sparer i IPS hos Nordnet. Fordelen med IPS er at du får skattefradrag. Om du sparer 40 000 i år, får du 9600 tilbake på skatten. Merk at dette bare lønner seg om du faktisk betaler nok skatt.. om du er student eller noe med veldig lav/ingen inntekt, er dette ikke en god løsning. Det er ikke nødvendig å spare i flere enn ett aksjefond, om det ene er et veldiversifisert fond. KLP har en rekke av disse, spesielt deres globale indeksfond er gode. Jeg ville ikke likt å ha alt i ett fond som investerer i Norge eller Norden, det er ikke bredt nok. Anonymkode: 673e3...b70
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Behold dem i KLP. KLP er allerede Norges billigste og beste fondsselskap. Hvis du eier KLP-fond gjennom Nordnet, må KLP betale avgifter til Nordnet. Det er samme prisen for deg, men når KLP må betale halvparten av det de tjener, til Nordnet, setter det en stopper for videre kostnadsreduksjoner fra KLP i fremtiden. KLP har kun kjøps og salgsavgifter om du kjøper/selger for over 1 million kroner per handel. Anonymkode: 3bb5a...96b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå