Gå til innhold

Kan jeg klage på dette, kjøp av leielighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg overtok for kort tid siden min første egene leielighet, og alt var bare fryd og gammen, helt til jeg skulle dusje... Etter få min var det tomt for varmt vann, og dette skjedde flere ganger. Så oppdager jeg at det er kun 30 liters varmtvannsbereder..... Jeg ringer megler for å klage, men han mener at dette ikke er noe å klage på. Det stod ingen steder i prospektet hvor stor varmtvannsbereder det var, men i følge megler kunne jo denne besiktiges under visningen. (står i et skap i gangen). Andre hadde spurt om dette under visning, og da hadde megler informert om dette, samt at det uten problemer kan monteres en større bereder. Megler mener selv han ikke har noen plikt til å opplyse om berederens størrelse, og hvis dette var viktig på meg skulle jeg undersøkt det på visning. Hvem har rett??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hovedsak kun såkalte "skjulte mangler" du ikke har blitt gjort oppmerksom på som kan reklamere på, meg bekjent.

Tror nok dette går under det du lett kunne ha orientert deg om selv på visning, og jeg tviler nok på at du kommer noen som helst vei... Dessverre...

Skrevet

Surt det der, men jeg kan aldri tenke meg at du ville få gjennomslag på en klage. Megler/selger har riktignok opplysningsplikt om endel ting, men tror ikke størrelsen på varmtvannsberederen er en av de. Det er nok en av tingene en må finne ut av når en er på visning.

På de fleste prospekter jeg har sett er det ett avsnitt hvor det står noe om at boligen selges som den er, og at kjøper oppfordres til å "undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis."

Skrevet
Tror nok dette går under det du lett kunne ha orientert deg om selv på visning, og jeg tviler nok på at du kommer noen som helst vei... Dessverre...

Det tror dessverre jeg også... :roll:

Gjest ikke innlogget Lula
Skrevet

Det er som de andre sier neppe noe å gjøre med dette.

Men at det "dessverre" ikke er noe å gjøre med?

Skulle da bare mangle at man sjekker opp slikt selv ved visning og kjøp av leilighet. Det er IKKE en mangel, og hvis denne typen ting skulle være grunn for klage/reklamasjon tror jeg vi hadde sett mange rare klagesaker etterhvert.

Sett inn en større varmtvannsbereder om du synes du trenger det.

Skjønner jo at det irriterende å bruke penger på det, men det er verken meglers eller selgers ansvar.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Selv med en 30-liters vannvarmer skulle det for 1 person være rikelig med venn til å dusje. Har du sjekket termostaten - står den på min. 70/75 grader? Og er bryteren stilt på 3 (hvis det er bryter) og er varmeelementet helt. Det består av 2 deler - 1/3 effekt og 2/3. Med 30 liter 75 graders vann har du omlag 60 liter å dusje med - og det er faktisk en god del. Riktignok bør du ikke ha vasket opp under rennende varmt vann lenge først og du kan nok heller ikke satse på "spesialkos" i dusjen, men en (for meg) vanlig og god dusj burde ikke være noe problem. Hvis du kommer fra en blokk/bygård med sentral oppvarming av vannet og vant til å stå lenge i dusjen skjønner jeg at du er blitt overrasket. Varmtvann er ikke gratis og for de fleste er utgiftene til oppvarming av vann større enn fyringskostnader ellers.

Hvis leiligheten er en du er godt fornøyd med er ikke kostnaden med å få installert en nye vannvarmer en så stor greie heller da.

Skrevet

Unnskyld meg, men :ler:

Nå skjønner jeg hvorfor en del eiendomsmeglere undrer seg over rare oppringninger (ikke for å være ekkel i det hele tatt - skjønner at det er irriterende altså :oops: ).

Siterer litt:

"Som boligkjøper kan du ikke gjøre gjeldende som mangel noe du kjente eller burde kjent til når avtalen om kjøp ble inngått. Hvis du har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn latt være å følge en oppfordring fra selgeren om å undersøke eiendommen, kan du altså ikke gjøre gjeldende som mangel noe du burde blitt kjent med ved denne undersøkelsen."

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er ikke skult mangel,men din "sløvhet2?

Hadde du ikke tatt leiligheten om du viste det var 30 liters tank?

Er vel en ting en bør tenke på når en er på visning.Tanken.H vor gammel den er osv...

har du kjøpt leilighet så er dt ikke allverdens pris å sette inn en ny.

Det pleierikke stå i prospekt hvor stor en tank er. Lurte du aldri på hvor tanken sto? Så du ikke inn der tanken sto?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...