Gå til innhold

Hund hoster, harker og gulper. Tror ikke det er kennelhoste.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Vetrinæren, men ønsker innspill og erfaringer. 

Hunden (1 år, pomeranian) får noen ganger sånne hoste brekninger. Klarer ikke forklare det annerledes. Det er liksom som når du har noe i halsen å prøver å kremte det opp. Også høres det litt ut som han får pustebesvær. Han har god allmen tilstand, men merker selvsagt han syntes det er ubehagelig. Noen ganger gulper han opp, vann, det han nylig spiste o.l. Vi tenkte først kennelhoste, men så skjer det kun den ene dagen hvor vi er på kurs. Da er det 1 time intensiv trening med masse godbiter (veldig små biter). Han får ikke mat i forkant. Også gir vi han de som det er mest kjøtt i og ikke masse annet tull.  

"Heldigvis" ferdig på kurs, men vil jo ikke at dette skal skje igjen. Masserer halsen hans når det skjer og det ser ut som han liker det og at det hjelper. Men hva annet kan det være..? 

Anonymkode: b1414...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trenger ikke å være noe annet enn at godbitene er små og tørre og "smuler" i halsen. Jeg har i hvert fall en som harker litt når han får små, tørre godbiter uten at det feiler ham noe som helst.

Skrevet
53 minutter siden, Leo skrev:

Det trenger ikke å være noe annet enn at godbitene er små og tørre og "smuler" i halsen. Jeg har i hvert fall en som harker litt når han får små, tørre godbiter uten at det feiler ham noe som helst.

Det er godt å høre. Er det noe vi kan gjøre annerledes eller annet man kan gi..? Driver å øver på å bruke leke som belønning, men godtbit er mest effektivt.

Skrevet

Det kan ikke være trakealkollaps da? Det er visst vanlig hos små hunder.

Anonymkode: 86b64...a11

• Liker 1
Skrevet

Har hund med stresskolitt som av og til brekker seg og hoster litt av og til. Kan være noe i de banene?

Anonymkode: cae80...b75

Skrevet

Min hoster og harker når den spiser for store biter, ser ut som det blir for tørt og hunden sliter med å få den ned i halsen. Ellers gulper min hund hver gang hun har spist/gnagd for mye på bein/ball/kosedyr og fått små partikler som henger opp i halsen.. da gir hun seg ikke før hun har fått gulpet det opp. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å høre. Er det noe vi kan gjøre annerledes eller annet man kan gi..? Driver å øver på å bruke leke som belønning, men godtbit er mest effektivt.

Jeg har gjerne brukt vafler og pølsebiter. At det ikke så voldsomt sunn hundemat har jeg sett litt forbi siden det er snakk om kun små mengder i en innlæringsfase. Tar jeg ikke feil får du også kjøpt godbit på tube hvor hunden får slikke godbiten direkte fra tuben. Og hvis han bare hoster/harker akkurat når han får tørre godbiter så vil jeg ha trodd det var det. Gjør han det ellers også så ville jeg selvfølgelig ha fått det undersøkt av veterinær.

Skrevet
11 minutter siden, Reveenka skrev:

Det høres veldig ut som luftrørskollaps, det er ikke uvanlig på miniatyrhunder. Bruk av halsbånd forverrer tilstanden. Du kan lese mer om det her: http://www.nytk.no/luftrorkollaps-trachea-collapse/

Det kan selvfølgelig være det, men da er det jo litt rart at symptomene kun er der den ene gangen i uken. Men det skader selvfølgelig ikke å få det undersøkt hvis TS er i tvil!

Skrevet

Hvis det bare skjer etter trening med masse godbiter, så er det nok derfor. Kanskje det er en kombinasjon av for mange godbiter og litt mosjon. Akkurat som hvis du trener for kort tid etter mat

Anonymkode: 78fe6...bed

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke være trakealkollaps da? Det er visst vanlig hos små hunder.

Anonymkode: 86b64...a11

SKal undersøke, takk! 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hund med stresskolitt som av og til brekker seg og hoster litt av og til. Kan være noe i de banene?

Anonymkode: cae80...b75

Skal sjekke! Men det forekommer hyppigst etter trening, så vet ikke om det kan være "kronisk". Men skal selvsagt ta en tur til vet.

4 timer siden, Leo skrev:

Jeg har gjerne brukt vafler og pølsebiter. At det ikke så voldsomt sunn hundemat har jeg sett litt forbi siden det er snakk om kun små mengder i en innlæringsfase. Tar jeg ikke feil får du også kjøpt godbit på tube hvor hunden får slikke godbiten direkte fra tuben. Og hvis han bare hoster/harker akkurat når han får tørre godbiter så vil jeg ha trodd det var det. Gjør han det ellers også så ville jeg selvfølgelig ha fått det undersøkt av veterinær.

Okei, tube høres bra ut! Svelges fort og greit :) er tørre snop. Hadde kurs i går kveld og han holdt på rett etter i 20-21 tiden, gulpet vann og noen biter. Så igjen i 01- 02 tiden. Så en gulp i dag tror jeg. Hvor lenge varer det dersom det "kun" er tørre biter..? 

Skal selvsagt sjekke hos vetrinær :) 

4 timer siden, Reveenka skrev:

Det høres veldig ut som luftrørskollaps, det er ikke uvanlig på miniatyrhunder. Bruk av halsbånd forverrer tilstanden. Du kan lese mer om det her: http://www.nytk.no/luftrorkollaps-trachea-collapse/

Bruker Julius k9 sele, ser jo den også er ved halsen på en måte. Har du forslag til andre deler? Puppia..?

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare skjer etter trening med masse godbiter, så er det nok derfor. Kanskje det er en kombinasjon av for mange godbiter og litt mosjon. Akkurat som hvis du trener for kort tid etter mat

Anonymkode: 78fe6...bed

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKal undersøke, takk! 

Skal sjekke! Men det forekommer hyppigst etter trening, så vet ikke om det kan være "kronisk". Men skal selvsagt ta en tur til vet.

Okei, tube høres bra ut! Svelges fort og greit :) er tørre snop. Hadde kurs i går kveld og han holdt på rett etter i 20-21 tiden, gulpet vann og noen biter. Så igjen i 01- 02 tiden. Så en gulp i dag tror jeg. Hvor lenge varer det dersom det "kun" er tørre biter..? 

Skal selvsagt sjekke hos vetrinær :) 

Bruker Julius k9 sele, ser jo den også er ved halsen på en måte. Har du forslag til andre deler? Puppia..?

Se etter en sele som ikke går høyt på brystet. Jeg foretrekker Non stop universal selen, den presser ikke på luftrøret. Ellers så har du 8-talls seler og step-in seler. Det viktigste er at selen ikke legger press på luftrøret.

Skrevet
48 minutter siden, Reveenka skrev:

Se etter en sele som ikke går høyt på brystet. Jeg foretrekker Non stop universal selen, den presser ikke på luftrøret. Ellers så har du 8-talls seler og step-in seler. Det viktigste er at selen ikke legger press på luftrøret.

Takk! Går innom dyrebutikk i dag etter jobb 👏🏼

Skrevet
59 minutter siden, Reveenka skrev:

Vi har også en hurtta. Hva tror du om den? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også en hurtta. Hva tror du om den? 

Det finnes flere forskjellige Hurtta seler, men om det er Y selen dere har vil jeg tro den sitter bedre. Det ser dere nok på hunden, om den reagere med hoste når han trekker i båndet med selen på.

Casual selen til Hurtta er samme design som K9 og derfor ikke å anbefale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...