pappathrowaway Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Heisann! Jeg venter barn etter nyttår med en dame jeg har vært av og på med i snart et tiår. Vi har bodd sammen tidligere, men flyttet fra hverandre for noen år tilbake. Jeg har prøvd å lese meg smart på skatteetaten og folkeregisteret, men det er fortsatt en del ting jeg lurer på. Jeg vil så klart ha delt ansvar og foreldrerett, men har fått inntrykk av at hun vil være aleneforsørger. Dette fordi hun da har krav på mer penger, så vidt jeg har forstått det. Hun mottar støtte fra NAV per dags dato, og har mottatt dette i flere år. Hun forteller hun vil vi skal gjøre dette sammen og ha 50% delt foreldreansvar/foreldrerett. Kan mor være aleneforsørger samtidig som vi har delt foreldrerett og foreldreansvar? Mitt verste mareritt ville vært at hun stikker av med ungen til andre siden av landet f. eks., eller enda verre, ut av landet. Hvilken løsning vil være mest smertefri for oss begge her? Jeg vil at hun skal få alle pengene hun har krav på, men jeg vil ikke ofre foreldreansvaret og foreldreretten min. Håper noen kan gi meg noen svar. Og takk på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Støtte fra nav kommer an på samværsgrad og bosted. Har barnet delt bosted eller 50/50 samvær har hun ikke rett på noe fra nav. Har dere samvær med 70/30 fordeling så har hun rett på enslig forsørger stønad fra nav. Men når baby er nyfødt og frem til 1 år er det ikke vanlig med overnatting hos far da mor gjerne ammer osv. Så samvær blir som regel sammen med mor. Men hun kan heller ikke ha noe type forhold til deg. Har dere sex eller et forhold regnes hun ikke lenger som enslig forsørger. Når du skal skrive under på farskapet så må dere også huske på å krysse av på delt foreldreansvar Anonymkode: 0d59c...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå