AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #1 Skrevet 30. oktober 2017 Hvordan gjør man dette i praksis? Må jo ha ulønnet perm. Får man det uansett arbeidsgiver? Og hva annet en kontantstøtte gir penger inn? Tenker da i retning lån og nedbetaling osv. Noen som har gjort dette og kan komme med tips og råd? Anonymkode: 4da81...035
Zienna Skrevet 30. oktober 2017 #2 Skrevet 30. oktober 2017 Du må sjekke om arbeidsgiver i det hele tatt gir ulønnet permisjon i slike tilfeller. Er ikke vanlig der jeg har jobbet, som er både i privat og offentlig virksomhet. Kan hende må du si opp stillingen din. Tenk deg godt om før du gjør det! Om du ikke er enslig forelder er kontantstøtte eneste inntekt inn. Lån og nedbetaling regner jeg med inngår i en avtale du/dere har gjort med banken. Da må du evt. refinansiere, dvs. søke om aksept for å betale ned over lengre tid enn først avtalt. Tenk deg godt om - er dette klokt? 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Du har rett til ulønnet permisjon Anonymkode: fba02...96c 6
LoveMessage Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Man har krav til ulønnet permisjon når man har barn under 3 år i AML, så lenge det ikke er «til vesentlig ulempe» for bedriften. Det skal veldig gode grunner til å få ett avslag. Men man skal varsle i god tid, gjerne 2-3 mnd før i minimum. Nå er jo kontantstøtten fin, så den gir jo 7500kr skattefritt i mnd, samt barnetrygd på 980 per barn. Jeg var noen mnd i ulønnet våren 2017, og da hadde jeg ca 9500 utbetalt i mnd. I tilegg frøs jeg lånet mitt, og betalte kun renter i perioden. I tilegg bør man jo sette av penger i forkant, jeg hadde lagt opp til 3000kr per mnd i permisjon. Dermed hadde jeg ca 12500kr disponibel per mnd. Mannen betalte større andel av «fellesutgiftene» i denne perioden 😊 i tilegg «sparer» du jo 2400kr i mnd på å ikke ha barnet i bhg. Så det er mulig! Men man må bare planlegge litt 😊 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Sparing på forhånd, avdragsfrihet på lån, leve nøkternt i perioden, leve litt på partner hvis han/hun har mer penger inn... Man taper en del penger på ulønnet permisjon (og det finnes naturligvis ingen støtte direkte til dette), men mange mener jo det er verdt det. Har man trang økonomi i utgangspunktet og er avhengig av to inntekter er det realistisk sett ganske umulig å få til. Det er også relativt mye enklere å gjøre dette med første barn enn nummer fire. Anonymkode: 93e22...f1e
Million Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Hvis du orker, kan du jo ta inn et dagmamma-barn eller to, og passe sammen med ditt eget barn. Nå vet jeg ikke hva en dagmamma kan ta pr mnd i lønn for dette, men det er minimum kostnaden man får i kontantstøtte pr barn, etter hva jeg forstår. Så da blir det noen tusenlapper ekstra uten skatt inn. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 11 minutter siden, Million skrev: Hvis du orker, kan du jo ta inn et dagmamma-barn eller to, og passe sammen med ditt eget barn. Nå vet jeg ikke hva en dagmamma kan ta pr mnd i lønn for dette, men det er minimum kostnaden man får i kontantstøtte pr barn, etter hva jeg forstår. Så da blir det noen tusenlapper ekstra uten skatt inn. Minimum 7500.- for å være dagmamma? Husker jeg var det for mange år siden, da var satsen 1200.- Anonymkode: f0b84...93f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minimum 7500.- for å være dagmamma? Husker jeg var det for mange år siden, da var satsen 1200.- Anonymkode: f0b84...93f Det vanlige mange steder er kontantstøtten pluss det barnehage koster, så rundt en 10 000,- Anonymkode: 3f547...0de 3
Minlillelykke Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minimum 7500.- for å være dagmamma? Husker jeg var det for mange år siden, da var satsen 1200.- Anonymkode: f0b84...93f I dag er det veldig vanskelig å finne dagmammaer. Vi betalte vår 6500 når vår gikk der. Da var kontantstøtten på 6000. Det er ingen in området her jeg bor som tar 10.000 feks
FantasDick Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 Det er normalt at en dagmamma tar kontantstøtte + bhg-pris. Jeg var "hjemme" til barnet var 2, men jeg jobbet på kveldstid og annenhver helg, både sent og tidlig.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 Både mor og far har rett på ett års ulønnet permisjon hver, men det må tas rett etter den vanlige permisjonen. Utover dette kan man søke om ulønnet permisjon fra arbeidsgiver, men man har ikke rett på å få det innvilget. Ellers sparer man i forkant, og får kontantstøtte og barnetrygd. Søk om avdragsfrihet på eventuelle lån. Anonymkode: ca8e2...9cb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 For min del gik det greit ved at jeg jobber 50%, med kveld og helg. Samt at pappaen hadde gradert permisjon 2 dager og etterhver 1 dag i uken til barnet var c a 1,5 år. Med kontantstøtte og barnetrygd til 3 i tillegg da så gikk det helt greit. Men har hatt ulønnet og kontantstøtte(den gang 3500,-) til en + barnetrygd til 2 tidligere, det var stramt, men med god planlegging gikk det rundt. Anonymkode: 36be5...2c5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 Permisjon fra jobb, mannen min tjente godt, vi leide ut en leilighet og kontantstøtte. Hvordan dere skal få det til spørs jo på hva dere tjener i dag, har dere spart, har dere andre inntekter, kan du studere for eksempel? Hva må dere tjene? I utgangspunktet er det du har rett til: Ulønnet permisjon, kontantstøtte, vanlig barnetrygd. Anonymkode: 8100b...807 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 Hva gjør en dersom en er enslig? Det er jo umulig å overleve på under titusen. Anonymkode: 2298a...dcb
Fluttershy Skrevet 1. november 2017 #15 Skrevet 1. november 2017 Spare inn på unødvendige utgifter. Bokklubber, spotify, netflix, viaplay, eventuelle støttemedlemskaper i treningssentre... Det er også mulig å sjekke om det er noe å hente på å bytte bank, forsikringsselskap eller strømleverandør. Kanskje man kan betale kun avdrag og ikke renter på lånet en periode. (Hvor lurt det er kan jo diskuteres, men det må jo ses på fra sak til sak:) Skrive ukesmeny, og ukeshandle hvis man ikke gjør det fra før. Kutte ut eventuelt brus/snop el. Eller man kan se på måter og få en liten ekstrainntekt på. Bli herbalife distrubutør (pm for mer informasjon hvis ønskelig), tupperware (kan sette deg i kontakt med noen om du ønsker info.), perfect home, forever living el.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #16 Skrevet 1. november 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør en dersom en er enslig? Det er jo umulig å overleve på under titusen. Anonymkode: 2298a...dcb Nei, da jobber man vel, da? Det er ingen menneskerett å være hjemme med barn etter permisjonen, uansett sivilstatus. Det er noe man kan velge hvis omstendighetene ligger til rette for det. Anonymkode: 93e22...f1e 5
sofie777 Skrevet 1. november 2017 #17 Skrevet 1. november 2017 Tråden er ryddet for avsporing sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #18 Skrevet 1. november 2017 På 30.10.2017 den 23.29, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør man dette i praksis? Må jo ha ulønnet perm. Får man det uansett arbeidsgiver? Og hva annet en kontantstøtte gir penger inn? Tenker da i retning lån og nedbetaling osv. Noen som har gjort dette og kan komme med tips og råd? Anonymkode: 4da81...035 Et barn er baby det første året, deretter er babyen ferdig med babystadiet. Å være hjemme med barn er noe man planlegger økonomisk for å gjøre det mulig, dersom man ikke har mer enn god nok økonomi når bare den ene arbeider. Anonymkode: d844c...1d4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #19 Skrevet 1. november 2017 4 timer siden, Fluttershy skrev: Bli herbalife distrubutør (pm for mer informasjon hvis ønskelig), tupperware (kan sette deg i kontakt med noen om du ønsker info.), perfect home, forever living el. Ikke følg et eneste av disse rådene om det er spare penger du ønsker. Med mindre du er supersosial og en superselger som har prøvd sånt før. Ikke. Gjør. Det. Anonymkode: 8d8e0...c48 4
Fluttershy Skrevet 1. november 2017 #20 Skrevet 1. november 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Ikke følg et eneste av disse rådene om det er spare penger du ønsker. Med mindre du er supersosial og en superselger som har prøvd sånt før. Ikke. Gjør. Det. Anonymkode: 8d8e0...c48 Nei, det er klart, det er ikke for alle. Men ingen av rådene er jo for alle, alt kommer jo ann på personlighet, utganspunkt, behov osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå