Gå til innhold

Utleier låste seg inn uten samtykke fra leier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på en del ting! 

Jeg flyttet inn i en leilighet for ca 1 år siden. (Utleier bor over oss). Til å begynne med pusset de opp oppe og bråkte utrolig mye. Over lang tid. Så ble det stille i noen mnd. Plutselig begynner de å oppusse igjen. Nå har de bråket utrolig mye over lengre tid igjen. Og de har vært inne i vår leilighet flere ganger for å sjekke ting. 

Akkurat når jeg syntes det ble litt mye skjedde det noe. Utleier banket på døren og jeg holdt på med noe så måtte bare legge fra meg det før jeg åpnet. Men før jeg rekker det låser han seg inn. Hva om jeg stod naken liksom????? Ellet hadde sex???? 

Altså hva i huleste? Jeg har vært så tålmodig og grei hele veien. Jeg holder meg for meg selv og sier ja hver gang de må inn. Og det er flere ganger de ikke har gitt beskjed på forhånd og jeg har lukket opp. Osv vært veldig enkel av meg..

Nå hørte jeg snakk om at han skal oppusset hele hagen med mye greier. Graving osv.. Hvor mye skal man tåle er det noe regler, lover på slikt? 

Akkurat nå er jeg lei meg for jeg holder på å bli gal av all lyden. Det er SYKT BRÅKETE!! Hamrer og borrer. River osv.... All day long!!! Hjelp! Han kom ned med en ting til meg. Tror det er for å lette på samvittigheten sin elns..? 

Har noen noen råd?? 

Hilsen frustrert jente!!

Anonymkode: 0ebcf...3f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Dersom du leier leilighet bør du være medlem av leieboerforeningen. Det koster noen småpenger i året med du har full støtte dersom du trenger hjelp med et eller annet problem med leieforholdet. 

Dette er ganske enkelt. Utleier har ikke adgang til å låse seg inn i ditt hjem - det er ulovlig i følge husleieloven. Utleier har helle ikke adgang til å ha nøkkel til boligen uten ditt samtykke. 

Utleiers adgang til boligen.

Leietaker har eksklusiv bruksrett til leieobjektet. Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.

Skrevet

Utleier har ikke lov til å bare låse seg inn , med mindre det hadde vært brann eller noe. 

Og med tanke på all byggingen og bråket som er der så bør du kunne få si opp kontrakten uten oppsigelsestid , om det ikke stod i kontrakten at bråk i forbindelse med bygging og opppussing måtte påberegnes. 
Jeg ville funnet meg ny bolig fort som fy og sagt opp med umiddelbart virkning og begrunnet at du ikke skal betale ut tre måneders oppsigelsestid (som er vanlig ved kontraktinngåelse) fordi du har fått en leilighet /bosted som ikke var slik de ga uttrykk for/reklamerte for. Det har mye å si med så mye støy og da får man ikke den "varen" de har reklamert for med mindre de spesifikk har sagt man må regne med byggestøy i et år 

Anonymkode: d2902...0ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...