Gjest annema Skrevet 25. januar 2005 #1 Skrevet 25. januar 2005 Noen her som har peiling på svartsopp? Har fått det på bjelkelaget i hus under oppføring og vil ha det bort.
Gjest Ninakanin Skrevet 25. januar 2005 #2 Skrevet 25. januar 2005 Må du få det bort akkurat nå? Klokken kvart over ett på natta?
Gjest annema Skrevet 25. januar 2005 #3 Skrevet 25. januar 2005 Klabert...jeg har til og med lada lommelykta.
Twigi Skrevet 25. januar 2005 #4 Skrevet 25. januar 2005 Problemet er jo at svartsopp er et utslag av fukt, hvis jeg ikke husker feil. Så selv om du klarer å fjerne soppen, så har du et problem hvis årsaken til soppen ikke fjernes. Tror jeg ville gått ganske hardt ut mot byggmesteren som ikke har sørget for at dette ikke skjer. Uten å ha så veldig peiling, så ville jeg vært veldig skeptisk til å bygge ferdig på et reisverk som er soppbefengt. Du risikerer å pakke inn og forsegle soppen/fuktigheten, og da risikerer du igjen råte i bjelkelaget. Ikke særlig lurt. Mulig at jeg er overpessimistisk nå, men her snakker vi antagelig om rimelig store investeringer, så da må du sjekke dette grundig før du går videre. Bortsett fra det, så mener jeg at du kan fjerne svartsopp med kraftvask. Men kraftvask må skylles av, og da blir det vått. Da må det tørke før du bygger videre.....så kanskje du kan bygge i sommer?
Gjest annema Skrevet 25. januar 2005 #5 Skrevet 25. januar 2005 Takk for svar Twigi. Er riktig at årsaken til problemet må fjernes....her er det to årsaker...snekkeren og det at svartsoppen gjør at jeg ikke tør å tette/"forsegle" treverket der det er svartsopp...begge disse vil imidlertid bli fjernet. Går ikke an å gå hardt ut mot snekker...svaret er bare at svartsopp ikke er farlig..men jeg stoler ikke på ham. Det jeg må finne ut av, er om det er ok at svartsoppen er tilstede så lenge det vil være tørt der i fremtiden. Har ikke en gang peiling på hvor jeg skal henvende meg for å få riktig svar....er litt fortvilende dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå