Gå til innhold

Hvem handler dere julegaver til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig stor familie. Og ser at vi de siste årene har gitt 44 gaver!!! Og nærmeste familie får gjerne en dyrere gave enn andre. Klarer ikke holde oss under 20 000kr og deg synes jeg er brutalt mye! Noen tips?

Vi gir til barn, foreldre, besteforeldre, søsken, og ellers "nærmeste familie" som vi ferier alle høytider/bursdager med og er mye sammen med, et par av våre tanter/onkler og søskenbarn. Noen venner, fadderbarn og nærmeste naboer.

så i utgangspunktet må vi fortsette å gi til de samme. Men har dere noen tips til hva vi kan gjøre for å få ned totalsummen noe? 

Anonymkode: 71518...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops.. ser nå at emne/hoved spørsmålet burde vært stilt annerledes. Men håper dere leser gjennom å kommer med forslag 😊

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har veldig stor familie. Og ser at vi de siste årene har gitt 44 gaver!!! Og nærmeste familie får gjerne en dyrere gave enn andre. Klarer ikke holde oss under 20 000kr og deg synes jeg er brutalt mye! Noen tips?

Vi gir til barn, foreldre, besteforeldre, søsken, og ellers "nærmeste familie" som vi ferier alle høytider/bursdager med og er mye sammen med, et par av våre tanter/onkler og søskenbarn. Noen venner, fadderbarn og nærmeste naboer.

så i utgangspunktet må vi fortsette å gi til de samme. Men har dere noen tips til hva vi kan gjøre for å få ned totalsummen noe? 

Handle leker på tilbud, sjekk for eksempel lekekassen.no

Har handla litt der selv og fått leker som ungene leker med til opptil 72% avslag. DET kommer godt med. 

Skrevet

Du sier at noen får en dyrere gave enn andre, men likevel, 20000 på 44 stk. blir gjennomsnittlig over 450 på hver. Det synes jeg er dyrt, spesielt når man har så mange å gi til! Går det ikke an å gi rimeligere gaver? Ellers går det an å gi fellesgaver til par, (kanskje til søsken også), dessuten er gavekort på tjenester en mulighet. Kan du bake eller lage noe mat du kan gi bort? Hadde jeg vært deg, hadde jeg forresten vurdert å kun gi til ungene. Synes du skal foreslå det for resten av familien. Når du har så stor familie, tror jeg ikke du er den eneste som synes det er mange å kjøpe til.

Skrevet

Kutt ned på venner og naboer. De voksne som har barn, like så. Deretter gir en gave til et par.

Tanter/onkler trenger heller ikke, søskenbarn er vel voksne og trenger forsåvidt heller ikke gaver.

Ikke gi gave bare for å gi gave. Gå gjerne sammen med andre i familien for å gi en 'bedre', men totalt rimeligere for hver av dere.

Jeg er alenemor og gir til (navn i forhold til meg):

barnet, barnets to bestevenner, bestemor, mor/far (de får en felles), tidligere stefar m.kone, bror med samboer (uten barn), kollega m. kone og onkel.

Barnet får uten tvil dyreste gaven. De resterende kommer på et sted mellom 1-2000kr totalt.

Kutter i gaver så mye som mulig da det faktisk ikke er rom for mer. Det er tross alt ikke meningen at man skal kjøpe seg blakk til andre! De aller fleste voksne har også allerede mer enn hva de faktisk har behov for. Kan ikke dere også avtale dere voksne mellom at dere kutter gaver til hverandre.

Anonymkode: e0088...c88

Skrevet

Her gir vi til den nærmeste familien (foreldre, søsken, søskens barn) pluss de vi eventuelt feirer sammen med. Slik får man mengden gaver kraftig ned. I tillegg gir jeg til et par venninner.

Skrevet

Jeg og samboer gir til hver vår familie så hans trenger jeg heldigvis ikke å tenke på. 

Jeg gir til mine småsøsken som ikke er myndige enda. Etter 18 års dagen får de ikke flere gaver. 

Mamma og samboer får. Å kanskje et par-tre av mine nærmeste venner. 

Den gavemanien folk viser hver år til jul er helt skamfullt. Å mange kjøper en lysestake eller whatever til noen bare for å gi noe, å det er ting som blir dytta lengst inn i skapet

Anonymkode: 16f64...5fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig hard på hvor jeg setter grensene på hvem som får gave først og fremst. Mest fordi jeg ikke har sjans til å ha råd til alle. 20k er nesten 2 månedslønner for meg :P 

Jeg gir gave til mine søsken, mine tantebarn, 3 av 4  foreldre (far, stefar og stemor. Mor dropper jeg pga diverse årsaker), mormor, min beste venninne. Jeg gir ikke gaver til kusiner, fettere, naboer, tanter, onkler osv. 

Jeg strikker og er litt sånn «kjøkkenheks». Det er det folk kaller meg iallefall :ler:  det betyr at jeg lager veldig mye på kjøkkenet som kremer, salver, sminke, urtesalt osv. Og dermed kan jeg gjøre julegavene mye billigere ved å kjøpe garn på salg, strikke gaver hele året og det jeg lager på kjøkkenet koster jo ikke all verden. 

De jeg ikke lager gaver til kjøper jeg andre gaver til. Og da vet jeg hva jeg vil kjøpe til de og følger med på tilbud gjennom hele året. Som når guttene jeg er tante til var i lego-alderen så kjøpte jeg opp lego på tilbud

Jeg og min samboer gir ikke gaver til hverandre på julaften. 

Anonymkode: a8ccc...81d

Skrevet

Kjøper til foreldrene våre, søsken og barnet vårt samt to andre familiemedlemmer. Og hverandre, da. 

Anonymkode: c5672...d71

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også veldig store familier på begge sider, i tillegg så har vi fosterbarnas familier som også skal ha gaver, seks barn (minimum) som skal gi til sine venner osv osv. Jeg har aldri våget å regne på hva vi bruker på gaver, men vi har bortimot 200 gaver som skal tenkes ut, lages, kjøpes, pakkes, kanskje sendes og holde oversikten over. Det er en voldsom jobb og jeg kjøper gaver hele året. Har faktisk et eget rom, kun til julegaver 😅. Utfordringen er at jeg ønsker at alle gaver skal være gjennomtenkte og ikke bare noe hastverks-tral. 

Prøver å unngå veldig dyre gaver, men det er ikke lett dersom det skal være noe ordentlig. Den eldre generasjonen får gjerne noe spiselig. Det trenger ikke å være så dyrt og er alltid noe de blir glad for. Gir også ofte andre forbruksvarer, håndkremer, såper o.l til de det passer til. 

Har egentlig ikke så mange gode tips, men kommer til å følge med på tråden din i håp om å plukke opp noen gode råd og ideer.    

Skrevet
2 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Vi har også veldig store familier på begge sider, i tillegg så har vi fosterbarnas familier som også skal ha gaver, seks barn (minimum) som skal gi til sine venner osv osv. Jeg har aldri våget å regne på hva vi bruker på gaver, men vi har bortimot 200 gaver som skal tenkes ut, lages, kjøpes, pakkes, kanskje sendes og holde oversikten over. Det er en voldsom jobb og jeg kjøper gaver hele året. Har faktisk et eget rom, kun til julegaver 😅. Utfordringen er at jeg ønsker at alle gaver skal være gjennomtenkte og ikke bare noe hastverks-tral. 

Prøver å unngå veldig dyre gaver, men det er ikke lett dersom det skal være noe ordentlig. Den eldre generasjonen får gjerne noe spiselig. Det trenger ikke å være så dyrt og er alltid noe de blir glad for. Gir også ofte andre forbruksvarer, håndkremer, såper o.l til de det passer til. 

Har egentlig ikke så mange gode tips, men kommer til å følge med på tråden din i håp om å plukke opp noen gode råd og ideer.    

Når man er på det nivået, da er det virkelig på tide å ta tak!

Skrevet

Jeg er helt sjokkert overprisen på gavene dere gir! Bare her kan du halvere budsjettet. Noen par kan du sikkert kjøpe til sammen, spleise med øvrig familie eller gi noe spiselig/hjemmelaget til. Bare fantasien setter grenser

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er på det nivået, da er det virkelig på tide å ta tak!

Tja... På en måte er jeg enig med deg. Men samtidig vil jeg at fosterbarna (og evt beredskapsbarn som er her i jula) også skal få kjenne på følelsen av å gi gaver til sine biologiske familier som foreldre, søsken og besteforeldre. Det betyr mye for for dem og de skal ikke straffes for situasjonen de dessverre er i. Tenk om våre barn skal få lov til å gi til sine, mens fosterbarna ikke skal få lov til det samme... Jula er for barna og den lille ekstra jobben det utgjør for meg at de får lov å gi gaver til familien sin, er ingen stor ekstra belastning. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Tja... På en måte er jeg enig med deg. Men samtidig vil jeg at fosterbarna (og evt beredskapsbarn som er her i jula) også skal få kjenne på følelsen av å gi gaver til sine biologiske familier som foreldre, søsken og besteforeldre. Det betyr mye for for dem og de skal ikke straffes for situasjonen de dessverre er i. Tenk om våre barn skal få lov til å gi til sine, mens fosterbarna ikke skal få lov til det samme... Jula er for barna og den lille ekstra jobben det utgjør for meg at de får lov å gi gaver til familien sin, er ingen stor ekstra belastning. 

Siden du, tydeligvis, har mulighet til å gi alle fosterbarn og beredskapsbarn den muligheten så syns jeg det er helt fantastisk ❤️❤️ Tror det gir barna en god opplevelse i en vanskelig situasjon...og i tillegg på en høytid som ofte kan være vanskelig. 

Tusen takk for den innsatsen du gjør ❤️

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Wenda skrev:

Siden du, tydeligvis, har mulighet til å gi alle fosterbarn og beredskapsbarn den muligheten så syns jeg det er helt fantastisk ❤️❤️ Tror det gir barna en god opplevelse i en vanskelig situasjon...og i tillegg på en høytid som ofte kan være vanskelig. 

Tusen takk for den innsatsen du gjør ❤️

Takk for en kjempekoselig tilbakemelding :blomst:. Ønsker jo å gjøre barndommen så god som mulig for de alle, og da tror jeg jula og juleforberedelsene er en stor og viktig del av den. Høytidene er jo som du sier ofte vanskelig og man må gjøre det beste ut av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...