AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #1 Skrevet 30. oktober 2017 Heihei! Jeg lurer på om noen med peiling eller erfaring kan fortelle litt om hvordan utdanningen er for å bli hovslager, og hvordan eventuelt jobbmulighetene/lønn osv er med fagbrev enten innen hestefag eller som hovslager? Er det enkelt å få jobb? Hvilken arbeidstid kan man forvente? Generelt er jeg takknemlig for all informasjon om dette, da jeg lenge har hatt en drøm om å jobbe med hest! Tusen takk Anonymkode: 9f8e1...b59
Sirah Skrevet 30. oktober 2017 #2 Skrevet 30. oktober 2017 Dette bør du tenke veldig nøye gjennom. Å være hovslager er beintøft. Du står tross alt under et dyr på 600kg som ikke nødvendigvis ønsker å samarbeide med deg. Alle hovslagerne jeg kjenner sliter med mye vondt i kroppen. For å bli hovslager går du først to år på hest og hovslager på VGS og så går du lærlingtiden. De fleste hovslagere starter for seg selv med de fordelene og ulempene det medfører. De jeg kjenner som er hovslagere har en helt grei årsinntekt, men de jobber også deretter 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Det er sant, men det er jo også mange yrkesaktive hovslagere som ikke sliter? Dersom man er sprek, passer på ergonomi og er bevisst på arbeidsstilling osv burde det vel være en grei vei å gå? Jeg er mer usikker på hvordan arbeidsmulighetene er ulike steder i landet og hvordan det eventuelt er å få arbeid? Skal vel kanskje godt gjøres å bli "ansatt" noen plass som hovslager, man er vel mer eller mindre nødt til å starte for seg selv? Har hørt at det er mulig å ta skolegangen i Sverige, noen med kjennskap til dette? Anonymkode: 9f8e1...b59
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 De eneste hovslagere jeg har brukt som ikke har vært plaget med smerter i rygg/armer/skuldre har jobbet maks noen år aktivt. Men jo bedre grunntrent man er, og jo mer bevist man er på å trene selv, jo lengre kan man nok holde. Men ergonomien er det ikke så mye å gjøre med, mesteparten av jobben gjøres med bøyd rygg og under ett tungt dyr som ikke alltid er like samarbeidsvillig. De fleste velger starte for seg selv, og drive alene. For å oppnå en grei lønn må man opparbeide seg en bra nok kundegruppe, noe som kan ta tid. Jeg brukte aldri hovslagere som jeg ikke hadde kjennskap til eller som var meget godt anbefalt av venner. Før man får en stabil kundegruppe må man være beredt på å rykke ut når det trengs, og kunne stille opp på kort varsel, derav ikke optimale arbeidstider. Som hestefaglært har man mulighet til å starte egen stall, eller jobbe i stall/på rideskoler. Her er nok sjansene større for å kunne bli ansatt, og få en mer stabil arbeidstid. Men det er ikke så stort marked der heller. Mange rideskoler ansetter stalljentene som har hengt i stallen i åresvis. Skulle jeg valgt utdanning innenfor hest, så tror jeg nok jeg ville gått for hestefag, deretter bygget på videre med ridelærer eller travtrener. Anonymkode: 042ca...2fd
Sirah Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant, men det er jo også mange yrkesaktive hovslagere som ikke sliter? Dersom man er sprek, passer på ergonomi og er bevisst på arbeidsstilling osv burde det vel være en grei vei å gå? Jeg er mer usikker på hvordan arbeidsmulighetene er ulike steder i landet og hvordan det eventuelt er å få arbeid? Skal vel kanskje godt gjøres å bli "ansatt" noen plass som hovslager, man er vel mer eller mindre nødt til å starte for seg selv? Har hørt at det er mulig å ta skolegangen i Sverige, noen med kjennskap til dette? Anonymkode: 9f8e1...b59 Disse hovslagerne har gjerne ikke jobbet i så mange år enda. Så klart hjelper det å være godt grunntrent, men du står fremdeles bøyd under et stort dyr hele dagen. Jeg vet om flere hovslagere som har ansatte, men de fleste starter for seg selv. Det er da viktig at du opparbeider deg et godt rykte og er trofast hos kundegruppen din. Skulle du f.eks knekke et bein og være vekk i 6 uker skal du ikke se bort ifra at halvparten av kundene dine har byttet hovslager i mellomtiden. Jeg ville heller satset på å ha hest som hobby. Har selv jobbet profesjonelt med hest i over 15 år og du sliter ut kroppen din for småpenger. Ta i det minste en skikkelig utdannelse slik at du har noe å falle tilbake på 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Hmm, takk for alle tips, tror det er mye sant i det dere sier.. Hva hvis man utdanner seg som hovslager, men ikke jobber fulltid som dette? F.eks. at man jobber mest med å instruere ridetimer osv, men tar på seg oppdrag som hovslager som ekstraarbeid? Ville det vært noe lurt? Man kan vel ta hestefagskole og utdanning som ridelærer med fagbrev som hovslager i bunn? Anonymkode: 9f8e1...b59
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Helt ærlig? Ikke jobb med hest. Det er en tung fysisk jobb til alle døgnets tider og det er dårlig betalt. Ville funnet meg en annen utdanning så jeg har råd til å holde på med hest på fritiden istedet. Anonymkode: 10c9f...ed6 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig? Ikke jobb med hest. Det er en tung fysisk jobb til alle døgnets tider og det er dårlig betalt. Ville funnet meg en annen utdanning så jeg har råd til å holde på med hest på fritiden istedet. Anonymkode: 10c9f...ed6 Takker for tipset..synes bare det er så rart siden jeg i mitt hestemiljø til stadighet hører om at det er gode muligheter som hovslager, ettersom det ikke er så mange utdannet som det i Norge..de sier også at lønnen kan bli veldig bra med mye arbeid eller ganske grei selv med moderat oppdragsmengde.. Men kan hende noen romatiserer yrket for alt jeg vet Anonymkode: 9f8e1...b59
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 Husk at dette er et yrke du mest sannsynlig ikke greier å stå i til pensjonsalder med tanke på slitasje og fysisk helse. Min flinke hovslager på rundt 40 år har nå begynt på en helsefaglig høgskoleutdanning ved siden av å sko, da hun kjenner at det begynner å bli tungt. Planen er vel å sko 2-3 dager i uka, og jobbe innen helse 2-3 dager. Hun har ingen problemer med å fylle opp listene med hester som må skos, da det er en stor kundemasse og hun ikke har tatt inn nye kunder på to år nå. Bruker ca 1 time per hest +. Evnt kjøring, tar 700 + moms+ sko, så er jo forsovet en god timelønn. (Hilsen sykepleier med tunge oppgaver fysisk og psykisk, samt timelønn på 211 kr timen..) Anonymkode: 10af3...067 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 22 minutes ago, AnonymBruker said: Husk at dette er et yrke du mest sannsynlig ikke greier å stå i til pensjonsalder med tanke på slitasje og fysisk helse. Min flinke hovslager på rundt 40 år har nå begynt på en helsefaglig høgskoleutdanning ved siden av å sko, da hun kjenner at det begynner å bli tungt. Planen er vel å sko 2-3 dager i uka, og jobbe innen helse 2-3 dager. Hun har ingen problemer med å fylle opp listene med hester som må skos, da det er en stor kundemasse og hun ikke har tatt inn nye kunder på to år nå. Bruker ca 1 time per hest +. Evnt kjøring, tar 700 + moms+ sko, så er jo forsovet en god timelønn. (Hilsen sykepleier med tunge oppgaver fysisk og psykisk, samt timelønn på 211 kr timen..) Anonymkode: 10af3...067 700kr timen + mva er ikke mye, spesielt ikke om man ikke tar betalt for kjøring itillegg. Bilen skal vedlikeholdes, drivstoff betales, utstyr skal vedlikeholdes og kjøpes inn, man skal betale skatt, spare pensjon. Har man enkeltmannsforetak må man legge av penger i forhold til egenmelding, siden man ikke får sykepenger uten sykemelding, man får heller ikke utbetalt sykepenger for de første 16 dagene av sykemelding, og man får ikke fult sykepenger etter det heller. Har man ASA skal man betale arbeidsgiveravgift i tillegg. Ett realt økonomikurs bør man også ha for å skjønne seg på alle reglene rundt dette. Anonymkode: 042ca...2fd 3
Sirah Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for tipset..synes bare det er så rart siden jeg i mitt hestemiljø til stadighet hører om at det er gode muligheter som hovslager, ettersom det ikke er så mange utdannet som det i Norge..de sier også at lønnen kan bli veldig bra med mye arbeid eller ganske grei selv med moderat oppdragsmengde.. Men kan hende noen romatiserer yrket for alt jeg vet Anonymkode: 9f8e1...b59 Det ER gode muligheter for en hovslager, pga at folk slutter fordi de sliter ut kroppen sin lenge før pensjonsalder. Lønnen (for de som får det til) er også helt kurrant så lenge kundene betaler. Bare husk at hestefolk er verdens dårligste økonomer og betaler ikke de du skor for regningene sine kan du heller ikke ta ut lønn. 3
Gjest Anthrax Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Noen spesiell grunn til at du sikter deg inn på det meget smale faget hovslager? Eller drømmer du om å jobbe med hest generelt? Hva med veterinær?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev:700kr timen + mva er ikke mye, spesielt ikke om man ikke tar betalt for kjøring itillegg. Bilen skal vedlikeholdes, drivstoff betales, utstyr skal vedlikeholdes og kjøpes inn, man skal betale skatt, spare pensjon. Har man enkeltmannsforetak må man legge av penger i forhold til egenmelding, siden man ikke får sykepenger uten sykemelding, man får heller ikke utbetalt sykepenger for de første 16 dagene av sykemelding, og man får ikke fult sykepenger etter det heller. Har man ASA skal man betale arbeidsgiveravgift i tillegg. Ett realt økonomikurs bør man også ha for å skjønne seg på alle reglene rundt dette. Anonymkode: 042ca...2fd Enig. 700kr per time er virkelig ikke spesielt mye, og kan på ingen måte sammenlignes med lønnsinntekt. Jobben er også mye mer fysisk krevende, og potensielt farligere, enn å være sykepleier. Beklager, men det er realiteten. Som sykepleier er ikke pasientene dine et halvt tonn med muskler og har metallsko på beina. Det må det være liv til å si, selv om det er endel sykepleierjobber som er fysisk krevende (ikke alle! Der er det også en stor forskjell hvis kroppen begynner å skrante ift en hovslager). Jeg ser også at ingen har nevnt hesteeierne som en negativ faktor ennå. Der er det mange skrullinger som har doktorgrad på hest fra Google, og baksnakkingen er enorm, i tillegg til at de forventer max service hele tiden. Vil du virkelig utsette deg selv for dette? Å være hovslager krever høy kompetanse, og man kan potensielt fikse en hests helseproblem - eller skape et nytt og gedigent et. Anonymkode: aaf31...e41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå