AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #1 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg spør på vegne av en jeg kjenner som ikke har brukernavn her. Hun vil gjerne lese deres erfaringer med kommunal avlastningshjem og små barn (3-åring). Hun sier at familien trenger sårt avlastningen selv om det er vanskelig for henne som mor å tenke at hun må sende barnet på overnatting et annet sted. Men hun vet ikke noe om hvordan avlastningshjemmene fungerer (de som er fra 0 til 18 år). Pleier det å være trygt? Er det mange små barn rundt 3-4 år alder eller er det eldre? Takk på forhånd. Anonymkode: d6b70...e31
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #2 Skrevet 30. oktober 2017 Pleier det å være trygt? Hva tror du? At barnevernet sender små barn til hjem der de ikke er trygge? Venninnen din bør heller snakke med barnevernet enn forvente at hun for fornuftige og objektive svar her inne. Anonymkode: 712d0...a2a 4
Minlillelykke Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Snakk med barnevernet. De er rette stedet og forhøre seg.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør på vegne av en jeg kjenner som ikke har brukernavn her. Hun vil gjerne lese deres erfaringer med kommunal avlastningshjem og små barn (3-åring). Hun sier at familien trenger sårt avlastningen selv om det er vanskelig for henne som mor å tenke at hun må sende barnet på overnatting et annet sted. Men hun vet ikke noe om hvordan avlastningshjemmene fungerer (de som er fra 0 til 18 år). Pleier det å være trygt? Er det mange små barn rundt 3-4 år alder eller er det eldre? Takk på forhånd. Anonymkode: d6b70...e31 Det virker som dere tror at et avlastningshjem er noe ala en barnehage med mange barn i alle aldere samlet på et sted. Da har dere misforstått. Et avlastningshjem er hjemme hos en vanlig familie eller evt hos familiemedlemmer som kjenner barnet fra før av. Hjemmene må godkjennes av barnevernet og skal selvfølgelig være trygge. Kontakt barnevernet i kommunen så får dere all informasjon dere trenger. Anonymkode: 23987...c38 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som dere tror at et avlastningshjem er noe ala en barnehage med mange barn i alle aldere samlet på et sted. Da har dere misforstått. Et avlastningshjem er hjemme hos en vanlig familie eller evt hos familiemedlemmer som kjenner barnet fra før av. Hjemmene må godkjennes av barnevernet og skal selvfølgelig være trygge. Kontakt barnevernet i kommunen så får dere all informasjon dere trenger. Anonymkode: 23987...c38 Avlastningshjem er en institusjon med flere barn. Det du beskriver er individuell avlastning. For øvrig er barnevernet irrelevant i hennes situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan gå i detaljer, men det er snakk om et barn med alvorlig funksjonshemming som bor fast hjemme og foreldrene har ingen planer om å slutte med det. De trenger avlastning og er i kontakt med kommunen, så jeg ber de som ikke vet hva de snakker om å la være å skrive her. Mammaen vil ha erfaringer fra foreldre med barn som benytter seg av avlastningshjem. Anonymkode: d6b70...e31 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #6 Skrevet 30. oktober 2017 Det finnes i hovedsak to typer avlastning. Avlastningshjem er hjemme hos en familie. Disse skal ha gjennomført diverse kurs, levere vandel etc for å bli godkjent. Dette er i hovedsak et tilbud gjennom barnevernet. Avlastningsbolig er mer institusjonsbasert. Her jobber det faglærte og ufaglærte, vanligvis i turnus, kommunalt ansatt. Dette tilbudet fås gjennom kommunens avdeling for funksjonshemmede. Jeg har jobbet i en avlastningsbolig. Der var det unger i alle aldersgrupper inne samtidig. Ikke nødvendigvis noen i samme aldersgruppe samtidig. Det var mye sosiale aktiviteter for de som ønsket eller hadde behov for det. Funksjonsnivået på ungene var ekstremt variert, det var unger med autismespekter, cp, down syndrom og hjernemisdannelser som ga et funksjonsnivå på 0-3 mnd. Jeg mottar avlastning fra bv til seksåringen nå, i et privat hjem. Der er det både jevnaldrende og (mye) eldre unger. Denne familien er godkjent som både beredskaps-, avlastnings- og fosterhjem og har alltid flere unger på avlastning samtidig, i tillegg til egne barn og fosterbarn. (Jeg begriper ikke hvor de får energien fra...) Det første din venninne må finne ut av, er om barnet faller inn under kommunens tilbud til funksjonshemmede. Hvis ikke, må hun søke avlastning gjennom barnevernet eller finne en avlastningsfamilie i nettverket privat. Anonymkode: 228d5...a9f 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #7 Skrevet 30. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes i hovedsak to typer avlastning. Avlastningshjem er hjemme hos en familie. Disse skal ha gjennomført diverse kurs, levere vandel etc for å bli godkjent. Dette er i hovedsak et tilbud gjennom barnevernet. Avlastningsbolig er mer institusjonsbasert. Her jobber det faglærte og ufaglærte, vanligvis i turnus, kommunalt ansatt. Dette tilbudet fås gjennom kommunens avdeling for funksjonshemmede. Jeg har jobbet i en avlastningsbolig. Der var det unger i alle aldersgrupper inne samtidig. Ikke nødvendigvis noen i samme aldersgruppe samtidig. Det var mye sosiale aktiviteter for de som ønsket eller hadde behov for det. Funksjonsnivået på ungene var ekstremt variert, det var unger med autismespekter, cp, down syndrom og hjernemisdannelser som ga et funksjonsnivå på 0-3 mnd. Jeg mottar avlastning fra bv til seksåringen nå, i et privat hjem. Der er det både jevnaldrende og (mye) eldre unger. Denne familien er godkjent som både beredskaps-, avlastnings- og fosterhjem og har alltid flere unger på avlastning samtidig, i tillegg til egne barn og fosterbarn. (Jeg begriper ikke hvor de får energien fra...) Det første din venninne må finne ut av, er om barnet faller inn under kommunens tilbud til funksjonshemmede. Hvis ikke, må hun søke avlastning gjennom barnevernet eller finne en avlastningsfamilie i nettverket privat. Anonymkode: 228d5...a9f Takk for et seriøst svar. Jeg tror at i hennes kommune heter institusjonene avlastningshjem fordi det er alternativet hun får fra kommunen (dette er beskjeden hun har fått) med mindre hun finner selv en privat avlaster for individuell avlastning. Som sagt har barnevernet aldri vært aktuelt å involvere, så jeg ser at det kan være forskjellig praksis ut fra hvor man bor. Uansett er hennes interesse erfaringer på institusjon sammen med andre barn siden dette er tilbudet hun kan få i kommunal regi for sin alvorlig funksjonshemmet datter. Anonymkode: d6b70...e31
Minlillelykke Skrevet 30. oktober 2017 #8 Skrevet 30. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avlastningshjem er en institusjon med flere barn. Det du beskriver er individuell avlastning. For øvrig er barnevernet irrelevant i hennes situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan gå i detaljer, men det er snakk om et barn med alvorlig funksjonshemming som bor fast hjemme og foreldrene har ingen planer om å slutte med det. De trenger avlastning og er i kontakt med kommunen, så jeg ber de som ikke vet hva de snakker om å la være å skrive her. Mammaen vil ha erfaringer fra foreldre med barn som benytter seg av avlastningshjem. Anonymkode: d6b70...e31 Jeg har vært avlastninghjem for en liten gutt for noen år siden. Det er på ingen måte slik at det er en instutisjon. Men det gikk i regi av barnevernet som jeg skrev over. De er rette instans for å finne en familie som er egnet, evt en bolig som er egnet om dette er mer aktuelt. Men som sagt, avlastningshjem kan også være ett barn hos en familie 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #9 Skrevet 30. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avlastningshjem er en institusjon med flere barn. Det du beskriver er individuell avlastning. For øvrig er barnevernet irrelevant i hennes situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan gå i detaljer, men det er snakk om et barn med alvorlig funksjonshemming som bor fast hjemme og foreldrene har ingen planer om å slutte med det. De trenger avlastning og er i kontakt med kommunen, så jeg ber de som ikke vet hva de snakker om å la være å skrive her. Mammaen vil ha erfaringer fra foreldre med barn som benytter seg av avlastningshjem. Anonymkode: d6b70...e31 Jeg har veldig god greie på hva jeg snakker om og du spurte om avlastningshjem og det er som jeg beskriver. Mens det du tydeligvis egentlig mener er en avlastningsbolig. Man må holde orden på begrepene hvis man skal få korrekte svar. Anonymkode: 23987...c38 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #10 Skrevet 30. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig god greie på hva jeg snakker om og du spurte om avlastningshjem og det er som jeg beskriver. Mens det du tydeligvis egentlig mener er en avlastningsbolig. Man må holde orden på begrepene hvis man skal få korrekte svar. Anonymkode: 23987...c38 OK, jeg gir beskjed videre til hennes kommune om å slutte å kalle institusjonene for (navn) avlastningshjem, fordi du er uenig i begrepsbruken. Som jeg forstår ut fra dine innlegg har du ikke erfaring med det denne mammaen spør om. Anonymkode: d6b70...e31 2
Gjest making.a.mess Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som dere tror at et avlastningshjem er noe ala en barnehage med mange barn i alle aldere samlet på et sted. Da har dere misforstått. Et avlastningshjem er hjemme hos en vanlig familie eller evt hos familiemedlemmer som kjenner barnet fra før av. Hjemmene må godkjennes av barnevernet og skal selvfølgelig være trygge. Kontakt barnevernet i kommunen så får dere all informasjon dere trenger. Anonymkode: 23987...c38 Det er du som har missforstått. PRIVAT avlastning er en familie eller en enkeltperson som passer barnet. Et kommunalt avlastningshjem er et hjem med mange barn fra 0-18 år. Her i kommunen er det kommunale avlastningshjemmet nabo med et hjelpesenter for ungdom med rusproblematikk. Jeg syntes ikke det var en bra kombinasjon. Jeg ville ikke gått for kommunalt avlastningshjem, men søkt kommunen om å få en privat avlaster.
Gjest making.a.mess Skrevet 30. oktober 2017 #12 Skrevet 30. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig god greie på hva jeg snakker om og du spurte om avlastningshjem og det er som jeg beskriver. Mens det du tydeligvis egentlig mener er en avlastningsbolig. Man må holde orden på begrepene hvis man skal få korrekte svar. Anonymkode: 23987...c38 Flisespikkeri. Det var ikke noe problem å skjønne hva hun mente. Hun forklarte det jo.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #13 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg har jobbet i avlastningsbolig. Her var en ansatt pr barn/bruker hele døgnet, faste ansatte. Mange av oss som jobbet der jobber som spesialpedagoger eller assistenter til de samme barna og ungdommene i skolen og kjenner dem fra hverdagen av. Jeg var assistent for en ungdomskoleelev med et syndrom på samme tid som jeg jobber der og ungdommen var i avlastning en helg i måneden. Men vi hadde ingen barn under skolealder, de barna som var under skolealder hadde faste avlastningsforeldre. Vet ikke om det er rutine eller ei. Det var ikke vi som styrte hvem som kom til avlastning. Anonymkode: 144ec...f32 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #14 Skrevet 30. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avlastningshjem er en institusjon med flere barn. Det du beskriver er individuell avlastning. For øvrig er barnevernet irrelevant i hennes situasjon. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan gå i detaljer, men det er snakk om et barn med alvorlig funksjonshemming som bor fast hjemme og foreldrene har ingen planer om å slutte med det. De trenger avlastning og er i kontakt med kommunen, så jeg ber de som ikke vet hva de snakker om å la være å skrive her. Mammaen vil ha erfaringer fra foreldre med barn som benytter seg av avlastningshjem. Anonymkode: d6b70...e31 Beklager, jeg ser du har svart mens jeg skrev avhandlingen min 😅 Jeg har som sagt jobbet i kommunal avlastningsbolig. Min erfaring er at det varierer hvilke barn som er inne til enhver tid. Ungene har ulikt tilbud ut fra familens behov, noen er der hver tredje helg og noen hele uka annenhver uke (typisk enslig forelder der den andre forelderen er helt ute av bildet). Det er mest større barn som er mye i avlastning, da spesielt de som krever døgnkontinuerlig tilsyn enten pga fysisk funksjonshemming eller fordi de er til fare for seg selv pga autismespekter eller utviklingshemming som gjør at de mangler konsekvenstenking. Jeg har forstått det sånn at det blir stadig flere yngre barn med type multifunksjonshemming, hjernemisdannelser etc i avlastningsbolig. (Mye på grunn av fosterdiagnostikk mtp trisomier som f.eks down syndrom er.) Hvordan aldersspennet i de enkelte kommuner er, vet jeg ikke. Jeg vil tro variasjonene er store. Det jeg vet, er at det skal være trygt. Det er strenge krav for egnethet ved ansettelse. Det kreves også utvidet politiattest. I tillegg skal det være et visst kompetansenivå i personalgruppen. Ungene får oppfølging ut fra behov. Det skal være trygt, på alle måter. Og de ansatte skal være bevisst på at det er andres unger de har ansvaret for. Anonymkode: 228d5...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #15 Skrevet 30. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleier det å være trygt? Hva tror du? At barnevernet sender små barn til hjem der de ikke er trygge? Venninnen din bør heller snakke med barnevernet enn forvente at hun for fornuftige og objektive svar her inne. Anonymkode: 712d0...a2a Er det slik at du tror at alle steder er trygge så lenge det er barnevernet som har sendt barnet til stedet? Kjenner flere som er blitt misbrukt både fysisk og psykisk når de har havnet i fosterhjem/avlastningshjem og oppveksthjem. Er tross alt like forskjellige mennesker der som det er andre steder. Anonymkode: 73a19...176 1
Gjest making.a.mess Skrevet 30. oktober 2017 #16 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg kan kortigere dere litt: En privat avlaster trenger ikke å ha gått på kurs. Hun vil bli kalt inn til kommunen for intevju og må levere vandelsattest sammen med søknaden sin. Denne prosessen tar ikke lang tid. Og hvor i alle dager får dere det fra at bare bv har avlastningstilbud?? Alle kommuner har tilbud om avlastning privat og/eller avlastningshjem/bolig. Men det er ikke et tilbud for alle. Det er for barn med spesielle behov. Kommunen gir avlastning på bakgrunn av at barnet krever mye av sine omsorgspersoner. Bv gir avlastning på bakgrunn av at noen har vært bekymret for barnet. Det kan bety at en/begge av barnets foreldre har personlige problemer og trenger avlastni.g for å klare å ta seg godt nok av barnet, men det er også barn med bra problemfri familiebakgrunn som blir fanget opp her fordi noen har sendt bekymringsmelding på bakgrunn av barnet oppfører seg anerledes. Oppførselen kan komme av at barnet har en eller fler diagnoser. Diagnosebarn kan altså få avlastning enten fra kommune ellerbarnevern. Men jeg antar, er altså ikke helt sikker, at bv er mer raus med timene enn kommunen. Kommunen er nemlig litt gnien
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #17 Skrevet 30. oktober 2017 Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev: Jeg kan kortigere dere litt: En privat avlaster trenger ikke å ha gått på kurs. Hun vil bli kalt inn til kommunen for intevju og må levere vandelsattest sammen med søknaden sin. Denne prosessen tar ikke lang tid. Og hvor i alle dager får dere det fra at bare bv har avlastningstilbud?? Alle kommuner har tilbud om avlastning privat og/eller avlastningshjem/bolig. Men det er ikke et tilbud for alle. Det er for barn med spesielle behov. Kommunen gir avlastning på bakgrunn av at barnet krever mye av sine omsorgspersoner. Bv gir avlastning på bakgrunn av at noen har vært bekymret for barnet. Det kan bety at en/begge av barnets foreldre har personlige problemer og trenger avlastni.g for å klare å ta seg godt nok av barnet, men det er også barn med bra problemfri familiebakgrunn som blir fanget opp her fordi noen har sendt bekymringsmelding på bakgrunn av barnet oppfører seg anerledes. Oppførselen kan komme av at barnet har en eller fler diagnoser. Diagnosebarn kan altså få avlastning enten fra kommune ellerbarnevern. Men jeg antar, er altså ikke helt sikker, at bv er mer raus med timene enn kommunen. Kommunen er nemlig litt gnien I min kommune, er det tilnærmet umulig å få avlastning i familie gjennom kommunen - da må man til bv. Anonymkode: 228d5...a9f
Gjest making.a.mess Skrevet 30. oktober 2017 #18 Skrevet 30. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min kommune, er det tilnærmet umulig å få avlastning i familie gjennom kommunen - da må man til bv. Anonymkode: 228d5...a9f Det gjelder å insistere. En ting har jeg lært i årene med kronisk sykt barn: ingenting kommer til deg. Du må jobbe for alt med mindre du møter en svært snill kommuneansatt. Spes ped timer i bhg, assistenttimer, skoleskyss, hjelpemidler osv osv må du selv finne ut av om du har krav på, deretter kan du gå å kreve.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2017 #19 Skrevet 2. november 2017 På 30.10.2017 den 20.00, Mrs.Purdey skrev: Jeg kan kortigere dere litt: En privat avlaster trenger ikke å ha gått på kurs. Hun vil bli kalt inn til kommunen for intevju og må levere vandelsattest sammen med søknaden sin. Denne prosessen tar ikke lang tid. Og hvor i alle dager får dere det fra at bare bv har avlastningstilbud?? Alle kommuner har tilbud om avlastning privat og/eller avlastningshjem/bolig. Men det er ikke et tilbud for alle. Det er for barn med spesielle behov. Kommunen gir avlastning på bakgrunn av at barnet krever mye av sine omsorgspersoner. Bv gir avlastning på bakgrunn av at noen har vært bekymret for barnet. Det kan bety at en/begge av barnets foreldre har personlige problemer og trenger avlastni.g for å klare å ta seg godt nok av barnet, men det er også barn med bra problemfri familiebakgrunn som blir fanget opp her fordi noen har sendt bekymringsmelding på bakgrunn av barnet oppfører seg anerledes. Oppførselen kan komme av at barnet har en eller fler diagnoser. Diagnosebarn kan altså få avlastning enten fra kommune ellerbarnevern. Men jeg antar, er altså ikke helt sikker, at bv er mer raus med timene enn kommunen. Kommunen er nemlig litt gnien Takk. Det var nettopp det kommunale tilbudet i avlastningshjem (institusjon med flere barn og faste voksne) som venninna mi ville høre mer erfaringer med. Barnevernet er ikke i bildet i det hele tatt, det er ikke snakk om omsorgssvikt eller foreldre med problemer, men om et multifunksjonshemmet barn og helt 'vanlig' kommunal avlastning som ikke er hos en privat person. Anonymkode: d6b70...e31
AnonymBruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 På 30.10.2017 den 18.46, AnonymBruker skrev: Jeg spør på vegne av en jeg kjenner som ikke har brukernavn her. Hun vil gjerne lese deres erfaringer med kommunal avlastningshjem og små barn (3-åring). Hun sier at familien trenger sårt avlastningen selv om det er vanskelig for henne som mor å tenke at hun må sende barnet på overnatting et annet sted. Men hun vet ikke noe om hvordan avlastningshjemmene fungerer (de som er fra 0 til 18 år). Pleier det å være trygt? Er det mange små barn rundt 3-4 år alder eller er det eldre? Takk på forhånd. Anonymkode: d6b70...e31 Hva er grunnen til at du ikke kan ha dine egne barn? Anonymkode: 40723...bda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå