Gå til innhold

Kan katten bli fornærmet og straffe eier?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Dyr har absolutt følelser. Forskning viser at dyr som f.eks hund har samme deler av hjernen som vi har når det kommer til de grunnleggende følelsene som glede, frykt, sinne, redsel osv. Det er de fleste forskere enige om. Der hvor det foreligger mer tvil og diskusjoner er når det kommer til de mer sekundære/avanserte følelsene som fornærmelse, sjalusi, misunnelse, svik osv. Det omhandler mer avanserte tankeprosesser enn de basale følelsene som vi alle har felles.

Svik og å bli fornærmet omhandler et bevisst jeg og en følelse av at en annen har gjort en stor urett mot en selv. Jeg ser ikke for meg at en katt kan føle noe slikt. Jeg ser svært ofte på hunder at de blir mistolket og menneskeliggjort (f.eks at dempende signaler blir tolket som "anger" og "dårlig samvittighet"), så jeg har ingen grunn til å tro at vi ikke gjør samme feil med katters atferd også.

Jeg utelukker ikke at du kan ha rett, men da lurer jeg fælt på årsaken til at han oppførte seg sånn, og finner ingen annen forklaring på det. 

Husker jeg leste et sted at katt og eier utvikler forståelse av kommunikasjon mellom hverandre over mange år; at de lærer hverandre å kjenne. En må jo bruke abstrakt tenkning og en god dose intelligens for å utvikle en slik forståelse. Jeg personlig opplever iallefall relasjonen mellom meg og katten min som mer avansert enn hvordan jeg opplever andres oppfatning av kattens intelligens. Jeg ser iallefall stadig vekk at andre undervurderer slike evner hos katten, og at de aller færreste forstår min relasjon med katten min når jeg forteller om denne. Misforstå meg rett - jeg mener den allmenne hop her og ikke deg spesifikt :) 

Anonymkode: e5cfd...572

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, Tabris skrev:

Vi har så lett for å menneskeliggjøre dyrene og deres atferd, men for meg blir det veldig "Disney" å tro at en katt er fornærmet og skal "straffe" eier. Jeg tror mange liker tanken om at katter oppfører seg sånn, derfor er det tiltalende å tro på det.

At katten ikke vil bort til deg etter du har skjøvet den bort gjentatte ganger jo logisk - du har jo gitt beskjed (fra kattens side) om at du ikke ønsker den så nær, så da holder den seg borte. Hvis noen gjentatte ganger hadde dyttet meg bort og sagt "gå vekk!" så hadde jeg også holdt meg unna og vært skeptisk til å komme nær igjen på en stund.

Jeg er uenig. Jeg synes vi glemmer veldig ofte at vi mennesker er også dyr og at atferd som vi har, kan amdre dyr også ha. Jeg skal ikke påstå at katten bevisst straffer ts, men tviler ikke på på at hans reaksjon kommer av å føle seg avvist. 

Anonymkode: 2afa1...407

• Liker 6
Skrevet

Jeg har nå sendt en mail til Bjarne Braastad, en av Norges ledende eksperter på katteatferd angående dette. :)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Jeg har nå sendt en mail til Bjarne Braastad, en av Norges ledende eksperter på katteatferd angående dette. :)

Interessant! Send oss gjerne en copy paste eller print screen av svaret :) 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Interessant! Send oss gjerne en copy paste eller print screen av svaret :) 

Åff kårs, hvis han har tid til å svare. :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Åff kårs, hvis han har tid til å svare. :)

Beklager avsporingen, men jeg setter pris på å diskutere med deg angående kjæledyr her på forumet, for jeg oppfatter deg som saklig og reflektert, og med mange gode innspill. Det er så greit når man kan ha en saklig og fin diskusjon selv om man ikke nødvendigvis er enige. Nøkkelen til gode diskusjoner er jo nettopp det at alle skjønner at det ikke nødvendigvis er én ting som er rett :) 

• Liker 2
Gjest Carressa
Skrevet
17 minutter siden, Tabris skrev:

Dyr har absolutt følelser. Forskning viser at dyr som f.eks hund har samme deler av hjernen som vi har når det kommer til de grunnleggende følelsene som glede, frykt, sinne, redsel osv. Det er de fleste forskere enige om. Der hvor det foreligger mer tvil og diskusjoner er når det kommer til de mer sekundære/avanserte følelsene som fornærmelse, sjalusi, misunnelse, svik osv. Det omhandler mer avanserte tankeprosesser enn de basale følelsene som vi alle har felles.

Svik og å bli fornærmet omhandler et bevisst jeg og en følelse av at en annen har gjort en stor urett mot en selv. Jeg ser ikke for meg at en katt kan føle noe slikt. Jeg ser svært ofte på hunder at de blir mistolket og menneskeliggjort (f.eks at dempende signaler blir tolket som "anger" og "dårlig samvittighet"), så jeg har ingen grunn til å tro at vi ikke gjør samme feil med katters atferd også.

Litt nysgjerrig på hva du tenker om hunders oppførsel når man har vært borte fra dem en stund, altså et par dager, en uke osv. Min blir først veldig glad for å se meg, men det går kjapt over og han går over til å ignorere meg. Til slutt går det over og han går tilbake til sin normale oppførsel, men en stund der så fremstår han for meg som om han er furt/fornærmet. Dette gjør han kun med meg. Med alle andre (som ikke er eiere) så blir han kjempeglad for å se dem, ingen fornærmelse whatsoever 😄 hva tenker du ligger bak, om man prøver å ta de menneskelige følelsene ut av situasjonen? :) 

Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Vi har så lett for å menneskeliggjøre dyrene og deres atferd, men for meg blir det veldig "Disney" å tro at en katt er fornærmet og skal "straffe" eier. Jeg tror mange liker tanken om at katter oppfører seg sånn, derfor er det tiltalende å tro på det.

At katten ikke vil bort til deg etter du har skjøvet den bort gjentatte ganger jo logisk - du har jo gitt beskjed (fra kattens side) om at du ikke ønsker den så nær, så da holder den seg borte. Hvis noen gjentatte ganger hadde dyttet meg bort og sagt "gå vekk!" så hadde jeg også holdt meg unna og vært skeptisk til å komme nær igjen på en stund.

Jeg å mener att en katt er en katt og ikke et dyr. Men akkuratt dette er typisk katt. Den kan bli fornærmet og overse eier. Akkuratt som den kan bli sur og glad for å se deg. Det er ikke å se på katta som menneske men noe katter faktisk gjør. Vi mennesker har ikke egenrett på følelser og katter er sære dyr.

Anonymkode: c3829...397

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg å mener att en katt er en katt og ikke et dyr. Men akkuratt dette er typisk katt. Den kan bli fornærmet og overse eier. Akkuratt som den kan bli sur og glad for å se deg. Det er ikke å se på katta som menneske men noe katter faktisk gjør. Vi mennesker har ikke egenrett på følelser og katter er sære dyr.

Mente menneske da. Ikke dyr.

Skrevet

Enig med personen som skrev at mennesker også er dyr. Vi har lett for å glemme dette, og overvurderer gjerne oss selv og våre evner. Greit nok at vi har evner til å ødelegge jordkloden, men tiden og historien har vel vist at det ikke nødvendigvis gjør oss så smarte likevel. :) 

Skrevet

Må si jeg ble svært interessert i dette, kan katter vise fornærmelse. Jeg personlig tror katter kan, jeg har en katt som er svært bortskjemt og når den ikke får våt-for når han selv vil så kan han bli fornærmet og gå ut døra, selv når han egentlig ikke ønsker å gå ut. Jeg personlig tror katten til trådstarter ble fornærmet på han etter å ha blitt avvist og vil ikke direkte såre eier.

Håper dere finner ut av dette!

Skrevet

Syns det blir merkelig å snakke om å menneskeligegjøre dyr. Har vi mennesker enerett på alt som har med følelser å gjøre? De kan ikke snakke å fortelle oss hva de tenker og mener, men det betyr ikke at de også ikke kan føle fornærmelse eller andre atferd som er "typisk " oss mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Katter kan helt klart bli fornærmet! Er halvveis «gal kattedame» og opplever en fornærmet katteflokk hver gang jeg har vært på reise. 

Har også en jentepus som er veldig stolt, hun nekter leke hvis noen ser på henne, og hun skynder seg bort hvis noen ser henne snuble i klatrestativet etc. 

• Liker 1
Skrevet
On 30.10.2017 at 6:44 PM, AnonymBruker said:

Beklager avsporingen, men jeg setter pris på å diskutere med deg angående kjæledyr her på forumet, for jeg oppfatter deg som saklig og reflektert, og med mange gode innspill. Det er så greit når man kan ha en saklig og fin diskusjon selv om man ikke nødvendigvis er enige. Nøkkelen til gode diskusjoner er jo nettopp det at alle skjønner at det ikke nødvendigvis er én ting som er rett :) 

Takk, fint sagt. Og enig. :)

On 30.10.2017 at 6:46 PM, Carressa said:

Litt nysgjerrig på hva du tenker om hunders oppførsel når man har vært borte fra dem en stund, altså et par dager, en uke osv. Min blir først veldig glad for å se meg, men det går kjapt over og han går over til å ignorere meg. Til slutt går det over og han går tilbake til sin normale oppførsel, men en stund der så fremstår han for meg som om han er furt/fornærmet. Dette gjør han kun med meg. Med alle andre (som ikke er eiere) så blir han kjempeglad for å se dem, ingen fornærmelse whatsoever 😄 hva tenker du ligger bak, om man prøver å ta de menneskelige følelsene ut av situasjonen? :) 

Det er litt vanskelig å si så mye utfra det lille du skriver her. Min hund vil også reagere med å bli ekstra glad om jeg har vært borte en hel dag eller flere, men det går "fort over" også er han mer opptatt av å se seg rundt eller snuse i buskene, uten at han ignorerer meg av den grunn. Han vil også reagere med mer glede over å se andre folk som han ser sjeldnere enn han gjør når han ser meg, det er også normalt. Om så det er samboer, som han ser hver dag, så blir han superglad om han treffer ham ute eller andre steder han ikke forventer. Det er helt vanlig. :)

Skrevet

Jeg har også vanskelig for å se at et dyr skal planlegge hevn, men at dyr har følelser er det jo ingen tvil om.

Anonymkode: 53e58...194

Gjest Walkingdead
Skrevet (endret)

Ja, dyr kan bli fornærmet, og de reagerer. De kan også bli deprimerte og få angst. Dette er helt vanlig. Hør med veterinær. Dyr har et komplekst følelsesliv og er på mange måter "som mennesket", som også er et dyr.

Endret av Walkingdead
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vanskelig for å se at et dyr skal planlegge hevn, men at dyr har følelser er det jo ingen tvil om.

Anonymkode: 53e58...194

Tror ikke de planlegger hevn, men planlegger et angrep. Dette kan man se på videoer hvor leoparder går til angrep mot moskuser og andre bytter, de samarbeider og forholder seg rolig før de slår til. 

Skrevet (endret)

Da har jeg fått svar. :)

Da vil jeg tro dette også forklarer når hunder gjør det samme.

image.thumb.png.84eeecec8f30e4b740f87400bc360ce7.png

Endret av Tabris
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Da har jeg fått svar. :)

Da vil jeg tro dette også forklarer når hunder gjør det samme.

image.thumb.png.84eeecec8f30e4b740f87400bc360ce7.png

Og så skriver han jo selv at det ikke nødvendigvis er sånn det er. Katten min hadde enorm gjensynsglede med meg da jeg kom hjem fra Afrika, men etterpå var det full ignorering i tre måneder :) 

• 7 år senere...
Skrevet
Tabris skrev (På 30.10.2017 den 18.09):

Det vet jeg ikke, men jeg synes det er et interessant fenomen som jeg har hørt flere ganger og som jeg gjerne ville hatt en forklaring på. Men jeg hopper ikke til så avanserte og abstrakte forklaringer som å bli fornærmet og ønske å straffe eier selv om jeg ikke har svaret på en atferd. Fra kattens perspektiv er det helt sikkert en mye enklere forklaring. :)

Du tror veldig mye du! Katter har absolutt følelser som kan sammenlignes med menneskelige følelser. Akkurat som du selv påpeker lenger opp med hvordan de blir påvirket av avvisning. Det er helt naturlig for katter å være sur på eier hvis den har vært borte en stund; jeg merket det selv denne uka. Jeg har vært en uke på ferie og nesten det første han gjorde var å fly på foten for å "ta meg". Katter er forskjellige og har forskjellig mønster, men felles for dem er at de er mer avhengig av eieren enn hva vi tror og de føler seg forlatt uten oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...