Gå til innhold

Kan katten bli fornærmet og straffe eier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en jentepus på 6 mnd som vanligvis er veldig kosete og helst skal ligge oppå meg. Har hatt en periode jeg var veldig syk med feber og halsbetennelse og orket ikke katten opp i ansiktet eller at hun skulle ligge oppå meg. Jeg skjøv henne unna flere ganger og slapp henne ut for å få litt pause fra henne. Nå nekter hun såvidt å se på meg. Hun går vanligvis i beina mine så jeg nesten snubler over henne og følger etter meg overalt men nå hun holder seg vekk og overser meg totalt. Prøvd å gjøre det godt igjen med masse godbiter i flere dager men hun virker ikke til å bry seg lenger. Er det mulig at hun straffer meg? Kan katter bli skikkelig fornærmet? Evt blir hun som hun var igjen? 

Anonymkode: 44a42...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en katt en gang som jeg hadde på kattehuset mens jeg var på ferie. Når jeg skulle hente henne var det så vidt hun gikk bort til meg og unngikk meg når vi kom hjem. Hun var vist ordentlig fornærmet. Men hun hoppet opp i senga når jeg gikk og la meg da, og koste som en gal. Så katter kan bli fornærmet og oppføre seg litt bitchy. Hvor lenge har katten din holdt på slik da?

Anonymkode: c6b2b...f21

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste på utveksling i 3 måneder en gang mens pus var hjemme hos foreldrene mine. Under perioden hos dem fikk han en kronisk sykdom, som gjorde at han ikke hadde det så bra som han skulle ha hatt det (som jeg ikke kunne gjøre noe med der og da, siden jeg var på andre siden av jordkloden i et obligatorisk opplegg). Da jeg kom hjem og tok han med meg tilbake dit vi bor til vanlig, var han en helt annerledes katt enn da jeg dro. Jeg tror det tok kanskje 3 måneder med ignorering og der han var en generelt veldig apatisk katt, før han igjen ble til den kosegale og "stalkete" katten som han hadde vært tidligere. Det slet veldig på samvittigheten min, og jeg var veldig ulykkelig på hans vegne en stund for dette. Men etterhvert som han ble bestevenn med meg igjen så har alt blitt bra igjen. Så TS, jeg anbefaler deg å bare ta tiden til hjelp, hun har sikkert en liten periode nå der hun er litt fornærmet, og så blir hun seg selv igjen. :) 

Anonymkode: e5cfd...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så lett for å menneskeliggjøre dyrene og deres atferd, men for meg blir det veldig "Disney" å tro at en katt er fornærmet og skal "straffe" eier. Jeg tror mange liker tanken om at katter oppfører seg sånn, derfor er det tiltalende å tro på det.

At katten ikke vil bort til deg etter du har skjøvet den bort gjentatte ganger jo logisk - du har jo gitt beskjed (fra kattens side) om at du ikke ønsker den så nær, så da holder den seg borte. Hvis noen gjentatte ganger hadde dyttet meg bort og sagt "gå vekk!" så hadde jeg også holdt meg unna og vært skeptisk til å komme nær igjen på en stund.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en katt en gang som jeg hadde på kattehuset mens jeg var på ferie. Når jeg skulle hente henne var det så vidt hun gikk bort til meg og unngikk meg når vi kom hjem. Hun var vist ordentlig fornærmet. Men hun hoppet opp i senga når jeg gikk og la meg da, og koste som en gal. Så katter kan bli fornærmet og oppføre seg litt bitchy. Hvor lenge har katten din holdt på slik da?

Anonymkode: c6b2b...f21

Snart en uke.. langsur med andre ord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tabris skrev:

Vi har så lett for å menneskeliggjøre dyrene og deres atferd, men for meg blir det veldig "Disney" å tro at en katt er fornærmet og skal "straffe" eier. Jeg tror mange liker tanken om at katter oppfører seg sånn, derfor er det tiltalende å tro på det.

At katten ikke vil bort til deg etter du har skjøvet den bort gjentatte ganger jo logisk - du har jo gitt beskjed (fra kattens side) om at du ikke ønsker den så nær, så da holder den seg borte. Hvis noen gjentatte ganger hadde dyttet meg bort og sagt "gå vekk!" så hadde jeg også holdt meg unna og vært skeptisk til å komme nær igjen på en stund.

Er veldig enig med deg der. Jeg har alltid tenkt det samme som deg angående å gi dyr menneskelige "følelser" . Jeg er ikke akkurat den som går å tror at katten skjønner hva jeg sier o.l. Men det var før dette skjedde.  Hun snur ryggen til meg og virker skikkelig snurt. Liker ikke at jeg klapper henne osv. Savner litt den innpåslitne kosekatten :P aldri opplevd det hos en katt noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Er veldig enig med deg der. Jeg har alltid tenkt det samme som deg angående å gi dyr menneskelige "følelser" . Jeg er ikke akkurat den som går å tror at katten skjønner hva jeg sier o.l. Men det var før dette skjedde.  Hun snur ryggen til meg og virker skikkelig snurt. Liker ikke at jeg klapper henne osv. Savner litt den innpåslitne kosekatten :P aldri opplevd det hos en katt noen gang. 

Jeg synes fortsatt det virker veldig logisk, utfra din atferd mot henne. Jeg sier ikke at du var stygg, bare at hennes atferd nå er forståelig utfra din atferd mot henne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dyr merker at de er uønsket og dermed trekker seg unna. Tåpelig å gå rundt og innbille seg at dyr ikke har følelser.

Anonymkode: 7776c...dd6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris skrev:

Jeg synes fortsatt det virker veldig logisk, utfra din atferd mot henne. Jeg sier ikke at du var stygg, bare at hennes atferd nå er forståelig utfra din atferd mot henne.

Men hvordan forklarer du tilfellet med min pus som jeg skrev over? Det er jo ikke som at katter "glemmer" mennesker eller mister nærhet til de fordi de er lenge borte, for katten til mamma er like kjælen mot meg hver gang jeg er hjemme på ferie, som er med ca et halvår mellomrom. Og den katten er ellers en svært skeptisk og redd katt, så det er heller ikke sånn at hun er kjælen mot alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Men hvordan forklarer du tilfellet med min pus som jeg skrev over? Det er jo ikke som at katter "glemmer" mennesker eller mister nærhet til de fordi de er lenge borte, for katten til mamma er like kjælen mot meg hver gang jeg er hjemme på ferie, som er med ca et halvår mellomrom. Og den katten er ellers en svært skeptisk og redd katt, så det er heller ikke sånn at hun er kjælen mot alle. 

Det vet jeg ikke, men jeg synes det er et interessant fenomen som jeg har hørt flere ganger og som jeg gjerne ville hatt en forklaring på. Men jeg hopper ikke til så avanserte og abstrakte forklaringer som å bli fornærmet og ønske å straffe eier selv om jeg ikke har svaret på en atferd. Fra kattens perspektiv er det helt sikkert en mye enklere forklaring. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten til foreldrene mine blor fornærmet hver gang de tar frem kofferten. 

Anonymkode: c868c...1b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart dyr merker at de er uønsket og dermed trekker seg unna. Tåpelig å gå rundt og innbille seg at dyr ikke har følelser.

Anonymkode: 7776c...dd6

Sier ikke de ikke har følelser men ikke på samme måte som vi mennesker at vi går rundt å tenker på det på den måten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være andre faktorer som spiller inn da? I det tilfelle hvor katta ble satt vekk hos noen andre i tre måneder, det kan jo komme av stress? 

Men om du gjentatte ganger skyver katta vekk, vil den jo lære. På samme måte som man lærer at de ikke får lov til å gå på bordet feks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke, men jeg synes det er et interessant fenomen som jeg har hørt flere ganger og som jeg gjerne ville hatt en forklaring på. Men jeg hopper ikke til så avanserte og abstrakte forklaringer som å bli fornærmet og ønske å straffe eier selv om jeg ikke har svaret på en atferd. Fra kattens perspektiv er det helt sikkert en mye enklere forklaring. :)

Men det er jo ikke nødvendigvis det samme at katten vil "straffe" eier, som at den er fornærmet og har en subjektiv følelse av å ha blitt sveket. Vi vet jo at dyr har følelser (som også er et abstrakt fenomen), så akkurat det er vel ikke så usannsynlig? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KillerKitty skrev:

Kan det være andre faktorer som spiller inn da? I det tilfelle hvor katta ble satt vekk hos noen andre i tre måneder, det kan jo komme av stress? 

Men om du gjentatte ganger skyver katta vekk, vil den jo lære. På samme måte som man lærer at de ikke får lov til å gå på bordet feks. 

At katten ignorerte meg i tre måneder fordi den var stresset de månedene jeg var borte, det synes jeg høres litt merkelig ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke nødvendigvis det samme at katten vil "straffe" eier, som at den er fornærmet og har en subjektiv følelse av å ha blitt sveket. Vi vet jo at dyr har følelser (som også er et abstrakt fenomen), så akkurat det er vel ikke så usannsynlig? :) 

Jeg vil være forsiktig med å gå så langt som at katten føler seg fornærmet og sveket, det er ganske avanserte følelser. Jeg avventer noen konklusjoner før jeg hører hva atferdsspesialister på katt sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil være forsiktig med å gå så langt som at katten føler seg fornærmet og sveket, det er ganske avanserte følelser. Jeg avventer noen konklusjoner før jeg hører hva atferdsspesialister på katt sier.

Ikke at jeg har noe forskning å linke til akkurat nå, men det er ikke så lenge siden jeg hørte en podcast om at dyr har følelser. Å bli fornærmet og føle seg sveket er jo en ganske grunnleggende følelse i det spekteret, med tanke på omsorgsevne som iboende instinkt og at reaksjon på avvisning er en form for overlevelsesstrategi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe forskning å linke til akkurat nå, men det er ikke så lenge siden jeg hørte en podcast om at dyr har følelser. Å bli fornærmet og føle seg sveket er jo en ganske grunnleggende følelse i det spekteret, med tanke på omsorgsevne som iboende instinkt og at reaksjon på avvisning er en form for overlevelsesstrategi. 

Dyr har absolutt følelser. Forskning viser at dyr som f.eks hund har samme deler av hjernen som vi har når det kommer til de grunnleggende følelsene som glede, frykt, sinne, redsel osv. Det er de fleste forskere enige om. Der hvor det foreligger mer tvil og diskusjoner er når det kommer til de mer sekundære/avanserte følelsene som fornærmelse, sjalusi, misunnelse, svik osv. Det omhandler mer avanserte tankeprosesser enn de basale følelsene som vi alle har felles.

Svik og å bli fornærmet omhandler et bevisst jeg og en følelse av at en annen har gjort en stor urett mot en selv. Jeg ser ikke for meg at en katt kan føle noe slikt. Jeg ser svært ofte på hunder at de blir mistolket og menneskeliggjort (f.eks at dempende signaler blir tolket som "anger" og "dårlig samvittighet"), så jeg har ingen grunn til å tro at vi ikke gjør samme feil med katters atferd også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At katten ignorerte meg i tre måneder fordi den var stresset de månedene jeg var borte, det synes jeg høres litt merkelig ut... 

Kanskje den bare ble vandt til en litt annen livsstil. 

Jeg tror bare ikke katter er i stand til å bevist straffe eieren sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KillerKitty skrev:

Kanskje den bare ble vandt til en litt annen livsstil. 

Jeg tror bare ikke katter er i stand til å bevist straffe eieren sin. 

Som jeg skrev lengre opp her så tror ikke jeg at den ville straffe meg, men at den ble fornærmet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...