Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerte på universitetet for mange år siden, men av ulike årsaker avsluttet jeg ikke den cand.mag-graden jeg begynte på. Jeg har i dag 76 vekttall bestått, fordelt på ex.phil, to grunnfag (årsenheter), ett mellomfag (halvårsenhet) + en del frie emner. Jeg er nå i en livssituasjon der jeg har mulighet til å studere samtidig som jeg jobber (ingen hjemmeboende barn, godt med fritid), og har lyst til å ferdigstille en grad. De 76 gamle vekttallene utgjør 228 studiepoeng, altså langt flere poeng enn dagens bachelorgrader på 180 poeng.

Er det noen her som VET hvordan jeg skal gå fram for å få dette til? MÅ jeg skrive en bacheloroppgave og ta en bachelorgrad? Eller finnes det mulighet for å gå rett på en mastergrad når jeg har så mange studiepoeng fra før? Fagene jeg har tatt «hører sammen»: det er m.a.o. ikke slik at det er litt kjemi, litt historie og litt medievitenskap, for å sette det på spissen :fnise: 

Noen som vet? Noen som har erfaringer med å gjøre noe slikt? 

Anonymkode: 7a248...c3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta kontakt med en rådgiver fra et universitet. De vet nok svaret.

Anonymkode: 586fe...9c3

Skrevet

Jeg aner ikke. Det beste er å ta kontakt med studiestedet du ønsker å gå på/der du tok fagene dine og høre om mulighetene dine. Jeg møtte på en mann her ved universitetet mitt som begynte på en bachelor nå etter at han har pensjonert seg, for å fullføre, tror han var i litt samme situasjon som deg og hadde jobbet hele livet med dette sa han. Så det er nok muligheter 

Anonymkode: e4f58...04b

Skrevet

Jeg vil tro du kan søke master, dvs gamle hovedfag. Eller, det spørs hvordan de ser på en ikke fullført cand.mag. I mange bachelorer kan du søke innpass for emner du har tatt tidligere, såfremt de tilsvarer emnene slik de er i dag. Du kan også få innpasset årsenhet og ex.phil. mulig du må søke en bachelor, få innpasset de emnene du vil bruke i graden, og gå rett på tredjeåret der du skriver bacheloroppgaven.

Anonymkode: dff3b...b02

Skrevet

Jeg tenker nok at du har en del utgåtte emner som ikke kan kombineres med andre emner i ny bachelor. Det får du imidlertid sjekke opp selv. 

Anonymkode: 7c07d...337

Skrevet

Ta kontakt med det studiestedet du er interessert i. 

Mulig du kan få det innpasset, men det kommer an på om de fagene du har passer inn i den bachelorgraden du er interessert i. 

Skrevet

Takk for svarene så langt. Ja, jeg har på planen at jeg skal kontakte det stedet jeg har studert og det stedet jeg ønsker å studere på nå. Det er to forskjellige læresteder, og den masteren jeg har kikket på ser ut til å passe godt til min bakgrunn. Det frister selvsagt mest å kunne begynne rett på en master hvis mulig, og det ville vært veldig kjekt å høre om noen hadde erfaringer fra dette som studenter selv, ikke bare fra «veileder på kontor-siden» :) 

Anonymkode: 7a248...c3d

Skrevet

Det kreves en andel nye studiepoeng minst 60, Dvs ett år for en ny grad. Vil også tro at alle fagene må vurderes vil feks ikke tro du får godkjent EDB, men mattematikk kan du trolig få godkjent. 

Vil tro du må søke opptak på vanlig måte for så å få innpasset tidligere fag. 

Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at du får opptak på master med en uferdig grad. De emnene du har fra før kan muligens settes sammen til en såkalt fritt sammensatt bachelorgrad. Ta kontakt med institusjonen du har studert ved for å høre om dette er en muligheter.

Anonymkode: 77ca2...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...