Gå til innhold

Redd for å ta sumatriptan/imigran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal for første gang ta sumatriptan nå snart (er i faresonen for migrene, kommer ca. hver 18-20 dag) og jeg merker jeg er skikkelig redd.

Denne har jo "morsomme" bivirkninger som for eksempel krampeanfall, hjerteinfarkt og slag blandt mange andre mere normale symptomer.

Noen som har erfaringer?

Hvor lenge kan jeg forvente bivirkninger? Når kan jeg føle meg trygg på at jeg ikke får flere?

Hva gjør jeg hvis jeg får disse farlige bivirkningene, for eksempel slag, når jeg er flere dager alene hjemme?

Anonymkode: 5d266...8c4

Skrevet

Snakk med legen/apoteket

Anonymkode: aa7ff...5bf

Skrevet

Legen mente at det ikke var vanlig med disse bivirkningene, men at det var mer vanlig å bli sløv. De fleste medisiner i triptangruppen har slike bivirkninger, men virker stort sett bra mot migrene. Vi skal prøve med disse først, før jeg eventuelt prøver noen andre.

Men så tenker jeg, "hva hvis?". Noen får jo disse bivirkningene. Det hadde jo ikke stått i vedlegget hvis så godt som ingen fikk de.

Skrevet

Imigran har forandret livet mitt voldsomt. I positiv retning. Har brukt det i flere år, og har gått fra fullstendig invalidiserende migrene til å fortsatt ha migrene, men ikke lenger med behov for å stikke en spiker i låret for å prøve å flytte smertene for å sette det på spissen. Tiden anfallene varer er også redusert med to tredjedeler. . Blir selvsagt rar og fjern, samt at jeg merker at jeg mister kraft i hendene, men fortsatt verdt det. 

Anonymkode: 6b0f0...58c

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jo ikke stått i vedlegget hvis så godt som ingen fikk de.

Jo, det er nettopp det det gjør. De er nødt til å skrive det opp selvom kun svært få opplever bivirkninger, og de er nødt til å skrive opp alle plager som pasienter påstår at de har opplevd da de tok medisinen. Det står jo i pakningsvedlegget at "Vanlige bivirkninger (forekommer hos flere enn 1 av 100 pasienter og hos færre enn 1 av 10)", og altså kjenner du sansynligheten for å oppleve, eller ikke oppleve, de bivirkninger som er listet opp.  

Anonymkode: ff75d...a59

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp det det gjør. De er nødt til å skrive det opp selvom kun svært få opplever bivirkninger, og de er nødt til å skrive opp alle plager som pasienter påstår at de har opplevd da de tok medisinen. Det står jo i pakningsvedlegget at "Vanlige bivirkninger (forekommer hos flere enn 1 av 100 pasienter og hos færre enn 1 av 10)", og altså kjenner du sansynligheten for å oppleve, eller ikke oppleve, de bivirkninger som er listet opp.  

Anonymkode: ff75d...a59

Ja, men det jeg mener er at jeg er redd for at jeg er den ene av de 10 000 som får slike bivirkninger. Siden noen får dem, så kan jeg være en av dem, siden det har forekommet nok mange ganger til at det er registrert.. Det er større sjanse for dette enn det er å vinne i Lotto. Og leser man litt her på forumet så er det uhyre mange som blir gravide mens de bruker cerazette/spiral/p-piller og alt det der, men det også skal liksom være svært sjeldent.

Ser for meg for eksempel å ta en pille om morgenen. Så blir jeg svimmel og smårar i en halvtime-timestid før jeg kjører til skolen og *bam* plutselig får jeg slag og dør (Kjente ei som døde av slag. Det gikk ekstremt fort. Aldri vært noe syk før, bare 52 år gammel). Kanskje mens jeg sitter på skolen, kanskje mens jeg kjører til skolen, kanskje til og med på vei hjem igjen.

Vet at dette er litt irrasjonelt, og veldig typisk av meg å begynne å katastrofere mulige negative ting på denne måten før migrenen virkelig slår meg ned (aura fase? Før aura fase? Har ikke visuell aura da), men jeg får ikke til å slå meg til ro. Det finnes jo folk som vinner i Lotto, og sjansene for slike skumle bivirkninger er jo mye høyere.

Takker til ab...58c. Veldig greit å høre erfaring fra folk som faktisk har prøvd den :)

Skrevet

Sliter selv. Fikk skumle bivirkninger av noen smertestillende for noen år siden (føltes som jeg holdt på å dø) og pga dette fikk jeg pilleangst og helseangst. Har fått sumatriptan mot migrene men etter flere måneder ennå ikke turt å ta dem pga angst. Har ingen råd. (Men ligger jeg på sykehus er jeg ingenting redd for piller og medisiner de gir for der er jeg trygg om noe skulle skje...)

Anonymkode: 675a0...db8

• Liker 1
Skrevet

jeg tar det jevnlig og har aldri opplevd bivirkninger

• Liker 1
Skrevet

Aldri opplevd bivirkninger av Imigran. Vanligvis får jeg mange bivirkninger av medisiner, og da helst de litt mer sjeldene. Men ikke imigran!

Det som står av bivirkninger i pakningsvedlegg er mye ja, men det er for at legemiddelindustrien skal sikre sin egen rygg (mot søksmål) og tar med absolutt alt (og mere til) som rapporteres inn.

Anonymkode: e2c1b...002

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...