AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #1 Skrevet 30. oktober 2017 Hei, alle! Jeg er 28 år gammel og fortsatt usikker på hva jeg bli "når jeg blir stor". Jeg har et snitt fra VGS på 3.1, så ikke noe særlig å skryte av. Jeg ble mobbet endel på VGS, så var mer borte fra skolen enn jeg var tilstede, og egentlig er det utrolig at jeg fikk vitnemål i det hele tatt. Jeg har prøvd meg på sikkert 10 forskjellige utdannelser, og er nå ferdig med en bachelor i språk og samf.fag (mangler praktisk pedagogisk utdannelse for å kunne undervise). Likevel er jeg usikker på om det er det jeg egentlig vil drive med. Begynte egentlig bare på dette studiet fordi jeg kom inn og følte jeg måtte ha noe å studere. Drømmen har alltid vært psykolog, jurist, medisin eller veterinær. Da må jeg isåfall ta opp igjen endel fag fra VGS i tillegg til realfag (under 23/5 regelen). Men, er jeg for gammel til å begynne å skulle ta opp igjen fag? Tenk hvis jeg ikke får det til? Eller burde jeg bare bli lærer og si meg fornøyd med det? Takk for alle råd. Anonymkode: 66eba...a7e
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #2 Skrevet 30. oktober 2017 De yrkene og fagene er jo veldig forskjellige! Det enkleste blir vel å satse på jus, siden det har lavest snitt og du slipper realfag. Anonymkode: 2c1b9...eac
altflyter Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Har du faktisk så mange drømmeyrker eller er det et statusyrke du er ute etter? Vil du trives med jobben er egentlig det viktigste spørsmålet? Hva liker du å drive med? 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 Det er aldri for sent, eller jo. Men det er først når du er i grava eller blitt syk. Ta opp fag du. Det er bedre at du prøver å ta opp fag, framfor at du skal angre senere. Begyn i dag allerede. Skaff deg bøkene og start å lese og gjør oppgaver. Anonymkode: 18a31...271 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 Hvis du har studiekompetanse/fullført vgs, hvorfor bryr du deg om 23/5 regelen da? Er det en egen kvote med lavere snitt eller noe? For de som har studiekompetanse så er jo regelen meningsløs....? Anonymkode: cc929...133 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #6 Skrevet 30. oktober 2017 Det er aldri for sent. Jeg ville ha fått en oversikt over studieveien. Hvor mange skoleår det tar. Hvor mange fag det krever etc. Lag en oversikt for hvert yrke du tenker på. Også må du bare ta et valg og begynne nederst på planen. Alle tre krever vell studiekompetanse? Har du det? Hvis ikke; Begynn der. Generell studiekompetanse er en god start. Det åpner så mange dører. Det ser ut som at det er veien til dine valg også. Usikker hvordan det gjøres når man er voksen. Anonymkode: 0bd8f...b4b
heihererjeg Skrevet 30. oktober 2017 #7 Skrevet 30. oktober 2017 Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt praktisk pedagogisk først, før jeg bestemte meg for hva annet jeg skulle gjøre. Av de yrkene du nevner, hva er det du kunne tenkt deg å jobbe med innen de? Hvorfor har du interesse for akkurat de yrkene tror du? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #8 Skrevet 30. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har studiekompetanse/fullført vgs, hvorfor bryr du deg om 23/5 regelen da? Er det en egen kvote med lavere snitt eller noe? For de som har studiekompetanse så er jo regelen meningsløs....? Anonymkode: cc929...133 Dette. Om du allerede har studiekompetanse må du forbedre de gamle karakterene dine, og eventuelt bytte ut noen av programfagene med realfag hvis du trenger det. De yrkene du nevner er statusyrker, men ikke særlig like i fagfelt (bortsett fra psykologi og medisin). Husk at det er interessen din som bør drive deg til de yrkene, ikke statusen. Anonymkode: 87bd5...350 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #9 Skrevet 30. oktober 2017 2 minutter siden, Freudianertøsa skrev: Siden du ikke virker supermotivert tror jeg det blir slik: Jurist = saksbehandler i NAV Veterinær = kattesterilisator (som rakkerne i middelalderen, som også var bødler og dotømmere) Psykolog = ruskonsulent Lege = produsent av sykemeldinger og drug-pusher Da er lærer noe ganske annet og givende. Lærerutdannelsen er kanskje mindre krevende, men selve yrket er kanskje mer krevende når du kommer i gang. Det kommer jo helt an på hva man selv liker. Personlig hadde jeg feks tatt saksbehandler i NAV hundre ganger over lærer. Anonymkode: 2c1b9...eac 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #10 Skrevet 30. oktober 2017 1 minutt siden, Freudianertøsa skrev: Ja, dersom man vil ha lønn for å kjøre landet i grøfta. Tja, det kan man vel fort si om en middelmådig lærer også. Anonymkode: 2c1b9...eac 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 Men er dette egentlig drømmeyrkene dine da? Eller bare føler du det siden det er ganske rake motsetning av hvordan det har gått med deg skolemessig? Streber du egentlig bare etter noe "mer"? Jeg forstår godt at det er mange faktorer som gjør at fraværet blir stort og karakterene kan falle på skolen, så det er jo helt greit at du er der du er nå. Jeg tenker uansett at det er lurt å tenke nøye gjennom om dette er et indre ønske, eller om det er et ønske grunnet ytre påvirkning. Yrkene er jo veldig forskjellige, så det virker egentlig ikke som det er en lang tankeprosess bak det at du har kommet frem til disse yrkene som "drømmeyrkene dine". Det er jo også flere som starter på disse utdanningene etter å ha tatt opp fag for så å slutte igjen, nettopp fordi de egentlig ikke ønsket å bli det. Anonymkode: ea0fb...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #12 Skrevet 30. oktober 2017 30 minutes ago, AnonymBruker said: Hvis du har studiekompetanse/fullført vgs, hvorfor bryr du deg om 23/5 regelen da? Er det en egen kvote med lavere snitt eller noe? For de som har studiekompetanse så er jo regelen meningsløs....? Anonymkode: cc929...133 Fordi da slipper jeg å ta opp igjen alle dårlige/middelmådige karakterer på vitnemålet, og trenger kun å forbedre de seks studiekompetanse fagene som er norsk (inkl. muntlig og sidemål), engelsk, naturfag, samfunnsfag, historie og matte. Jeg har vært hos rådgiver på studie hvor jeg går nå og fikk beskjed om dette. 30 minutes ago, AnonymBruker said: Det er aldri for sent. Jeg ville ha fått en oversikt over studieveien. Hvor mange skoleår det tar. Hvor mange fag det krever etc. Lag en oversikt for hvert yrke du tenker på. Også må du bare ta et valg og begynne nederst på planen. Alle tre krever vell studiekompetanse? Har du det? Hvis ikke; Begynn der. Generell studiekompetanse er en god start. Det åpner så mange dører. Det ser ut som at det er veien til dine valg også. Usikker hvordan det gjøres når man er voksen. Anonymkode: 0bd8f...b4b Jeg har generell studiekompetanse. Har en bachelorgrad fra universitetet allerede. :-) 36 minutes ago, altflyter said: Har du faktisk så mange drømmeyrker eller er det et statusyrke du er ute etter? Vil du trives med jobben er egentlig det viktigste spørsmålet? Hva liker du å drive med? Litt av problemet er at jeg klarer ikke bestemme meg! Jeg er veldig glad i dyr, men liker å jobbe med mennesker også. Tror nok medisin er det jeg har minst lyst til og det som interesserer meg minst. Psykologi har alltid vært drømmen, sammen med veterinær. Jus syns jeg virker litt tørt kanskje, men samtidig åpner det mange dører. En bachelor i språk kommer jeg ingen vei med føles det som. Anonymkode: 66eba...a7e
millennial Skrevet 30. oktober 2017 #13 Skrevet 30. oktober 2017 Men hva er egentlig interessen din? Jeg er jo glad i dyr, men har ikke blitt veterinær. Jeg liker å danse, men har liksom ikke blitt danser. Så du må nok skille en vag interesse fra en hoved interesse. Skal du vie så mye tid og penger for å ta opp fag, og i tillegg til det jobbe hardt for å få topp karakterer (for det trenger du for disse studiene), så anbefaler jeg at du finner ut av hva du egentlig vil. Koster nå 2000 kr per fag som privatist.
altflyter Skrevet 30. oktober 2017 #14 Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Er du sikker på at du vil klare å få gode nok karakterer til de yrkene du ønsker? Har du gode karakterer fra bacheloren du har, eller er du midt på treet? Har du gode karakterer, så er dette oppnåelig. Da må du bare bestemme deg for hva som frister mest. Hvis det er det å jobbe med mennesker som drar deg mot å søke medisin, så er sykepleier/vernepleier et mye bedre valg når det kommer til pasientkontakt, og mer oppnåelig met tanke på snittet ditt. Dog må du nok velge en skole utenfor storbyene, for snittet kan være høyt på disse utdannelsene også Har du vurdert det? Endret 30. oktober 2017 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #15 Skrevet 30. oktober 2017 13 minutes ago, millennial said: Men hva er egentlig interessen din? Jeg er jo glad i dyr, men har ikke blitt veterinær. Jeg liker å danse, men har liksom ikke blitt danser. Så du må nok skille en vag interesse fra en hoved interesse. Skal du vie så mye tid og penger for å ta opp fag, og i tillegg til det jobbe hardt for å få topp karakterer (for det trenger du for disse studiene), så anbefaler jeg at du finner ut av hva du egentlig vil. Koster nå 2000 kr per fag som privatist. Jeg har jobbet som frivillig på en gratisklinikk for dyr i mellom-amerika, hvor jeg fikk være med veterinærene på f.eks. konsultasjoner, være med på oppvåkning, lære førstehjelp for dyr, gi medisiner og sprøyter osv., så jeg vil si at dyr er en av hovedinteressene mine Men er litt redd for at jeg er altfor gammel til å satse på, og å starte på et så langt studie. 14 minutes ago, altflyter said: Er du sikker på at du vil klare å få gode nok karakterer til de yrkene du ønsker? Har du gode karakterer fra bacheloren du har, eller er du midt på treet? Har du gode karakterer, så er dette oppnåelig. Da må du bare bestemme deg for hva som frister mest. Hvis det er det å jobbe med mennesker som drar deg mot å søke medisin, så er sykepleier/vernepleier et mye bedre valg når det kommer til pasientkontakt, og mer oppnåelig met tanke på snittet ditt. Dog må du nok velge en skole utenfor storbyene, for snittet kan være høyt på disse utdannelsene også Har du vurdert det? Ligger på litt over C i snitt, men med tanke på innsats og interessefelt er jeg greit fornøyd med det, målet var bare å komme inn på master skulle jeg plutselig få lyst til det. Anonymkode: 66eba...a7e
altflyter Skrevet 30. oktober 2017 #16 Skrevet 30. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet som frivillig på en gratisklinikk for dyr i mellom-amerika, hvor jeg fikk være med veterinærene på f.eks. konsultasjoner, være med på oppvåkning, lære førstehjelp for dyr, gi medisiner og sprøyter osv., så jeg vil si at dyr er en av hovedinteressene mine Men er litt redd for at jeg er altfor gammel til å satse på, og å starte på et så langt studie. Ligger på litt over C i snitt, men med tanke på innsats og interessefelt er jeg greit fornøyd med det, målet var bare å komme inn på master skulle jeg plutselig få lyst til det. Anonymkode: 66eba...a7e Hvis du har C i snitt, så må du jobbe en del hvis du skal klare å få bare 6-ere når du tar opp fag 3
Torelli Skrevet 30. oktober 2017 #17 Skrevet 30. oktober 2017 Hvordan i alle dager har du råd til dette? 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #18 Skrevet 30. oktober 2017 Kan kjenne meg igjen i dine sprikende interesser og utdanningsvalg. Tenker ut i fra din bakgrunn; jeg tror medisin og psykologi kan bli veldig tungt følelsesmessig, så jeg ville styrt unna. Juss åpner for mange muligheter, selv om utdannelsen kan oppleves som tørr. Men jeg synes at veterinær høres ut som tingen for deg. Da får du brukt dine interesser for medisin, og du kommer borti mange mennesker som har det "tøft" der og. Viktig å være flink med dyrenes eiere. Hadde dratt til utlandet om utdannet meg om nødvendig, dersom jeg ikke kom inn her hjemme mener jeg. Anonymkode: 83388...08c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #19 Skrevet 30. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan kjenne meg igjen i dine sprikende interesser og utdanningsvalg. Tenker ut i fra din bakgrunn; jeg tror medisin og psykologi kan bli veldig tungt følelsesmessig, så jeg ville styrt unna. Juss åpner for mange muligheter, selv om utdannelsen kan oppleves som tørr. Men jeg synes at veterinær høres ut som tingen for deg. Da får du brukt dine interesser for medisin, og du kommer borti mange mennesker som har det "tøft" der og. Viktig å være flink med dyrenes eiere. Hadde dratt til utlandet om utdannet meg om nødvendig, dersom jeg ikke kom inn her hjemme mener jeg. Anonymkode: 83388...08c Har du tatt med yrkeshverdagen og jobbmulighetene til veterinærer i denne vurderingen da? Eller hva med lønn? Man romantiserer gjerne yrket som ung og mener lønn ikke spiller noen rolle, men når det kommer til det ønsker de fleste å bli lønnet ut ifra den kompetansen de besitter og det arbeidet de leverer. Det er ikke bare interesse man bør vurdere når man velger utdannelse. Anonymkode: ea0fb...e6f 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 2 timer siden, altflyter skrev: Er du sikker på at du vil klare å få gode nok karakterer til de yrkene du ønsker? Har du gode karakterer fra bacheloren du har, eller er du midt på treet? Har du gode karakterer, så er dette oppnåelig. Da må du bare bestemme deg for hva som frister mest. Hvis det er det å jobbe med mennesker som drar deg mot å søke medisin, så er sykepleier/vernepleier et mye bedre valg når det kommer til pasientkontakt, og mer oppnåelig met tanke på snittet ditt. Dog må du nok velge en skole utenfor storbyene, for snittet kan være høyt på disse utdannelsene også Har du vurdert det? Dette teller jo ikke for juss, der er det kun karakterer fra VGS som teller (karakterer fra bachelor teller kun på master, ofte i tilsvarende fagfelt). Anonymkode: 8ad89...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå