Gå til innhold

Film om terroren i Oslo

Skal du se?  

21 stemmer

1. 1. Skal du se filmen?

• Ja
      11
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal du se den når den kommer ut? Selv er jeg ganske mettet på info om saken, så kommer ikke til å se den, det blir litt som å se en film man har sett 3 ganger tidligere, kjedelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei virkelig ikke. Både fordi jeg lukter elendig film, dårlig skuespill og feil utvalg av skuespillere , fordi vi har blitt bombardert med altfor mye fra 22/7 fra før, både nyheter, intervjuer, dokumentarer, artikler osv , og fordi det er jo nettopp dette som var målet til ABB å bli en slags legende som aldri ble glemt. Syntes det er en stor skam at det blir laget en internasjonal film om han og tenker egentlig at spesielt de norske skuespillerne burde vært smarte nok til å takke nei til å delta til å oppfylle hans fantasi og mål . 

Anonymkode: 57507...b65

• Liker 6
Skrevet (endret)

Filmen er basert på Åsne Seierstad sin kritikerroste bok, og det er ikke en forherligelse av gjerningsmannen.  Boken er utrolig sterk, og hvis de greier å få fram dettte i filmen, blir det bra. Men det spørs hva de får til.  Noen filmmanus er gode, andre radbrekker gode bøker.  Tiden vil vise. Men et interessant prosjekt. 

Endret av tirben
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, tirben skrev:

Filmen er basert på Åsne Seierstad son kritikerroste bok, og det er ikke en forherligelse av gjerningsmannen.  Boken er utrolig sterk, og hvis de greier å få fram dettte i filmen, blir det bra. Men det spørs hva de får til.  Noen filmmanus er gode, andre radbrekker gode bøker.  Tiden vil vise. Men et interessant prosjekt. 

Sterk er den sikkert , og naturligvis ingen forherligelse i den forstand. Men personer som han vil bare bli legender uansett om det er for gode eller onde ting. Litt som seriemordere som fantaserer om avisoppslagene om seg selv osv... Og på et psykopatisk vis syntes det er "tøft".  Kjipt at det blir laget film.... Nå får han enda mer publisitet og vil henge på plakater verden over.. :frkk: Og folk med samme ideologi som han vil se enda mer opp til han og kanskje inspireres til å gjøre noe like drastisk for å få samme type "fame" :fart2:

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sterk er den sikkert , og naturligvis ingen forherligelse i den forstand. Men personer som han vil bare bli legender uansett om det er for gode eller onde ting. Litt som seriemordere som fantaserer om avisoppslagene om seg selv osv... Og på et psykopatisk vis syntes det er "tøft".  Kjipt at det blir laget film.... Nå får han enda mer publisitet og vil henge på plakater verden over.. :frkk: Og folk med samme ideologi som han vil se enda mer opp til han og kanskje inspireres til å gjøre noe like drastisk for å få samme type "fame" :fart2:

Hvorfor fiser du?

Anonymkode: 39b46...8ff

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, tirben skrev:

Filmen er basert på Åsne Seierstad son kritikerroste bok, og det er ikke en forherligelse av gjerningsmannen.  Boken er utrolig sterk, og hvis de greier å få fram dettte i filmen, blir det bra. Men det spørs hva de får til.  Noen filmmanus er gode, andre radbrekker gode bøker.  Tiden vil vise. Men et interessant prosjekt. 

Jeg mente Breivik. Har hun skrevet bok om han?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fiser du?

Anonymkode: 39b46...8ff

Fordi jeg syntes det er dritt med en film som kan inspirere folk med samme ideologi til mer idolisering og kanskje til å gjøre like groteske stunt selv for samme type "fame". (setningen før prompen)

Skrevet

Litt overraskende at ikke Aksel Hennie er med. 

Jeg tror ikke jeg skal se den. Det er ikke lenge siden det skjedde og føler at man kjenner for godt til detaljene rundt saken. Jeg trenger ikke å se filmen som egentlig ikke tilfører noe nytt. 

Anonymkode: 0d158...37b

Skrevet (endret)
16 timer siden, Evilposelos skrev:

Hun har skrevet bok om 22.juli. Boken heter "En av oss". Anbefaler alle å lese den boken. Gir et svært godt innblikk i alt som skjedde både før, underveis og etter 22.juli. Vi blir også godt kjent med en del av ofrene og de etterlatte. Boken har fått svært god kritikk internasjonalt.  Filmen er basert på boken. 

Endret av tirben
Skrevet
3 timer siden, tirben skrev:

Hun har skrevet bok om 22.juli. Boken heter "En av oss". Anbefaler alle å lese den boken. Gir et svært godt innblikk i alt som skjedde våde flr, underveis og etter 22.juli. Vi blir også godt kjent med en del av ofrene og de etterlatte. Boken har fått svært god kritikk internasjonalt.  Filmen er basert på boken. 

Mettet på info om det dessverre.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

LOOOOOOL . Ja :fnise:

Skrevet
19 timer siden, Evilposelos skrev:

Jepp.

Anonymkode: b7f45...b88

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg skal se den. Det er ikke lenge siden det skjedde og føler at man kjenner for godt til detaljene rundt saken. Jeg trenger ikke å se filmen som egentlig ikke tilfører noe nytt. 

Anonymkode: 0d158...37b

link?

Skrevet

Enig med AnonymBruker. Jeg trenger heller ikke se filmen om Breivik. Dessuten så finnes det ganske mange dokumentarer og filmer om det på youtube.com (skjønner ikke hvofor det legges ut ting om han annnhver dag). Flere titalls og alle skildrer det forskjellig. Tror ikke man bli noe klokere av å se filmen. 

Skrevet

Ja, selvfølgelig skal jeg se den. Og er den like bra som boka den er basert på, håper jeg den går inn som pensum i skolen. Fordi en utrolig viktig del av forebygging av radikalisering og ekstremisme handler om å bygge demokrati og demokratisk kompetanse hos nye generasjoner.

"Den som glemmer historien må leve den om igjen." Vi snakke om dette, vi må lage filmer og skrive bøker og nevne det igjen og igjen - ikke nødvendigvis han, men det han gjorde. Historien må fortelles videre, ikke glemmes.

Krysser fingrene for at de gjør et godt arbeid med denne filmen.

Anonymkode: f0fae...964

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med AnonymBruker. Jeg trenger heller ikke se filmen om Breivik. Dessuten så finnes det ganske mange dokumentarer og filmer om det på youtube.com (skjønner ikke hvofor det legges ut ting om han annnhver dag). Flere titalls og alle skildrer det forskjellig. Tror ikke man bli noe klokere av å se filmen. 

Filmen er ikke om Breivik. Den er basert på boken til Åsne Seierstad og den handler om 22.juli saken. Det er derfor jeg mener alle bør lese boken. 22.juli er mye mer enn Breivik.  Det er også om ungdommer som kjemper for sitt liv, noen som mister livet, andre overlever. Det er om familier som på avstand får vite hva som foregår på Utøya og som går og venter på nyheter om akkurat deres sønn eller datter.  Det er også om politifolk som handler, men som jobber i et system som ikke fungerer i krisesituasjoner. Det er om campinggjester som risikerer sine liv for å redde ungdommer som legger på svøm. 22.juli er så mange skjebner og det er det boken til Seierstad så glimrende greier å beskrive. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig skal jeg se den. Og er den like bra som boka den er basert på, håper jeg den går inn som pensum i skolen. Fordi en utrolig viktig del av forebygging av radikalisering og ekstremisme handler om å bygge demokrati og demokratisk kompetanse hos nye generasjoner.

"Den som glemmer historien må leve den om igjen." Vi snakke om dette, vi må lage filmer og skrive bøker og nevne det igjen og igjen - ikke nødvendigvis han, men det han gjorde. Historien må fortelles videre, ikke glemmes.

Krysser fingrene for at de gjør et godt arbeid med denne filmen.

Anonymkode: f0fae...964

Er så enig med deg!!!

Skrevet

Det er en film på youtube.com varer i litt over en time om terroren på utøya og i Oslo. Der handler det om de overlevende som forteller sin versjon av hva som skjedde både i Oslo og på Utøya. Det som er litt rart er at han som spiller gjerningsmannen i filmen er polsk eller noe i den duren. Og har isåfall bare noen få ungdommer liksom gått i sammen og laget en slik film da? Uten at de resterende overlevende ble med på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...