Gå til innhold

7.klassing alene i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viser seg at noen venninner av 7.klassingen har planlagt noe uten henne, og hun er ikke invitert. Noen andre venninner skal til ei annen på trinnet igjen, og hun er fortsatt ikke invitert.

Vi har slitt litt med utestenging siste halvannet året, men det har bedret seg litt nå. Dette sitter nok i når hun synes dette er kjempekjipt. Ikke at halloween nødvendigvis er så viktig for henne, men at alle andre skal noe sammen med andre og ikke hun...

Hva gjør jeg som mor når de er såpass store? Foreldrene til den ene ("nærmeste") kjenner jeg ikke spesielt godt... Blir det for "desperat" å legge ut en slags melding på trinnets Facebookgruppe? Dette var enklere da de var 5 år kjenner jeg, da kunne man styre.... Nå trenger de fortsatt hjelp, men er så store at de egentlig ikke vil, kanskje.... Men at ungen er alene er trist...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å legge det ut som et spørsmål, evt forslag om å finne på noe felles for ungene? 

Sikkert litt lettere enn å legge ut at du VETalle har planer, men at datteren din ikke er invitert...

Uansett: vi voksne SKAL bry oss👍

Anonymkode: 295f6...a70

• Liker 1
Skrevet

Legge ut på klassens facebookgruppe blir nok litt "offentlig", spør du meg.

Det riktigste må jo være å ta direkte kontakt med noen foreldre du kjenner godt, og høre litt med dem.

Synes det er rart at det er foreldre du ikke kjenner spesielt godt, hvis dere i halvannet år har hatt problemer med utestenging. Da bør jo foreldregruppa ha møttes noen ganger og snakket om hvordan dette skal unngås videre.

Er det bare hun som ikke er invitert noe sted? Eller er det flere som også sitter "alene" i morgen?

Og om du vet at dette er et problem som kan dukke opp? Burde du ikke være "føre var" og invitere venninner hjem til dere, før de inviteres andre steder. Eller enda bedre, få med deg flere og arrangere felles selskap for alle på trinnet.

Anonymkode: 18940...a21

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at det er leit. Men samtidig synes jeg det blir feil å skulle "tvinge" andre barn til å invitere flere enn de selv ønsker. Nå var det jo tydelig at på begge de andre "festene" var det bare noen få som var invitert, ikke hele klassen unntatt datteren din. Da blir det feil å kalle det utestenging. 

Så jeg ville bare latt det ligge, og heller la datteren din invitere til sin egen samling neste år. Det å mase på andre om at de bør invitere henne kan gjøre vondt verre. Da blir det fort til "jeg ville ikke invitere men moren min tvang meg", osv. 

Det er gjerne ikke for sent å invitere for i år heller. Det kan jo godt hende det er flere som ikke har planer. 

Anonymkode: 50c93...b0d

• Liker 1
Skrevet

Hadde hun planlagt å gå sammen med noen på Halloween, da?  Hva hadde hun tenkt å gjøre? Hun er jo såpass stor at hun huser godt de seks siste Halloweenfeiringene.

Det er en spesiell dag, vi har gjerne regler for invitasjoner til bursdager så lenge de går på barneskolen, men det blir for mange å gå Trick orT reat med alle jentene i klassen, så da deler de seg i mindre grupper. Kanskje mer på bakgrunn av hvor de bor enn på bakgrunn av klasse og hvem som pleier å være sammen.

Jeg skjønner at det er leit å stå utenfor. Dere kan velge å gjøre noe helt annet (gå på en spennende film på kino) eller besøke noen andre familievenner og gjøre noe sammen der (gå Trick or treat i oppgangen i blokka til tante Anne) eller du kan sende en sms til et par av de andre mødrene og si at dere har kommet litt skjevt ut på planleggingen av Halloween, og ser at datteren din ikke har noen å gå sammen med og høre om hun kan henge seg på dem (men det er ikke så lett hvis de er invitert hjem på film  til en tredje person du ikke kjenner..).

Anonymkode: f6c0b...136

Skrevet

Jeg ville gjort noe helt annet. Tatt henne med på kino, teater, svømmehall eller besøkt besteforeldre. Noe moro som bare dere to gjør. Det blir flaut for henne om du skal utlevere hennes ensomhet på klassens Facebook-side. 

Anonymkode: 6f8a4...2a2

• Liker 2
Skrevet

Det hadde begynt å gå seg til litt.... I fjor ble hun invitert til ei fra barnehagen sammen med et par til. Året før var vi bortreist, og et par år har det vært arrangementer på skolen. I år hadde hun egentlig tenkt å ikke gjøre noe stort tror jeg, det var ihvertfall det hun sa, til hun oppdaget at "alle andre" skulle noe og hun ikke var ønsket noe sted... Jeg har derfor ikke tatt initiativ til noe selv - de er såpass store.... Hun spurte om hun fikk ha noen her, jeg sa ja, og hun sa hun skulle høre hvem som ville komme. Men da var alle allerede i gang med sitt...

Mødrene til disse hun var venn med tidligere, som har utestengt henne, kunne jeg ha tatt kontakt med - men det blir bare rart nå, for de er overhodet ikke sammen lenger. Og siden hun har funnet nye venner nå, er dette foreldre jeg ikke kjenner annet enn på "nikk". Hun sier at den som skal ha sammenkomst nå sier hun bare fikk lov til å ha besøk av to.... Så da har hun blitt valgt bort...

Å legge det ut på Facebooksiden er kanskje dumt ja.... Må nok heller finne på noe helt annet....

Skrevet

Jeg aner ikke om det er flere som ikke har noen å være sammen med, sånn forøvrig... Så det er jo sannsynligvis ikke sånn at det sitter foreldre der ute som vet at hun er alene.... Men jeg tenker som så at hvis vi skulle hatt noen her, og det var ei av jentene som var ensomme, så ville jeg gjerne ha visst det....

Skrevet

Vet du. Jeg har også en jente på 12, og kan ikke tenke meg at noen hadde reagert negativt om en av foreldrene la ut et spm på foreldregruppen. Det eneste du kan risikere, er at noen som er i samme situasjon blir glade. Her har vi alltid plass til en til. Gjør lite ut av det, og ofte havner hun bare sammen med en eller to som spør henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...