gladjenta93 Skrevet 30. oktober 2017 #1 Skrevet 30. oktober 2017 Hei! Jeg og sambo er over gjennomsnittet glade i å både spise og lage ekstra god mat. Nå i nærmeste framtid skal vi ha hver vår "helaften" hvor det er hver sin gang å diske opp med en tre retters middag og vinpakke her hjemme. Har googlet mye, men trenger inspirasjon til menyen - og det er her jeg trenger deres hjelp! Det blir forrett, hovedrett og dessert. Noen som sitter inne med gode retter (gjerne småfancy som krever litt teknikk, men ingen krav) ? Takk på forhånd
Atea Skrevet 30. oktober 2017 #2 Skrevet 30. oktober 2017 Hm. Grønnertesuppe med krutonger og evt. litt sprøstekt bacon til forrett. Husk fløte. Jeg synes det er nydelig og lett å lage, kjøp en pakke frosne grønne erter. Hovedrett: Biff evt. hvalbiff med fløtegratinerte poeteter eller bruk sellerirot. Husk hvitlø og fløte. Med grønnkål med en dryss av en halv sitron. Og tyttebær. Dessert: Vaniljeis med med varme bjørnebær. 1
Atea Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Eller lag en rett fra Tunis. Den er som følger: 7-8 poteter, skrelles og deles i to 5-6 løk, skrelles og deles i to Lammebog / lammecarret cirka 1,2 til 1,5 kilo, retten kan varmes opp dagen etter. 7-8 tomater, deles i to Litt safran, det kan sløyfes. 1 ss gurkemeie Olivenolje, la den flyte i langpanna med cirka 1 cm høyde 2-4 grønn eller rød chili, deles i fire Litt salt Sett ovnen på 225 grader. 1 til 1,5 time til kjøttet er mørt. Etter en halv time, vend litt på kjøttet. Salat: hakk opp en stor løk i små biter, og en bunt bredbladet persille. Serveres med baguetter eller loff som dyppes i oljen. Passer godt sammen med en god italiensk vin. Hva som passer til forrett og dessert er jeg usikker på, men ville gått for en enkel bløtkake kanskje. 1
happiest Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 Forrett: Laksekrem. Ville ikke skjært for små biter av laksen. Selv liker jeg at laksen skal "bindes sammen", men ikke at det blir en mos. Server gjerne på ristet brød/kjeks/flatbrød. F.eks tre små på rad. Ha gjerne noe litt fancy på toppen, f.eks litt rogn og noe urter. Ser fint ut med en liten sitronskive/båt ved siden av. Hovedrett: Vilt. F.eks hjort, rein eller elg. Skjær fileten i mindre stykker og dander fint på tallerkenen. Server med rørte tyttebær. Synes det er godt med potetmos til. Om du sørger for at den ikke blir for flytene, så kan du legge mosen i en form og snu formen opp ned slik at du får en fin halvkule. Det går også an å ha små biter av løk og sopp i mosen, da blir den ekstra spennende. Også rotgrønnsaker (fint om du beholder litt av stilken/toppen på grønnsakene, synes det ser litt mer fancy ut ). Dessert: Eplemuffins (se om du finner bilde av eplene formet som en rose) med god vaniljeis og karamellsaus over. Jeg ble sulten, men vet ikke om jeg orker å gå på butikken.... 1
Bonusmammaen Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 Digger thai inspirert mat selv, vet ikke om det noe dere foretrekker? Scampi med mango og hjemmelaget teriyaki saus Crispy duck 🦆 Små pannekaker med riflet gulerot og agurk med en spicy hjemmelaget saus. Ser fancy ut, likevel enkelt å lage. Varm sjokolade og chilli fondant. 1
Gjest Overrasket Skrevet 30. oktober 2017 #6 Skrevet 30. oktober 2017 Det er et altfor omfattende og komplisert spørsmål til å svare veldig konkret på gitt at du ikke oppgir noe info utover tre-retters. Når jeg kjører en tre-retters for venner pleier jeg å velge en overordnet tilnærming som knytter alt sammen. F.eks: Land: Mat og vin velges fra samme land. Dette fokuserer på en god kombinasjon av mat og vin. Vin: Samme vindrue (fra flere land eller årganger)/vinområde (flere druer eller årganger) osv. Dette fokuserer på vinen, og maten er egentlig underordnet. Øl: Her byttes vinens rolle ut med øl, og maten som serveres skal understreke ølets egenskaper Mat: Maten er i fokus, og drikkevarene er underordnet (gjelder f.eks. for hjemmelaget indisk). Sånn kan du fortsette i det uendelige, men dette er vel mine oftest brukte utgangspunkter. Forrett synes jeg skal være enkelt. Det er ikke noe stort poeng å legge masse arbeid i forretten, fordi det enkle ofte smaker kjempegodt og gjør at du kan bruke mer tid på desserten. En ting jeg synes er en slager i november er typisk, tradisjonelt norsk laget fra bunnen. Type kålrabistappe fra bunnen, surkål fra bunnen, hjemmelagde kjøttkaker, får-i-kål (nå spiser jeg lite kjøtt, men det hender jeg gjør unntak for gjester, fordi vennene mine ofte lager vegetarmat til meg). Dette kan lett kombineres med godt norsk øl. Hansa og Frydenlund er begge sikre slagere. Du kan til og med gå på polet og kjøpe pol-øl for å gjøre noe litt annerledes. F.eks. Forrett: Fenalår dandert rundt kålrabistappe og servert med en munnfull blomkålgrateng av møre blomkål gratinert med jalsberg. Her ville jeg vel rett og slett kjørt Frydenlund fatøl eller Frydenlund IPA. Hovedrett: Får-i-kål. Trikset for å forvandle noe som høres kjedelig ut til en fest for sansene er å være kresen på kjøttet. Gå til slakteren og be om lammebog heller enn å gå på Rema og kjøpe får-i-kål-kjøtt for 19 kroner kiloen eller hva de skal ha. Økologisk kål, nypoteter, gourmetsalt og Tellicherry-pepper løfter denne glemte retten opp til kveldens hovedpunkt. Her er det bare å kjøre Hansa sterkøl for allle pengene (pol-vare), eller ta en liten ølsmaking underveis og server litt forskjellig øl. Desserten er litt vanskelig dersom man skal holde seg slavisk til temaet. Du kan velge sjokoladefondant og bokkøl, men fondant er jo ikke typisk norsk. Det er mulig du kan forsøke tilslørte bondepiker og hveteøl, men da vil jeg anbefale å redusere sukkermengden i oppskriften (eplene koker du jo inn selv).
Wenda Skrevet 30. oktober 2017 #7 Skrevet 30. oktober 2017 Forrett- blomkålsuppe med litt sprøstekt bacon Hovedrett- viltkjøtt med kantareller og en blåbærsaus Dessert- gresskarkake med eple Passer godt til årstiden vi er i nå iallefall 😊
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #8 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg synes det hørtes veldig tungt ut og litt lite romantisk (til en middag for to) med lam/får til både forrett og hovedrett, og øl til absolutt alle rettene. Jeg hadde blitt veldig tung og uvel av et sånt måltid, dessverre (det er kanskje mer mannemat?). Et godt tips for å sette sammen en meny er å tenke sesong og variasjon. - Forrett av feks krabbe eller sjøkreps synes jeg er godt på denne tiden av året. Feks sjøkreps gratinert med hvitløkssmør (kjøp levende og få dem kløyvet), eller en frisk salat av krabbe med vinaigrette, feks noe sånt: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/crab_lime_and_chilli_90734. Bisque, altså suppe, på skallene av skalldyr er også en supergod forrett. - Lam eller vilt til hovedrett, enten filet med rødvinssaus og sesonggrønnsaker, eller en langtidskokt gryte med feks skanker, rotgrønnsaker og mandelpotetmos (jeg hadde foretrekket det første, som er mer elegant og mindre tungt, og grei mat å lage til to). - En god eplepai med is, gjerne i porsjonsstørrelser, eller en annen dessert av norske epler. Anonymkode: d5795...896 1
John_Felipe Skrevet 30. oktober 2017 #9 Skrevet 30. oktober 2017 6 hours ago, gladjenta93 said: Hei! Jeg og sambo er over gjennomsnittet glade i å både spise og lage ekstra god mat. Nå i nærmeste framtid skal vi ha hver vår "helaften" hvor det er hver sin gang å diske opp med en tre retters middag og vinpakke her hjemme. Har googlet mye, men trenger inspirasjon til menyen - og det er her jeg trenger deres hjelp! Det blir forrett, hovedrett og dessert. Noen som sitter inne med gode retter (gjerne småfancy som krever litt teknikk, men ingen krav) ? Takk på forhånd Gresskar suppe / Cioppino (fiskesuppe) Risotto / Hjemmelagd pasta (mer romantisk å lage selv ) med scampi/reker/kreps Eclair av deres favoritt fyll, smak / Eller bare noe enkelt som kakao+krem+brownies og peis/bål ute? Kos dere! 1
gladjenta93 Skrevet 30. oktober 2017 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2017 7 timer siden, Bonusmammaen skrev: Digger thai inspirert mat selv, vet ikke om det noe dere foretrekker? Scampi med mango og hjemmelaget teriyaki saus Crispy duck 🦆 Små pannekaker med riflet gulerot og agurk med en spicy hjemmelaget saus. Ser fancy ut, likevel enkelt å lage. Varm sjokolade og chilli fondant. Vi digger absolutt thai :-) Tusen takk for tips!
gladjenta93 Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 31. oktober 2017 På 30.10.2017 den 15.19, Overrasket skrev: Det er et altfor omfattende og komplisert spørsmål til å svare veldig konkret på gitt at du ikke oppgir noe info utover tre-retters. Når jeg kjører en tre-retters for venner pleier jeg å velge en overordnet tilnærming som knytter alt sammen. F.eks: Land: Mat og vin velges fra samme land. Dette fokuserer på en god kombinasjon av mat og vin. Vin: Samme vindrue (fra flere land eller årganger)/vinområde (flere druer eller årganger) osv. Dette fokuserer på vinen, og maten er egentlig underordnet. Øl: Her byttes vinens rolle ut med øl, og maten som serveres skal understreke ølets egenskaper Mat: Maten er i fokus, og drikkevarene er underordnet (gjelder f.eks. for hjemmelaget indisk). Sånn kan du fortsette i det uendelige, men dette er vel mine oftest brukte utgangspunkter. Forrett synes jeg skal være enkelt. Det er ikke noe stort poeng å legge masse arbeid i forretten, fordi det enkle ofte smaker kjempegodt og gjør at du kan bruke mer tid på desserten. En ting jeg synes er en slager i november er typisk, tradisjonelt norsk laget fra bunnen. Type kålrabistappe fra bunnen, surkål fra bunnen, hjemmelagde kjøttkaker, får-i-kål (nå spiser jeg lite kjøtt, men det hender jeg gjør unntak for gjester, fordi vennene mine ofte lager vegetarmat til meg). Dette kan lett kombineres med godt norsk øl. Hansa og Frydenlund er begge sikre slagere. Du kan til og med gå på polet og kjøpe pol-øl for å gjøre noe litt annerledes. F.eks. Forrett: Fenalår dandert rundt kålrabistappe og servert med en munnfull blomkålgrateng av møre blomkål gratinert med jalsberg. Her ville jeg vel rett og slett kjørt Frydenlund fatøl eller Frydenlund IPA. Hovedrett: Får-i-kål. Trikset for å forvandle noe som høres kjedelig ut til en fest for sansene er å være kresen på kjøttet. Gå til slakteren og be om lammebog heller enn å gå på Rema og kjøpe får-i-kål-kjøtt for 19 kroner kiloen eller hva de skal ha. Økologisk kål, nypoteter, gourmetsalt og Tellicherry-pepper løfter denne glemte retten opp til kveldens hovedpunkt. Her er det bare å kjøre Hansa sterkøl for allle pengene (pol-vare), eller ta en liten ølsmaking underveis og server litt forskjellig øl. Desserten er litt vanskelig dersom man skal holde seg slavisk til temaet. Du kan velge sjokoladefondant og bokkøl, men fondant er jo ikke typisk norsk. Det er mulig du kan forsøke tilslørte bondepiker og hveteøl, men da vil jeg anbefale å redusere sukkermengden i oppskriften (eplene koker du jo inn selv). Tusen takk for utfyllende svar og knallgode tips! :-) Sa ikke noe spesifisert utover treretters rett og slett fordi vi "liker alt" og det ikke er noe som ekskludert fra "børjan"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå