AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #1 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg sliter sånn med søvnen, og har gjort det omtrent hele svangerskapet. Hovedproblemet nå er egentlig at jeg MÅ opp og tisse om natten. Det går ikke å bare prøve å la være å drikke en stund før jeg legger meg, samma pokker må jeg opp og tisse. Og så får jeg ikke sove igjen... Jeg slet veldig med å sovne når jeg først la meg også, men det ble bedre etter at jeg begynte å sove med en pute mellom knærene/anklene. Men det å ikke så sove igjen etter tisseturen blir jeg nesten gal av nå. I dag måtte jeg opp kl 03:30, og tror jeg knapt fikk blund på øyet igjen før klokken ringte 05:30. Jeg er så sliten og irritabel og trøtt og lei nå Noen som har tips til hva pokker jeg kan gjøre for å få sove igjen? Jeg har drevet en del med meditasjon, men nå hjelper ikke det engang, jeg klarer ikke fokusere i det hele tatt og ender opp med å ligge og løse jobbproblemer allerede etter to rolige pust. Anonymkode: fc2cf...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #2 Del Skrevet 30. oktober 2017 Så slitsomt! Jeg opplevde det samme i siste trimester. Var veldig trøtt, men fikk ikke sove etter tissing på natten i en periode. Jeg hadde heldigvis fri( ferie i 6 uker , ble sykemeldt i to uker og permisjon i 3 uker), så jeg sto opp og tok et langt bad og sov heller ut på formiddagen. Anonymkode: 4ebd9...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #3 Del Skrevet 30. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så slitsomt! Jeg opplevde det samme i siste trimester. Var veldig trøtt, men fikk ikke sove etter tissing på natten i en periode. Jeg hadde heldigvis fri( ferie i 6 uker , ble sykemeldt i to uker og permisjon i 3 uker), så jeg sto opp og tok et langt bad og sov heller ut på formiddagen. Anonymkode: 4ebd9...904 Jeg ender opp med å sove litt utpå formiddagen jeg også - på jobb :s Neeeida, jeg satt bare med øynene lukket og tenkte litt, jeg.. og siklet litt samtidig... Anonymkode: fc2cf...0e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Del Skrevet 30. oktober 2017 Prøv en app som heter pzizz. Den har hjulpet meg å blokkere ut tanker som sperrer for søvnen. Anonymkode: 8d98a...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. oktober 2017 #5 Del Skrevet 30. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter sånn med søvnen, og har gjort det omtrent hele svangerskapet. Hovedproblemet nå er egentlig at jeg MÅ opp og tisse om natten. Det går ikke å bare prøve å la være å drikke en stund før jeg legger meg, samma pokker må jeg opp og tisse. Og så får jeg ikke sove igjen... Jeg slet veldig med å sovne når jeg først la meg også, men det ble bedre etter at jeg begynte å sove med en pute mellom knærene/anklene. Men det å ikke så sove igjen etter tisseturen blir jeg nesten gal av nå. I dag måtte jeg opp kl 03:30, og tror jeg knapt fikk blund på øyet igjen før klokken ringte 05:30. Jeg er så sliten og irritabel og trøtt og lei nå Noen som har tips til hva pokker jeg kan gjøre for å få sove igjen? Jeg har drevet en del med meditasjon, men nå hjelper ikke det engang, jeg klarer ikke fokusere i det hele tatt og ender opp med å ligge og løse jobbproblemer allerede etter to rolige pust. Anonymkode: fc2cf...0e8 Tror kroppen forbereder seg på våkennetter. Det har jeg lest en plass. Jeg sliter og mrd å sovne på natten så får lite søvn før jobb. Hadde vært fint om det gikk an å gjøre noe med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 30. oktober 2017 #6 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg jar sliti med søvnen i begge svangerskap. Med første var jeg så på felgen at jeg fikk phenergan, denne gangen har jeg vallergan. Det fungerer tålig greit. Det er ikke særlig gøy å komme utslitt til en fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #7 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg er bare halvveis, så er 4 mnd igjen på jobb før permen starter Og jeg regner ikke akkurat med at jeg får sovet så mye bedre etter fødselen heller.. Anonymkode: fc2cf...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 30. oktober 2017 #8 Del Skrevet 30. oktober 2017 Dessverre ingen råd, sover selv dårlig som gravid... tissing om natta skyldes visstnok at blod som er samlet i beina om dagen begynner å sirkulere når man legger seg ned og da lages det fort mer urin. Så å ikke drikke har liten effekt dessverre. Opp å tisse hører med å være gravid for mange ja Meg selv inkl. De øvrige endringene må være hormonelle for sover utrolig lett og kan til tider ha vanskelig for å sovne. Kjipt. Er godt vant med våkning om natta, trenger ikke at kroppen forbereder enda mer altså Men med første så er det utvilsomt en fordel å ha hormonhjelp til nattevåken i starten, så den satte jeg mest pris på egentlig. Deilig å ikke være zombie tross lite og avbrutt søvn. Og nå som nr 2 er på vei er det på en måte helt ok å ikke føle meg utslitt når kommende storesøster våkner litt om natta fortsatt, faktisk nesten bare en fordel sånn sett. Men dønn irriterende når hun sover godt, jeg trenger søvnen men ligger der våken/våkner for å tisse osv... Husker forresten sist at det var godt et par uker etter fødsel da jeg endelig følte at jeg fikk sovet litt ordentlig igjen. Da sover man DÅRLIG altså, når det amme hver 2.-3. time føles helt greit ifht slik det var på slutten av svangerskapet. Takket være ammehormoner sov jeg knallgodt når jeg først sov, det var helt magisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. oktober 2017 #9 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg har ikke hatt noe problemer med at jeg måtte tisse spesielt mye i de forrige graviditetene, men må også opp og tisse om natta nå. Og jeg har også en tendens til å bli liggende våken hvis jeg må tisse for sent, f.eks. fra fire er det ofte lite søvn å få da. Men, jeg har merket at jeg en del ganger har småvåknet flere ganger før det, hvor jeg nok egentlig er litt tissetrengt, men ikke nok til at jeg våkner ordentlig. Den siste uka har jeg blitt flinkere til å skjønne i halvsøvne at jeg må stå opp og tisse før, og da sovner jeg også mye lettere igjen. Ja, og så får jeg litt hjelp av 3-åringen som ofte kommer inn for å få litt mammakos om natta, og han har den siste tiden kommet inn i 2-tiden, heldigvis... Når jeg dog blir liggende våken, er jeg veldig streng med å ikke tenke på jobb eller problemer av noe slag. Jeg har en fast dagdrøm, som hjelper meg til å få tankene over på andre ting. Om dagdrømmen ikke blir alt for spennende, selvsagt... Noen ganger har jeg stått opp litt for å bare ta noe å drikke, gå en runde i huset, for å bryte opp litt hvis jeg har ligget våken lenge. Det sitter langt inne å gjøre det, men de gangene jeg har gjort det har det noen ganger hjulpet. For det er som om hjernen blir liggende og spinne hvis jeg ligger lenge nok og prøver å sove, og at jeg trenger et avbrudd fra det. Nå venter jeg bare på at babyen skal begynne å sparke ordentlig, så jeg blir liggende våken av det også, slik jeg gjorde mye forrige gang... Det gir liksom ingen mening at dette er kroppens måte å forberede mor på nattevåk etter fødsel. Om det var noe logisk med dette, skulle jo mor få hvilt seg så mye som mulig for å tåle påkjenningene ved en graviditet og barseltid bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
messweather Skrevet 30. oktober 2017 #10 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg våkner også hver natt mellom 03:30-04:00 for å tisse. Sliter med å sovne etterpå, så da er vi i samme båt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #11 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jupp, slik var det her også. Jeg så på det som en forberedelse til når ungen faktisk var ute og ville våkne opp på natten for mat. Anonymkode: f633c...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bib_84 Skrevet 30. oktober 2017 #12 Del Skrevet 30. oktober 2017 Jeg må også opp og tisse på nettene, men får heldigvis sove igjen etterpå. Det er likevel irriterende, jeg våkner første gang allerede en liten time etter at jeg har lagt meg og føler at søvnkvaliteten blir dårlig etterpå. For meg tror jeg nok det stemmer at det er væske fra bena som kommer tilbake i sirkulasjonen, så i kveld skal jeg forsøke å sitte med bena høyt en god stund før jeg legger meg - kanskje det hjelper? 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 30. oktober 2017 #13 Del Skrevet 30. oktober 2017 Slik er det med meg også. Det hjelper heller ikke med at jeg har to barn fra før, som sover dårlig om nettene for tida 🙈 jeg er sykemeldt, så får hvertfall sovet litt på dagen 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #14 Del Skrevet 30. oktober 2017 Legg deg tidligere! Anonymkode: d2cab...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #15 Del Skrevet 31. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg deg tidligere! Anonymkode: d2cab...c2b Jeg legger meg allerede kl 21 Så det går ikke å legge seg enda tidligere. Og jeg tviler på at det hadde løst noe, hadde vel bare forskjøvet når jeg må opp og tisse litt fremover, men det hadde jo ikke hjulpet på at jeg ikke får sove igjen etterpå. Det hjelper heller ikke på at jeg blir tett i nesen om natten. Anonymkode: fc2cf...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveTrain Skrevet 31. oktober 2017 #16 Del Skrevet 31. oktober 2017 Er det samme her. Har kanskje fått ti netter med sammenhengende søvn de siste 22 ukene. Først var det tissing og kvalme, så var det urolige bein, og nå er det tissing igjen! Jeg har alltid vært sånn at jeg ikke kan sovne igjen hvis jeg våkner om natten, så ofte ender jeg opp med å bare stå opp i firetiden, og heller sove noen timer etter jobb. De dagene jeg har senvakt er slitsomme som fyy, men det er vel bare å venne seg til det. Regner med det blir lite søvn de neste årene uansett;) Ang tett nese så bruker jeg otrivin for barn om natten, og det hjelper akkurat nok til at jeg ikke føler jeg blir kvelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 31. oktober 2017 #17 Del Skrevet 31. oktober 2017 Tror jeg var oppe 1-2 og noen ganger 3 ganger i timen for å gå på toalettet den siste måneden. Vurderte seriøst å bare sove sittende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #18 Del Skrevet 31. oktober 2017 Tenker å kjøpe saltvannsspray i første omgang for å se om det hjelper. Kanskje jeg burde plukke opp noe teka når jeg først er på apoteket, så kan jeg bare la det stå til Anonymkode: fc2cf...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KlaraTT Skrevet 31. oktober 2017 #19 Del Skrevet 31. oktober 2017 Selv slet jeg også med søvn under graviditeten, men fant ut et pr. tips som funket som bare det for meg. Var veldig glad i kaffe under graviditeten, men bestemte meg for å unngå all kaffe etter kl. 17:00. Mannen min pleide også å gi meg en god og dyp massasje, som gjorde kroppen min kjempe sliten. De få kveldene når ingenting funket så var det bare en ting som funket. Jeg vet det er et omdiskutert tema, men et glass rødt funket supert. Vet det ikke er anbefalt for barnets helse, men det reddet meg virkelig gjennom graviditeten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #20 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg har ingen gode råd, men kan rapportere om akkurat det samme her. Uke 33 nå, og har gjennom stort sett hele graviditeten vært våken mellom to og fire. Våkner av min egen hjerne, som ligger og lager lister over gjøremål på jobben og ting jeg må ordne hjemme før babyen kommer. Noen ganger får jeg sove igjen hvis jeg står helt opp og prøver å faktisk gjennomføre disse gjøremålene.. da oppdager hjernen hvor trøtt jeg faktisk er, og lar meg av og til få sove igjen. Anonymkode: 5beaa...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå