Gå til innhold

Derfor blir hunden din en gneldrebikkje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God artikkel, men jeg savner litt flere konkrete tips til hvordan en unngår at hunden blir sånn. Vi har en liten hund som er litt bjeffete, men jeg vet om mange store hunder (og selvsagt små) som er verre. Vår hund bjeffer mest på ukjente lyder (og ringeklokka), men aldri på folk eller andre dyr. Vi har henne også alltid hilse på store hunder uten å løfte henne opp (er ikke dette en selvfølge?!). I artikkelen står det at man skal forsterke riktig adferd, men jeg syns det er veldig unaturlig å ikke kunne snakke til hunden når den bjeffer. Eller fjerne den fra situasjonen. Noen ganger forstår heller ikke hunder hva den belønnes for, så jeg syns det virker vanskelig å vite hvor lenge man skal vente med å belønne når hunden har roet seg litt. Spesielt hvis du ikke får snakke til den

Anonymkode: ae3c8...870

Skrevet

Jeg synes ikke artikkelen var så veldig god. Den fokuserer på symptombehandling - f.eks belønne når hunden slutter å bjeffe, i stedet for å jobbe med det som ligger bak (frustrasjon/stress, utrygghet...). Hvis man heller jobber med årsaken så vil symptomet (bjeffingen) forsvinne.

Så bud 1 er å finne ut hvorfor hunden bjeffer, hvilken årsak som ligger bak, og så deretter jobbe med denne.

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, Tabris skrev:

Jeg synes ikke artikkelen var så veldig god. Den fokuserer på symptombehandling - f.eks belønne når hunden slutter å bjeffe, i stedet for å jobbe med det som ligger bak (frustrasjon/stress, utrygghet...). Hvis man heller jobber med årsaken så vil symptomet (bjeffingen) forsvinne.

Så bud 1 er å finne ut hvorfor hunden bjeffer, hvilken årsak som ligger bak, og så deretter jobbe med denne.

Ikke for å stjele tråden, men hvordan jobbe med en hund som bjeffer på alle mennesker/dyr den ser på tur? 

Anonymkode: 612f8...28f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å stjele tråden, men hvordan jobbe med en hund som bjeffer på alle mennesker/dyr den ser på tur? 

Kontakt, kontakt, kontakt. 

Anonymkode: b1ec8...ed7

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, som AB over her sier - tren mye kontakttrening med hunden din. Start inne og ta den så ut. Tren på å trekke ut av veien og belønn for kontakt. Når du da ser at det kommer noen, trekk ut av veien, still deg opp med ryggen til de som passerer (slik at din hund kan se dem) og tren kontakt. Hvis hunden din bjeffer likevel og du ikke får kontakt, så må du ha større avstand.

Det er litt mer detaljer enn dette, men det kan bli litt langt å skrive om på et forum. :)

Skrevet
21 timer siden, Tabris skrev:

Ja, som AB over her sier - tren mye kontakttrening med hunden din. Start inne og ta den så ut. Tren på å trekke ut av veien og belønn for kontakt. Når du da ser at det kommer noen, trekk ut av veien, still deg opp med ryggen til de som passerer (slik at din hund kan se dem) og tren kontakt. Hvis hunden din bjeffer likevel og du ikke får kontakt, så må du ha større avstand.

Det er litt mer detaljer enn dette, men det kan bli litt langt å skrive om på et forum. :)

Jeg har prøvd kontakt (vi har trent mye på det siden vi fikk valpen, så det er hun normalt sett god på). Men når vi møter noen eller når hun ser noe blir hun så ivrig med bjeffing at jeg ikke når inn. Det gjelder også når hun ser noen i vinduet, enda de er jo langt unna. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd kontakt (vi har trent mye på det siden vi fikk valpen, så det er hun normalt sett god på). Men når vi møter noen eller når hun ser noe blir hun så ivrig med bjeffing at jeg ikke når inn. Det gjelder også når hun ser noen i vinduet, enda de er jo langt unna. 

Da må du være enda mer i forkant og trekke ut og trene kontakt FØR hun begynner å bjeffe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...