Gå til innhold

Mensa IQ test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt IQ testen hos Mensa (den ordentlige, ikke på nett), og vil fortelle litt? Var det verdt det? Har hatt lyst til å ta den lenge, men vet ikke om jeg gidder å betale så mange hundrelapper :P Fikk ganske høy score på netttesten deres, men vet ikke om det er et pålitelig resultat...

Anonymkode: 644a2...6d0

Skrevet

Ja tok den og syntes den var lett, fikk 135+ som var maks testen kunne måle (men på en slik test med sånne figurer kunne jeg nok fått betydelig høyere om mulig siden den var såpass enkel for meg, ikke at jeg er ekstremt intelligent totalt sett men det den testen målte var ihvertfall noe som hjernen min løser veldig lett), på hjemmesteten fikk jeg også noe høyt husker ikke hva maks var der da men rundt maks et sted fikk jeg ^_^. De "vanskeligste" oppgavene var XOR + rotasjon, andre ting var enklere som f.eks bare XOR, eller helt enkle mønstre typ 1 3 5 ? på bildeform eller svart hvit svart ? kanskje et mønster på en hovedfigur + ett på en subfigur som du måtte holde styr på. Hvorfor alle ikke klarer slike enkle oppgaver vet jeg ikke. Ang "Mensa-klubben" var ikke det noe for meg, men det virket som allrighte folk der stort sett så for en unnskyldning til å sosialisere og treffe nye mennesker funker det sikkert greit, var forøvrig noen veldig lite oppegående folk der også så tror nok testen måler et veldig begrenset område så en får litt av hvert av folk der men ikke noe galt i det da

Anonymkode: a2d51...ab5

Skrevet

Jeg tok den ekte mensa testen og wais hos en psykolog som var sertifisert som sensor. Om det var verdt det? Joa på en måte, jeg tok de bare som en tjeneste ovenfor psykologen som akkurat hadde blitt sertifisert så han trengte praktisk erfaring.

Ellers så bryr jeg meg pent lite om scoren jeg fikk - jeg visste allerede på forhånd hvor landet ligger så resultatet kom ikke som noe sjokk og det er heller ikke så viktig for meg å sette et tall på mentale kapasiteter. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tok den og syntes den var lett, fikk 135+ som var maks testen kunne måle (men på en slik test med sånne figurer kunne jeg nok fått betydelig høyere om mulig siden den var såpass enkel for meg, ikke at jeg er ekstremt intelligent totalt sett men det den testen målte var ihvertfall noe som hjernen min løser veldig lett), på hjemmesteten fikk jeg også noe høyt husker ikke hva maks var der da men rundt maks et sted fikk jeg ^_^. De "vanskeligste" oppgavene var XOR + rotasjon, andre ting var enklere som f.eks bare XOR, eller helt enkle mønstre typ 1 3 5 ? på bildeform eller svart hvit svart ? kanskje et mønster på en hovedfigur + ett på en subfigur som du måtte holde styr på. Hvorfor alle ikke klarer slike enkle oppgaver vet jeg ikke. Ang "Mensa-klubben" var ikke det noe for meg, men det virket som allrighte folk der stort sett så for en unnskyldning til å sosialisere og treffe nye mennesker funker det sikkert greit, var forøvrig noen veldig lite oppegående folk der også så tror nok testen måler et veldig begrenset område så en får litt av hvert av folk der men ikke noe galt i det da

hva er XOR? ( nå følte jeg meg litt dum😄)

Anonymkode: f95a8...60c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er XOR? ( nå følte jeg meg litt dum😄)

Anonymkode: f95a8...60c

http://lmgtfy.com/?q=XOR (første treff les wikin)

^_^

Skrevet

Hvorfor alle ikke skjønner det? Fordi det ikke blir forklart hvordan disse oppgavene skal løses eller hva det handler om. Tidligere når jeg har løst noen av disse oppgavene har det sett ut som noen har kastet figurer og farger rundt omkring på arket hvor det bare er kaos. Det går ikke ann å løse kaos men hvis du forstår hva du skal gjøre så er det lettere å i hvert fall begynne et sted. 

Anonymkode: 2729d...59d

Skrevet

Verdt det og verdt det. Jeg møtte opp, tok den og fikk som den første som svarte her 135+, tilsvarende topp 1 %. Testen måler ikke presist enn som så, den er ikke omfattende og spisset nok til å presist skille de med 135+ fra hverandre, så da sier den bare 135+. Den "rettes" av en ekstern testpsykolog som, om det ikke har forandret seg, sitter i Sverige. Så får du svaret hjem i posten, eventuelt (om du har scoret høyt nok) med et tilbud om å melde deg inn dersom du skulle ønske det.

Topp 2 %, der grensen for Mensa-medlemskap går, går på 131 i denne testen. I andre IQ-tester kan grensen for topp 2 % gå andre steder, siden IQ-tester bruker ulike standardavvik - denne bruker 15. Husker jeg ikke feil er det rundt halvparten av de som møter opp som scorer innenfor Mensa-kravet, men det skyldes nå at det ikke akkurat er helt tilfeldig hvem som møter opp til IQ-test hos Mensa i utgangspunktet. Testen de bruker er anerkjent og ordentlig, mens den på nett nok gir en del merkelige utslag. En pekepinn gir den jo, men testresultatet på nett er på langt nær like presist. Ikke at en kontrollert test gir noen endelig fasit den heller, det kan jo avhenge av dagsform og ren flaks (hvis du gjetter på noen oppgaver), men den gir nå i hvert fall en god nok indikasjon til at Mensa bruker den som "opptaksprøve".

Uansett: Det spørs helt hvor nysgjerrig du er. Jeg synes det var såpass spennende å få et godt svar på hvor jeg lå at det var verdt pengene for min del. Jeg tror neppe du får tatt en standardisert, troverdig IQ-test billigere noe annet sted om det ikke er spesielle grunner til det heller. Men informasjonen kan jo, utover det man selv måtte få ut av å få testet IQ-en ordentlig, ikke brukes til så mye annet enn eventuelt å melde seg inn i Mensa. Du får kjenne på både nysgjerrigheten og lommeboken :) 

Anonymkode: 64651...a44

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verdt det og verdt det. Jeg møtte opp, tok den og fikk som den første som svarte her 135+, tilsvarende topp 1 %. Testen måler ikke presist enn som så, den er ikke omfattende og spisset nok til å presist skille de med 135+ fra hverandre, så da sier den bare 135+. Den "rettes" av en ekstern testpsykolog som, om det ikke har forandret seg, sitter i Sverige. Så får du svaret hjem i posten, eventuelt (om du har scoret høyt nok) med et tilbud om å melde deg inn dersom du skulle ønske det.

Topp 2 %, der grensen for Mensa-medlemskap går, går på 131 i denne testen. I andre IQ-tester kan grensen for topp 2 % gå andre steder, siden IQ-tester bruker ulike standardavvik - denne bruker 15. Husker jeg ikke feil er det rundt halvparten av de som møter opp som scorer innenfor Mensa-kravet, men det skyldes nå at det ikke akkurat er helt tilfeldig hvem som møter opp til IQ-test hos Mensa i utgangspunktet. Testen de bruker er anerkjent og ordentlig, mens den på nett nok gir en del merkelige utslag. En pekepinn gir den jo, men testresultatet på nett er på langt nær like presist. Ikke at en kontrollert test gir noen endelig fasit den heller, det kan jo avhenge av dagsform og ren flaks (hvis du gjetter på noen oppgaver), men den gir nå i hvert fall en god nok indikasjon til at Mensa bruker den som "opptaksprøve".

Uansett: Det spørs helt hvor nysgjerrig du er. Jeg synes det var såpass spennende å få et godt svar på hvor jeg lå at det var verdt pengene for min del. Jeg tror neppe du får tatt en standardisert, troverdig IQ-test billigere noe annet sted om det ikke er spesielle grunner til det heller. Men informasjonen kan jo, utover det man selv måtte få ut av å få testet IQ-en ordentlig, ikke brukes til så mye annet enn eventuelt å melde seg inn i Mensa. Du får kjenne på både nysgjerrigheten og lommeboken :) 

Det er kun av nysgjerrighet jeg ønsker å gjøre det ja, ikke for å nødvendigvis bli medlem i Mensa :) På internettesten på hjemmesiden deres fikk jeg 135, men jeg har hørt at man ofte scorer høyere på denne enn på den ordentlige testen. Stemmer det? 

HI

Skrevet

Mensa er vel mest for folk som ønsker å slå seg på brystet, og si SE PÅ MEG så flink og smart jeg er, som er medlem av Mensa. 

Anonymkode: db74f...479

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mensa er vel mest for folk som ønsker å slå seg på brystet, og si SE PÅ MEG så flink og smart jeg er, som er medlem av Mensa. 

Anonymkode: db74f...479

Ja, jeg ser den og det er heller ikke det som er målet. Er bare litt nyskjerrig, selvom jeg vet at det tallet ikke betyr noen verdens ting :)

HI

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Shoppe selvtillit

Anonymkode: 220df...d57

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shoppe selvtillit

Anonymkode: 220df...d57

Knis. Hvor skal den ellers komme fra.

skulle tro du kunne plukke selvtillit av trærne slik folk har holdt på. 

Selvtilliten var kapital fra fortiden. Litt kvalmt å være bra når det ikke er din egen fortjeneste engang. Drittunger. 

Anonymkode: 1156b...cab

Skrevet

Jeg tok den og syns den var "for" enkel. Trodde jeg skulle få alt feil. :P 
Fikk 135 og takket nei til medlemskap. Syns pengene var verdt det, ja.

Anonymkode: 3c371...bd2

Skrevet

Hei,

Onlinetesten er ingen ordentlig IQ-test, men den gir en veldig fin pekepinn på hvor man ligger. De fleste som tar den offisielle mensatesten skårer veldig likt med den onlinetesten. Mensatesten er veldig lik onlinetesten, men man får litt dårligere tid.

Skårer du over 120 på onlinetesten ville jeg gitt den ordentlige testen et forsøk.

Anonymkode: 8c369...23f

Skrevet
På 30.10.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Noen som har tatt IQ testen hos Mensa (den ordentlige, ikke på nett), og vil fortelle litt? Var det verdt det? Har hatt lyst til å ta den lenge, men vet ikke om jeg gidder å betale så mange hundrelapper :P Fikk ganske høy score på netttesten deres, men vet ikke om det er et pålitelig resultat...

Jeg har tatt den originale testen ja. Den er verdt det hvis du er nysgjerrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...