Gå til innhold

Hiv - test - får alle symptomer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Imorgen skal jeg ta en hurtigtest for å sjekke meg for hiv. Jeg er litt nervøs, redd jeg blir testet positiv. Problemet er at min forrige partner har vært en del uærlig med sine sykdommer. Blant annet klamydia. 

Ber jo til Gud at jeg ikke har hiv, men man vet aldri. Hadde jeg merket det hvis jeg hadde det? 

Anonymkode: c8be9...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på hvor tidlig man er i forløpet med HIV, så etterhvert vil man merke mer og mer immunsvikt ved at man får lett infeksjoner. 

Jeg forstår du føler du er redd for å få HIV, men i Norge er det ulovlig å smitte noen med HIV uten at de vet det, så man har ikke lov til å ha sex med noen uten at den partneren vet at personen det gjelder har HIV. Denne loven gjelder ikke for klamydia. Hvis han skulle ha HIV tar han 99% sikkert i mot ART-behandling og da er smitrefaren ved ubeskyttet samleie 0,2%. Altså er det mennesker her i Norge der ene parten lever med HIV og den andre ikke blir smittet selv om de har vært sammen og hatt ubeskyttet samleie i åresvis. Det er også veldig lite HIV i kroppsvæsker generelt. Altså er sannsynligheten for at du har HIV nesten lik 0

Anonymkode: c917e...ca5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får symptomer og andre ikke.

Hiv er den STD`en som er vanskeligst å få, skal endel til for å bli smittet rett og slett.

Her du testet deg for andre kjønnsykdommer? 

•Risiko for smitte av kvinne ved vaginalt samleie med HIV-positiv mann: 0,01–0,32 %
•Risiko for smitte av negativ mann ved vaginalt samleie med HIV-positiv kvinne: 0,01–0,1 %
•Risiko for smitte av negativ mann eller kvinne ved passivt analt samleie med HIV-positiv mann: 1,0 %
•Risiko for smitte av negativ mann ved aktivt analt samleie med HIV-positiv mann eller kvinne: 0,06–0,3 %

Hentet fra Lommelegen.

Jeg kjenner til angsten du føler nå men du er så og si helt sikkert ikke hiv smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer veldig an på hvor tidlig man er i forløpet med HIV, så etterhvert vil man merke mer og mer immunsvikt ved at man får lett infeksjoner. 

Jeg forstår du føler du er redd for å få HIV, men i Norge er det ulovlig å smitte noen med HIV uten at de vet det, så man har ikke lov til å ha sex med noen uten at den partneren vet at personen det gjelder har HIV. Denne loven gjelder ikke for klamydia. Hvis han skulle ha HIV tar han 99% sikkert i mot ART-behandling og da er smitrefaren ved ubeskyttet samleie 0,2%. Altså er det mennesker her i Norge der ene parten lever med HIV og den andre ikke blir smittet selv om de har vært sammen og hatt ubeskyttet samleie i åresvis. Det er også veldig lite HIV i kroppsvæsker generelt. Altså er sannsynligheten for at du har HIV nesten lik 0

Skulle stå 0,02% og ikke 0,2%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig betryggende med slike svar, altså. 

Nå hadde jeg en samleie sist for 12 uker siden og skal ta en hurtigtest imorgen. 

Problemet her er at eksen min ikke sier ifra om sykdommene han har som er overførbare, heller ikke sjekker han seg for det eller går på noe kur og om han så går på noe kur, så fullfører han den aldri. Og, ikke ville han ha på kondom heller. 

Merker at jeg irriterer meg veldig mye over dette i etterkant. 

En gang så hadde vi anal-sex også vaginal-sex rett etter, uten beskyttelse. Håper ikke jeg har ødelagt noe for meg her. 

Men får vite alt imorgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig betryggende med slike svar, altså. 

Nå hadde jeg en samleie sist for 12 uker siden og skal ta en hurtigtest imorgen. 

Problemet her er at eksen min ikke sier ifra om sykdommene han har som er overførbare, heller ikke sjekker han seg for det eller går på noe kur og om han så går på noe kur, så fullfører han den aldri. Og, ikke ville han ha på kondom heller. 

Merker at jeg irriterer meg veldig mye over dette i etterkant. 

En gang så hadde vi anal-sex også vaginal-sex rett etter, uten beskyttelse. Håper ikke jeg har ødelagt noe for meg her. 

Men får vite alt imorgen 

Han må jo ha sjekket seg om du vet at han har hatt klamydia?

Når det er gått 12 uker siden dere hadde sex sist så kan du slå deg til ro med svaret du får i morgen. De pleier og også sende prøven inn til laboratoriet som en dobbeltsjekk.

Man blir så redd i slike situasjoner men dette går helt fint skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS forklar meg, hvilke "alle symptomer" på HIV virusete r det du har? 

Anonymkode: f9ceb...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende er under antiretroviral behandling er smitterisikoen praktisk talt ikke eksisterende. Imidlertid er sannsynligheten for at han er HIV+ i utgangspunktet svært liten.

Smitterisikoen ved et ubeskyttet samleie med en ubehandlet HIV-positiv partner er ca. 0.2% med små variasjoner for ulike forhold. Smitterisikoen er størst de første ukene etter smitte, og ved symptomgjennombrudd mange år senere. Dersom han var under behandling, ville du sannsynligvis ha visst det. Om han ikke utviser risikoadferd, er sannsynligheten for at han er smittet svært liten.

Noen får en influensalignende reaksjon noen uker etter smitte (ARC - aids-related complex), men det er det slett ingen automatikk i. Viruset ligger uansett i latensfase i ca. 7-10 år, før gradvis immunsvikt og AIDS inntreffer. Det første symptomet er ofte store soppinfeksjoner i munnen, som vanskelig lar seg behandle.

Sannsynligheten for at han har HIV er statistisk svært liten, og det er liten risiko for at det inså fall er overført til deg. Du burde forøvrig ikke stole på hurtigtester. Etter ca. seks uker vil du kunne ta en sikker test hos lege. Da kan du også få snakket bort angsten din.

Anonymkode: 858aa...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, moroklompen skrev:

Han må jo ha sjekket seg om du vet at han har hatt klamydia?

Når det er gått 12 uker siden dere hadde sex sist så kan du slå deg til ro med svaret du får i morgen. De pleier og også sende prøven inn til laboratoriet som en dobbeltsjekk.

Man blir så redd i slike situasjoner men dette går helt fint skal du se :-)

Han sjekket seg en gang pga at jeg maste, men da mente han at han fikk svar med en gang.  Vet ikke om det er mulig? Også, mente han at han ikke hadde klamydia, men hadde fortsatt fått uskrevet klamydia-kur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ts spør om alle får symptomer - ikke at hun har alle symptomer.

Nei, alle får ikke symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. 

Jeg har ikke vært noen syk i det siste. Vær frisk stort sett hele tiden. 

Tror jeg hadde uvi en ukes tid? Nå har jeg uteblitt mens og en trykkende følelse i underlivet (gyn mente det kanskje skyldes cyster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende er under antiretroviral behandling er smitterisikoen praktisk talt ikke eksisterende. Imidlertid er sannsynligheten for at han er HIV+ i utgangspunktet svært liten.

Smitterisikoen ved et ubeskyttet samleie med en ubehandlet HIV-positiv partner er ca. 0.2% med små variasjoner for ulike forhold. Smitterisikoen er størst de første ukene etter smitte, og ved symptomgjennombrudd mange år senere. Dersom han var under behandling, ville du sannsynligvis ha visst det. Om han ikke utviser risikoadferd, er sannsynligheten for at han er smittet svært liten.

Noen får en influensalignende reaksjon noen uker etter smitte (ARC - aids-related complex), men det er det slett ingen automatikk i. Viruset ligger uansett i latensfase i ca. 7-10 år, før gradvis immunsvikt og AIDS inntreffer. Det første symptomet er ofte store soppinfeksjoner i munnen, som vanskelig lar seg behandle.

Sannsynligheten for at han har HIV er statistisk svært liten, og det er liten risiko for at det inså fall er overført til deg. Du burde forøvrig ikke stole på hurtigtester. Etter ca. seks uker vil du kunne ta en sikker test hos lege. Da kan du også få snakket bort angsten din.

Å, forstod det slik at de var 99,6 prosent trygge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig feil å si hun ikke skal stole på en hurtigtest, det er ekstremt sjeldent at testen viser negativ om man er positiv.

I tillegg sender de alltid inn blodprøven til laboratoriet for en dobbeltsjekk.

Regner med det er Olafia eller lignende du skal til siden de har hurtigtest og disse har utrolig god kunnskap om hiv o.l, enda mer betryggende enn å gå til fastlege vil jeg si.

Det er gått 12 uker siden hun hadde sex med eksen sist slik at det er gått lang nok tid for ett sikkert resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. 

Tror jeg hadde uvi en ukes tid? Nå har jeg uteblitt mens og en trykkende følelse i underlivet (gyn mente det kanskje skyldes cyster)

Dette er ikke noe symptom på HIV.

Det er heller kraftig forkjølelse/influensa som er ett vanlig tidlig symptom.

50-70% av de som infiseres med hiv, får lette symptomer etter noen få uker. Dette kalles akutt eller primær hivinfeksjon. Symptomene likner på en vanlig forkjølelse og betegnes serokonversjon sykdom. Serokonversjon betyr at kroppen din starter å lage antistoffer mot hiv. Symptomene kan være feber, utslett, hodepine, sår hals, tap av matlyst, verkende muskler og ledd. Antistoffer er kjemiske stoffer som immunsystemet bruker til å bekjempe infeksjoner. Symptomene melder seg 2-4 (opptil 12) uker etter smitte, og de varer oftest 1-2 uker og går tilbake uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

4 minutes ago, moroklompen said:

Det blir veldig feil å si hun ikke skal stole på en hurtigtest, det er ekstremt sjeldent at testen viser negativ om man er positiv.

I tillegg sender de alltid inn blodprøven til laboratoriet for en dobbeltsjekk.

Regner med det er Olafia eller lignende du skal til siden de har hurtigtest og disse har utrolig god kunnskap om hiv o.l, enda mer betryggende enn å gå til fastlege vil jeg si.

Det er gått 12 uker siden hun hadde sex med eksen sist slik at det er gått lang nok tid for ett sikkert resultat.

Jeg oppfattet det slik at dette var en hjemmetest. Da skal jeg beklage misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like trygg som en vanlig hivtest.

Hentet fra HIVnorge:

"Hurtigtesten er like sikker som en vanlig hiv-test. Fordelen er at du får resultatet i løpet av sekunder"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Hmm. 

Som andre har sagt - dette er helt urelatert til en eventuell HIV-smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooog, jeg har noe rykkinger i kroppen? Typ sånn leamus lignende. Er det noe symptom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er helt meningsløs. Vil påstå at det også er unødvendig å ta hivtest på grunn av de symptomene du mener å ha. De er nemlig ikke relatert til hiv sykdom. Hiv nedsetter kroppens imunforsvar. Sympotmer er da massive infeksjoner med virus, bakterier og sopp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er helt meningsløs. Vil påstå at det også er unødvendig å ta hivtest på grunn av de symptomene du mener å ha. De er nemlig ikke relatert til hiv sykdom. Hiv nedsetter kroppens imunforsvar. Sympotmer er da massive infeksjoner med virus, bakterier og sopp. 

Okei. 

Men, jeg har fortsatt lyst til å teste meg:-) Men jeg skjønner poenget ditt å. Det er vell bedre å bruke ressurser på de som eventuell kan ha hiv, men det kan jo ikke man vite før man tester seg. 

Jeh skriver svaret her imorgen. Typ rundt 10-10:30:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...