Gå til innhold

Vanskelig opplevelse, sex med overordnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig denne tråden må flyttes, fant ikke noe passende sted for den. Jeg trenger hjelp til å nøste opp i hva mine opplevelser egentlig var. Var det et slags overgrep, eller i hvertfall misbruk av makt, eller var jeg bare ung og jævlig dum? Jeg har levd med en ubeskrivelig skam i 5 år. På den tiden hadde jeg et internship som skulle vare i 6 måneder. Jeg husker ikke lenger hvordan det skjedde, men long story short, jeg hadde sex med min overordnede. Jeg syntes han var så ekkel og så gammel, likevel lå jeg med han. Han tvang meg ikke i ordets rette forstand, men han fikk meg til å føle at jeg måtte. Jeg skyldte ham det, på en måte. Da han sa at han ville forlate familien sin for meg, fikk jeg panikk og avsluttet internshipet på dagen, 1 måned før tiden, sa at det hadde med familieproblemer å gjøre, og flyttet hjem. Han prøvde å kontakte meg i ettertid, men jeg svarte aldri. Jeg hater meg selv for det som skjedde. Jeg hadde en kjæreste som ikke vet noen ting. Ingen visste det. Når jeg gjenlever det i hodet mitt skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke bare sa nei. Hva var det verste som kunne skjedd? Antakelig ingenting. Likevel lurer jeg på om dette er noe det er verdt å varsle om på et vis. Han har fremdeles med interns å gjøre. Bør hans overordnede få beskjed, eller har jeg ingen sak, eller verre, kan det falle tilbake på meg? Hvis det betyr at andre kommer til å få vite det så vil jeg ikke. Jeg vil egentlig bare legge det bak meg, men samtidig følger opplevelsen meg videre i senere arbeidsforhold, hvor jeg har vanskelig for å kommunisere med mannlige overordnede, og jeg merker at jeg kunne hatt godt av closure.

Setter pris på konstruktive svar.

Anonymkode: d86a4...a09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilken måte fikk han deg til å føle at du skylte han sex?

• Liker 6
Skrevet

Kjære deg!

Disse følelsene kjenner jeg meg igjen i. Og du trenger ikke utdype eller forklare den følelsen om at du "skyldte han noe". Det er dine følelser, og de er ekte. 
Først og fremst må du snakke med noen rundt deg. Hvis du føler det er vanskelig må du ta kontakt med fastlegen. Det gjorde jeg. Jeg mannet (kvinnet?) meg skikkelig opp, ringte fastlegekontoret og fortalte resepsjonisten om hva jeg føler. Hun tok meg på alvor, og fastlegen min skrev henvisning slik at jeg kunne gå til noen som bare lytter. Der fikk jeg sortert følelsene.

Mest sannsynlig føler du et behov for å definere det som skjedde? Forstå hvordan, og hva? Legg det fra deg. Konkluder med at noe skjedde, og at det i ettertid ikke føles bra. Derfra begynner du å gå fremover, ikke bakover.

Hvis du har behov for closure anbefaler jeg å gjøre det jeg gjorde: jeg tok kontakt med han det gjaldt, forklarte hvordan jeg hadde det, og fortalte han at jeg trenger at han vet det. Vi hadde en veldig god samtale. To ganger gjorde jeg det, med ganske mange måneders mellomrom. Etter det har jeg ikke hatt behov for det.

Når det gjelder de andre intern'sene foreslår jeg at du tar det opp med han også. At du er bekymra og føler at han utnyttet posisjonen sin for å oppnå noe med deg. At du håper det kun gjaldt deg. 

Har du andre i selskapet du fikk god kontakt med, eller har kontakt med ennå? 

Anonymkode: 2bc77...b9b

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på når det er så lite detaljer rundt hva som skjedde. 

På den ene siden vil det bli feil å varsle og gi han konsekvenser hvis dette var en situasjon hvor han ikke under noen omstendigheter kunne tro at du ikke ønsket det. Hvis du var med hele veien er det jo faktisk ikke han som har gjort noe galt, så lenge han oppriktig ikke skjønte at dette var noe du ikke ville. Det høres jo ut som han hadde litt følelser for deg, kanskje tenkte han det var gjensidig, og så lenge han ikke brukte noe makt (hverken psykisk, verbalt eller fysisk) så vil jeg si det blir feil å gi denne mannen konsekvenser for at du angrer.

På den andre side var han en overordnede i maktposisjon og han tråkket langt over grensen til profesjonalitet. Hvor gammel var du på tidspunktet? 

Kunne du ha snakket med han om det? Eller kanskje en psykolog? På en måte føler jeg det blir veldig feil å lage en sak mot han om det når du ikke sa nei, og var med på det hele med mindre det ligger mer bak enn du forteller.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg!

Disse følelsene kjenner jeg meg igjen i. Og du trenger ikke utdype eller forklare den følelsen om at du "skyldte han noe". Det er dine følelser, og de er ekte. 
Først og fremst må du snakke med noen rundt deg. Hvis du føler det er vanskelig må du ta kontakt med fastlegen. Det gjorde jeg. Jeg mannet (kvinnet?) meg skikkelig opp, ringte fastlegekontoret og fortalte resepsjonisten om hva jeg føler. Hun tok meg på alvor, og fastlegen min skrev henvisning slik at jeg kunne gå til noen som bare lytter. Der fikk jeg sortert følelsene.

Mest sannsynlig føler du et behov for å definere det som skjedde? Forstå hvordan, og hva? Legg det fra deg. Konkluder med at noe skjedde, og at det i ettertid ikke føles bra. Derfra begynner du å gå fremover, ikke bakover.

Hvis du har behov for closure anbefaler jeg å gjøre det jeg gjorde: jeg tok kontakt med han det gjaldt, forklarte hvordan jeg hadde det, og fortalte han at jeg trenger at han vet det. Vi hadde en veldig god samtale. To ganger gjorde jeg det, med ganske mange måneders mellomrom. Etter det har jeg ikke hatt behov for det.

Når det gjelder de andre intern'sene foreslår jeg at du tar det opp med han også. At du er bekymra og føler at han utnyttet posisjonen sin for å oppnå noe med deg. At du håper det kun gjaldt deg. 

Har du andre i selskapet du fikk god kontakt med, eller har kontakt med ennå? 

Poenget med å utdype den følelsen er for og avklare om det dreier seg om et overgrep eller ikke, hvilket bør avgjøre videre handlingsgang. 

Skrevet

Kontakt en advokat som jobber med bistandsadvokatoppdrag der du bor. Du skal ha rett på fri rettshjelp i saker som denne. Sammen får dere finne ut om og i tilfelle hva du skal gjøre. Å varsle mannens overordnede vil slå tilbake på deg, det er skjeldent lurt. Det er betydelig bedre å gå frem på andre måter der andre lar de som skal vite få vite. 

På den annen side så er vel dette bare ord mot ord, og du har ikke gjort noe på fem år. 

Anonymkode: 2e86b...a18

Skrevet
19 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Poenget med å utdype den følelsen er for og avklare om det dreier seg om et overgrep eller ikke, hvilket bør avgjøre videre handlingsgang. 

Nei. Det der er på trynet. Et "overgrep" kan være så mangt. Det er ikke sikkert loven definerer det som et overgrep, men det kan være hun føler det sånn likevel.

Skrevet

Du burde nok sagt noe når du jobbet der. Og nei, det er ikke et lovbrudd å "få deg til å føle" det ene eller det andre. Det er et lovbrudd å tvinge deg til sex, eller true deg. Her var du ung og naiv, og han spilte på det. Moralsk negativt, ja utvilsomt. Men ikke et lovbrudd. 

Om du føler for å snakke med en profesjonell, gjør det.

Anonymkode: 1b0c8...f5d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Litt for seint å angre seg nu ja.

Nei. Det er aldri for sent å snakke om det

Skrevet

Det er ikke alle overgrep som er overgrep etter lovens definisjon, men like fullt kan man føle seg tråkka på og utnytta. (Og selv om den som gjorde ikke kan straffeforfølges, har du helt rett på dine følelser). Du bør i hvert fall gå i terapi, arbeide deg gjennom situasjonen, få snakket ut om det. Å bære rundt på så tung bør blir bare tyngre og tyngre med årene. 

• Liker 2
Gjest Walkingdead
Skrevet (endret)

Dette er en vanskelig sak. Han har på mange måter utnyttet seg av sin maktposisjon. De fleste som sitter i en maktposisjon burde vite om det enkle faktum at de blir sett opp til, at man ser på dem og lurer på hvordan man skal oppføre seg, manøvrere seg og kanskje til å med imponere dem, og at underordnede ofte føler seg som nettopp det: underordnede. Og de fleste i maktposisjon vet dette, og misbruker det ikke. Om du har en sak eller ikke vet jeg ikke, jeg har ingen kunnskap på det område. Men dette er først og fremst uprofesjonelt. Men du var med frivillig (sier du i hvert fall) og du har vært utro mot din tidligere kjæreste. Det er to ting du ikke kommer deg unna.

Endret av Walkingdead
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det der er på trynet. Et "overgrep" kan være så mangt. Det er ikke sikkert loven definerer det som et overgrep, men det kan være hun føler det sånn likevel.

Så fordi et overgrep kan være "så mangt", så skal vi ikke forsøke å definere eller finne ut av hva som skjedde? Det er helt på trynet, for å bruke dine egne ord.

• Liker 1
Skrevet

Bruk avsnitt!

Anonymkode: 77050...f5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig tror ikke det hjelper deg eller andre interns om du kontakter bedriften, men det spiller ingen rolle hva jeg mener i og med at det er din opplevelse og dine følelser dette handler om. Jeg synes du skal starte med noen timers terapi og ta det derfra. Poenget med terapi er både å bearbeide det du sliter med, og å gjøre det lettere for deg å finne ut om du faktisk skal foreta deg noe, og evt hva og hvordan.

Anonymkode: 96c0e...59c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er aldri for sent å snakke om det

Han la an på TS, hun sa ja takk, trodde nok det ville komme noen fordeler ut av det, men den gang ei.

Skrevet

Dette er et godt eksempel på hvordan noen kvinner må gjøre seg til et offer når de har gjort noe de angret på. 

Ja vel, denne mannen var din overordnede, men det virker ikke som han tvang deg fysisk til å ligge med han. Den følelsen du hadde var noe som du følte - det var subjektivt, og du gikk med på å ligge med han likevel. Så skjønner ikke helt hva det er du sliter med egentlig? At du opplever skam for å ha ligget med sjefen gir deg ingen god grunn til å ødelegge hans karriere (siden du gikk med på dette frivillig) .

Anonymkode: 83560...88d

• Liker 3
Skrevet

Frivillig sex dette. Det er din opplevelse at du skyldte han noe.

Han var forelsket, ville gå fra familien pga deg. Her skal du få problemer med å forklare deg. 

Det har gått så langt at vi ser spøkelser på høylys dag.

Hvem har vel ikke hatt sex som vi angrer på?  Var liksom forpliktet. 

Du kan jo tenke deg om litt....

Om du gjør noe med saken....tror du ikke at andre får greie på dette?

Vel...er han høyt oppe i systemet...så kan jo advokaten få presset gan for noen kr. Minnelig ordning som de sier, for å slippe sak.

Har du en sterk sak, så går du til politi, og skaffer deg en advokat. Lykke til 

Anonymkode: 224af...de9

• Liker 3
Skrevet

Du får se på han som en av dine teite ons. Du har sikkert hatt fler både før og etter han. Angrer sikkert på noen av de også.

Hold saken langt unna han nå.

Anonymkode: 170ae...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...