Gå til innhold

Mistenker faren min har psykopatiske trekk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Sunstone
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Sunstone skrev:

Jeg sa jeg hadde fastpris på 10 000 kWh så det var ikke nødvendig og holde tilbake på strømmen.

Det vil jeg også ha. Har aldri hørt om det noen gang. Hvilken leverandør har du?

For øvrig skal jeg vanskelig rådgi andre, men det er dessverre slik at du neppe kan forandre din far men du kan forandre hvordan du tar inn over deg det han sier. Uansett er det lettere så splint i andres øyne enn bjelker i ens eget,

Du bor i en bolig du har "arvet" eller fått av ham sammen med masse formue som du sier. Kanskje ikke helt selvstendig da?

Lykke til i alle fall.

Skrevet
11 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det vil jeg også ha. Har aldri hørt om det noen gang. Hvilken leverandør har du?

For øvrig skal jeg vanskelig rådgi andre, men det er dessverre slik at du neppe kan forandre din far men du kan forandre hvordan du tar inn over deg det han sier. Uansett er det lettere så splint i andres øyne enn bjelker i ens eget,

Du bor i en bolig du har "arvet" eller fått av ham sammen med masse formue som du sier. Kanskje ikke helt selvstendig da?

Lykke til i alle fall.

Nei, når man har en i nær familie som regerlett behandler deg stygt, så skal man ikke "endre hvordan man tar innover seg det som blir sagt", da må man sette ned foten, særlig om man har ansvar for barn. Jeg hadde ikke latt en som kanskje har narsissistiske trekk ha mye tid med barnet. Om han bare er kranglete eller faktisk psykisk syk er det ingen her inne som kan vite, men jeg hadde ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: ad3ca...cf0

• Liker 4
Skrevet

Her hadde jeg faktisk bare vendt det døve øret til og jattet med, akkurat slik man gjør med eldre slektninger som har begynt å miste en del filtre. Du må bytte strømabonnement, jadda, det skal du sjekke ja. Det er dumt å ha vinduet åpent på soverommet, ja, da skal jeg slutte med det. Vann på nattbordet, ja, nei det kan vi ikke ha noe av. Osv. osv. 

Det er nok lett å si: «Kutt kontakten!» her, men i og med at du har arvet både bolig og penger av faren din samt at dette vil påvirke søsteren din så er det nok ikke så lett. Jeg ville bare begrenset kontakten og ikke latt han styre deg, men bare jattet med for å unngå konflikt. Så snart han har gått hjem så fortsetter du selvsagt på akkurat samme måte som tidligere. Og ikke begi deg inn på noen forklaringer om hvorfor du gjør som du gjør, det fører bare til krangling. «Åja, sier du det ja? Ja, men da er det nok best sånn.» 

PS: Har han alltid vært sånn, eller kan dette være begynnende demens eller lignende? Man kan få dette tidlig. 

Anonymkode: ec44d...8e2

• Liker 1
Skrevet (endret)
37 minutter siden, Illuminatum skrev:

Lykke til i alle fall.

Det er strøm fra akraft. Veldig fornøyd :) 

Nei jeg har skjønt jeg ikke kan forandre han. Men jeg klarer bare ikke forholde meg rolig og si han har rett når han absolutt tar helt feil og rakker ned på meg. Uansett tar jeg det jo ikke lenger innover meg. Jeg har kommet til det punkt at jeg blir sint og syns det er uakseptabelt at han snakker sånn til meg. Søsteren min blir fortsatt lei seg og jatter med. 

Jeg er jo selvstendig. Men jeg er veldig takknemlig for leiligheten og formuen jeg har fått gratis her i livet. Men han bruker det mot meg for alt det er verdt. Jeg kunne klart å leie leilighet, men da hadde det såklart blitt strammere i økonomien. Jeg spør han aldri om penger på daglig basis. Så jeg føler meg selvstendig i hverdagslivet. Men han tror jeg er hjelpesløs. 

Endret av Sunstone
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når man har en i nær familie som regerlett behandler deg stygt, så skal man ikke "endre hvordan man tar innover seg det som blir sagt", da må man sette ned foten, særlig om man har ansvar for barn. Jeg hadde ikke latt en som kanskje har narsissistiske trekk ha mye tid med barnet. Om han bare er kranglete eller faktisk psykisk syk er det ingen her inne som kan vite, men jeg hadde ikke tatt sjansen. 

Nei, han er den eneste jeg ikke stoler på til å passe datteren min. Hun har mange som kan være barnevakt for henne, men faren min lar jeg ikke være med henne annet enn på dagen. Han har vist meg så mange ganger at han ikke respekterer min måte å oppdra henne på, og gjør alltid det stikk motsatte. Feks jeg måtte en rask tur på butikken for et år siden. Og da benyttet han seg av muligheten til å legge henne og la henne ligge å gråte alene. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg faktisk bare vendt det døve øret til og jattet med, akkurat slik man gjør med eldre slektninger som har begynt å miste en del filtre. Du må bytte strømabonnement, jadda, det skal du sjekke ja. Det er dumt å ha vinduet åpent på soverommet, ja, da skal jeg slutte med det. Vann på nattbordet, ja, nei det kan vi ikke ha noe av. Osv. osv. 

Det er nok lett å si: «Kutt kontakten!» her, men i og med at du har arvet både bolig og penger av faren din samt at dette vil påvirke søsteren din så er det nok ikke så lett. Jeg ville bare begrenset kontakten og ikke latt han styre deg, men bare jattet med for å unngå konflikt. Så snart han har gått hjem så fortsetter du selvsagt på akkurat samme måte som tidligere. Og ikke begi deg inn på noen forklaringer om hvorfor du gjør som du gjør, det fører bare til krangling. «Åja, sier du det ja? Ja, men da er det nok best sånn.» 

PS: Har han alltid vært sånn, eller kan dette være begynnende demens eller lignende? Man kan få dette tidlig. 

Anonymkode: ec44d...8e2

Han sier ikke bare "du må bytte strømabbonoment, og det er dumt å ha vinduet oppe" han nekter for at det finnes noe som heter fastpris, og han nekter for at jeg får ha vinduet oppe og blir sint hvis jeg prøver å fortelle at det finnes såklart noe som heter fastpris, og jeg har avtale på det. Og skriker og banner når han ser jeg har vann på nattbordet. Jeg jatter med så godt jeg kan men noen ganger renner det over for meg. Han har alltid vært sånn, men blir bare mer og mer sær. Han har ingen nære venner, og det er jo forståelig. 

Skrevet
10 timer siden, Sunstone skrev:

Hei dere! Jeg skal prøve å fatte meg i korthet selvom det er nesten umulig. 

Jeg er 23 og har et barn. Etter jeg fikk dette barnet har faren min bare vært mer og mer kontrollerende. Han har alltid vært veldig streng og blir fort sint, men jeg har merket det ekstra godt etter jeg fikk barn. Feks første gang han kom på besøk etter jeg hadde født, kritiserte han meg for hva jeg gjorde når barnet gråt eller sov. Jeg var hormonell og begynte å gråte. Han innser aldri selv at han tar feil. 

Han har alltid rett i følge seg selv, og når vi har vært på besøk hos han der han bor kjefter han på meg fordi jeg vil ha vann på nattbordet, vinduet oppe når jeg sover, og lista er lang. 

Når han er hos meg kritiserer han for absolutt alt i hjemmet mitt og hvordan jeg velger å oppdra barnet. Nå når han var her mente han at jeg måtte bytte til sparepærer for å spare strøm. Jeg sa jeg hadde fastpris på 10 000 kWh så det var ikke nødvendig og holde tilbake på strømmen. Og da klikka det for han. Jeg måtte jo høre på de som er eldre og visste mer. Og når han er sint så sier han alltid stygge ting som går på meg. Feks at jeg sliter med meg selv og bør få hjelp, at jeg er umoden (når jeg sier jeg er voksen og ikke trenger og bli kontrollert) og barnslig. Det jeg husker spesielt godt er "du er barnslig. Du er en god mor, men du er veldig umoden". Også sier han at jeg ikke har kontroll på økonomien og at jeg hadde vært hjelpesløs uten han. Det er ikke sant, for jeg har sluttet å ta imot penger fordi han bare bruker det mot meg i senere tid. 

Han er også veldig på å kritisere alle, kranglete, kontrollerende, klarer ikke holde på kjærester (forståelig nok), ingen selvinnsikt osv. Han har masse trekk men tror bare alt er alle andre sin feil. 

Hadde det vært helt opp til meg skulle jeg gjerne kuttet han mer ut, men jeg har et barn som elsker bestefaren sin. Og boligen jeg bor i har jeg arvet av han, og ellers masse formue (føler meg låst) og at søsteren min hadde blitt knust hvis jeg hadde gjort det. Og tro meg, jeg har tatt det opp med han og sagt at han ikke er velkommen hos oss når han snakker til meg på den måten. Han blir bedre en stund frem til det smeller igjen. Jeg har sluttet og reise på besøk til han selvom han maser om det. Han skjønner bare ikke hvorfor! 

Det verste av alt er at jeg har sluttet å ta til meg det han sier. Jeg føler absolutt ingen tristhet, dårlig samvittighet eller skam for noe når det gjelder han. 

Noen som kom seg igjennom dette og har noen gode råd til meg? 

Høres ut som min mor, har diagnosert henne selv som sosiopat, syns det passer her og.

Moren min vil ikke ha noe med meg å gjøre da så slipper å tenke på det, men har andre i fanilien som jeg er usikre på. Fikk da nettopp tips om disse: enten må du svelge mange kameler hele tiden eller så må du bare kutte ut. Man får ikke forandret slike mennesker uansett hvor mye vi vil prøve! Alt kommer an på deg og hva du takler. Takler du disse skyllebøttene mot at barnet ditt har en bestefar?

Anonymkode: 64f8e...0fe

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som min mor, har diagnosert henne selv som sosiopat, syns det passer her og.

Moren min vil ikke ha noe med meg å gjøre da så slipper å tenke på det, men har andre i fanilien som jeg er usikre på. Fikk da nettopp tips om disse: enten må du svelge mange kameler hele tiden eller så må du bare kutte ut. Man får ikke forandret slike mennesker uansett hvor mye vi vil prøve! Alt kommer an på deg og hva du takler. Takler du disse skyllebøttene mot at barnet ditt har en bestefar?

Leit å høre at moren din ikke vil ha noe med deg å gjøre da. Det må føles forferdelig selvom det kanskje er best for deg. 

Ja både og. Jeg syns det er slitsomt. Og siden jeg har arvet leiligheten kommer han på besøk til meg når han er på hjemstedet. Han bor ellers i Sverige. Jeg gruer meg til hver gang han kommer! Men hvis jeg sier han ikke får komme, blir jeg utakknemmelig, og han har ikke noe plass å være når han er her. Så jeg svelger mange kameler fra før! Men jeg skal nå si ifra at hvis han oppfører seg sånn er det uakseptabelt at han får komme på besøk. Men da får sikkert jeg skylda igjen. Det er vanskelig 

Skrevet
4 minutter siden, Sunstone skrev:

Leit å høre at moren din ikke vil ha noe med deg å gjøre da. Det må føles forferdelig selvom det kanskje er best for deg. 

Ja både og. Jeg syns det er slitsomt. Og siden jeg har arvet leiligheten kommer han på besøk til meg når han er på hjemstedet. Han bor ellers i Sverige. Jeg gruer meg til hver gang han kommer! Men hvis jeg sier han ikke får komme, blir jeg utakknemmelig, og han har ikke noe plass å være når han er her. Så jeg svelger mange kameler fra før! Men jeg skal nå si ifra at hvis han oppfører seg sånn er det uakseptabelt at han får komme på besøk. Men da får sikkert jeg skylda igjen. Det er vanskelig 

Hva skjer om du svarer han? For min del så ble det slik at jeg begynte å svare bestemt og sette på plass - sikkert litt av grunnen til at vi nå ikke har hatt kontakt på over 4 år 😅 Men det føltes bedre for meg, etter hvert ble jeg mye sterkere! Er 25 selv så vi er jo litt samme alder. Men har aldri tatt i mot noe fra moren min, hun sliter nok med gjeld selv 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9 minutter siden, Sunstone skrev:

Det er strøm fra akraft. Veldig fornøyd :) 

Nei jeg har skjønt jeg ikke kan forandre han. Men jeg klarer bare ikke forholde meg rolig og si han har rett når han absolutt tar helt feil og rakker ned på meg. 

Jeg er jo selvstendig. Men jeg er veldig takknemlig for leiligheten og formuen jeg har fått gratis her i livet. Men han bruker det mot meg for alt det er verdt. Jeg kunne klart å leie leilighet, men da hadde det såklart blitt strammere i økonomien. Jeg spør han aldri om penger på daglig basis. Så jeg føler meg selvstendig i hverdagslivet. Men han tror jeg er hjelpesløs. 

Jeg klarer ikke å finne den avtalen hvor jeg kan betale fast beløp for strømmen uansett forbruk. Akraft er vel heller ikke kraftprodusent så en må vel betale til nettleverandør uansett?

Ellers kjenner jeg jo ikke deg og din situasjon. Du er nødt til å ta ansvar selv for å få det livet du vil ha. Om du kan "ignorere" din far vet jo ikke jeg, og om du ikke kan det så må du kanskje ta andre valg. 

Du har i alle fall ansvaret og muligheten for å skape et godt liv for deg og ditt barn.

Skrevet

Har du konfrontert han skikkelig da? Har du sagt til han at du gruer deg til han kommer? Har du sagt til han at, hvis det var opp til deg, ville du ha brutt kontakten? Har du sagt til han hvor grusomt det er å bli kritisert og bli tråkket på for hver minste lille ting? At du blir gående engstelig og på tå hev hver gang han er på besøk, fordi du bare venter på neste ting han kan kritisere og ta deg på? 

Har du fortalt han hvor vondt og sårt det er å ha det sånn?

Anonymkode: cbaf6...8ef

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Sunstone skrev:

Og siden jeg har arvet leiligheten kommer han på besøk til meg når han er på hjemstedet. 

Er litt usikker på hva du mener. Arvet du leiligheten fra f eks besteforeldre eller har du fått leiligheten av din far? Så lenge han lever kan du jo ikke ha arvet noe fra ham.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om du svarer han? For min del så ble det slik at jeg begynte å svare bestemt og sette på plass - sikkert litt av grunnen til at vi nå ikke har hatt kontakt på over 4 år 😅 Men det føltes bedre for meg, etter hvert ble jeg mye sterkere! Er 25 selv så vi er jo litt samme alder. Men har aldri tatt i mot noe fra moren min, hun sliter nok med gjeld selv 

Han blir bare enda mer sint og begynner etterhvert og rakke ned på meg. Sånn typisk "du er umoden og hjelpesløs. Du må høre på folk som har levd lenger enn deg" pga han mente at jeg hadde misforstått strømavtalen min 😂 når jeg sendte bilde av avtalen etterpå fikk jeg til svar at hvis jeg spurte 2000 kWh i året og byttet avtale kunne jeg spare hele 500 kr 🙈😂 

Skrevet
46 minutter siden, Sunstone skrev:

Da får du vise ham at du er selvstendig da, så han ikke har noe å bruke mot deg. Lei deg en leilighet, og gi ham tilbake den formuen, så har han ingenting han kan bruke mot deg lenger. Strammere økonomi er kjipt, men det er verdt det om du får tilbake friheten.

Anonymkode: 1f498...eaa

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Illuminatum skrev:

Er litt usikker på hva du mener. Arvet du leiligheten fra f eks besteforeldre eller har du fått leiligheten av din far? Så lenge han lever kan du jo ikke ha arvet noe fra ham.

Jeg arvet fra pappa. Tidlig arv er det noe som heter :) den står i min navn og jeg eier leiligheten. Men han tror han har krav på å være her nesten når han vil 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du vise ham at du er selvstendig da, så han ikke har noe å bruke mot deg. Lei deg en leilighet, og gi ham tilbake den formuen, så har han ingenting han kan bruke mot deg lenger. Strammere økonomi er kjipt, men det er verdt det om du får tilbake friheten.

Anonymkode: 1f498...eaa

Så jeg skal selge leiligheten min og en formue på til sammen en halv million bare for å bevise for han at jeg ikke trenger han? Dette er noe han ga meg for noen år siden, akkurat som han har gitt søsteren min. Det er ikke det det står på tror jeg. Han tror bare at jeg generelt er hjelpesløs. 

Endret av Sunstone
Skrevet
Akkurat nå, Sunstone skrev:

Så jeg skal selge leiligheten min og en formue på til sammen en halv million bare for å bevise for han at jeg ikke trenger han? Dette er noe han ga meg for noen år siden, som han har gitt søsteren min. Det er ikke det det står på tror jeg. Han tror bare at jeg generelt er hjelpesløs. 

Ikke gjør det så lenge du allerede har barn! Det viser bare mer umodenhet tenker jeg, barn må ha stabilitet! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Pass på at du ikke skriver for gjenkjennelig . Kan jo være at faren din eller folk som kjenner deg er på forumet. 

Endret av potetstappe
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det så lenge du allerede har barn! Det viser bare mer umodenhet tenker jeg, barn må ha stabilitet! 

Ja det tror jeg også. Har såklart tenkt til å kjøpe meg større hus etterhvert. Men det er når jeg får meg mann som jeg kan kjøpe sammen med sånn at jeg kan leie ut denne leiligheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...