AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Vi har en gutt på fire mnd. Han har en lekematte i stua der han trives godt, kombinert med å ligge på sofaen etc. Tv-en står som regel på hos oss, og innimellom kan han bli liggende på matten, sofaen eller fanget og være opptatt av tv-en. Lar han også noen ganger sitte utovervendt i fanget, mot tv-en. Det er aldri snakk om mer enn 5-10 minutter om gangen, når vi trenger en liten hvil, da han blir veldig fasinert og rolig av den. Leser nå at det er flere som syns at folk som i det hele tatt har på TV er forferdelige, og det er ikke måte på hvor skadelig det er Jeg forstår at det ikke er så bra å ha en baby sittende i vippestol foran tv-en hele dagen (satt på spissen), men er det virkelig så uvanlig og dårlig? For vår del har det fungert som litt avlastende innimellom iløpet av dagen , og nå føler jeg meg helt elendig Er det virkelig så uvanlig og skadelig at babyer får se litt TV innimellom? Uff Anonymkode: 1ce9a...03e
Gjest puttee Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Neish, herregud det går da helt fint
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Vi bruker også tv-en til litt hvil og når han bare vil sitte på armen. Er ikke snakk om mer enn 10-15 min om dagen. Min ville heller ikke ligge noe på magen og klarte ikke løfte hodet da han var 6 uker. Da anbefalte faktisk fysio og prøve med iPad eller mobil som lå på gulvet. Som hun sa, alt med måte. Anonymkode: 809ba...7aa
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 Her står også TVen på titt og ofte, selv om jeg egentlig hater det. Men prøver å venne ham til litt bakgrunnsstøy, og da varierer jeg mellom tv og radio. Noen ganger blir han litt fascinert av TVen, og det får bare være. Er maks snakk om minutter, og han er langt unna skjermen. Anonymkode: d8d79...445
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: alt med måte Gjelder det alkohol også? Sjokkert over hvordan ting normaliseres så fort på tross av dokumenterte negativ effekt. Hvis man snur om på det, er det NOE positivt for en baby å bruke nettbrett? En baby trenger ikke motiveres med nettbrett. Anonymkode: b76dc...480 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #6 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg har mange barn og de eldste setter selv på TVen og de yngste blir da ofte sittende å se på sammen med dem. Babyen jeg ammer har også latt seg fascinere av TVen, så der har jeg gjort det til en vane å sitte så han ikke ser. Jeg ville ikke hatt et fnugg dårlig samvittighet for det du beskriver, TS Anonymkode: b7dc2...3e6 1
våren14 Skrevet 30. oktober 2017 #7 Skrevet 30. oktober 2017 Står litt her...elendig kilde fordi jeg nå ikke klarer å finne de linkene jeg har lest som sier nettopp det som står i dette innlegget da... http://www.whitedot.org/issue/iss_story.asp?slug=ADHD Toddlers Selv har jeg valgt å kjøre null tv frem til hun er minst to. Minst...! Hjemme vel og merke. I bhg ser de på skjerm innimellom vet jeg uten at jeg skal nekte henne å delta sammen med de andre på det. Har ikke tv i stua, den må aktivt oppsøkes, så det er veldig greit å ikke ha tv for vane fra man er baby syns jeg. Skummelt at det linkes mot ADHD osv, og forklaringene virker såpass logiske at jeg da blir meget skeptisk til å la små barn se tv. Å gjøre hjernen vant til unormalt rask stimuli vil jo få verden ellers til å virke treg og sikkert kjedelig. Iaf når man havner på skolebenken. Og skumlest syns jeg det er alt vi IKKE vet om hvordan den unaturlige stimulien påvirker en voksende hjerne som er programmert til å utvikle seg helt uten inntak av tv. Så for min del helt fint å være litt føre-var. Ingen app før 18-24 mnd. Prøvde å la mi se noen barnesanger på youtube /fantorangen) da hun ble 18 mnd, men det endte jo bare med total addiction og en uke med raserianfall fordi hun ikke fikk se når hun ville. Så, det måtte bare kuttes for å fåtilbake den blide og harmoniske jenta vår. Ble skikkelig skremt av effekten den skjermen (mobilen) hadde. Så da ble jeg enda sikrere på at det absolutt ikke er noe galt i å vente til hun blir større. Følger siden screen-free parenting på facebook som har så mange gode tips og ideer for ting å finne på i stedet for å sette barnet foran en skjerm. I stedet for barne-tv så leser vi bøker osv. Har laget en "sandkasse" med ris og havregryn som vi har inne i en stor boks som kommer frem hvis jeg trenger litt fred til feks å lage middag. Men som oftest er hun med å lager middag, står på krakken sin ved kjøkkenbenken og gjør de små oppgavene hun kan nå (20 mnd) og storkoser seg rett og slett med å få delta. Gir utvilsomt oss mer tid sammen enn om vi skulle plassert henne foran en tv, eller hun selv skulle ønske å stå foran en tv og glo... Tror hun lærer MYE mer av å være med å lage middag enn å se på baby-tv. Og den type aktiviteter er jo perfekt tilpasset utviklingen hennes Så, jeg kan ikke si med sikkerhet at det er "farlig" å la små barn se på tv, men forskning peker i retning av uheldige effekter for endel. Kanskje ikke farlig å få ADHD, men det gjør jo noe med livet ditt på en måte... Dermed, litt føre var er ikke nødvendigvis så dumt, også gir det bare mer tid sammen med barna hvilket er hva de ønsker seg og trenger. 4
Minlillelykke Skrevet 30. oktober 2017 #8 Skrevet 30. oktober 2017 Vår har sett på fantorangen fra han var ett år ca. Han har også fått holde på med ipad fra samme alder. Vi har ikke noe problem med aggresjon og sinne som brukeren over. Men han vet når han får ha paden og ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #9 Skrevet 30. oktober 2017 Hvilken forskning viser at skjermbruk er positivt for barn og unge? Ingen. Anonymkode: f460c...105
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #10 Skrevet 30. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilken forskning viser at skjermbruk er positivt for barn og unge? Ingen. Anonymkode: f460c...105 Definer barn og unge. Ble stødig i svensk, dansk og lesing mye takket være skjermbruk før skolealder. Samme med matte og skriving. Anonymkode: dd37f...5d2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken forskning viser at skjermbruk er positivt for barn og unge? Ingen. Anonymkode: f460c...105 Det er jo ikke snakk om at jeg fremsnakker og forsvarer for babyer.. Det er snakk om at han får noen minutter foran tv-en innimellom når han enten blir liggende på gulvet, eller noen minutter på fanget for å distrahere litt når vi trenger en minihvil. Det er ikke snakk om at vi vil at han skal se hele sesongen av Ungkaren, men et par minutter her og der. Vi er bevisste på å begrense det, men kommer ikke til å kutte ut tv hjemme sålenge hun er våken av den grunn. Anonymkode: 1ce9a...03e 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg forstår ikke at folk orker å ha tv på hele dagen. Jeg syns det er fantastisk å ha stiller frokost. Slappe av i sofaen med en kaffe og avis etterpå. Folk et så vant til en støyende tilværelse,at de må ha den på? Jeg bruker mye radio.Nå når vi har dab så er det mye å velge i. Om du skal roe ditt barn, sett på en klassisk kanal. Ikke en skjerm som flimrer Her bruker ingen tv på dagtid. Ungene er blitt vant til det. De liker også ro. Anonymkode: 88da2...9b9 1
Vera Vinge Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Jeg kan ikke helt forstå at en baby skal ta skade av noen få minutter med tv her og der. Selv om jeg generelt ville tenkt begrensning så langt som mulig, og babyer blir fort overstimulerte. Og så kan man være ganske streng med nr en, og det er jo fullt mulig å droppe tv og nettbrett til de er både 2 og 3, og det høres veldig bra ut. Men hva med når barnet har eldre søsken. Skal ikke de få se på barnetv fordi yngstemann som kan gå selv og tasser rundt i stua ikke skal se tv? Jeg tenker at det veldig lett å være prinsippfast som ettbarns-forelder, men ting kan fort bli annerledes når barn nr to kommer (uten at det betyr at alt er fritt fram). Dette var ikke ment som en kommentar til ts, men til de over som mener barn må være nærmest skoleklare før de kan titte litt på tv. Men, generelt vil jeg si det er en uting å ha på tven hele dagen eller ettermiddagen når man har barn. Man venner dem jo til at de alltid kan motta passiv underholdning i stedet for å bruke kreativiteten sin i lek. Vi er strenge på at tven, evt. nettbrett, ikke kommer på før det nærmer seg leggetid, utenom helgemorgener. Endret 31. oktober 2017 av Vera Vinge 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 Vi har hatt tv på i bakgrunnen omtrent fra nyfødt, men ikke søren om han er interessert i å se på tv den dag i dag (14 mnd) Anonymkode: 6db72...f30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå