AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Er Høyre puslete i integreringsdebatten? Kommer AP til å kjøre en tøffere linje nå? https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/A8l3A/Mangfoldsnaivistene-i-Hoyre--Hadia-Tajik Hvis Frp er bøllene i integreringsdebatten, så er Høyre de puslete gutta som gjerne henger med bøllene, men som selv ikke har så mye å bidra med. På denne tiden var jeg valgt inn på Stortinget fra Oslo og medlem i utdanningskomiteen. Jeg møtte ansatte og elever i osloskolen. I de håndskrevne notatene mine fra et møte med en rektor på en videregående skole, nyåret 2010 står det: «[Elevene] Følger med på hvordan [de] kler seg. Flere kler seg annerledes i løpet av skoleåret». Mer konservativt? spurte jeg. Ja, sa han. Dette tok jeg opp i ulike debatter om det såkalte «moralpolitiet» samme vinter. Hvor var Høyre? Daværende Høyre-nestleder Erling Lae pekte på kunnskapsministeren fra SV, som hadde problematisert små barns hijabbruk, og hevdet at det egentlig var hun som var moralpolitiet her. Innimellom kan man få inntrykk av at Fremskrittspartiet blir sett på som «bøllene» i norsk integreringsdebatt: De tar ikke hensyn til noe eller noen, men braser gjerne inn for å rope hvor skapet skal stå – også når det kanskje bare er en kommode som skal på plass. Men jeg gir dem gjerne dette: Fremskrittspartiet har i det minste snakket om betydningen av kultur og religion. Riktignok er der mer opptatt av muslimer enn av læstadianere eller Jehovas vitner, og de er mer opptatt av problemer enn å finne løsninger. Men Høyre kan ikke påberope seg dét engang. Hvis Frp er bøllene i integreringsdebatten, så er Høyre de puslete gutta som gjerne henger med bøllene, men som selv ikke har så mye å bidra med. Anonymkode: eaf95...496
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå