AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #21 Skrevet 30. oktober 2017 Det som gjør meg verre: svisker, kaffe, kefir, ost Det som kan hjelpe: rå løk og hvitløk (smaker vondt og gir dårlig ånde da), mye vann kanskje med ingefærpulver, fennelpulver eller frø og sitron, linfrø tygget godt etterfulgt av vann Ellers kjenn etter hvorda magen føles og ikke spise om du føler deg full eller mett. Vet ikke hvordan spisevanene dine er, om du bruker overspise, det kan forverre problemet Anonymkode: c08a7...b80
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #22 Skrevet 30. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trening hjelper. Prøv noe mer aktivt enn bare gåing. Løping er en klassiker (faktisk i så stor grad at det er side opp og side ned på løpenettsider om hvordan man skal unngå å måtte gjøre nr 2 under løp...). Ellers er det masse vann, svisker, og ikke for mye rå grønnsaker som hjelper meg. Jeg er også så "heldig" at iskrem har en voldsomt avførende effekt på meg... Allerede 10-15 min etter jeg har spist iskrem må jeg på rammen, og da er det løst som bare juling. En forbannelse om sommeren når man skal kose seg med is, men greit nok da jeg slet med forstoppelse under svangerskapet. Selvmedisinering med fire-fem iskuler Anonymkode: 098ad...10f Høres mer ut som om du er laktoseintolerant. Hvordan er det med andre melkeprodukter? Anonymkode: 1b5b2...55d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #23 Skrevet 31. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres mer ut som om du er laktoseintolerant. Hvordan er det med andre melkeprodukter? Anonymkode: 1b5b2...55d Jeg reagerer ikke på noe som helst annet av melkeprodukter. Nå er flesteparten av befolkningen litt laktoseintolerant, men bare så lite at man kun reagerer på de prosuktene med mest laktose. Fløte inneholder langt mer laktose enn vanlig melk. Jeg reagerer ikke på litt fløte, som i krem til kaker og sånt, men når jeg først setter meg ned med en isboks blir det jo en god del. Det er visstnok ikke unormalt å reagere på iskrem på den måten, nettopp grunnet det høye laktoseinnholdet i fløte. Anonymkode: 098ad...10f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #24 Skrevet 31. oktober 2017 Drikker du nok? Når du ammer så forbruker du ganske mye væske. Jeg ville prøvd en liten periode å øke væske inntaket litt. Et glass til vann til måltidene og ellers hvis du føler deg tørst. Anonymkode: 0c757...e47
skruf Skrevet 31. oktober 2017 #25 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) I tillegg til alle kostråd som andre nevner så kan jeg anbefale lactulose/dulphalac morgen og kveld. Du starter med en litt høy dose til magen er i gjenge,for så å gå ned til en lavere vedlikeholdsdose (dosering står på flasken). Lactulose er reseptfritt og du kjøper det på apotek. Jeg har også sett at enkelte dagligvarebutikker har det (står i hylla sammen med kosttilskudd). Lactulose er ufarlig og tarmen blir ikke avhengig av det sånn som den kan bli av langvarig bruk av avføringstabletter. Lactulose kan f.eks både små barn og eldre ta, og det er ikke farlig ift amming. Endret 31. oktober 2017 av skruf
Trude.lutt Skrevet 31. oktober 2017 #26 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) 2ss linfrø i et glass. Hell vann over , 2 hm mer en linfrøene. La stå i en time. Litt saft. Svelg ned. Stort glass vann ved hver ammerunde Endret 31. oktober 2017 av Trude.lutt Viktig poeng
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #27 Skrevet 31. oktober 2017 På 29.10.2017 den 22.38, AnonymBruker skrev: Ts har hard mage. Ekstremt tungfordøyelige knekkebrød er neppe tingen, altså. Særlig siden folk flest ikke kan spise uendelige (eller spesielt store) mengder frø uten å få *trommevirvel* hard mage. Anonymkode: 099c7...ca3 Når du skal spise sånn mat, så husk at dette absorberer mye væske. Drikker du ikke nok væske så kan du bli mye verre. Anonymkode: 63d08...743
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #28 Skrevet 31. oktober 2017 Når du har gått så lenge,så ville jeg tatt det opp med legen Jeg har hatt store vansker med forstoppelse. For meg fant jeg løsninger gen tilfeldig. En banan på tom mage om morgenen. En kaffe etterpå i ro og fred..så må jeg FORT på do etter 40 min For meg er ro og fred ved frokost viktig. Anonymkode: 63d08...743
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #29 Skrevet 31. oktober 2017 54 minutter siden, skruf skrev: I tillegg til alle kostråd som andre nevner så kan jeg anbefale lactulose/dulphalac morgen og kveld. Du starter med en litt høy dose til magen er i gjenge,for så å gå ned til en lavere vedlikeholdsdose (dosering står på flasken). Lactulose er reseptfritt og du kjøper det på apotek. Jeg har også sett at enkelte dagligvarebutikker har det (står i hylla sammen med kosttilskudd). Lactulose er ufarlig og tarmen blir ikke avhengig av det sånn som den kan bli av langvarig bruk av avføringstabletter. Lactulose kan f.eks både små barn og eldre ta, og det er ikke farlig ift amming. ååå! det visste jeg ikke. Har drevet litt med laktulose, men trodde det var like vanedannende som lakserende piller... TS Anonymkode: 14d8a...1b6
skruf Skrevet 1. november 2017 #30 Skrevet 1. november 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: ååå! det visste jeg ikke. Har drevet litt med laktulose, men trodde det var like vanedannende som lakserende piller... TS Anonymkode: 14d8a...1b6 Jeg brukte lactulose daglig under mitt siste svangerskap pga jeg ble så treg i magen til tross for alle tiltak for å forebygge hard mage. På sykehjem f.eks så bruker veldig mange av de eldre lactulose daglig for å forebygge forstoppelse. Lactulose har den egenskapen at den smører tarmen på en måte, den har ikke innvirkning på tarmperistaltikken sånn som avføringstabletter har. Ergo så blir ikke tarmen «slapp» og avhengig av lactulose sånn som den kan bli av langvarig bruk av avf.tabletter
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå