AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg fødte for 3 mnd. Siden og siden da har jeg vært plaget med treg fordøyelse og hemorider. Jeg har holdt på med lakserende piller og hemoridekrem nå i 3 mnd. Og det er jo langt over grensen for hvor lenge det er greit å bruke slike ting. Så hva er ditt beste tips? Anonymkode: 14d8a...1b6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Sviskeyoghurt! Fiber, grove kornprodukter og mye frukt/grønnsaker. Unngå hvitt hvetemel og mye sukker. Anonymkode: 18e84...bf9 1
Mr. Kilmister Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Prøver meg selv jeg ikke har peiling på hard mage ift fødsel. Spis mye druer å lakris😃
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sviskeyoghurt! Fiber, grove kornprodukter og mye frukt/grønnsaker. Unngå hvitt hvetemel og mye sukker. Anonymkode: 18e84...bf9 Tenker du at sviskeyoughurt er bedre enn svisker i annen form? Jeg har drukket sviskejuice og svelget oppskåret sviske ( fordi jeg ikke greier å tygge dem da smaken av sviske får meg til å brekke meg). Ts Anonymkode: 14d8a...1b6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Hjemmelagde knekkebrød lagd av 2 dl linfrø, 2 dl solsikkekjerner, 2 dl sesamfrø, 2 dl gresskarkjerner og 5 dl vann. Smør ut på to langpanner med bakepapir. Stek på 170 i et kvarter, varmluft, ta ut og del opp i ønskede stykker med pizzakutter. Sett inn i ovnen igjen men senk temp til 150 stek i tre kvarter. Senk temp til 100 og stek i et par timer. De tørker kjappere om du her flytter det over til rist og steker dem på det. Har du kun en rist så bytt litt på det. Er også lavkarbo så spis så mye du vil! Kutt ut brød og spis knekkebrødet til frokost, lunsj og kvelds. Anonymkode: afb68...871 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Det finnes jo tallrike råd på nettet om hva du bør spise for å få løsere mage, Ts. Svisker eller plommer er bare en av mange muligheter. Ingen reagerer på alle matvarene, noen reagerer på ingen av matvarene. For meg fungerer fett effektivt. For noen fungerer fiber på hard avføring, for andre fungerer fiber som en propp og må unngås. Men, Ts: får du i deg nokk vann? Ingen råd vil hjelpe uten nok vann. Husk at du behøver rundt 2 liter pluss det du eventuelt produserer i melk. Anonymkode: 099c7...ca3 1
Forundret.. Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 En liten dæsj med salt i den knekkebrødblandingen hadde også gjort seg.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Vann er jo enormt viktig, spesielt om du også ammer! Anonymkode: afb68...871
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hjemmelagde knekkebrød lagd av 2 dl linfrø, 2 dl solsikkekjerner, 2 dl sesamfrø, 2 dl gresskarkjerner og 5 dl vann. Smør ut på to langpanner med bakepapir. Stek på 170 i et kvarter, varmluft, ta ut og del opp i ønskede stykker med pizzakutter. Sett inn i ovnen igjen men senk temp til 150 stek i tre kvarter. Senk temp til 100 og stek i et par timer. De tørker kjappere om du her flytter det over til rist og steker dem på det. Har du kun en rist så bytt litt på det. Er også lavkarbo så spis så mye du vil! Kutt ut brød og spis knekkebrødet til frokost, lunsj og kvelds. Anonymkode: afb68...871 Ts har hard mage. Ekstremt tungfordøyelige knekkebrød er neppe tingen, altså. Særlig siden folk flest ikke kan spise uendelige (eller spesielt store) mengder frø uten å få *trommevirvel* hard mage. Anonymkode: 099c7...ca3 2
Gjest Mass Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du at sviskeyoughurt er bedre enn svisker i annen form? Jeg har drukket sviskejuice og svelget oppskåret sviske ( fordi jeg ikke greier å tygge dem da smaken av sviske får meg til å brekke meg). Ts Anonymkode: 14d8a...1b6 Frukt og fiber tabletter som selges på en eller annen helsekost-forretning. Evt frukt og fiber terninger som kan skjæres opp i biter og svelges med vann. Det er svisker. Selv foretrekker jeg tablettform. Samme funksjon som svisketerningene. De er helt supre! Evt veldig fiberrik mat?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts har hard mage. Ekstremt tungfordøyelige knekkebrød er neppe tingen, altså. Særlig siden folk flest ikke kan spise uendelige (eller spesielt store) mengder frø uten å få *trommevirvel* hard mage. Anonymkode: 099c7...ca3 Hei Einstein! Les innholdet, linfrøøøøøø. Mengden er stor, og de har lakserende effekt. De fleste går faktisk på do av de knekkebrødene. Google det.. Anonymkode: afb68...871
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Svisker og mye vann. Anonymkode: b7164...9ec
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 5-6 svisker og mye vann funker helt fantastisk. Kjenner også flere som sverger til dette,men det funker virkelig. Men da må du jo like svisker. Du kunne jo ha kokt opp svisker i litt vann og most det i blender. Da blir det jo sånn sviskepure som barna får,og litt enklere/ bedre å spise. Anonymkode: 1ffc6...1f7
Mymlen Skrevet 30. oktober 2017 #15 Skrevet 30. oktober 2017 Naturell yoghurt, gulrøtter, mye vann og te, kaffe, kutte ned på sukker, linfrø (vær forsiktig, maks to spiseskjeer pr dag), epler
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #16 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg strever også med dette etter fødsel. Så KJIPT med disse hemorroidene... :-( Føler at kremene i Norge ikke hjelper så mye. Når jeg skal til utlandet snart, skal jeg kjøpe en anne krem som jeg håper har mer effekt. Uansett, en ting som hjelper meg er: Vann. Jeg er ikke så glad i å drikke vann eller andre ting, og er aldri tørst. Men jeg merker stor forskjell på magen når jeg inntar vann. Den aller viktigste tingen jeg gjør, er å ha en fast rutine knyhttet til dobesøk. Jeg drikker et par kopper kaffe i løpet av kort tid på jobben om morgenen, og da må jeg på do kort tid etter. Når jeg ikke har denne rutinen (f.eks. når jeg er på ferie eller når jeg er hjemme i helgene) stopper det veldig fort opp, og da kommer hemorroidene raskt. :-( Anonymkode: 098b0...810
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #17 Skrevet 30. oktober 2017 Takk for råd. Skal prøve ‘svisketabletter,’ ellers så ser jeg det er stort sett det jeg har prøvd 😒 har levd på vann, kaffe, linfrø, druer, sviskejuice og svisker i over 3 mnd nå. Går lange ruter hver dag. Er.så.lei. får komme meg til legen😒 ts Anonymkode: 14d8a...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #18 Skrevet 30. oktober 2017 Trening hjelper. Prøv noe mer aktivt enn bare gåing. Løping er en klassiker (faktisk i så stor grad at det er side opp og side ned på løpenettsider om hvordan man skal unngå å måtte gjøre nr 2 under løp...). Ellers er det masse vann, svisker, og ikke for mye rå grønnsaker som hjelper meg. Jeg er også så "heldig" at iskrem har en voldsomt avførende effekt på meg... Allerede 10-15 min etter jeg har spist iskrem må jeg på rammen, og da er det løst som bare juling. En forbannelse om sommeren når man skal kose seg med is, men greit nok da jeg slet med forstoppelse under svangerskapet. Selvmedisinering med fire-fem iskuler Anonymkode: 098ad...10f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #19 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg har slitt med å finne noe som funger for den harde magen min i mange år. Disse knekkebrødene https://www.vektklubb.no/artikkel/p-hjemmelagede-knekkebroed-p-20070058 er det eneste som konstant hjelper. De er magiske. Kan legge til at pære får tarmtottene til å jobbe fortere. Ser at mange skriver at di drikker mange kopper kaffe. På apoteket får en tak i koffeintabeletter. Fungerer på magen men har bedre effekt. Siden det er smertestillende. Anonymkode: bfecd...aca
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Einstein! Les innholdet, linfrøøøøøø. Mengden er stor, og de har lakserende effekt. De fleste går faktisk på do av de knekkebrødene. Google det.. Anonymkode: afb68...871 Har du tungt for vanlig høflig samtale? Uansett er det noe du bør ta opp med din psykolog, ikke med oss her på nett. Og, joda, jeg spiser linfrø jeg og. I veldig små mengder, som alle andre frø som er tunge å fordøye. Og: nei, jeg som de fleste andre mennesker i 2017 tror da selvsagt ikke på gammal bestemorovertro om at svisker og linfrø gir rennende avføring til Gud og hvermann. Men så lenge frøene er hele så spiller det jo ingen rolle: verken du jeg eller Ts fordøyer hele frø. Du forveksler dessuten «får fart på fordøyelsen» med «får avføringen løs». To vidt ulike begreper. og, til sist: sjekk dette med normal høflighet. Anonymkode: 099c7...ca3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå