AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Har et barn på 8, snart 9 år som bor 60% hos meg. Mottar kun bidragsforskudd fra nav på knappe 1200 kr, barnets far er fritatt for å betale bidrag slik jeg forstår det, da han på det tidspunktet søkte om dette ikke hadde noen jobb. Nå jobber han visstnok deltid i tillegg til studier. Bare denne mnd har jeg brukt 1000 kr på diverse utstyr til barnet (kostyme, fotballutstyr, vinterklær) i tillegg til SFO regning på nesten 3000 kr. Siden barnets far ikke hadde noen treningsklær hjemme hos seg selv på lørdag når barnet hadde fotballkamp, måtte jeg møte de på kjøpesenteret en time før kampstart for å kjøpe en treningstights til barnet til 400 kr. Barnets far får bare barnet til å ringe å fortelle hva hun trenger av utstyr istede for at han gidder kjøpe selv.. Jeg er alene og har alle utgifter selv, og han har en samboer. Kan jeg kreve ny bidragsvurdering når han går på AAP (omskolering?) Anonymkode: 7b40c...74c
addict Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Mest sannsynlig ikke. Men altså. Kan du ikke faktisk bare si "kjøp en tights" til han..? Du må jo ikke kjøpe kostymer og møte opp for å punge ut for han? 13
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Er det lenge siden du søkte via Nav sist? Har han en utdanning fra tidligere og kunne i teorien hatt inntekt? Anonymkode: a7f65...e17 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Dette spørsmålet må du ta opp med Nav. Det er uhørt at far bruker barnet for å få mor til å stille opp økonomisk, enda mer uhørt at mor lar dette skje. Et barn skal aldri brukes som kommunikasjonsledd mellom to skilte foreldre. Når far ikke forstår dette, så må mor reagere. Når barnet ikke har fotballutstyr hos far, så må jo også mor kunne ta med seg det barnet har hos mor, fremfor å stille opp personlig og økonomisk på kjøpesenteret. En annen faktor er, du klager over det økonomiske og utgiftene du har, men mange barn i Norge kan ikke få alt de ber om, fordi foreldrene ikke har økonomi til å gi sine barn alt de mener å trenge. Jeg synes du ts skal begynne å sette grenser for både barnets far, barnet må forstå at det ikke er å bare ringe og så kommer pengekortet løpende, og du må begynne å få øynene opp for hva som skjer med barnet ditt og med deg om dette får fortsette. Anonymkode: 0070b...e52 14
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det lenge siden du søkte via Nav sist? Har han en utdanning fra tidligere og kunne i teorien hatt inntekt? Anonymkode: a7f65...e17 Søkte i fjor, og da jobbet han INGENTING. Dvs, når NAV bestemte han ikke trengte betale bidrag jobbet han ikke noe.Tror ikke han har en utdanning nei. Men han har jo jobbet 100% før han ble sykemeldt. Anonymkode: 7b40c...74c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette spørsmålet må du ta opp med Nav. Det er uhørt at far bruker barnet for å få mor til å stille opp økonomisk, enda mer uhørt at mor lar dette skje. Et barn skal aldri brukes som kommunikasjonsledd mellom to skilte foreldre. Når far ikke forstår dette, så må mor reagere. Når barnet ikke har fotballutstyr hos far, så må jo også mor kunne ta med seg det barnet har hos mor, fremfor å stille opp personlig og økonomisk på kjøpesenteret. En annen faktor er, du klager over det økonomiske og utgiftene du har, men mange barn i Norge kan ikke få alt de ber om, fordi foreldrene ikke har økonomi til å gi sine barn alt de mener å trenge. Jeg synes du ts skal begynne å sette grenser for både barnets far, barnet må forstå at det ikke er å bare ringe og så kommer pengekortet løpende, og du må begynne å få øynene opp for hva som skjer med barnet ditt og med deg om dette får fortsette. Anonymkode: 0070b...e52 Nå var ikke jeg hjemme når barnet ringte. Det var nærmere til kjøpesenteret, fremfor å reise hjem å hente treningsbukse til barnet. Dette var som sagt like før kampstart. Siden barnet er mer hos far nå enn hun var tidligere, mener jeg far er ansvarlig å ha utstyr han trenger i hus. Han har tdligere bedt meg ikke sende med klær ol, da han har dette hjemme selv. Men tydeligvis ikke. Vi har nettopp vært på FVK faktisk, og da var økonomi et tema. Anonymkode: 7b40c...74c
Juniper Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Det er mange barn som bor med begge foreldrene som ikke får nye kostymer, og må greie seg med en del arvet vinterutstyr og sportsutstyr. Det er ikke gitt at mor skal komme ilende til og betale for alt mulig. TS burde bedt barnet hente utstyret som lå hos henne. Og hun burde være tydelig på at sånne meldinger skal komme direkte fra far, ikke barnet. Jeg vet ikke om TS kan få noen penger ut av han, men det er i hvert fall unødig å ile til og betale for han. Går an å si "beklager, det har jeg ikke råd til. Har begrenset økonomi, og må dekke temmelig mye av andre og viktigere utgifter med de pengene jeg har". Kostymer og dill kommer i hvert fall langt ned på min liste. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, Juniper skrev: Det er mange barn som bor med begge foreldrene som ikke får nye kostymer, og må greie seg med en del arvet vinterutstyr og sportsutstyr. Det er ikke gitt at mor skal komme ilende til og betale for alt mulig. TS burde bedt barnet hente utstyret som lå hos henne. Og hun burde være tydelig på at sånne meldinger skal komme direkte fra far, ikke barnet. Jeg vet ikke om TS kan få noen penger ut av han, men det er i hvert fall unødig å ile til og betale for han. Går an å si "beklager, det har jeg ikke råd til. Har begrenset økonomi, og må dekke temmelig mye av andre og viktigere utgifter med de pengene jeg har". Kostymer og dill kommer i hvert fall langt ned på min liste. Kostymer er ikke et "must" men når det er halloweenfest på SFO osv, ønsker jeg ikke barnet skal føle seg utenfor. Jeg har grei økonomi for tiden, men synes ikke jeg skal måtte betale for det faren ikke har råd til. Barnet hadde ikke nøkkel i helgen, så hun hadde ikke kommet seg inn. Anonymkode: 7b40c...74c
Juniper Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kostymer er ikke et "must" men når det er halloweenfest på SFO osv, ønsker jeg ikke barnet skal føle seg utenfor. Jeg har grei økonomi for tiden, men synes ikke jeg skal måtte betale for det faren ikke har råd til. Barnet hadde ikke nøkkel i helgen, så hun hadde ikke kommet seg inn. Anonymkode: 7b40c...74c Forstår. Jeg mener at når han signaliserer at han vil stå for egen garderobe for barnet ("du trenger ikke sende med klær") så burde han kunne kjøpe den tightsen. Men det kommer jo litt an på hvor stiv han er i kantene. 2
Biloba Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har grei økonomi for tiden, men synes ikke jeg skal måtte betale for det faren ikke har råd til. Anonymkode: 7b40c...74c Så lenge han er offisielt bidragsudyktig, så skal du det. Du har ansvaret for å sende med utstyr til far, men hvis det er avtalt at du ikke skal sende med hjemmefra er det ikke rimelig at du skal stille på timen for å handle. Der kunne du evt sagt nei, og gamblet på at han da ordnet opp. 2
KG deltager Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kostymer er ikke et "must" men når det er halloweenfest på SFO osv, ønsker jeg ikke barnet skal føle seg utenfor. Jeg har grei økonomi for tiden, men synes ikke jeg skal måtte betale for det faren ikke har råd til. Barnet hadde ikke nøkkel i helgen, så hun hadde ikke kommet seg inn. Anonymkode: 7b40c...74c Nå er det dessverre slik at den ene foreldren som tjener mest må betale mest. Stort sett er det far som har denne posisjonen - men for deg er det altså deg. men - husk du får tross alt forskud, dobbel barnetrygd og skattefordeler.. så alene om barnet er du ikke 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Han får jo tilskudd for barnet 27 kr dagen, sannsynligvis for han og de kronene de dagene han ikke har barnet så det kan jo være du har rett på noe der. Men generelt sett så er utbetalingene på AAP så lave at man ikke har så mye å rutte med så du vil sannsynligvis ikke få noe mer i bidrag. Om han ikke har hatt skikkelig jobb før med god lønn da, men virker ikke slik utifra HI. Anonymkode: ce63d...547 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Betaler du 3000 i SFO? Får du ikke noe igjen fra NAV grunnet enslig forsørger? Det gjorde jeg... Ellers må du ta opp med NAV angående barnebidrag. Når han studerer får han kanskje stipend i tillegg til deltidsjobben? Eksen min fikk NAV til å ta med stipendet mitt i utregningen av barnebidrag i alle fall. Anonymkode: 6324b...57b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Er han budragsudyktig får du bare forskudd. Du kan jo søke NAV med jevne mellomrom. Her har vi bonusbarnet boende fast og far får bare forskudd. Mor har vært bidragsudyktig hele veien.. 16 år, nå. Anonymkode: eae7c...4b1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Skjønner frustrasjonen din, men du må nok bare tilpasse deg den økonomiske situasjonen du er i og ikke kjøpe ting for far. Det rettslige rundt kan jeg ikke nok om, men kan være lurt å ta en telefon til NAV. Ring gjerne to ganger og snakk med to ulike personer fra NAV, da mange på NAV ikke helt vet selv. Et annet spørsmål du kan stille deg er, uansett om du har krav på mer eller ikke fra far, er det riktig å kreve mer fra han når han ikke har jobb og stiller seg svakt økonomisk? Er det ikke bedre at han bruker pengene på barnet når barnet er hos han? Du får allerede goder han ikke får. Du kan dessverre ikke ta ansvar for hans økonomi, kun din egen. I tillegg er det dessverre slik at loven mener at barn har et større økonomisk behov der den bidragspliktige har god inntekt og motsatt. Er desverre mange "tapere" økonomisk som følge av barnebidrag systemet vi har i dag. Anonymkode: d59e6...4c7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 Søk om å få en ny vurdering av bidrag fra far. Tror også at samværsforelder må stille med klær og utstyr selv, uten at jeg skal si det helt sikkert. Her har begge en basisgarderobe, så sender vi de dyre klærne fram og tilbake. Barnet er 4 år da, så er mye dresser og sko som vokses ut av fort så vi har funnet ut at vi heller deler så kan vi bruke de pengene på andre ting. Jeg får forresten 2500,- av bf i mnd. Av hensyn til barnet har vi annenhver helg, men bf får komme og få hos oss som han vil. I tillegg til bidraget deler vi alle kleskostnsder og dyre ting som sykler osv. Jeg får ekstra stønad fra nav så jeg betaler bhg. Anonymkode: e68ea...f7d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #17 Skrevet 30. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et barn på 8, snart 9 år som bor 60% hos meg. Mottar kun bidragsforskudd fra nav på knappe 1200 kr, barnets far er fritatt for å betale bidrag slik jeg forstår det, da han på det tidspunktet søkte om dette ikke hadde noen jobb. Nå jobber han visstnok deltid i tillegg til studier. Bare denne mnd har jeg brukt 1000 kr på diverse utstyr til barnet (kostyme, fotballutstyr, vinterklær) i tillegg til SFO regning på nesten 3000 kr. Siden barnets far ikke hadde noen treningsklær hjemme hos seg selv på lørdag når barnet hadde fotballkamp, måtte jeg møte de på kjøpesenteret en time før kampstart for å kjøpe en treningstights til barnet til 400 kr. Barnets far får bare barnet til å ringe å fortelle hva hun trenger av utstyr istede for at han gidder kjøpe selv.. Jeg er alene og har alle utgifter selv, og han har en samboer. Kan jeg kreve ny bidragsvurdering når han går på AAP (omskolering?) Anonymkode: 7b40c...74c Hva mener du med at du «kun mottar...»? Har du to barn må du da ha hatt en plan, en jobb..?! Anonymkode: 3c3ee...9e9
Biloba Skrevet 30. oktober 2017 #18 Skrevet 30. oktober 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at du «kun mottar...»? Har du to barn må du da ha hatt en plan, en jobb..?! Anonymkode: 3c3ee...9e9 Hun skriver at hun har god økonomi, som bør fortelle oppegående folk at hun har jobb. Kanskje justere på fordommene sine litt? 4
Biloba Skrevet 30. oktober 2017 #19 Skrevet 30. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Søk om å få en ny vurdering av bidrag fra far. Tror også at samværsforelder må stille med klær og utstyr selv, uten at jeg skal si det helt sikkert. Her har begge en basisgarderobe, så sender vi de dyre klærne fram og tilbake. Barnet er 4 år da, så er mye dresser og sko som vokses ut av fort så vi har funnet ut at vi heller deler så kan vi bruke de pengene på andre ting. Jeg får forresten 2500,- av bf i mnd. Av hensyn til barnet har vi annenhver helg, men bf får komme og få hos oss som han vil. I tillegg til bidraget deler vi alle kleskostnsder og dyre ting som sykler osv. Jeg får ekstra stønad fra nav så jeg betaler bhg. Anonymkode: e68ea...f7d Flott så lenge dere er enige. BF betaler mye mer enn enn han er forpliktet til i deres situasjon. Han er ikke forpliktet til å betale ekstra til felles klær eller utstyr i tillegg til bidrag, eller for klær og utstyr hos seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Betaler du 3000 i SFO? Får du ikke noe igjen fra NAV grunnet enslig forsørger? Det gjorde jeg... Anonymkode: 6324b...57b Dette heter stønad til barnetilsyn og er et godt tips, men usikker på hvordan det er når hun har barna bare 60 %. Men ts, sjekk med NAV. Det ligger søknadsskjema på nett. Anonymkode: 709db...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå