AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg bor i en boligblokk med naboer som virkelig utfordrer min tålmodighet! Jeg har bodd her i ca. 2 år og har tidligere aldri hatt noen problemer. Men så flyttet det nye naboer inn i leiligheten over. Fra dag én bråkte de utrolig mye. Ikke i form av musikk eller lignende, men av at utroolig tunge ting ble kastet ned mot gulvet hver eneste dag, og det mange timer av gangen. I starten lot jeg det skje. Jeg prøvde å være snill, og tenkte at de sikkert bare sliter litt med møblene nå som de flytter inn. Men nå er det snart et år senere, og bråket har ikke avtatt. Samboeren min prøvde å vennlig banke på døra og be dem dempe støynivået. Han ble møtt av en mann som da verken forstod norsk eller engelsk. Jeg så meg til slutt nødt til å sende en klage til styret. Det viste seg at leiligheten over var en utleieleilighet, og de kontaktet eieren angående bråket. Da fikk vi et pussig svar. Eieren svarte at de som bodde der var utenlandske, men at de snakket veldig godt engelsk. Eieren ba dem også om å dempe støynivået, og fortalte oss at de lovte å skjerpe seg. Men nå er det altså helt uforståelig mye bråk som vi fortsatt hører hver dag. Og jeg begynner å mistenke at de som bor over later som om de ikke forstår oss fordi de vet de bråker, men ikke vil endre holdningen sin. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har vært i en slik nabokonflikt og vet hva som kan hjelpe? Tusen takk for hvilket som helst svar! Anonymkode: f54b5...62c
Gjest Newroz Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Tror du bare må fortsette å klage til styret og utleieren. Send feks klage til utleieren med kopi til styret, nå vet jeg ikke hva som står i husordensregleene deres men antar at det står noe om at man ikke skal bråke unødig eller ett eller annet du kan føye det inn under. Så må etter hvert utleieren si opp leietakerne sine?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Det er vanskelig. Får man tullenaboer som ikke vil endre seg. Kanskje andre naboer også har fått nok av støyen? Du kan sammensverge deg med flere av de rundt. Anonymkode: 48c18...970 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en boligblokk med naboer som virkelig utfordrer min tålmodighet! Jeg har bodd her i ca. 2 år og har tidligere aldri hatt noen problemer. Men så flyttet det nye naboer inn i leiligheten over. Fra dag én bråkte de utrolig mye. Ikke i form av musikk eller lignende, men av at utroolig tunge ting ble kastet ned mot gulvet hver eneste dag, og det mange timer av gangen. I starten lot jeg det skje. Jeg prøvde å være snill, og tenkte at de sikkert bare sliter litt med møblene nå som de flytter inn. Men nå er det snart et år senere, og bråket har ikke avtatt. Samboeren min prøvde å vennlig banke på døra og be dem dempe støynivået. Han ble møtt av en mann som da verken forstod norsk eller engelsk. Jeg så meg til slutt nødt til å sende en klage til styret. Det viste seg at leiligheten over var en utleieleilighet, og de kontaktet eieren angående bråket. Da fikk vi et pussig svar. Eieren svarte at de som bodde der var utenlandske, men at de snakket veldig godt engelsk. Eieren ba dem også om å dempe støynivået, og fortalte oss at de lovte å skjerpe seg. Men nå er det altså helt uforståelig mye bråk som vi fortsatt hører hver dag. Og jeg begynner å mistenke at de som bor over later som om de ikke forstår oss fordi de vet de bråker, men ikke vil endre holdningen sin. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som har vært i en slik nabokonflikt og vet hva som kan hjelpe? Tusen takk for hvilket som helst svar! Anonymkode: f54b5...62c Er dette et borettslag? Er det kommuneneller en privatperson som eier og leier ut den leilligheten? Send flere skriftlige klager gjennom styret. Etter 3 klager blir de vel nødt til å flytte. Det er eieren av leiligheten som skal være mottager av klagen. I mange borettslag er det tidsbegrensning på 2 eller 3 år for fremleie (som det er når eier leier ut). Hør med styret om det er slik tidsbegrensning i ditt borettslag. Hvis tidsbegrensningen er overskredet skal borettslaget be eieren om å avslutte utleieforholdet. Anonymkode: 6abd4...00e 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Hør med naboene rundt deg om de og hører støy. Om flere sender klage til styret, så må styret gjøre noe, og på sikt kan de faktisk kaste ut leieboerene.. Anonymkode: 81af1...098 2
Djungelvrål Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Hva tror du de holder på med? De kan ikke drive å dunke tunge ting på gulvet i ett kjør vel!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Det er en privat person som eier leiligheten de leier ut. Det ser ut som om jeg må fortsette med å klage til styret, ja. Problemet er at jeg får litt vondt i hjertet av disse naboene! De er obviously en nyetablert familie i Norge som kanskje sliter litt til å omstille seg. Hvis det stemmer det dere sier, så vil flere klager til styret fra min side føre til at de blir kastet ut. Nå kan det hende jeg er altfor konfliktsky, men det absolutt eneste jeg vil er at de skal forstå hvor mye bråk de lager, ikke at de skal bli kastet ut. Skal prøve de neste dagene å bare aktivt møte opp på døra og si (på alle språk jeg kan) at støyet må ta slutt, hver eneste dag om jeg må. Så tenker jeg at hvis jeg har vært der oppe kjempemange ganger på kort tid, så er det faktisk på tide å presse styret litt mer. Anonymkode: f54b5...62c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en privat person som eier leiligheten de leier ut. Det ser ut som om jeg må fortsette med å klage til styret, ja. Problemet er at jeg får litt vondt i hjertet av disse naboene! De er obviously en nyetablert familie i Norge som kanskje sliter litt til å omstille seg. Hvis det stemmer det dere sier, så vil flere klager til styret fra min side føre til at de blir kastet ut. Nå kan det hende jeg er altfor konfliktsky, men det absolutt eneste jeg vil er at de skal forstå hvor mye bråk de lager, ikke at de skal bli kastet ut. Skal prøve de neste dagene å bare aktivt møte opp på døra og si (på alle språk jeg kan) at støyet må ta slutt, hver eneste dag om jeg må. Så tenker jeg at hvis jeg har vært der oppe kjempemange ganger på kort tid, så er det faktisk på tide å presse styret litt mer. Anonymkode: f54b5...62c Du sa jo selv at når eieren snakket med dem, da forstod de engelsk veldig godt. Mens når dere prøvde å be dem dempe støyen, da var det "me no english". Så det er jo åpenbart at de bare er frekke. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Sammensverg deg med andre og send klager. Anonymkode: 48c18...970 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Eller de som ble utleid til har leid videre til noen andre. Det er bare å fortsette å klage til styret. Eier blir tilslutt nødt til å si opp kontrakten med disse leieboerne. Man kan ikke gå rundt og synes synd på mennesker som ikke engang forsøker å tilpasse seg. Anonymkode: c39f5...3bb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Du har og lov til å ringe politiet når de bråker etter kl 23-07. Tenker de vil skjønne litt når politiet dukker opp pga husbråk. Anonymkode: c39f5...3bb 1
Gjest padawan Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg har helle rikke noe annet tips enn å fortsette å klage til styret.
Antoinette Skrevet 30. oktober 2017 #12 Skrevet 30. oktober 2017 (endret) En venn av meg i samme situasjon gjorde noe genialt. Han fikk noen me-no-english naboer som bråkte noe så sinnsykt. Han tok opptak av bråket med mobilen i flere omganger så han hadde bevis og la det frem for styret. Så kontaktet han HERO lokalt som hjalp med å finne en tolk som snakket språket og fikk han til å forklare for dem hvordan dette opplevdes for naboene og de fikk høre lydopptakene. Det fikset saken, de lærte seg og ta hensyn. Endret 30. oktober 2017 av Antoinette 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #13 Skrevet 30. oktober 2017 I første omgang må du bare fortsette å klage. Skriv ned hva og når det skjer, slik at du har konkrete hendelser å vise til i klagene. Etterhvert blir styret nødt til å ta hardere grep, hvilket kan innebære å tvinge eier til å si opp leiekontrakten, hjemlet i at leietaker ikke har overholdt husordensregler/vedtekter og evt. lovverk om alminnelig ro. Anonymkode: 2bbc1...638
ekkoet Skrevet 30. oktober 2017 #14 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg så denne videoen i en annen tråd her for 6mnd siden, synes den burde inn i alle slike tråder :-) 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #15 Skrevet 30. oktober 2017 Slå på HØY musikk kl 6.00 til 23.00 og selv forlatt leiligheten i det tidsrommet 😉. Anonymkode: 50834...661
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå