AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 hei! Jeg er 36 år og har prøvd i 6 mnd nå å bli gravid, uten hell. Håper derfor det klaffer snart.. Bruker appen Ladytimer (som viser fruktbare dager og cirka eggløsning). I tillegg tar jeg eggløsnings-tester på de aktuelle dagene. Siden det ikke har klaffet til nå: bør jeg kjøpe meg flere hjelpemider? F.eks. en Ladycomp (eller Pearly?) som viser temp og eggløsning? Er disse mer nøyaktige? Da dette koster oppimot 5.000 kroner (og EL-tester på strimmel koster svært lite), lurer jeg på: hva er best å bruke når målet er å bli gravid raskt? Evt. andre tips? Merker nå at jeg lengter veldig etter å bli gravid.. Anonymkode: c4a9b...84e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Ville brukt pengene anderledes. Bestill deg heller en time hos gynekolog å få tatt blodrøver som går på fertilitet og en sjekk av eggstokker, eggledere og livmor. Det kan være alderen din som gjør det vanskelig. Når en er over 36 er det vanlig å få dette sjekket alt etter 6 mnd med prøving, i stedet for 1 år, fordi en har mindre tid å gå på og det er viktig å få avdekket eventuelle fertilitetsproblemer raskest mulig. (Du trenger ellers ikke mer en ett 2 desimalstermometer og strimmeltester, for å ha max sjanse for å finne eggløsning) Anonymkode: c0c3b...68a 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #3 Skrevet 30. oktober 2017 Temperatur vil ikke si deg så mye om når eggløsning kommer, kun at den den har vært. Anonymkode: 60e0e...e21
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #4 Skrevet 30. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville brukt pengene anderledes. Bestill deg heller en time hos gynekolog å få tatt blodrøver som går på fertilitet og en sjekk av eggstokker, eggledere og livmor. Det kan være alderen din som gjør det vanskelig. Når en er over 36 er det vanlig å få dette sjekket alt etter 6 mnd med prøving, i stedet for 1 år, fordi en har mindre tid å gå på og det er viktig å få avdekket eventuelle fertilitetsproblemer raskest mulig. (Du trenger ellers ikke mer en ett 2 desimalstermometer og strimmeltester, for å ha max sjanse for å finne eggløsning) Anonymkode: c0c3b...68a Takk! Dette var et godt svar. Fin påminnelse, så jeg kontaktet gynekolog i dag og venter på time. Bør jeg ta med mannen på time, tror dere? Eller sjekke meg selv i første omgang? Jeg er 36 år, mens han er noen år yngre. (Jeg har regelmessig eggløsning hver måned ser jeg, og sist jeg sjekket meg for 2 år siden, var alt ok. Så jeg krysser fingrene). OBS: trenger jeg virkelig å drive med temping? Burde det ikke holde med disse Strimmel-testene da? Jeg har handlet hos Billige tester-no. Bruksanvisningen på mine EL-tester sier man bør ha sex 24-48 timer etter positiv test... Da har jeg jo en pekepinn der - eller holder ikke det? Anonymkode: c4a9b...84e
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #5 Skrevet 30. oktober 2017 Temping er bedre enn strimler på den måten at de viser at el har vært. Strimlene viser bare at kroppen forbereder seg på el, men de kan ikke si noe som helst om kroppen faktisk har klart å slippe et egg. Jeg ville ikke brukt tusenvis på en babycomp. Jeg var 35 da vi startet prøvingen, og vi fikk klaff etter 6 mnd. Hadde det ikke klaffet da, hadde jeg oppsøkt hjelp. Det har man som nevnt rett på etter 6 mnd når man har fylt 35. Men det er helt normalt at det tar så lang tid. De fleste får klaff innen et år, men det er helt normalt at man må prøve mer enn et halvår. Så jeg ville som steg 1 søkt hjelp, og som steg 2 begynt med temping. Babycomp hadde jeg aldri giddet. Anonymkode: 5f349...e99
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #6 Skrevet 30. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Temping er bedre enn strimler på den måten at de viser at el har vært. Strimlene viser bare at kroppen forbereder seg på el, men de kan ikke si noe som helst om kroppen faktisk har klart å slippe et egg. Jeg ville ikke brukt tusenvis på en babycomp. Jeg var 35 da vi startet prøvingen, og vi fikk klaff etter 6 mnd. Hadde det ikke klaffet da, hadde jeg oppsøkt hjelp. Det har man som nevnt rett på etter 6 mnd når man har fylt 35. Men det er helt normalt at det tar så lang tid. De fleste får klaff innen et år, men det er helt normalt at man må prøve mer enn et halvår. Så jeg ville som steg 1 søkt hjelp, og som steg 2 begynt med temping. Babycomp hadde jeg aldri giddet. Anonymkode: 5f349...e99 Tusen takk for tips! Godt å høre at det ordnet seg for dere Håper det samme for oss også Jeg har nå bestilt time hos Gyn, I tillegg vurderer jeg å kjøpe Hjemmetest for sædkvalitet og flere EL-tester. Skal sjekke det med temping også. Hva slags produkt bør jeg kjøpe da, tips? Anonymkode: c4a9b...84e
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #7 Skrevet 30. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips! Godt å høre at det ordnet seg for dere Håper det samme for oss også Jeg har nå bestilt time hos Gyn, I tillegg vurderer jeg å kjøpe Hjemmetest for sædkvalitet og flere EL-tester. Skal sjekke det med temping også. Hva slags produkt bør jeg kjøpe da, tips? Anonymkode: c4a9b...84e Du kan f.eks. kjøpe termometer fra billige-tester. Det må være et termometer som har to desimalers nøyaktighet. Det er det som regel ikke på de vanlige termometrene man kjøper på apotek, der er det som regel bare ett. Anonymkode: 5f349...e99
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #8 Skrevet 30. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Dette var et godt svar. Fin påminnelse, så jeg kontaktet gynekolog i dag og venter på time. Bør jeg ta med mannen på time, tror dere? Eller sjekke meg selv i første omgang? Jeg er 36 år, mens han er noen år yngre. (Jeg har regelmessig eggløsning hver måned ser jeg, og sist jeg sjekket meg for 2 år siden, var alt ok. Så jeg krysser fingrene). OBS: trenger jeg virkelig å drive med temping? Burde det ikke holde med disse Strimmel-testene da? Jeg har handlet hos Billige tester-no. Bruksanvisningen på mine EL-tester sier man bør ha sex 24-48 timer etter positiv test... Da har jeg jo en pekepinn der - eller holder ikke det? Anonymkode: c4a9b...84e Så bra. Ville tatt en sjekk for din egen del aller først så du vet at det ikke er noen problemer hos deg og tatt det derfra. Man har som regel eggløsninger som normalt stadig som 36 åring. Men hormonene som har med fertilitet å gjøre kan allerede nå være betydelig påvirket, noe som kan gi lavere fertilitet selv om en har eggløsninger. En tar blodprøver på mange ulike hormoner ved fertilitetsutredning: der i blant AMH og FSH som er veldig viktige. AMH forteller noe om eggstokkapasitet og FSH noe om eggkvalitet. Etter 35 år vil en etterhvert få typisk lav AMH og høy FSH, dvs færre og dårligere egg. Derfor er det greit å vite om den prosessen har startet/hvor langt den har kommet. Men alt kan være helt fint altså. Men det er smart å få sjekket dette, fordi om du skulle ha fertilitetsproblemer av noe slag og du i verste fall f.eks trenger prøverør, har du dårlig tid frem mot 38 som er grensen for offentlig behandling i dag. Det holder lenge med de billigste strimmeltestene for eggløsning. Jeg bare la til temp måling siden du snakket om babycomp. Anonymkode: c0c3b...68a
Joppeline Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 Du kan prøve Natural Cycles appen! Alt du trenger er et termometer med to desimaler. (36.43 og ikke 36.4) 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå