Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg skal starte med progesteron tabletter som jeg må ta vaginalt. Det er små runde tabletter som er 100 mg. Jeg må ta 400 mg på morgenen og 400 mg på kvelden. Altså 4 tabletter hver gang.

Det jeg lurer på er om man må legge seg etter å tatt disse tablettene? Jeg tenker at hvis man går rundt om kring som normalt så vil tabletten "renne" ut...? Hvordan gjorde dere det da dere tok stikkpiller? Hvor mange timers mellomrom må det være mellom være dose? Hvis jeg for eksempel tar morgen dosen kl 6 kan jeg da ta kveld dosen kl 22:30? eller blir det mange timer i mellom? 

Kan man dusje/vaske seg nedentil etter å ha tatt tablettene vaginalt?

Takk

Endret av Ayesh
Glemte noe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvilken type du skal ta, så jeg prøver å svare litt generelt :)

• Hvis du skal ta dem to ganger om dagen ville jeg tatt dem med omtrent 12 timers mellomrom om mulig. Da får du jevnest mulig dosering.
  • Hvorvidt du skal legge deg ned etter å ha tatt dem vet jeg ikke, det kommer helt an på typen (f.eks må man ligge etter å ha tatt cyclogest, men ikke etter å ha tatt crinone eller lutinus). Kanskje du kan lese det i pakningsvedlegget eller spørre legen din om det?
  • De jeg har tatt renner ut til slutt, men det tar lang tid - gjerne 8-10 timer. Da har det blitt en slags halvflytende "gørr" av pillene - det er med andre ord stort sett bare bindemiddelet som er igjen, mens virkestoffet er tatt opp etterhvert som pillene har "smeltet".
  • Dusj eller vask går bra, men ikke dusj deg innvortes - bare utenpå. 
Endret av miore
Skrevet (endret)
18 minutter siden, miore skrev:

Jeg vet ikke hvilken type du skal ta, så jeg prøver å svare litt generelt :)

• Hvis du skal ta dem to ganger om dagen ville jeg tatt dem med omtrent 12 timers mellomrom om mulig. Da får du jevnest mulig dosering.
  • Hvorvidt du skal legge deg ned etter å ha tatt dem vet jeg ikke, det kommer helt an på typen (f.eks må man ligge etter å ha tatt cyclogest, men ikke etter å ha tatt crinone eller lutinus). Kanskje du kan lese det i pakningsvedlegget eller spørre legen din om det?
  • De jeg har tatt renner ut til slutt, men det tar lang tid - gjerne 8-10 timer. Da har det blitt en slags halvflytende "gørr" av pillene - det er med andre ord stort sett bare bindemiddelet som er igjen, mens virkestoffet er tatt opp etterhvert som pillene har "smeltet".
  • Dusj eller vask går bra, men ikke dusj deg innvortes - bare utenpå. 

Takk for at  svarte :-)

Jeg skal ta piller som heter Utrogest. Disse er kjøpt  i utlandet i forbindelse med eggdonasjon. I bruksanvisningen står det et helt annet språk som jeg ikke har peiling på. Står ikke engelsk.

Hvordan så ut de pillene du tok? Mine er helt runde som små kuler. Jeg vet ikke om man skal legge seg etter å ha tatt disse. Det blir nesten umulig for meg å ligge mens jeg er på jobb.

Ts

Endret av Ayesh
Skrevet
29 minutter siden, Ayesh skrev:

Takk for at  svarte :-)

Jeg skal ta piller som heter Utrogest. Disse er kjøpt  i utlandet i forbindelse med eggdonasjon. I bruksanvisningen står det et helt annet språk som jeg ikke har peiling på. Står ikke engelsk.

Hvordan så ut de pillene du tok? Mine er helt runde som små kuler. Jeg vet ikke om man skal legge seg etter å ha tatt disse. Det blir nesten umulig for meg å ligge mens jeg er på jobb.

Ts

Jeg tok lutinus, som ser ut som ovale litt flate piller.

Utrogest er så vidt jeg klarer å se på nett det samme som Utrogestan (litt forskjellig merkevarenavn i Tyskland/Latvia/Nederland - og sikkert noen flere - enn resten av verden, bare). I pakningsvedleggene jeg har googlet meg frem til (se f.eks her) står det at de skal føres så dypt inn i vagina som mulig, men ikke at du må ligge etterpå. Det er sannsynligvis ikke nødvendig, med andre ord. Jeg har googla litt rundt på ymse forum, og det ser ut som om noen få får beskjed om at de må ligge i 30 min, mens de aller aller fleste får beskjed om at det ikke er nødvendig. 

Skrevet
4 minutter siden, miore skrev:

Utrogest er så vidt jeg klarer å se på nett det samme som Utrogestan (litt forskjellig merkevarenavn i Tyskland/Latvia/Nederland - og sikkert noen flere - enn resten av verden, bare). I pakningsvedleggene jeg har googlet meg frem til (se f.eks her) står det at de skal føres så dypt inn i vagina som mulig, men ikke at du må ligge etterpå. Det er sannsynligvis ikke nødvendig, med andre ord. Jeg har googla litt rundt på ymse forum, og det ser ut som om noen få får beskjed om at de må ligge i 30 min, mens de aller aller fleste får beskjed om at det ikke er nødvendig. 

Tusen tusen takk miore for at du googlet rundt for meg :-) betyr oral at man kan svelge den?? Slik jeg har skjønt så kan man ta den der nede eller man kan svelge den...stemmer det? Bedre for meg å svelge da slipper jeg å ligge i halv time. Men skal spørre klinikken mer om det. Om jeg trenger å ligge eller ikke...

Skrevet (endret)

Oral betyr svelge ja, men du bør snakke med legen din før du eventuelt gjør det sånn. Da er det ikke sikkert du skal ha samme dose f.eks, og mange får også mer bivirkninger om de svelger pillene.

Endret av miore
Skrevet

Du trenger ikke legge deg ned når du tar Utrogest vaginalt.

Anonymkode: e96e4...631

Skrevet
På 29.10.2017 den 22.07, miore skrev:

Fikk snakket med klinikken. De sier at jeg nå leve som normalt selvom jeg går på disse medsinene. Jeg trenger ikke å legge meg etter utrogest. Tusen takk for hjelpen :-)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke legge deg ned når du tar Utrogest vaginalt.

Anonymkode: e96e4...631

Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...