AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Venter baby i midten av mars. Ved trilletur kan jeg da kle baby i langermet ullbody, ullstrømpebukse, fleecedrakt, ullue, ullvotter og ullabber? Og så benytte en vognpose? Anonymkode: 1ead5...a06
ForestRun Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Det spørs jo på temperaturen, men ja det burde vel gå bra 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Det i hvertfall ikke for lite klær, større fare for at det kan bli for mye om det ikke er veldig kaldt. Kjenn på babyen underveis, særlig i nakken kan du kjenne om det blir for varmt. Anonymkode: 53d4f...891 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det i hvertfall ikke for lite klær, større fare for at det kan bli for mye om det ikke er veldig kaldt. Kjenn på babyen underveis, særlig i nakken kan du kjenne om det blir for varmt. Anonymkode: 53d4f...891 Hva ville du ha droppet isåfall? Det er vel ikke nok med ullundertøy og vognpose? La oss si at tempen kan svinge mellom 5 og -5 (bor i midt-Norge så temperaturen kan svinge litt på vinteren). Anonymkode: 1ead5...a06
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva ville du ha droppet isåfall? Det er vel ikke nok med ullundertøy og vognpose? La oss si at tempen kan svinge mellom 5 og -5 (bor i midt-Norge så temperaturen kan svinge litt på vinteren). Anonymkode: 1ead5...a06 Hadde hatt bare jakke oventil, det er jo mer åpent oppe, beina ligger jo godt beskyttet i posen. Ekstra sokker på beina kan du bruke. Anonymkode: 53d4f...891 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Synes det var altfor mye klær. Husk på at en baby ikke kan si fra hvis h*n er for varm, eller for kald Anonymkode: 8a8c9...c76 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville du ha droppet isåfall? Det er vel ikke nok med ullundertøy og vognpose? La oss si at tempen kan svinge mellom 5 og -5 (bor i midt-Norge så temperaturen kan svinge litt på vinteren). Anonymkode: 1ead5...a06 Ullundertøy og tykk dunpose var mer enn nok for vår gutt i fjor vinter. Anonymkode: 12e6c...ef1 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Ja, på Østlandet kommer jeg til å bruke: ullbody, strømpebukse, ullsokker, votter, lue og en tykk vognpose. Vognposen er strikket på utsiden, fleece på innsiden med en dyne inni der. Har en ulldrakt som er tykk fra memini, sånn hvis det er skikkelig surt:) Får baby i desember denne gang. Fikk i mars sist. Anonymkode: 0fe73...6b8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Vi brukte ull tøy, ullfrot´e drakt og vognpose. I tillegg lå vognposen på en skinnfell. Har aldri likt fleece, det er ganske klamt. Anonymkode: f3eab...47a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Når det var skikkelig kaldt så kledde jeg på fleecejakke og små votter I tillegg til lua, med ull body og strømpebukse ned i posen. Min baby hadde en tendens til å snike hendene opp. Han var alltid varm nok på beina. Spørs jo på posen, på vind, på temp.. Og vogn. Anonymkode: 8cce1...891 2
Minlillelykke Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville du ha droppet isåfall? Det er vel ikke nok med ullundertøy og vognpose? La oss si at tempen kan svinge mellom 5 og -5 (bor i midt-Norge så temperaturen kan svinge litt på vinteren). Anonymkode: 1ead5...a06 Holder med ullundertøy, lue og evt votter under dunpose i de tempraturene. Her sov eldste ute i -6 i ullundertøy, votter og halslue. Var god og varm når han våknet 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det var altfor mye klær. Husk på at en baby ikke kan si fra hvis h*n er for varm, eller for kald Anonymkode: 8a8c9...c76 Er derfor jeg synes det er så vanskelig Er usikker på hva jeg skal kjøpe inn til en nyfødt (med tanke på klær for trilletur) for det er så dumt om det blir liggende ubrukt. Kjøper dere forresten yttertøy i en størrelse større slik at det er plass til tøy innenfor? Anonymkode: 1ead5...a06
Sheherasade Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg tenker at jeg på trilletur rett og slett må sjekke temperaturen nede i vogna og på barnet jevnlig for å regulere, og eventuelt ta med ekstra klær om det blir for lite. Helst prøve å holde egne hender varme så han ikke får kuldesjokk når jeg skal ta på ham da, stakkars. 1
bib_84 Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Yttertøy kan du jo sikkert vente med å kjøpe. Når de er nyfødte kommer man langt med ullundertøy, evt tykkere ull/fleece og en god vognpose. Når din baby blir såpass stor at hen vil/kan sitte oppreist under trilleturer er det sikkert sommer og kanskje ikke behov for særlig yttertøy, annet enn en allværsjakke av noe slag 2
FantasDick Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Det kommer veldig an på - særlig posen! 2-åringen vår har sovet i vogna to vintre nå, i bare body/strømpebukse og pose. Hvis det er skikkelig kaldt eller blåser veldig har hun hatt ullbody/ullstrømpebukse og ullue. Alltid vært varm og fin. Vi har en Odenwälder Lammy. 1
våren14 Skrevet 30. oktober 2017 #16 Skrevet 30. oktober 2017 Kommer an på temp heller enn hvilken mnd... mars er sånn sett utfordrende, kan være alt fra flere minus til gode og varme dager. Påkledning må tilpasses deretter. Selv hadde jeg tenkt det holdt med ullstrømpebukse, ullbody og en ekstra ullgenser eller jakke på overkroppen HVIS den stikker opp over vognposen. Iaf så lenge du har en dunpose og saueskinn under. Da blir det godt og varmt i dunposen og det trengs ikke så mye mer. Nyfødte bør uansett ikke ut i minusgrader fikk jeg beskjed om på barsel da jeg første første i februar, greit å vente noen uker før man forholder seg til -10 regelen. Ullue og votter er bra, godt med litt ekstra på føttene kanskje, men ikke sikker på om det trengs nedi en god og varm pose... Det er farligere med overoppheting enn å være for kald. For kalde babyer vil gjerne klage over det (sutre/gråte/ikke sovne) mens for varme barn kan falle i dyp søvn og i verste fall ikke våkne igjen. Så man skal være litt forsiktig og følge med på at barnet ikke er for varmt (kjenne i nakken). På våren ble det ofte slik at vi hadde på litt ekstra klær på morgenen da vi gikk ut til treff etc og åpen pose og bare ulltøyet på vei hjem fordi tempen endrer seg kraftig fra morgen til ettermiddag. Det viktige er å ha mulighet til å tilpasse underveis. Lette tepper/pledd er fint å ha med, samt å kjøpe fler-lags-taktikken så man har mulighet til å tilpasse.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #17 Skrevet 30. oktober 2017 Det hørtes forferdelig mye ut. Vi bor på et kuldested, og var vel bare i januar vi hadde annet enn undertøy på i vogna. Brukte dunvognpose og skinnfell under, samt trekket over eller ei dyne. Bedre å pakke inn med dyne/lag enn klær. Enklere å ta av igjen når babyen blir for varm. Anonymkode: b1f6f...c91
Vera Vinge Skrevet 30. oktober 2017 #18 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg kjørte to lag med ull i dunposen hele vinteren, men gikk enten over til dyne tidlig på våren eller droppet f.eks. ullbukse. Fleece har jeg ikke så mye erfaring med, men liker ull bedre fordi det puster bedre. Å bare ha ullundertøy i tillegg til lue oppi en dunpose syns jeg høres for lite ut om vinteren, men det kommer jo litt an på hvor man bor. I mars kan det fortsatt være vinter, eller full vår. Men en fleecedress, ulldress eller ullsett med jakke og bukse mener jeg man uansett har bruk for utover våren, f.eks. i bilstol, i bæresjal/sele, når man er på kafe eller hva det måtte være. Yttertøy derimot, hadde jeg aldri kjøpt til en baby, siden de ikke er ute på den måten. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #19 Skrevet 30. oktober 2017 Min er født i oktober og hadde ofte han med ut i kun body og strømpebukse, oppi lammeskinnpose. Han var fin temp da Anonymkode: 095bf...ddc
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 + lue og sokker åsånn da. men ikke hundre lag med klær Anonymkode: 095bf...ddc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå