Uni Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Om du skulle gitt tips til deg selv før du fikk barn, og kanskje før du ble sammen med din nåværende ektefelle hvis du har en, hva ville tipsene være? Hva angrer du på at du ikke gjorde? Hva er du glad for at du gjorde? Hva ville du tipset egne barn om å gjøre før de selv lager familie?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Tok ferdig utdannelsen min.... Anonymkode: 4a25b...e46 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg var veldig syk av spiseforstyrrelser i mange år, men ble likevel gravid da jeg ble bedre og hadde opprettholdt en ok vekt en stund. Jeg elsker barnet mitt men likevel skulle jeg ønske jeg hadde fullført utdannelsen min, reist mer, lest flere bøker, drukket litt mer vin på café en onsdagskveld. Rett og slett levd litt mer som kun meg og den friheten det innebærer. Samtidig ble det lettere å holde meg frisk, da barn og spiseforstyrrelser ikke går hånd i hånd. Jeg hadde bolig og en ok økonomi. Sånn sett var det greit. Jeg vil nok anbefale mine barn å leve litt som kun seg selv før de stifter familie. Ikke forhaste seg inn i noe for så å føle på noe man har mistet. Anonymkode: 4b9d5...87a 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg blir alltid så trist av folk som på død og liv skal få barn før/mens de utdanner seg eller før de er 25 år. Anonymkode: 4afac...f00 5
Puny Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Ting jeg er glad jeg gjorde før jeg fikk barn: Flytte til utlandet en stund Reise Ha flere forhold slik at jeg visste hva jeg så etter da jeg fant mannen min. Ha noen år hvor vi bare var oss to, hvor vi fikk god tid til å bli kjent og dyrke forholdet. Gjøre ferdig utdannelsen min Komme meg inn på boligmarkedet. Få meg fast stilling. Generelt leve ungdoms/studentlivet med festing og spontanitet "Lande litt" i meg selv. Vite hvem jeg er og hva jeg står for uavhengig av barn 2
mjauritz Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir alltid så trist av folk som på død og liv skal få barn før/mens de utdanner seg eller før de er 25 år. Anonymkode: 4afac...f00 Hvorfor blir du trist fordi andre velger et annet liv enn deg? Så lenge de fremdeles tar utdannelse og tar vare på barna så ser jeg ikke problemet. Jeg selv er veldig glad jeg ikke ble ferdig med utdannelsen før jeg fikk barn, for har så mye ekstra tid med henne. Hun kan ha veldig korte dager i barnehagen og det er ingen problem å være hjemme hvis hun er syk. Det er også aldri noe problem å finne på morsomme ting for jeg er ikke helt utslitt hele tiden. Et tips til meg før jeg fikk barn er at det kommer til å ordne seg. Jeg fikk faktisk først ordentlig ordning på livet etter jeg ble gravid, for da ble alt så mye mer seriøst. Hvis det er noe jeg kunne ønske jeg hadde gjort hadde det vært å reise til USA på ferie, for det har jeg alltid hatt så lyst til, men ville helst dratt dit uten barn Men det kan jeg gjøre når hun er eldre 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 1 minute ago, mjauritz said: Hvorfor blir du trist fordi andre velger et annet liv enn deg? Så lenge de fremdeles tar utdannelse og tar vare på barna så ser jeg ikke problemet. Fordi det er en fordel å være ferdig voksen før man får barn. Fordi det er en fordel å være i jobb når man får barn. Det er trist at så mange unge jenter velger å få barn før er klar for det. Anonymkode: 4afac...f00 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 PS, Mjauritz, selv om du føler deg som et unntak er det veldig sjelden et sjakktrekk å få barn mens man utdanner seg. Anonymkode: 4afac...f00 3
Minlillelykke Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg er veldig glad jeg fikk oppleve å bo utenlands og jobbe en periode. Jeg er også veldig glad i å reise, spise ute og gå lange kveldaturer. Dette gjorde jeg og mannen ofte før ig i første svangerskap. Nå etter jeg fikk mitt første barn har vi reist omtrendt like mye, men til andre destinasjoner. Noe jeg er veldig glad jeg var ferdig med er festing. Har ikke vært på fest på flere år, ikke drikker jeg alkohol heller 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Få familie😊 Anonymkode: 380b2...3e4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er en fordel å være ferdig voksen før man får barn. Fordi det er en fordel å være i jobb når man får barn. Det er trist at så mange unge jenter velger å få barn før er klar for det. Anonymkode: 4afac...f00 Du vet jo ikke om de er klare for å få barn 😉 Som regel er 25 åringer i jobb har jeg lært da. Jeg er 25 og driftsleder, venninnen min er 25 og butikksjef, ei annen venninne er 25 og sykepleier. Det er ikke sånn at noen av oss har skyndet oss med karriere for å skynde oss å bli gravide. Nå passer det fint og jeg er 25 og føler jeg har gjort så mye allerede. Barn vil bare øke livsgleden min, ja jeg vet hva jeg prater om da jeg tidligere forhold var stemor. Jeg har også jobbet med barn og vet hvor slitsomt det kan være/er. Synd at du blir så trist på mine vegne. Det trenger du ikke være 😊 Anonymkode: 9ae06...c39 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Bli ferdig med utdannelsen min først! Anonymkode: 9d42b...6a2
Ulla Ullsokk Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Ingenting! Men jeg skulle gjerne vært et år på folkehøyskole rett etter vgs, som jeg ikke gjorde fordi jeg hadde kjæreste. Det er vel det eneste.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 28 minutes ago, AnonymBruker said: Som regel er 25 åringer i jobb har jeg lært da. Jeg er 25 og driftsleder, venninnen min er 25 og butikksjef, ei annen venninne er 25 og sykepleier. Jeg skrev før 25, gjorde jeg ikke? Anonymkode: 4afac...f00
bib_84 Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Jeg tenker noen ganger at jeg skulle ønske at jeg/vi benyttet meg av friheten min/vår litt oftere før vi ble foreldre - typ gå ut, drikke vin, dra på jenteturer, konserter osv. Men tenker jeg ordentlig etter så gjorde jeg jo alt det der, bare ikke kjempeofte, til det er jeg rett og slett for hjemmekjær og rolig av meg som person. Skulle jeg festet og reist mye mer bare for å ha gjort det masse før vi fikk barn ville det nok blitt ganske unaturlig og krampeaktig. Det handler nok mest om at jeg nå savner den bekymringsløsheten innimellom: å aldri måtte tenke på barnevakt eller planlegge alt så veldig, å kunne gå ut døra uten å drasse med seg vogn, bleier, flere skift, leker osv, å kunne dra inn til byen for å gjøre ærend etter jobb uten å tenke på å rekke henting i bhg og middagsmatlaging - den type ting. Men det er jo ting som hører til småbarnstilværelsen, og jeg ville jo ikke vært foruten denne fasen i livet heller Mitt råd blir derfor: Lev livet akkurat som du ønsker og nyt det. Barn forandrer på hele tilværelsen, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men alt har sin tid. Endret 29. oktober 2017 av bib_84 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg fikk barn da jeg var i 30-årene og rakk å gjøre alt jeg hadde lyst til før dette (være uansvarlig og droppe både skole og jobb i lange perioder, reise verden rundt på få timers varsel, reise til storbyer alene og vandre rundt uten mål og mening, møte alle rockestjernene jeg var fan av da jeg var ung, ha flere år sammen med mannen min bare oss to hvor vi kunne nyte hverandres selskap, fast jobb, bolig og bil. Så barn ) Anonymkode: 00d8f...052
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk barn da jeg var i 30-årene og rakk å gjøre alt jeg hadde lyst til før dette (være uansvarlig og droppe både skole og jobb i lange perioder, reise verden rundt på få timers varsel, reise til storbyer alene og vandre rundt uten mål og mening, møte alle rockestjernene jeg var fan av da jeg var ung, ha flere år sammen med mannen min bare oss to hvor vi kunne nyte hverandres selskap, fast jobb, bolig og bil. Så barn ) Anonymkode: 00d8f...052 Åja, men det jeg skulle ønske jeg hadde gjort mer av er å drikke vin! Drakk sikkert nok vin før, altså, men det er noe jeg savner nå som jeg i flere år i strekk har vært enten gravid eller ammet Anonymkode: 00d8f...052
Forundret.. Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 5 timer siden, Uni skrev: Om du skulle gitt tips til deg selv før du fikk barn, og kanskje før du ble sammen med din nåværende ektefelle hvis du har en, hva ville tipsene være? Hva angrer du på at du ikke gjorde? Hva er du glad for at du gjorde? Hva ville du tipset egne barn om å gjøre før de selv lager familie? Jeg er virkelig glad for å være ferdig med utdanning. Jeg skulle ønsket at jeg hadde brukt mye mer tid på å reise rundt i verden.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev før 25, gjorde jeg ikke? Anonymkode: 4afac...f00 Mhm. Og før 25 ble det både barn og ferdig utdannelse uten å skynde oss Anonymkode: 9ae06...c39 1
mjauritz Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er en fordel å være ferdig voksen før man får barn. Fordi det er en fordel å være i jobb når man får barn. Det er trist at så mange unge jenter velger å få barn før er klar for det. Anonymkode: 4afac...f00 12 timer siden, AnonymBruker skrev: PS, Mjauritz, selv om du føler deg som et unntak er det veldig sjelden et sjakktrekk å få barn mens man utdanner seg. Anonymkode: 4afac...f00 Men kan du ikke forklare hvorfor du mener dette da? Tenker du det samme om en person som er ufør? De er jo heller ikke i jobb. En som studerer holder på med høyere utdannelse, og vil (mest sannsynlig) ha en flott jobb etter endt studie. Får du barn i studietiden vil du jo (sannsynligvis) være ferdig før barnet begynner på skolen selv, og et småbarn er faktisk ikke en så stor utgift at man må leve i fattigdom for at det skal fungere. Jeg kan jo si at jeg er enig i at ikke alle burde få barn ung, for det er mange som prioriterer feil og ikke gir barna den barndommen de fortjener. Slik er det dog dessverre i alle aldere. Jeg syntes det er spesielt at du kan lage en bestemt sannhet på hva som er riktig og galt her. Det er jo mange som videreutdanner seg i voksen alder, skal de la være med det siden de har barn? Hva med de som kun har gått VGS og ikke ønsker høyere utdannelse, burde de ikke få barn? Skal alle holde din mal for livet for å ikke bli syntes synd på? Du kan ikke bestemme når andre er klar for å få barn. Jeg vet at mitt barn har en fantastisk fin barndom, og vi gjør alt for henne. Jeg sier ikke at det hadde vært dårligere om vi hadde ventet 10 år, men sånn ble det ikke og vi har det veldig fint. Innen hun er så gammel at hun kan huske noe vil hun vokse opp med to foreldre i gode jobber med god utdannelse. Om hun hadde Stokke vogn eller Kivat luer når hun var baby tror jeg aldri hun kommer til å påvirkes av. Jeg syntes det er flott å få barn mens man studerer hvis man har en god selvdisiplin rundt lesing og er oppriktig klar for å bli forelder. For min del vet jeg at jeg gjør det riktige, og jeg er er svært aktiv i barnets liv. At du mener jeg automatisk ikke burde ha barn fordi jeg er 23 og ikke 25 får være ditt problem. Barnet mitt har alt hun trenger, hun går i barnehagen, har god familie rundt seg, foreldre som elsker hverandre, foreldre som jobber hver dag for at hun skal ha det bra, mat og rene klær, ligger flott an i utviklingen sin, blir lest for og sunget med hver eneste dag, og jeg vil si at hun har en god barndom. Jeg bare kan ikke forstå denne heksejakten på mødre under 25 år, for du har ikke noe fasit på det. Jeg er enig i at man ikke burde få barn før man er myndig og har økonomien og modenheten til å ta vare på barnet, men det er ikke noe aldersgrense på når dette skjer. Jeg vil mye heller se en mor fullføre et studie med barn enn å si at det er trist hun studerer med barn og derfor ikke burde. Du må jobbe med fordommene dine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå