Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man feirer faktisk ikke Halloween i Norge, folk feirer Julebukk. Ikke Halloween. 

Å gå julebukk og å kle deg ut i eventyrfigurer er to forskjellige ting. Det er en mann som hang opp plakater i forbindelse med Halloween og skrev at han ønsker ikke at folk feirer Halloween ved å ringe på å dørene til folk å skrike: trick er treat, eller knask eller knep. Nei. 😬

Av de som «feirer Halloween» så blir samtlige kjeftet på. Med god grunn. Hvorfor gidder dem å feire det? I don’t know. 

Hvorfor ikke bevare tradisjonene våre og gå julebukk i stedet? Mye hyggeligere. 🙂 Det et en harry tradisjon i fra USA. Behold heller våre egne tradisjoner enn den møkkatradisjonen der. 😤

Anonymkode: 4903c...3e1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man feirer faktisk ikke Halloween i Norge, folk feirer Julebukk. Ikke Halloween. 

Å gå julebukk og å kle deg ut i eventyrfigurer er to forskjellige ting. Det er en mann som hang opp plakater i forbindelse med Halloween og skrev at han ønsker ikke at folk feirer Halloween ved å ringe på å dørene til folk å skrike: trick er treat, eller knask eller knep. Nei. 😬

Av de som «feirer Halloween» så blir samtlige kjeftet på. Med god grunn. Hvorfor gidder dem å feire det? I don’t know. 

Hvorfor ikke bevare tradisjonene våre og gå julebukk i stedet? Mye hyggeligere. 🙂 Det et en harry tradisjon i fra USA. Behold heller våre egne tradisjoner enn den møkkatradisjonen der. 😤

Spør barna om hva de vil feire. Denne dagen er - sånn som det er blitt - for dem.

• Liker 8
Skrevet

Tror de fleste barn både går Halloween og julebukk nå. 
Er man imot Halloween er det ingenting i veien med å droppe å åpne døren om noen ringer på. Det samme gjelder for julebukker. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Konghung skrev:

Spør barna om hva de vil feire. Denne dagen er - sånn som det er blitt - for dem.

Nei. Trengs ikke. Halloween er ikke et tema en gang. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Luckiness skrev:

Er man imot Halloween er det ingenting i veien med å droppe å åpne døren om noen ringer på. Det samme gjelder for julebukker. 

Nå var det som vanlig ikke det det ble spurt om da. Halloween er ikke en norsk eller kristen tradisjon. 

Skrevet

Hva er galt med Halloween? Det er jo gøy (for både barn og voksne) å kle seg ut som en skumling, og dette er den eneste dagen i året man kan gjøre det :D 

Anonymkode: 0eacb...0f8

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, Luckiness skrev:

Vi fikk huset tilgriset da vi ikke åpnet døren.

Anonymkode: 745b3...c25

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Trengs ikke. Halloween er ikke et tema en gang. 

For 95% av ungene i landet, så er det akkurat det. Ekstremt komisk med voksne som prøver å gjøre om på dette. Handelstanden har knust dere i fillebiter for lenge siden, og har ungene med seg!

• Liker 16
Skrevet

Det absurde er at noen feirer Halloween dagen etter da liksom Halloween skal være også. 

Skrevet

Nå var det som vanlig ikke det det ble spurt om da. Halloween er ikke en norsk eller kristen tradisjon. 

Halloween er en kristen tradisjon. Meningen med den er å minnes de som har gått bort. Skikken stammer opprinnelig fra Irland

• Liker 15
Skrevet

Ja. De gjør sånt. De ødelegger ting pga en «amerikansk tradisjon». 

Skrevet

Jeg sluttet å gå julebukk sent på barneskolen da vi fikk mer kjeft en godteri og rett og slett turte ikke mer. Vi ble skjelt ut så det holdt fordi man skulle være med familien i jula, unger har ikke godt av godteri, og dere forstyrrer i middagen o.l. Så derfor slutttet vi med det, og jeg vet flere som har fått de beskjedene i senere år også.

Skrevet

Dette er jeg også imot. Én ting er å kle seg ut og kose seg, få godteri hos naboer. Men å drive med herverk støtter jeg ikke, og hadde en unge tilgriset/ødelagt noe ved huset mitt hadde jeg tatt tak i han/henne og drefset han/henne bort! 

Anonymkode: 0eacb...0f8

• Liker 3
Skrevet

Halloween er en kristen tradisjon. Meningen med den er å minnes de som har gått bort. Skikken stammer opprinnelig fra Irland

Nei du det tror jeg ikke noe på. 

Skrevet
Akkurat nå, Ann Christin skrev:

Jeg sluttet å gå julebukk sent på barneskolen da vi fikk mer kjeft en godteri og rett og slett turte ikke mer. Vi ble skjelt ut så det holdt fordi man skulle være med familien i jula, unger har ikke godt av godteri, og dere forstyrrer i middagen o.l. Så derfor slutttet vi med det, og jeg vet flere som har fått de beskjedene i senere år også.

Jepp men det er bedre enn Halloween. Det er i allefall norskt. 

Skrevet

Har aldri sett et eneste barn som går julebukk. Har bodd flere plasser i Norge og har fremdeles til gode å oppleve julebukk på døra. 

Halloween er kommet for å bli. Om du ikke liker det så er det helt irrelevant egentlig. Hvilken skade tar du av det? La vær å åpne døren. Skru av utelysene dine og lev livet som vanlig. Om det dukker opp barn på døren i juletider som synger så er det fint. 

Jeg er heller ikke oppvokst med Halloween. Men det betyr ikke at jeg er sint og sur av den grunn. Jeg syntes det er morsomt at barna kan ut og ha det moro.

Hater du Valentines day også? Jeg syntes Valentines er unødvendig og ikke noe jeg gidder å "feire" men jeg sitter ikke og hyler og griner fordi andre gjør det. 

Men for å være noen som misliker Halloween så sterkt, så har du tydeligvis nabolagets beste kostyme. Utkledd som den sure kjerringa/gubben.

Anonymkode: 424b0...2c7

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes det høres litt teit ut å gå julebukk 31.oktober. 

• Liker 4
Skrevet

Jepp men det er bedre enn Halloween. Det er i allefall norskt. 

Nei, julebukk tradisjonen er tysk.

Skrevet

TS, halloween har nok kommet for å bli. Det er faktisk mer morsomt med halloween enn julebukk også.

Det kan virke som TS burde prøve å komme fram fra steinen sin og heller følge med i tiden og ikke bli en bitter gammel kjerring/gubbe (stryk det som ikke passer)

Anonymkode: 06845...488

• Liker 4
Skrevet

Har aldri sett et eneste barn som går julebukk. Har bodd flere plasser i Norge og har fremdeles til gode å oppleve julebukk på døra. 

Halloween er kommet for å bli. Om du ikke liker det så er det helt irrelevant egentlig. Hvilken skade tar du av det? La vær å åpne døren. Skru av utelysene dine og lev livet som vanlig. Om det dukker opp barn på døren i juletider som synger så er det fint. 

Jeg er heller ikke oppvokst med Halloween. Men det betyr ikke at jeg er sint og sur av den grunn. Jeg syntes det er morsomt at barna kan ut og ha det moro.

Hater du Valentines day også? Jeg syntes Valentines er unødvendig og ikke noe jeg gidder å "feire" men jeg sitter ikke og hyler og griner fordi andre gjør det. 

Men for å være noen som misliker Halloween så sterkt, så har du tydeligvis nabolagets beste kostyme. Utkledd som den sure kjerringa/gubben.

Anonymkode: 424b0...2c7

De ødelegger, de maser og de gir seg aldri med maset og de ungene er så lite sjarmernde når de nesten tigger for å få godteri, og hvis ikke de får det så skal huset tilgrisede? Hva slags foreldre godtar sånt fra ungene sine? 

Skal jeg kjøpe inn godteri til en haug med unger jeg ikke kjenner? Eh... nei. La folk få ha et valg i det minste.

Hater ingen av delene men feirer ingen av dem. 🙂 Ingen som hyler og griner her altså men ingen av disse er en norsk tradisjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...