AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Del Skrevet 29. oktober 2017 Er alene med sønnen min på 13 år. Til nå har jeg spart penger til han på min konto for å unngå ytterlige konflikter med barnefar. Han e dessverre ekstremt opptatt av min økonomi, til tross for at han ikke betaler bidrag. ikke vil ha gutten på besøk, for det koster penger... Mener jeg bruker for lite penger på gutten. Ikke dyre nok jakker osv. Er det mulig å skaffe sønnen min egen konto uten at far kan gå inn å se hva han bruker penger på, hvor mye han har på konto osv? Anonymkode: e700c...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Del Skrevet 29. oktober 2017 Vet ikke helt hvordan reglene for innsyn er, men det er jo en smal sak å opprette en ny konto i ditt navn men med guttens penger. Da holder dere hans og dine penger klart adskilt, men faren har ingen rettigheter siden kontoen står i ditt navn. Anonymkode: 1a29e...707 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 29. oktober 2017 #3 Del Skrevet 29. oktober 2017 Har dere felles foreldreansvar for gutten? I såfall kan ikke du opprette konto alene til sönnen uten at far gir tillatelse til dette. Det betyr også at far har fullt innsyn i guttens konto og kan disponere midlene på lik linje med deg. Så hvis du ikke önsker at far skal ha slik disposisjonsrett så kan ikke gutten få egen konto. Bankene er helt «nazi» på dette her, så dessverre kan ikke barn av skilte foreldre, hvis foreldrene ikke kan stole på hverandre, få bankkonto med kort för de fyller 18. Hvorfor har du ikke sökt NAV om å fastsette bidrag? Far har - på lik linje med deg - forsörgeransvar for ungen og enn så lenge så kan NAV både fastsette og kreve inn bidraget. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 29. oktober 2017 #4 Del Skrevet 29. oktober 2017 Opprett konto i ditt navn med kort til sønnen din? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Del Skrevet 29. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvordan reglene for innsyn er, men det er jo en smal sak å opprette en ny konto i ditt navn men med guttens penger. Da holder dere hans og dine penger klart adskilt, men faren har ingen rettigheter siden kontoen står i ditt navn. Anonymkode: 1a29e...707 Er slik vi har gjort det til nå.. Men synes det blir litt feil.. Mener gutten har rett til egen konto...:) Anonymkode: e700c...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Del Skrevet 29. oktober 2017 Opprett en debetkonto i ditt navn, men gi bankkortet til sønnen. Tror det er eneste måte å ordne det på i dette tilfellet. Men du må for all del ikke si til banken at det er dette du gjør - bankkort er egentlig personlige og skal ikke brukes av andre. Anonymkode: 42541...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Del Skrevet 29. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Er slik vi har gjort det til nå.. Men synes det blir litt feil.. Mener gutten har rett til egen konto...:) Anonymkode: e700c...a6d Han har jo det, men da vil far også få innsyn, virker det som. Da jeg selv har under 18 var det kun min mor som stod som disponent over min bankkonto, men aner ikke hvordan det gikk til. Mine foreldre er skilte, men det var ingen konflikt. Anonymkode: 42541...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Del Skrevet 29. oktober 2017 Du kan få konto til gutten barne konto via din nettbank. Får viss dere har delt foreldreansvar må godkjenne via bank id. Men du kan kryss av for å å nekte får innsyn i konto. Anonymkode: 136b6...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 29. oktober 2017 #9 Del Skrevet 29. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opprett en debetkonto i ditt navn, men gi bankkortet til sønnen. Tror det er eneste måte å ordne det på i dette tilfellet. Men du må for all del ikke si til banken at det er dette du gjør - bankkort er egentlig personlige og skal ikke brukes av andre. Anonymkode: 42541...cd6 Kortet må da ha samme pinkode som dine andre kort, og blir det stjålet og kontoene dine tömt så vil banken gi deg det fulle og hele ansvaret. Fordi kort er personlige og ikke noe du kan dele ut til andre, og fordi gutten er umyndig. Så det ville jeg neppe gjort, selv om jeg aldri så mye stolte på ungen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Del Skrevet 29. oktober 2017 15 minutter siden, regine skrev: Har dere felles foreldreansvar for gutten? I såfall kan ikke du opprette konto alene til sönnen uten at far gir tillatelse til dette. Det betyr også at far har fullt innsyn i guttens konto og kan disponere midlene på lik linje med deg. Så hvis du ikke önsker at far skal ha slik disposisjonsrett så kan ikke gutten få egen konto. Bankene er helt «nazi» på dette her, så dessverre kan ikke barn av skilte foreldre, hvis foreldrene ikke kan stole på hverandre, få bankkonto med kort för de fyller 18. Hvorfor har du ikke sökt NAV om å fastsette bidrag? Far har - på lik linje med deg - forsörgeransvar for ungen og enn så lenge så kan NAV både fastsette og kreve inn bidraget. Joda, har felles foreldreansvar for gutten. Faren er fra en annen kultur, og ting har ikke vært enkelt. Søkte bidrag for 3-4 år siden, noe som ikke ble godt mottatt. Men han betalte et par år, før han solgte bolig, bil og sa opp jobben. Flyttet penger ut av landet for å slippe bidrag. Og det er greit. Vi har fått fred og ro. Har god jobb og forsørger sønnen min uten problem. Men mener gutten bør kunne ha rett til egen konto som jeg betaler inn på, uten at faren skal kunne lage bråk over "hvor lite" penger jeg setter inn på konto. Anonymkode: e700c...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Del Skrevet 29. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan få konto til gutten barne konto via din nettbank. Får viss dere har delt foreldreansvar må godkjenne via bank id. Men du kan kryss av for å å nekte får innsyn i konto. Anonymkode: 136b6...0b1 Takk. Skal forsøke dette.... Anonymkode: e700c...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Del Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, regine skrev: Kortet må da ha samme pinkode som dine andre kort, og blir det stjålet og kontoene dine tömt så vil banken gi deg det fulle og hele ansvaret. Fordi kort er personlige og ikke noe du kan dele ut til andre, og fordi gutten er umyndig. Så det ville jeg neppe gjort, selv om jeg aldri så mye stolte på ungen min. Neida, det må ikke det. Mor kan dessuten åpne konto i en annen bank og la sønnen disponere den kontoen i den banken. Altså at han da har tilgang til nettbank og kan følge sine kontobevegelser uten å måtte se noe av mors økonomi. Anonymkode: e9975...10c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Del Skrevet 29. oktober 2017 http://www.skilsmisse.net/barnets-okonomi.html Dersom du ikke finner de nødvendige svarene i linken, ville jeg ha kontaktet enten barneombudet.no eller vergemålsavdelingen hos Fylkesmannen i det fylket dere er bosatt i for rådgivning og hjelp. Det er sørgelig at foreldrenes uenigheter går ut over et uskyldig barn. Anonymkode: 9c131...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #14 Del Skrevet 29. oktober 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er alene med sønnen min på 13 år. Til nå har jeg spart penger til han på min konto for å unngå ytterlige konflikter med barnefar. Han e dessverre ekstremt opptatt av min økonomi, til tross for at han ikke betaler bidrag. ikke vil ha gutten på besøk, for det koster penger... Mener jeg bruker for lite penger på gutten. Ikke dyre nok jakker osv. Er det mulig å skaffe sønnen min egen konto uten at far kan gå inn å se hva han bruker penger på, hvor mye han har på konto osv? Anonymkode: e700c...a6d Problemet ditt er nok større enn at du trenger en bankkonto uten fars innsyn. Hvorfor slutter du ikke å delta i alle samtaler om alt annet enn det han strengt tatt nødvendig trenger å snakke med deg om, som for eksempel samvær. Tar han opp feks økonomi, så svare du bare "dette diskuterer jeg ikke, det er et ikke tema"... og så lar du det være med det. Det er nemlig umulig å diskuterer med en som ikke snakker. Hvordan kan far gå inn og se på hva gutten bruker penger på? Dersom han har innsyn så oppretter du bare en ny konto som du administrerer for barnet. Har barnets far innsyn i dine kontoer osv? Siden han vet hva du bruker på barnet når det gjelder klær osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #15 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, har felles foreldreansvar for gutten. Faren er fra en annen kultur, og ting har ikke vært enkelt. Søkte bidrag for 3-4 år siden, noe som ikke ble godt mottatt. Men han betalte et par år, før han solgte bolig, bil og sa opp jobben. Flyttet penger ut av landet for å slippe bidrag. Og det er greit. Vi har fått fred og ro. Har god jobb og forsørger sønnen min uten problem. Men mener gutten bør kunne ha rett til egen konto som jeg betaler inn på, uten at faren skal kunne lage bråk over "hvor lite" penger jeg setter inn på konto. Anonymkode: e700c...a6d Hvilke kultur er dette og hvilke kultur kommer du fra? Hva lever far av nå da? Har han ikke jobb eller inntekt? Endret 29. oktober 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. oktober 2017 #16 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) På 29.10.2017 den 13.20, regine skrev: Har dere felles foreldreansvar for gutten? I såfall kan ikke du opprette konto alene til sönnen uten at far gir tillatelse til dette. Det betyr også at far har fullt innsyn i guttens konto og kan disponere midlene på lik linje med deg. Så hvis du ikke önsker at far skal ha slik disposisjonsrett så kan ikke gutten få egen konto. Bankene er helt «nazi» på dette her, så dessverre kan ikke barn av skilte foreldre, hvis foreldrene ikke kan stole på hverandre, få bankkonto med kort för de fyller 18. Hvorfor har du ikke sökt NAV om å fastsette bidrag? Far har - på lik linje med deg - forsörgeransvar for ungen og enn så lenge så kan NAV både fastsette og kreve inn bidraget. Dette stemmer ikke helt. Hvem som har disponeringsrett til en barnekonto, bestemmer man under utfyllingen av skjemaene man skriver under på under opprettelse av kontoen. Siden jeg var gift med en mann som var totalt skjødesløs, ødslete og upålitelig økonomisk, var det viktig for meg at han IKKE hadde noen mulighet til å rappe penger fra sønnens konto. Det var kun jeg som sparte penger til gutten, og det var penger jeg ikke ville at faren skulle fristes til å "låne" av. Så jeg fyllte ut at kun jeg og gutten selv skulle ha råderett og innsyn i kontoen, da jeg var med gutten i banken da han var 15. PS! Banken vi bruker er Dnb PS2! Jeg tror far signerte på skjemaet til banken også, og med det godkjente at han ikke hadde innsynsrett/disposisjonsrett til kontoen til barnet. Dette er jeg imidlertid usikker på, husker ikke helt Endret 30. oktober 2017 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 30. oktober 2017 #17 Del Skrevet 30. oktober 2017 1 time siden, Million skrev: Dette stemmer ikke helt. Hvem som har disponeringsrett til en barnekonto, bestemmer man under utfyllingen av skjemaene man skriver under på under opprettelse av kontoen. Siden jeg var gift med en mann som var totalt skjødesløs, ødslete og upålitelig økonomisk, var det viktig for meg at han IKKE hadde noen mulighet til å rappe penger fra sønnens konto. Det var kun jeg som sparte penger til gutten, og det var penger jeg ikke ville at faren skulle fristes til å "låne" av. Så jeg fyllte ut at kun jeg og gutten selv skulle ha råderett og innsyn i kontoen, da jeg var med gutten i banken da han var 15. PS! Banken vi bruker er Dnb PS2! Jeg tror far signerte på skjemaet til banken også, og med det godkjente at han ikke hadde innsynsrett/disposisjonsrett til kontoen til barnet. Dette er jeg imidlertid usikker på, husker ikke helt Nå har jeg nylig diskutert dette med ei som er i samme situasjon som TS, og den beskjeden hun har fått fra nettopp DNB er at far må gi sitt samtykke til at konto opprettes. Dersom han ikke gjör det = ingen egen konto for barnet. Gir han sitt samtykke vil han - selv om foreldrene i utganspunktet blir enige om at kun barnet og mor skal ha råderett over kontoen, likevel ensidig kunne endre dette. Höres underlig ut, helt enig i det, men det er altså beskjeden hun har fått i og med at foreldrene har felles foreldreansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #18 Del Skrevet 30. oktober 2017 På 29.10.2017 den 14.06, Coolaid skrev: Problemet ditt er nok større enn at du trenger en bankkonto uten fars innsyn. Hvorfor slutter du ikke å delta i alle samtaler om alt annet enn det han strengt tatt nødvendig trenger å snakke med deg om, som for eksempel samvær. Tar han opp feks økonomi, så svare du bare "dette diskuterer jeg ikke, det er et ikke tema"... og så lar du det være med det. Det er nemlig umulig å diskuterer med en som ikke snakker. Hvordan kan far gå inn og se på hva gutten bruker penger på? Dersom han har innsyn så oppretter du bare en ny konto som du administrerer for barnet. Har barnets far innsyn i dine kontoer osv? Siden han vet hva du bruker på barnet når det gjelder klær osv? Det er nok ikke så enkelt skal du tro. Jeg sier ikke noe om min økonomi osv.. Det er jeg sluttet med. Men det er gutten som blir spurt ut hver gang han snakker med faren over nett, og lider over dette. Og det er gutten som får høre hvor gjerrig mora er, hvor dårlige klær han bruker osv. Altså han har ikke dårligere klær enn vennene, men jeg nekter å kjøpe f.eks. jakke til gutten til 5000-10 000 kr, som faren vil at gutten skal bruke.. Anonymkode: e700c...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 31. oktober 2017 #19 Del Skrevet 31. oktober 2017 Kan ikke gutten si til faren at han må gjerne kjøpe ham jakke til 10 000 hvis det er viktig for ham, gutten lover å bruke den... Og du kan selvsagt påpeke at sålenge han selv spanderer kr 0 på ny vinterjakke eller noe som helst annet, skal han faen ikke si noe som helst om at andre er gjerrige eller ikke kjøper etter hans standard. I skandiabanken kan man ha to debitkort med ulike navn på samme konto. Da vil jeg tro du kan opprette en konto der bare for gutten, som du lager et debitkort på. Da får gutten skilt ut sitt fra ditt litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #20 Del Skrevet 31. oktober 2017 På 29.10.2017 den 13.13, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvordan reglene for innsyn er, men det er jo en smal sak å opprette en ny konto i ditt navn men med guttens penger. Da holder dere hans og dine penger klart adskilt, men faren har ingen rettigheter siden kontoen står i ditt navn. Anonymkode: 1a29e...707 Hvordan vet han alt, når han ikke vil ha gutten? Anonymkode: ed51c...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå