Gå til innhold

Kjøpsloven. Nytt flexi-bånd som ikke virker

Anbefalte innlegg

Gjest hundeeier
Skrevet

Jeg har hatt flexibånd i mange år. Noen har blitt 5 år, noen 3, ett har overlevt 10 års bruk og er fremdeles godt. Alle har de fått noen dunk, hengt noen meter på slep, fått litt medfart - man har da ikke bånd eller hund til pynt. Det har regnet på de, snødd på de. Noen ganger har jeg dradd snoren ut til tørk, men oftest ikke. Båndene har fungert helt fint. har kun med ett av de opplevd at det ble sløvere i spolen, så det gikk tregt inn. Da ble det av sikkerhetsmessige grunner byttet ut. Noen har blitt brukt til et ´trekkdyr´ av en hund. Andre til roligere hunder.

Men ALDRI før nå- har jeg etter under TO ukers bruk, opplevd at linen ikke lenger glir tilbake i spolen.

Båndet ble kjøpt for ca to uker siden. Det har blitt brukt på tur en 6-7 ganger. Jeg fikk det rykket ut at hånden en gang, og da var det på slep etter hunden noen meter.

Men så begynte snoren å henge slappt. Og det ble direkte farlig i bruk! Linen gled ikke tilbake av seg selv, og kunne plutselig låse seg så mange meter line lå på bakken og surret seg rundt ting. Hunden var ikke lenger under min kontroll med linen liggende slik. Det ble derfor lagt bort rett før helgen.

I dag så gikk jeg til butikken, for å si fra at det ikke virket, og dum som jeg var regnet jeg med å få bytte det. Lurte til og med på om de hadde samme fargen .....sukk.

Men der stod de på sitt, nektet å bytte det inn, mente det var min feil siden båndet var blitt mistet, sa at det var ikke ´vanlig bruk´ at det ble slept etter hunden.

Men ærligtalt da ! Et bånd må jo tåle noe. Det skal ikke henge til pynt på veggen. Selv om jeg fortalte om mine erfaringer og bruk av de andre båndene, så stod de på sitt, og jeg ble etterhvert så fortvtila og forbanna at jeg holdt på å begynne å grine og nesten ikke klarte å snakke (huff er alt for emosjonell), og forlot butikken som en furie, med beskjed om at der kom jeg ikke til å handle flere ganger...sukk.

Så nå har jeg kastet drøyt 250 kr ut vinduet, og med min lille lønn så er det faktisk mye penger. Mye penger, som jeg må ut med en gang til for å få kjøpt en line som virker.

Ikke vet jeg. Men for meg føles det urettferdig å ikke få byttet det. Jeg har nesten ikke brukt båndet, og de gamle båndene har fått tåler mye mer enn dette. Og nå går det ikke an å bruke hvis man ikke har en leding hånd til å dra i linen for å få den inn igjen.

Jeg mener selv at jeg ikke har misshandlet dette båndet.

Et turbånd må tåle bruk, man mister ofte bånd, det bør ha en levetid på mer enn to uker, snaue to uker.

Jeg har veldig lyst å få tilbake pengene mine, eller et nytt bånd. Men jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skal gå frem. Det må da være noe å slå i bordet med?

jeg har prøvd å lete i forbrukerkjøpsloven, men jeg er ikke så flink til å forstå slike paragrafer.

(Dette er forøvrig også postet på canis.no.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men ærligtalt da ! Et bånd må jo tåle noe. Det skal ikke henge til pynt på veggen.

Et turbånd må tåle bruk' date=' man mister ofte bånd, det bør ha en levetid på mer enn to uker, snaue to uker.[/quote']

I følge kjøpsloven har man full rett til å få byttet et produkt som ikke holder mål. Enten å få pengene tilbake eller nytt produkt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg, til tross for at jeg ikke har hund og heller ikke særlig erfaring med de, syntes båndet burde tåle mye mer enn 2 ukers bruk. Det er som du sier ikke noe som skal henge til pynt - man kjøper det jo vittelig for å benytte det til en hund. Jeg syntes du skal stå på ditt, og kreve å få heve kjøpet! :Nikke:

Skrevet

Jeg synes dette er urimelig og arrogant oppførsel fra butikkens side!

Synes du skal sette deg ned og skrive et saklig brev til dem, der du forklarer som du har gjort her hva som er problemet, og dine erfaringer med tidligere bånd. Krev at kjøpet skal heves med henvisning til kjøpsloven, evt. at du får byttet til nytt bånd. Til slutt kan du skrive at du kommer til å ta kontakt med Forbrukerrådet dersom de ikke går med på det du krever.

Dette burde gjøre susen forhåpentligvis! :sjarmor:

Stå på, du burde ha retten på din side!

Gjest gjest 0
Skrevet

Snakk om kundeservice... :roll: Jeg hadde gått tilbake til butikken og bedt de lære seg kjøpsloven!

Det er absolutt ikke riktig at du ikke skal ha en ny vare. har du kvittering kan du faktisk få pengene tilbake også! Du kan heve kjøpet!

Gå tilbake og krev å få snakke med butikksjefen og si til han at hvis han ikke i det minste gir deg et nytt bånd går du til forbrukerrådet og tv2 hjelper deg. Da regner jeg med at de gir etter!

Jeg ville prøvd å få tilbake pengene for du har ingen garanti for at det neste du får er noe bedre...

Lykke til! Og ikke glem å fortelle oss hvordan det går da!

Pam

Skrevet

Gå tilbake og krev å få snakke med butikksjefen og si til han at hvis han ikke i det minste gir deg et nytt bånd går du til forbrukerrådet og tv2 hjelper deg. Da regner jeg med at de gir etter!  

Tror faktisk at TV2 Hjelper deg er et godt pressmiddel i mange situasjoner :Nikke:

Skrevet
Det er absolutt ikke riktig at du ikke skal ha en ny vare. har du kvittering kan du faktisk få pengene tilbake også! Du kan heve kjøpet!

I følge kjøpsloven har butikken rett til å prøve å reparere det eller gi deg ny vare, før de evt gir tilbake penger eller tilgodelapp.

Er ellers enig i at 2 ukers bruk er altfor lite, men er redd at hvis du har brukt produktet "feil" (selv om det har gått bra tidligere) - så stiller du svakere i din sak.

Hvis jeg var deg hadde jeg bedt butikken om at de sendte den inn til vurdering for reklamasjon hos leverandøren deres sammen med et brev der du forklarer saken. Hvis de ikke gidder det, så ber du selv om leverandørens navn og adresse.

Masse lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette sier Kjøpsloven:

Feil og mangler ved varen

Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

Print ut, og vis den i butikken.

Gjest gjest 0
Skrevet

I følge kjøpsloven har butikken rett til å prøve å reparere det eller gi deg ny vare, før de evt gir tilbake penger eller tilgodelapp.

Ja det er riktig det, men det er ikke vanlig praksis å gjøre det med "billige" varer. Og dette er antageligvis en vare det ikke lønner seg å reparere for produsenten/butikken.

Pam

Skrevet

Tror faktisk at TV2 Hjelper deg er et godt pressmiddel i mange situasjoner :Nikke:

Vel, jeg tror det er omvendt. TV2 Hjelper Deg bryr seg ikke om slike "småting".

Jeg har hatt en jobb der mange kunder har vært misfornøyde og har tatt ting videre til både Forbrukerrådet og TV2 Hjelper Deg og de prioriterer større saker enn det her.

Slå i bordet med kjøpsloven du, da tar de deg mye mer seriøst enn å true med noe som de vet du ikke kommer noen vei med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...