AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Fikk et brev i posten fra Bisnode, jeg har blitt kredittvurdert. "Vår kunde benytter seg av en automatisert løsning som beregner en kredittrisiko i form av en kredittscore. Scoren baserer seg på ulike variabler som samlet sett angir en statistikk risiko for å pådra seg en betalingsanmerking i fremtiden. Det finnes flere scoremodeller og disse kan gi forskjellig utfall. Bisnode gjør oppmerksom på at våre kunder bruker informasjonen fra oss ulikt, og at den enkelte kunde som foretar den endelige beslutningen. Din score er satt til 15 i en modell som har 100 som teoretisk høyeste score. Betaling / Frivillige pantestillelser. Ingen informasjon registrert på søketidspunktet. Hva betyr dette? Hva forteller denne scoren? Anonymkode: 2222c...12e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg fikk et lignende brev sist jeg søkte om kredittkort. Det er helt vanlig. Anonymkode: 7b53e...64a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk et lignende brev sist jeg søkte om kredittkort. Det er helt vanlig. Anonymkode: 7b53e...64a Ja, det vet jeg. Men jeg vet fremdeles ikke hva 15 ut av 100 betyr. Anonymkode: 2222c...12e
wahaj Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Jo høyere score, jo større sjans for å få lån/kreditt. 15 er lav score og da tar de som regel ikke sjansen på å gi deg noe.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Det er en bedriftshemmelighet, men høres ikke bra ut: http://www.nettavisen.no/na24/du-er-rangert-fra-0-til-100/3369265.html Anonymkode: 2899a...77d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutes ago, wahaj said: Jo høyere score, jo større sjans for å få lån/kreditt. 15 er lav score og da tar de som regel ikke sjansen på å gi deg noe. Kommer veldig an på, det der. Har selv fått kreditt med lav score. Anonymkode: 7616a...13c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer veldig an på, det der. Har selv fått kreditt med lav score. Anonymkode: 7616a...13c Har ikke søkt på kredittkort, men har gjort kjøp med delbetaling. Anonymkode: 2222c...12e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Fikk et slik i posten etter å ha handlet på lekekassen.no jeg, men først tre uker etterpå.. ble da litt stressa for jeg trodde noen andre hadde prøvd å søke kreditt eller no i mitt navn. Ringte dem og fant ut at det var bare fra shoppingen min. Hadde helt andre tall enn deg da.. Anonymkode: 54575...54f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 15 av 100 er veldig lav score, enten er det pga lav inntekt eller pga noe annet. Jeg ville ikke trodd du fikk kreditt med så lav score overhodet, men det avgjør jo den enkelte butikk/nettsted, hvor de setter laveste grensen før de gir fakturakreditt. Tror jeg har rundt 75 i score, og jeg tjener ikke all verden (400.00). Anonymkode: 7d066...73e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 15 av 100 er veldig lav score, enten er det pga lav inntekt eller pga noe annet. Jeg ville ikke trodd du fikk kreditt med så lav score overhodet, men det avgjør jo den enkelte butikk/nettsted, hvor de setter laveste grensen før de gir fakturakreditt. Tror jeg har rundt 75 i score, og jeg tjener ikke all verden (400.00). Anonymkode: 7d066...73e Tjener under 300.000,- det kan kanskje ha noe og si? Anonymkode: 2222c...12e
Mar74 Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 En kredittvurdering blir gjort gjerne når du søker om kredittkort/ forbrukslån osv, men kan også utføres av arbeidsgiver når du søker jobb. Den viser betalingsevne (om du feks har betalingsanmerkninger) og generelt hvor god økonomi du har. Jo bedre score, desto større sjanse er det for at du får innviglet søknaden. Visste du foresten at en dårlig score kan påvirke din mulighet for å få mobilabonnement?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 On 29/10/2017 at 12:32 PM, AnonymBruker said: Tjener under 300.000,- det kan kanskje ha noe og si? Anonymkode: 2222c...12e Jeg tjener også under 300 000, men fikk score på 57, så da er det nok flere faktorer inne i bildet. Anonymkode: 7feee...401
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 Flytting gir også lav score. Anonymkode: ae375...da5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg fikk siste gang en score på ca 65, har inntekt under 300000,- og eier leilighet med gjeld på 1.2 ca. Jeg tror de ser på betalingsanmerkninger og om du har betalt alle regninger innen fristen. Når du får score helt ned til 15 så må det være noe i din fortid du har slurvet med. Anonymkode: 03ab7...bc2
addict Skrevet 31. oktober 2017 #15 Skrevet 31. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk siste gang en score på ca 65, har inntekt under 300000,- og eier leilighet med gjeld på 1.2 ca. Jeg tror de ser på betalingsanmerkninger og om du har betalt alle regninger innen fristen. Når du får score helt ned til 15 så må det være noe i din fortid du har slurvet med. Anonymkode: 03ab7...bc2 Det finnes intet register eller måling på om du betaler ting innen fristen. Det eneste de kan sjekke er betalingsanmerkninger og inkasso innenfor eget selskap (feks Lindorff). 1
MaestroR Skrevet 31. oktober 2017 #16 Skrevet 31. oktober 2017 scoren regnes ut av inntekt, formue, lån, betalingsanmerkninger
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #17 Skrevet 31. oktober 2017 1 minute ago, addict said: Det finnes intet register eller måling på om du betaler ting innen fristen. Det eneste de kan sjekke er betalingsanmerkninger og inkasso innenfor eget selskap (feks Lindorff). Det ligg da inn under svaret mitt. Har du betalt innen fristen så får du ikke betalingsanmerkninger. I mitt tilfelle sto det at de vurderte gjeld i bank og all kredittkjøp i andre firma opp mot all annen informasjon de hadde om meg. Dersom jeg feks hadde hatt kredittgjeld hos feks Ellos eller lignende ville det virket inn, selv om jeg hadde avbetalingsavtale. Anonymkode: 03ab7...bc2
addict Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det ligg da inn under svaret mitt. Har du betalt innen fristen så får du ikke betalingsanmerkninger. I mitt tilfelle sto det at de vurderte gjeld i bank og all kredittkjøp i andre firma opp mot all annen informasjon de hadde om meg. Dersom jeg feks hadde hatt kredittgjeld hos feks Ellos eller lignende ville det virket inn, selv om jeg hadde avbetalingsavtale. Anonymkode: 03ab7...bc2 Det tar 4-6 mnd å få registrert en betalingsanmerkning, da er det ikke snakk om å "ikke betale innen fristen", så dette er feil informasjon. At de kan se at man har kredittgjeld går under registrert gjeld når du har tatt opp kreditt eller lån, men ikke på om du har betalt innen fristen. 1
Million Skrevet 31. oktober 2017 #19 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) 15 minutter siden, MaestroR skrev: scoren regnes ut av inntekt, formue, lån, betalingsanmerkninger Scoren regnes ut fra flere faktorer enn det. Hvor du bor og hvor ofte du har flyttet er også med på å sende poengscoren enten opp eller ned. Det er et ufravikelig faktum at i enkelte strøk, ja til og med ned på gateadressenivå, er det flere dårlige betalere enn andre steder. Bor man på et slikt sted som statistisk sett huser mange dårlige betalere, går poengscoren ned. Det er også et faktum at veldig mange dårlige betalere prøver å flytte fra betalingskravene sine, og innser ikke at de økonomiske problemene bare følger etter. De flytter altså ofte, hver gang postkassen begynner å bli litt for full igjen av betalingskrav. Er det registrert at du har flyttet ofte eller i det siste, går poengscoren ned. Høyest poengscore får du hvis du bor i strøk med mange gode betalere (statistikk), og bor lenge og vel på samme adresse uten å flytte på deg. Endret 31. oktober 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #20 Skrevet 31. oktober 2017 Hva er høyeste scoren? Anonymkode: 3b31d...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå