AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Deler dere 50/50 på alle utgifter som er felles? Slik som mat/husholdningsinnkjgøp, regninger o.l? Er da inntekt ca lik eller stor forskjell? Betaler en litt mer enn den andre? Og hvordan fordeler dere? Eller andre ordninger? Anonymkode: c7b79...0ec
Themee Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Vi setter inn halve beløpet til husleie hver og 500kr hver til regninger på en konto (dette må jo justeres etter hva man betaler for nett, strøm ol.) Så setter vi inn 1500kr til mat hver. Resten bruker vi på hva vi vil. Noen ganger tjener vi likt, andre ganger er det større forskjeller ettersom jeg jobber deltid og han 100%
Million Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Vi tjente omtrent likt, og fordelte utgiftene omtrent likt. Men siden ektefellen min var en notorisk dårlig betaler som aldri betalte en regning i tide, var det kun EN utgift han måtte betale pr mnd, og det var huslånet. Dette ble trukket automatisk på forfallsdato fra kontoen hans, så han kunne ikke fucke det opp, sånn som med alt annet. Jeg sørget for å betale alle andre felles regninger, alt fra kommunale avgifter og byggforsikring, til strøm og grendelagsavgift. Alt som hadde med barnet vårt å gjøre (skolefoto, skolereiser, skolemelk, klær etc) var det også jeg som betalte. Ja, i grunnen ALT som kom inn som regninger betalte jeg, og jeg betalte i tide. Jeg betalte også f.eks. årsavgiften på bilen, selv om jeg ikke hadde førerkort og ikke kjørte bilen selv. Den var hans eiendom. Totalt sett så gikk det sånn ca opp i opp. Med den fordelingen hadde vi omtrent like mye utgifter hver mnd begge to, så vi endte opp jevnt. Boligen eide vi selvfølgelig 50/50. Endret 29. oktober 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Vi gjør det enkelt: Først bruker vi opp alle pengene mine (jeg har lønningsdag først), så bruker vi opp alle pengene hans Neida, det er ikke fullt så ille, litt månedlig sparing er inkludert i bruken for begge to. Men vi har ikke noe system, egentlig. Han har noen store regninger og jeg har andre, og så betaler vi forefallende utgifter og handler etter hvem som rekker det og har råd. Har aldri kranglet om økonomi, faktisk. Eier hus og bil 50-50, begge jobbet 100%, han tjener dobbelt så mye (derfor er det typisk han som betaler større, overraskende utgifter), fem barn, begge er nøkternt anlagt. Mulig vi ikke krangler fordi det ikke er rare overskuddet å krangle om! Anonymkode: 7093c...77f 1
TulleJenny Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Felles økonomi, nå som jeg går på skole så betaler han det meste mens jeg bidrar der jeg kan
Anglofil Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg tjener litt mer enn han. Vi har semi-delt, semi-felles økonomi. Dvs at vi har ingen felles regningskonto, matkonto osv, men vi har en felles tankegang. Vi deler utgifter 50/50, men da jeg tidligere tjente omtrent dobbelt så mye som han betalte vi etter evne (nå trenger vi ikke det), og jeg betalte tilsvarende mest i prosent ift hvor mye mer jeg tjente enn han. Vi får lønn på hver vår konto, jeg fører over hans penger over til min konto, jeg betaler regningene. De pengene som er til overs etter at regninger og penger ført over til matkonto som jeg holder styr på, bruker vi som vi måtte ønske. Dvs at det han har igjen er hans penger, og det jeg har igjen er mine penger. Jeg har full kontroll på økonomien, mest fordi jeg synes det er morsomt med budsjetter og regnskap, men han har selvfølgelig full innsynsrett og er aktivt med å bestemme ift vår økonomi. Desto lenger vi er sammen, desto mer vaskes skillelinjene ut, hvilket er ganske naturlig. Den som har penger på sin konto betaler, man står ikke i gjeld til hverandre. Vi krangler aldri om økonomi og er enige om det meste. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Felles økonomi. Jeg er student på AAP, han tjener vel 620000 ca. Har vært sammen i ni år og eier bolig sammen. Anonymkode: 40b8e...371
Atea Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Greit å ha felles økonomi hvis man har barn sammen, men ellers ikke. Menn spiser som regel tre ganger mer enn meg f.eks. og ikke kom med argumentet om at damer bruker bind til 30 kroner i mnd. ! 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Gift med barn, felles økonomi. Jeg tjener litt mer enn han. Anonymkode: 55e14...be5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 Vi er gift. Han tjener mye mer enn meg. Jeg jobber også deltid mest pga hans jobb, og nå er jeg i permisjon med 80% lønn. Det vi ikke har på plass er pensjonssparing til meg, men ellers har vi felles økonomi. Han betaler huslånet og de fleste forsikringene, jeg betaler regninger, SFO etc. Mat kommer an på hvem som handler. Jeg betaler gaver, ferier. Han overfører penger til meg hver måned, siden det jeg betaler koster mer ender jeg tjener (jeg betaler jo det meste). Vi eier huset sammen og er som sagt gift. Hvis vi hadde vært samboere, hadde vi fordelt annerledes (vi hadde betalt 50% hver av huslånet). Anonymkode: ae3bc...453
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Vi er gift. Han tjener mye mer enn meg. Jeg jobber også deltid mest pga hans jobb, og nå er jeg i permisjon med 80% lønn. Det vi ikke har på plass er pensjonssparing til meg, men ellers har vi felles økonomi. Han betaler huslånet og de fleste forsikringene, jeg betaler regninger, SFO etc. Mat kommer an på hvem som handler. Jeg betaler gaver, ferier. Han overfører penger til meg hver måned, siden det jeg betaler koster mer ender jeg tjener (jeg betaler jo det meste). Vi eier huset sammen og er som sagt gift. Hvis vi hadde vært samboere, hadde vi fordelt annerledes (vi hadde betalt 50% hver av huslånet). Anonymkode: ae3bc...453 Moren min gikk i samme felle. Det er virkelig ikke lurt! Foreldrene mine skilte seg og hun ender opp som minstepensjonist nå. Anonymkode: 34978...6a4
asterix Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg har omtrent dobbelt så mye inn i mnd som han, og jeg har barn, men det har ikke han så vi har separat økonomi. Han betaler sin del av boliglånet og overfører en viss sum til meg for sin del av matbudsjettet, forsikringer, utgifter på hunden etc og så tar jeg meg av alt i forhold til betaling av felles regninger. Regninger på ting som angår kun den ene av oss betaler vi selvfølgelig selv.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Han tjener en god del mer enn meg. (Jeg er student, men har deltidsjobb). Begge betaler halvparten hver av leia og strømmen. Vi har også et felles matkort vi begge setter inn samme beløp på hver måned. Ellers betaler vi hvert vårt selv. Anonymkode: 72edc...25a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Betalte i utgangspunktet likte, han noen ganger litt mer ifbm ekstrautgifter siden han tjener mer og selv syntes det burde være slik. Men så ble jeg langvarig sykmeldt og har redusert inntekt så nå betaler han, dessverre, mye mer enn meg... Jeg hater det nok mye mer enn hva han gjør. Vil jo gjerne dra min del av lasset =( føles ikke bra ut!!! Til gjengjeld gjør jeg det meste av husarbeid OL selv om han faktisk er veldig behjelpelig der også og han ville nok gjort mye mer om ikke jeg allerede tok meg av det før han rakk.. Jeg er så heldig!!! Anonymkode: 71ae9...8ee
exictence Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 Felles økonomi. Gift. Bryr oss ikke om hvem som bruker mest på seg selv. Alt betales felles. Tjener forskjellig. Jeg ser på det uansett at vi begge bidrar i forholdet og hjemmet, og at begge to gjør sin innsats målt i annet enn om den ene tjener mer penger enn den andre.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Felles økonomi. Dvs vi bruker hverandres kort om hverandre. Den som har penger på kortet betaler. Spiller ingen rolle om det er den ene eller den andre. Jeg tar meg av alle innkjøp til hjemmet, mat, gaver til andre osv. Trenger jeg mer penger enn hva jeg har så vippser han over penger til meg. Om han skulle trenge penger så vippser jeg til han. Men vi bruker svært lite penger utenom det mest nødvendige egentlig...så da har det blitt slik at de fleste av hans penger går rett inn på regningskonto, mens de meste av mine går til hjemmet og kjøleskapet i tillegg til regningskontoen Anonymkode: 0349d...032
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 Samboere med ett barn hver. Tjener relativt likt. Har felles økonomi. Vi fører lønna vår over til felles regningskonto hver måned. Derfra fører jeg over penger til felles sparing og sparing til barna. I tillegg fører jeg over noen tusen til oss hver som vi kan velge å spare privat eller "sløse". Fører også over til en felleskonto som vi har kort til (som går til å betale mat, klær, drivstoff osv). Krangler aldri om økonomi lenger etter vi begynte med denne ordningen. Anonymkode: b3bdf...098
ekkoet Skrevet 30. oktober 2017 #19 Skrevet 30. oktober 2017 Da vi traff hverandre husker jeg konen fortalte meg om sine foreldre. De var (og er) fremdeles lykkelig gift, men faren hadde jobb og moren var hjemmeværende. Faren hadde kontroll på ALLE pengene og moren ba om penger når hun trengte det. Nå høres dette ut som er hjem kontrollert med jernhånd, men for all del, det var/er det ikke, men moren hadde ingenting med økonomi å gjøre i det hele tatt. Trengte moren mer penger til dagligvareinnkjøp måtte hun få av faren (dette var jo tilbake når alt var kontantbasert). Jeg husker at min kone da sa at "slik skulle hun aldri ha det", hun skulle ha kontroll. Så sitter vi her 15 år senere. Hovedforskjellen er at hun har egen lønn og eget bankkort, ellers gjør jeg og har kontroll på alt. Alle regninger, forsikringer, selvangivelser lån etc. Det var faktisk en periode der hun ikke visste verken hvor mye jeg ELLER HUN SELV(!) hadde i årslønn. Husker en episode hvor vi stod på kjøkkenet til mine svigerforeldre og det var prat om pensjon (de er snart pensjonister) og svigermor sier noe slikt som "ja det er jo lurt å begynne tidlig, sparer dere til pensjon?". Jeg var stille, bare for å se hva konen svarte og hun måtte jo svare at "nei, hun sparer ikke til pensjon utover det som jobben trekker for henne". Da måtte jeg fortelle at "jeg har satt opp pensjonssparing til deg for 1,5 år siden med månedlig trekk i nettbanken din". Jeg tror hun ble en blanding av skamfull, glad og stolt på en gang. Men dette hadde jeg faktisk da satt opp i hennes nettbank, laget en spareavtale som het pensjonssparing og en tilhørende fondskonto - noe hun ikke engang hadde oppdaget. Hun kan jo virke lettere utfordret utfra denne beskrivelsen, men uten å gå i detalj så har hun høyere utdannelse enn de fleste (inkludert meg). Hun er heller ikke økonomisk ufornuftig, ikke noe crazy når det kommer til shopping og ellers flink. Da vi flyttet sammen hadde hun allerede spart god EK til boligkjøp. Hadde hun ikke vært fornuftig hadde ikke dette opplegget funket. Ting blir ordnet for henne og da bryr hun seg ikke. Når det gjelder dag-til-dag økonomi, så tjerner jeg endel mer enn henne og tar de fleste utgiftene, så fordelingen er at hun betaler meg månedlig 11 000 som går til en del av huslån. Hun har ellers "egne" utgifter i form av studielån, mobil, røde kors-trekk og linser (totalt ca 3 000). Hun har da ca. 15 000 igjen av utbetalt lønn. Dette går til å dekke den delen hun kjøper av mat og annet forbruksting + klær etc. Til vanlig er det jeg som kjøper det meste til husholdningen, så hun går i pluss noen tusen hver mnd. Ingen utfordring egentlig, for om hun har 5 000 eller 40 000 på konto så påvirker ikke dette hvordan hun bruker penger. All barnetrygd går via hennes konto og videre til sparing i fond i hennes navn. Man kan slik si at "hun har kontroll på det", men det er jeg som har satt det opp, og spør du henne så vet ikke hun hvor mye det er på disse kontoene. Min økonomi inneholder en god del flere elementer (vi har utleiebolig(er)) og jeg lurer egentlig på hva hun skulle gjort om jeg hadde gått bort, hun hadde ikke visst hvor hun skulle plukke opp tråden. Så da sitter vi praksis tilbake dit hun sa at hun aldri skulle havne, forskjellen er at med egen lønn så trenger hun aldri penger fra meg, (det blir faktisk av og til motsatt), men totaloversikten er fraværende. Jeg har prøvd å involvere henne, men hun er ikke interessert, hun lytter, men jeg merker jo at etter en mnd er hun fornøyd med tingenes tilstand og har glemt alt. Det funker jo for oss, men jeg ville ikke anbefale løsningen for noen andre, jeg ville egentlig ikke kunne anbefale det til meg selv en gang.. Som dere kan skjønne ligger det ganske store mengder tillit i bunnen av et slikt opplegg.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #20 Skrevet 30. oktober 2017 7 minutter siden, ekkoet skrev: Da vi traff hverandre husker jeg konen fortalte meg om sine foreldre. De var (og er) fremdeles lykkelig gift, men faren hadde jobb og moren var hjemmeværende. Faren hadde kontroll på ALLE pengene og moren ba om penger når hun trengte det. Nå høres dette ut som er hjem kontrollert med jernhånd, men for all del, det var/er det ikke, men moren hadde ingenting med økonomi å gjøre i det hele tatt. Trengte moren mer penger til dagligvareinnkjøp måtte hun få av faren (dette var jo tilbake når alt var kontantbasert). Jeg husker at min kone da sa at "slik skulle hun aldri ha det", hun skulle ha kontroll. Så sitter vi her 15 år senere. Hovedforskjellen er at hun har egen lønn og eget bankkort, ellers gjør jeg og har kontroll på alt. Alle regninger, forsikringer, selvangivelser lån etc. Det var faktisk en periode der hun ikke visste verken hvor mye jeg ELLER HUN SELV(!) hadde i årslønn. Husker en episode hvor vi stod på kjøkkenet til mine svigerforeldre og det var prat om pensjon (de er snart pensjonister) og svigermor sier noe slikt som "ja det er jo lurt å begynne tidlig, sparer dere til pensjon?". Jeg var stille, bare for å se hva konen svarte og hun måtte jo svare at "nei, hun sparer ikke til pensjon utover det som jobben trekker for henne". Da måtte jeg fortelle at "jeg har satt opp pensjonssparing til deg for 1,5 år siden med månedlig trekk i nettbanken din". Jeg tror hun ble en blanding av skamfull, glad og stolt på en gang. Men dette hadde jeg faktisk da satt opp i hennes nettbank, laget en spareavtale som het pensjonssparing og en tilhørende fondskonto - noe hun ikke engang hadde oppdaget. Hun kan jo virke lettere utfordret utfra denne beskrivelsen, men uten å gå i detalj så har hun høyere utdannelse enn de fleste (inkludert meg). Hun er heller ikke økonomisk ufornuftig, ikke noe crazy når det kommer til shopping og ellers flink. Da vi flyttet sammen hadde hun allerede spart god EK til boligkjøp. Hadde hun ikke vært fornuftig hadde ikke dette opplegget funket. Ting blir ordnet for henne og da bryr hun seg ikke. Når det gjelder dag-til-dag økonomi, så tjerner jeg endel mer enn henne og tar de fleste utgiftene, så fordelingen er at hun betaler meg månedlig 11 000 som går til en del av huslån. Hun har ellers "egne" utgifter i form av studielån, mobil, røde kors-trekk og linser (totalt ca 3 000). Hun har da ca. 15 000 igjen av utbetalt lønn. Dette går til å dekke den delen hun kjøper av mat og annet forbruksting + klær etc. Til vanlig er det jeg som kjøper det meste til husholdningen, så hun går i pluss noen tusen hver mnd. Ingen utfordring egentlig, for om hun har 5 000 eller 40 000 på konto så påvirker ikke dette hvordan hun bruker penger. All barnetrygd går via hennes konto og videre til sparing i fond i hennes navn. Man kan slik si at "hun har kontroll på det", men det er jeg som har satt det opp, og spør du henne så vet ikke hun hvor mye det er på disse kontoene. Min økonomi inneholder en god del flere elementer (vi har utleiebolig(er)) og jeg lurer egentlig på hva hun skulle gjort om jeg hadde gått bort, hun hadde ikke visst hvor hun skulle plukke opp tråden. Så da sitter vi praksis tilbake dit hun sa at hun aldri skulle havne, forskjellen er at med egen lønn så trenger hun aldri penger fra meg, (det blir faktisk av og til motsatt), men totaloversikten er fraværende. Jeg har prøvd å involvere henne, men hun er ikke interessert, hun lytter, men jeg merker jo at etter en mnd er hun fornøyd med tingenes tilstand og har glemt alt. Det funker jo for oss, men jeg ville ikke anbefale løsningen for noen andre, jeg ville egentlig ikke kunne anbefale det til meg selv en gang.. Som dere kan skjønne ligger det ganske store mengder tillit i bunnen av et slikt opplegg. Dette minner meg om hvordan eksen holdt på. Han styrte og ordnet med ulike kontoer og avtaler og ut og inn og hit og dit med pengene våre, og jeg meldte meg helt ut av pengestyret og hadde null oversikt. Så døde han plutselig og jeg tok over. Det var en jobb å få oversikt, men jeg fant ut at han hadde gjort en masse idiotiske disposisjoner som vi hadde tapt masse penger på i årenes løp og jeg angret bittert på at jeg ikke hadde tatt tak lenge før. Kommer aldri igjen til å la noen styre økonomien min. Anonymkode: 19749...c6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå