AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Er det jeg eller butikken som skal levere den til Politiet og/ eller se om jeg finner navnet på eieren inni lommeboka og kontakte eieren? Anonymkode: 532c6...b99
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Du leverer den til butikken, så eieren har mulighet til å gå tilbake og spørre etter den på enkleste vis. Ofte har man en formening om hvor lommeboka må ha blitt mistet, og vil komme tilbake for å spørre etter den. Anonymkode: 49778...c7b 12
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg fant en iPhone på parkeringsplassen engang, og leverte den i kassen. Jeg ville levert lommeboken til de i kassa, mange som mister ting går tilbake å ser om de finner det de mista. Anonymkode: e6e9d...168 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du leverer den til butikken, så eieren har mulighet til å gå tilbake og spørre etter den på enkleste vis. Ofte har man en formening om hvor lommeboka må ha blitt mistet, og vil komme tilbake for å spørre etter den. Anonymkode: 49778...c7b Det er også dette jeg bestandig har gjort, men jeg kom til å tenke på om kassabetjeningen er uærlige kan de finne på å stjele penger fra lommeboka. I tillegg går jeg glipp av eventuell finnerlønn. Anonymkode: 532c6...b99 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant en iPhone på parkeringsplassen engang, og leverte den i kassen. Jeg ville levert lommeboken til de i kassa, mange som mister ting går tilbake å ser om de finner det de mista. Anonymkode: e6e9d...168 MEN det er et problem med ting som blir liggende i butikker i ukesvis i steden for å leveres hos Politiets hittegods. Hvis kunden ikke vet hvor ha mistet sin verdigjenstand, og kontaker Politiets hittegods, er den jo ikke der når butikken ruger på den... Anonymkode: 532c6...b99 1
stan Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Det står ofte navnet på eier. Jeg har bare ringt vedkommende og avtalt nærmere. 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, stan skrev: Det står ofte navnet på eier. Jeg har bare ringt vedkommende og avtalt nærmere. Det er den beste løsningen Anonymkode: 532c6...b99 2
Gjest Ingenting2 Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg har funnet en del bankkort. Da har jeg alltid kontaktet gjeldende bank, og bedt dem kontakte eieren og gi min kontaktinfo. Dette har jeg gjort 8-9 ganger, så jeg tror jeg er en magnet for mistede bankkort. Ringer banken fordi de da har navnet på den som har kortet og da kan unngå å sperre det slik at eieren må vente en stund på nytt (når mitt ble borte måtte jeg gå i banken og ta ut penger og det var veldig klønete). Jeg har truffet mange takknemlige mistetbankkorteiere i min tid Det skal sies at bankkortene har blitt funnet på bakken, i billettautomater og ikke nødvendigvis inne i en butikk etc. Jeg har også funnet en del smykker på t-banen, og da har jeg levert det på Nationaltheateret (de hadde i alle fall kontor der før).
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Hun her https://www.nrk.no/telemark/bjorg-_52_-fant-lommebok-med-45.000-1.13754008 fikk finnerlønn, ettersom securitasvakten som hun leverte lommeboken til ringte Politiet og i tillegg noterte finnerens navn. De gangene jeg har levert lommebok til butikkpersonale, har de ikke notert mitt navn... Hvorfor? Har de ikke dette som rutine? Anonymkode: 532c6...b99 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 4 minutter siden, stan skrev: Det står ofte navnet på eier. Jeg har bare ringt vedkommende og avtalt nærmere. Det gjør jeg også, og det har jeg begynt med etter at jeg jobbet på bensinstasjon. De fleste var veldig slappe med å prøve å få tak i eieren av gjenglemte ting, selv om vi hadde en regel om å prøve å få tak i personen så fort som mulig. Tid var dessuten en faktor, da det var en bensinstasjon som lå langs E6, og hvis personen(e) skulle kjøre langt, kunne det være lurt å få tak i dem tidligst mulig, slik at de slapp å kjøre mange mil for å få tak i lommeboken sin. Finnerlønn har jeg aldri fått når jeg som privatperson har funnet en lommebok(og selvfølgelig ikke når jeg var på jobb), men det synes jeg ikke er så viktig heller. Anonymkode: b3974...db4 3
Gjest GulSol Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er også dette jeg bestandig har gjort, men jeg kom til å tenke på om kassabetjeningen er uærlige kan de finne på å stjele penger fra lommeboka. I tillegg går jeg glipp av eventuell finnerlønn. Anonymkode: 532c6...b99 Om betjeningen er uærlige er helt utenfor din kontroll. Du vet vel også at det går an å gjøre hyggelige ting for andre uten å forvente noe tilbake? Om du leverer fra deg ting som lommebøker og telefoner for å forhåpentligvis motta finnerlønn, så er du ikke et godt menneske, men et egoistisk menneske. Skjerp deg.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, GulSol skrev: Om betjeningen er uærlige er helt utenfor din kontroll. 1) Du vet vel også at det går an å gjøre hyggelige ting for andre uten å forvente noe tilbake? 2) Om du leverer fra deg ting som lommebøker og telefoner for å forhåpentligvis motta finnerlønn, så er du ikke et godt menneske, men et egoistisk menneske. Skjerp deg. 1) Det gjør jeg ofte 2) Jeg gjør det ikke for å få finnerlønn, men for å hjelpe. Men om eieren har ønske om å gi meg finnerlønn, har jo butikkpersonalet da besudlet bort den muligheten ved å ikke notere navnet mitt. Eventuelt kan personalet si at han/ hun var finneren og heve finnerlønn? Desuten er det en regel om finnerlønn, og den regelen har ikke jeg laget. Anonymkode: 532c6...b99 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 9 minutter siden, GulSol skrev: Om betjeningen er uærlige er helt utenfor din kontroll. Derfor, av hensyn til eieren, skal jeg slutte med å levere pengebøker til sløve butikkansatte, slik at eieren slipper å risikere å bli frastjålet penger. Anonymkode: 532c6...b99 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 Flere meninger om saken? Anonymkode: 532c6...b99
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Hvis navn og kontaktinfo er på den, kontakter jeg vedkommende selv. Hvis ikke så kontakter jeg politiet, hvis det er mye penger. Jeg gir det ikke til noen i butikken. Jeg har gjort det en gang som 15-åring, da jeg fant en lommebok med 10 000kr. Han i butikken foreslo å dele pengene med meg mot at jeg ikke vil fortelle noen om funnet. Anonymkode: 2ff78...414 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 De fleste lommebøker inneholder legitimasjon eller annen info som gjør at jeg kan spore opp eieren. Da jeg jobbet på bensinstasjon pleide jeg å ringe vedkommende og gi beskjed. Finner jeg en lommebok uten ID tar jeg pengene. Anonymkode: d13b2...f15 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Man forsøker å finne eieren ut fra hva som står i lommeboka. Hvis ikke setter man opp en lapp. Jeg har funnet penger i butikk og opplevd at personale bare legger det i kassa så de stole jeg ikke på. Hvis man leverer til politiet og ingen kommer så tar staten pengene så det er det dårligste alternativet. Hvis ikke melder seg gir jeg alt til en veldedig organisasjon. For meg står det klart at hverken jeg, staten eller butikken skal ha noe. Anonymkode: 72e60...003 1
applestories Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun her https://www.nrk.no/telemark/bjorg-_52_-fant-lommebok-med-45.000-1.13754008 fikk finnerlønn, ettersom securitasvakten som hun leverte lommeboken til ringte Politiet og i tillegg noterte finnerens navn. De gangene jeg har levert lommebok til butikkpersonale, har de ikke notert mitt navn... Hvorfor? Har de ikke dette som rutine? Anonymkode: 532c6...b99 Tror nok ikke "Hva du gjør om noen leverer inn en lommebok" inngår i så mange opplæringsrutiner, nei. Litt som "Hva gjør du om unger løper rundt i butikken", "Hva gjør du om en gammel mann faller å slår seg". Man regner nok med at de man ansetter har en viss dose sunn fornuft. Endret 29. oktober 2017 av applestories 1
applestories Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man forsøker å finne eieren ut fra hva som står i lommeboka. Hvis ikke setter man opp en lapp. Jeg har funnet penger i butikk og opplevd at personale bare legger det i kassa så de stole jeg ikke på. Hvis man leverer til politiet og ingen kommer så tar staten pengene så det er det dårligste alternativet. Hvis ikke melder seg gir jeg alt til en veldedig organisasjon. For meg står det klart at hverken jeg, staten eller butikken skal ha noe. Anonymkode: 72e60...003 Hvor setter du opp lappen? 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg eller butikken som skal levere den til Politiet og/ eller se om jeg finner navnet på eieren inni lommeboka og kontakte eieren? Anonymkode: 532c6...b99 Jeg sjekker lommeboken selv,ser etter navn. Søker opp tlfnr og ringer vedkommende. Er det lite penger, så sier jeg at den blir levert i kassen. Er det mye penger leverer jeg den til politi. Anonymkode: c2a0b...e87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå