Sirah Skrevet 29. oktober 2017 #21 Skrevet 29. oktober 2017 Nå skal du vel bare betale for deg selv om mannen TS? I min vennegjeng er det normalt at alle betaler for egen mat og drikke i en sånn setting. Du må ikke velge det dyreste på menyen og du kan velge og drikke vann i stede for brus/vin. Bare det sistnevnte sparer man mye penger på! Jeg var på Egon for litt siden og ble helt satt ut over hva de fikk seg til å ta for en Cola og en kaffe 😱 Velger man en typisk italiensk restaurant f.eks så bruker det å være retter i flere prisklasser. Ellers har du fått mange gode tips ellers i tråden 1
Gjest Ingenting2 Skrevet 29. oktober 2017 #22 Skrevet 29. oktober 2017 Du må si fra at det ikke passer nå, og så heller spare opp til en annen anledning.
Luckiness Skrevet 29. oktober 2017 #23 Skrevet 29. oktober 2017 Kan dere ikke lage mat dagen i forveien slik det bare er å varme om fredag til gjestene kommer? De fleste gryteretter er f.eks. ofte bedre når de er laget dagen før. Er det noe som er best laget samme dagen, så kan jo f.eks. grønnsaker o.l. som må skrelles, skjæres opp osv. ordnes dagen før. Slik det bare er å steke/koke/ovnsbake/slenge i en grateng e.l. på selve dagen. Med dette slipper dere "stress" ved all matlaging samme dagen og dere kan unngå å gå ut å spise dyrere.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #24 Skrevet 29. oktober 2017 Eh. Hallo. Folkens. Det er ikke rart at nordmenn ender opp som ensomme når alle er enige at det ikke er verdt å gå ut om du ikke har råd til et fancy nok sted, eller at man må lage masse styr som erstatning for et billig måltid. Jeg trodde det var verdt å se venna sine, selv om man sitter på cafe og det eneste man "spiser" er en kaffe til 20 kr hver" Når jeg møter venner er det ikke for å komme til oppdekket bord, det er for å ha en fin og morsom stund sammen med andre mennesker jeg verdsetter og liker. Billig utested hadde vært helt ok, når det er sagt så betaler jeg helst min egen mat, men jeg regner med det er normen i vennegjengen at den som inviterer betaler. Noe jeg ser på som en dum praksis, for da ender amn opp med noen som inviterer lite, noen mye og de som inviterer mye føler seg snyltet på, inviterer mindre og vennegjengen ble oppløst Anonymkode: 09a25...372 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #25 Skrevet 29. oktober 2017 Daria skrev (På 29.10.2017 den 10.18): Hvis noen i vennegjengen tar initiativ til at vi skal gå ut og spise sammen er det alltid underforstått og en selvfølge at alle betaler for seg selv. Noe annet ville aldri ramlet meg inn, med mindre det var en helt spesiell anledning. Hvis dette er så nære og gamle venner vet de vel også hva du har vært igjennom det siste året og hvordan ståa er? Send en felles mail med beskjed om hvor dere har bestilt bord, at tid og økonomi gjør at dette måtte bli løsningen denne gangen og at dere heller skal invitere en annen gang, men det er jo uansett hyggelig å treffes siden det er så lenge siden sist. Si det enda tydeligere om nødvendig - ingen vil vel at ens venner skal ruinere seg over det som skal være en hyggelig kveld. Eller så er det jo, som flere har påpekt, mange gode middagsretter som lages nesten ferdig på forhånd og bare varmes, å invitere til middag trenger ikke bety at man må stå på kjøkkenet i timesvis. Til neste gang har du lært å tenke og snakke med mannen først og invitere etterpå... Ekspander Her er det jo snakk om at ts har invitert de andre på middag og da står man selvfølgelig for middagen. Det du snakker om er å avtale og treffes over en middag som er en helt annen ting. Ts, jeg forstår deg veldig godt. Hvis dere er 6 stykk vil dette fort komme opp i 2-3 tusen kroner hvis dere går på en restaurant. Jeg hadde sagt klart i fra til mannen når han snakket om å gå ut å spise at det ikke var aktuelt, hjemme kan du jo diske opp med noe veldig godt langt rimeligere. Som gode hjemmelagde gryter osv. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du gikk med på dette når du egentlig ikke ville og har økonomi til det Det er jo veldig dumt hvis du allerede har sagt dere skal ut å spise, noe du tydeligvis har gjort siden den du snakket med visste det. Men jeg tror jeg hadde snudd meg rundt og omgjort denne invitasjonen til å være hjemme hos dere. Hvorfor er fredag en verre dag å lage mat? Jobb muligens, i motsetning til helgen kanskje? I så fall, hvis dere lager gryte, kan den fint lages på torsdag og varmes opp på fredag. Anonymkode: b0e2c...452
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #26 Skrevet 29. oktober 2017 Sirah skrev (På 29.10.2017 den 12.43): Nå skal du vel bare betale for deg selv om mannen TS? I min vennegjeng er det normalt at alle betaler for egen mat og drikke i en sånn setting. Du må ikke velge det dyreste på menyen og du kan velge og drikke vann i stede for brus/vin. Bare det sistnevnte sparer man mye penger på! Jeg var på Egon for litt siden og ble helt satt ut over hva de fikk seg til å ta for en Cola og en kaffe 😱 Velger man en typisk italiensk restaurant f.eks så bruker det å være retter i flere prisklasser. Ellers har du fått mange gode tips ellers i tråden Ekspander Mener du virkelig at hvis du blir invitert ut på middag, så betaler du den selv? Hvis dette er forventet, så må jeg passe på å takke nei når jeg blir invitert. I min verden betaler de som inviterer. Hvis vennene mine sier, skal vi gå ut og spise sammen til helgen, så regner jeg med at jeg selv skal betale maten. Men inviterer vennene mine meg på middag, så betaler de. Anonymkode: b0e2c...452 3
Sirah Skrevet 29. oktober 2017 #27 Skrevet 29. oktober 2017 AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 13.07): Mener du virkelig at hvis du blir invitert ut på middag, så betaler du den selv? Hvis dette er forventet, så må jeg passe på å takke nei når jeg blir invitert. I min verden betaler de som inviterer. Hvis vennene mine sier, skal vi gå ut og spise sammen til helgen, så regner jeg med at jeg selv skal betale maten. Men inviterer vennene mine meg på middag, så betaler de. Anonymkode: b0e2c...452 Ekspander Ja det mener jeg. Jeg har bodd flere plasser både i Norge og i Utlandet og slik har det vært i alle vennegjengene jeg har hatt. Om den som inviterer betaler blir dette presisert i "invitasjonen", om ikke betaler alle for seg selv. 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #28 Skrevet 29. oktober 2017 Sirah skrev (På 29.10.2017 den 13.11): Ja det mener jeg. Jeg har bodd flere plasser både i Norge og i Utlandet og slik har det vært i alle vennegjengene jeg har hatt. Om den som inviterer betaler blir dette presisert i "invitasjonen", om ikke betaler alle for seg selv. Ekspander Ok, dette var nytt for meg, og slik fungerer det ikke i min verden eller vennegjeng/familie. Anonymkode: b0e2c...452
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #29 Skrevet 29. oktober 2017 AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 13.07): Mener du virkelig at hvis du blir invitert ut på middag, så betaler du den selv? Hvis dette er forventet, så må jeg passe på å takke nei når jeg blir invitert. I min verden betaler de som inviterer. Hvis vennene mine sier, skal vi gå ut og spise sammen til helgen, så regner jeg med at jeg selv skal betale maten. Men inviterer vennene mine meg på middag, så betaler de. Anonymkode: b0e2c...452 Ekspander Nå inviterte ikke Hi folk ut på middag, men til seg selv. Anonymkode: 75bf5...241 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #30 Skrevet 29. oktober 2017 Lag noe enkelt og godt:) Lasagne fks. Kjøp kit fra butikken, så bare krydrer du litt ekstra og lager en helt enkel og god salat. Du holder ikke på en time med det en gang. Maten lager seg selv i ovnen. Anonymkode: 8cd95...f24 1
Kattugla Skrevet 29. oktober 2017 #31 Skrevet 29. oktober 2017 Lag fiskesuppe og server med hjemmebakt brød. Det tar ikke så lang tid og er god "høstmat". Til dessert kan man f.eks lage sjokoladefondant og ha iskrem og jordbær til, veldig enkelt og kan lages god tid i forveien og stå klart i formen. Tar bare 8-10 min i ovnen.
Sirah Skrevet 29. oktober 2017 #32 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 13.31): Ok, dette var nytt for meg, og slik fungerer det ikke i min verden eller vennegjeng/familie. Anonymkode: b0e2c...452 Ekspander Nei folk gjør jo ting på forskjellige måter. I alle de vennekretsene jeg har vært i har det vært en selvfølge at alle betaler for seg selv med mindre noe annet er presisert. Nå snakker jeg altså om å spise ute på restaurant, inviterer man folk hjem til seg på middag tar man så klart ikke 100kr i "inngangspenger" av gjestene Endret 29. oktober 2017 av Sirah
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #33 Skrevet 29. oktober 2017 AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 13.35): Nå inviterte ikke Hi folk ut på middag, men til seg selv. Anonymkode: 75bf5...241 Ekspander Ja, og da blir det vel ekstra spesielt som flere her sier at de andre skal betale for egen mat, hvis vennene først blir invitert hjem på middag for så å bli invitert ut istedet. Anonymkode: b0e2c...452
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #34 Skrevet 29. oktober 2017 Sirah skrev (På 29.10.2017 den 20.46): Nei folk gjør jo ting på forskjellige måter. I alle de vennekretsene jeg har vært i har det vært en selvfølge at alle betaler for seg selv med mindre noe annet er presisert. Nå snakker jeg altså om å spise ute på restaurant, inviterer man folk hjem til seg på middag tar man så klart ikke 100kr i "inngangspenger" av gjestene Ekspander Nei man tar ikke inngangspenger, men du synes fremdeles ikke det blir litt rart hvis ts bare betaler for seg og mannen? Hun har jo først invitert dem hjem til seg, for så å omgjøre det til å spise ute. Anonymkode: b0e2c...452
Sirah Skrevet 29. oktober 2017 #35 Skrevet 29. oktober 2017 AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 20.50): Nei man tar ikke inngangspenger, men du synes fremdeles ikke det blir litt rart hvis ts bare betaler for seg og mannen? Hun har jo først invitert dem hjem til seg, for så å omgjøre det til å spise ute. Anonymkode: b0e2c...452 Ekspander Det er jo nettopp derfor jeg spurte TS om hva som er dynamikken i hennes vennegjeng. Jeg skjønner at TS syntes det blir veldig dyrt om hun skal betale for alle innkludert drikke.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #36 Skrevet 29. oktober 2017 Sirah skrev (På 29.10.2017 den 20.57): Det er jo nettopp derfor jeg spurte TS om hva som er dynamikken i hennes vennegjeng. Jeg skjønner at TS syntes det blir veldig dyrt om hun skal betale for alle innkludert drikke. Ekspander Ja det forstår jeg også. Jeg hadde heller ikke hatt råd til det, og hadde i første omgang ikke omgjort invitasjonen med hatt det hjemme. Anonymkode: b0e2c...452
Sirah Skrevet 29. oktober 2017 #37 Skrevet 29. oktober 2017 AnonymBruker skrev (På 29.10.2017 den 21.00): Ja det forstår jeg også. Jeg hadde heller ikke hatt råd til det, og hadde i første omgang ikke omgjort invitasjonen med hatt det hjemme. Anonymkode: b0e2c...452 Ekspander Nei det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg hadde heller flyttet det til en annen dato. Om noen så hadde foreslått at vi heller kanskje kunne dratt på restaurant så er det jo da litt annerledes. Men som jeg tenker, det må jo kunne gå an å samle gjengen uten å servere en gourmetmiddag som tar halve dagen å lage? Om poenget er å være sammen fordi det er lenge siden sist så er det jo en hel masse retter (som folk har nevnt i tråden) som er smelt sammen på kort tid... Om jeg hadde fått invitasjon til en kamerat som ville gjøre noe hyggelig en ettermiddag så hadde jeg kommet med glede uansett om det ble servert taco eller en treretters lissom. Selv om det så klart er mer stas med sistnevnte så skjønner jeg jo godt at en så stor middag er pes å begynne på klokken 18:00 etter en lang arbeidsuke.
Brisinga Skrevet 29. oktober 2017 #38 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg hadde nok invitert hjem likevel, laget sushi på torsdag, satt det kaldt og brukt det jeg hadde av energi fredag på en kul og classy velkomstdrink...
EvaLena Skrevet 29. oktober 2017 #39 Skrevet 29. oktober 2017 Kyllingsuppe er så lettvint og godt. Kutt grønnsakene dagen i forveien. Skjør opp ferdig grillet kylling også dagen før. Sleng alt av grønnsaker i en stor kjele samtidig og kok det i 30-45 min. Bruk noen terninger med kyllingbuljong. Til slutt slenger du kyllingene oppi. Bare få kjøttet varmt, så er maten ferdig. Kan serveres med nystekte rundstykker og smør. Billig og enklere får det ikke blitt.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #40 Skrevet 29. oktober 2017 Sirah skrev (På 29.10.2017 den 21.05): Nei det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg hadde heller flyttet det til en annen dato. Om noen så hadde foreslått at vi heller kanskje kunne dratt på restaurant så er det jo da litt annerledes. Men som jeg tenker, det må jo kunne gå an å samle gjengen uten å servere en gourmetmiddag som tar halve dagen å lage? Om poenget er å være sammen fordi det er lenge siden sist så er det jo en hel masse retter (som folk har nevnt i tråden) som er smelt sammen på kort tid... Om jeg hadde fått invitasjon til en kamerat som ville gjøre noe hyggelig en ettermiddag så hadde jeg kommet med glede uansett om det ble servert taco eller en treretters lissom. Selv om det så klart er mer stas med sistnevnte så skjønner jeg jo godt at en så stor middag er pes å begynne på klokken 18:00 etter en lang arbeidsuke. Ekspander Helt enig med deg der. Man trenger slett ikke diske opp med gourmetmiddag. Noe langt enklere som gryte, taco er helt innafor. Anonymkode: b0e2c...452 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå