Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Har alltid irritert meg over denne. AB funksjonen her inne er kun en åpen invitasjon til trolling og en kanal til å skrive ting man ellers ikke ville ha skrevet. Det slår ikke feil, flertallet av upassende kommentarer som er skrevet, er skrevet under AB funksjonen. Hvorfor er folk så redde for å ytre seg under et nick som er anonymt for hele verden? Hvorfor skal man være dobbelt anonym? Jeg har god tro på at dersom anonym bruker funksjonen avsluttes ville vi se en endring av negative kommentarer. Jeg tror også vi hadde fått flere gode diskusjoner/tema på et helt annet nivå enn med AB funksjonen. Jeg har hørt ulike forklaringer og begrunnelser på hvorfor vi på død og liv skal ha muligheten til å kunne skrive uten nick. En av grunnene man hører er at "man ikke vil forbinde nicket og kommentarer med ting man har skrevet før - det kan brukes mot en i nåværende diskusjoner. Jeg tenker at ordet er fritt og meningene er like fri. Det er en menneskerett å skrive hva man vil og det er en menneskerett å ombestemme seg. Man kan skrive noe i januar og endre mening i februar. Og det er jo litt av det som er essensen i diskusjon. Man fremlegger synspunkter, hører på synspunkter og kanskje endrer man seg fra den meningen man i utgangspunktet gikk inn i diskusjonen med. Jeg forslår følgende: En prøveperiode på noen måneder hvor muligheten til AB funksjonen taes bort. La oss se hva som skjer med forumet. Forsvinner trollingen, stygge kommentarer og hetsing? Hva skjer? Hvordan påvirker det forumet? La oss ta debatten - Bør Anonym bruker fuksjonen taes bort?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg tenker at det er befriende å være «dobbel» anonym. Fordi jeg skriver på en slik måte at jeg er svært lett gjenkjennelig. Føler jeg sjæl i hvert fall. Å jeg er svært åpen. Da er det jo greit at det er anonymt. Men i forhold til å trolle, er jeg enig med deg. Jeg tenker at for min del er det ok, å være dobbelt anonym fordi jeg aldri villet finne på å trolle. Det er ikke greit. Anonymkode: ab518...c14 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Samme grunn som AB over. Det er ikke behov for å kunne trolle, men fordi jeg er en paranoid person som trenger den tryggheten. Anonymkode: fe759...ef6 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 18 minutter siden, Coolaid skrev: flertallet av upassende kommentarer som er skrevet, er skrevet under AB funksjonen. Flertallet av alle innlegg på forumet er skrevet under AB funksjonen. Antall trolleinnlegg er neppe uproposjonal. Dessuten er definisjonen på trolleinnlegg uklar. Hadde vi tatt bort alt du oppfattet som trolleinnlegg hadde det ikke vært mye aktivitet igjen her inne. Antagelig hadde det vært deg og moderatorene igjen. Men dere får kose dere. Anonymkode: c44e1...0c4 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Takk for at du tar bladet fra munnene og tar opp dette sterkt underkommunisertemaet her på kg. Anonymkode: d39db...ed9 8
Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flertallet av alle innlegg på forumet er skrevet under AB funksjonen. Antall trolleinnlegg er neppe uproposjonal. Dessuten er definisjonen på trolleinnlegg uklar. Hadde vi tatt bort alt du oppfattet som trolleinnlegg hadde det ikke vært mye aktivitet igjen her inne. Antagelig hadde det vært deg og moderatorene igjen. Men dere får kose dere. Anonymkode: c44e1...0c4 Du vet jo ingenting om hva jeg oppfatter som trolle innlegg. I såfall opplys meg.
Gjest Coolaid Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er befriende å være «dobbel» anonym. Fordi jeg skriver på en slik måte at jeg er svært lett gjenkjennelig. Føler jeg sjæl i hvert fall. Å jeg er svært åpen. Da er det jo greit at det er anonymt. Men i forhold til å trolle, er jeg enig med deg. Jeg tenker at for min del er det ok, å være dobbelt anonym fordi jeg aldri villet finne på å trolle. Det er ikke greit. Anonymkode: ab518...c14 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme grunn som AB over. Det er ikke behov for å kunne trolle, men fordi jeg er en paranoid person som trenger den tryggheten. Anonymkode: fe759...ef6 Hvorfor skriver dere ikke under nick på disse kommentarene da? Dere er jo i utgangspunktet 100% anonym allerede.
Horten Market Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er befriende å være «dobbel» anonym. Fordi jeg skriver på en slik måte at jeg er svært lett gjenkjennelig. Føler jeg sjæl i hvert fall. Anonymkode: ab518...c14 Hvordan i alle dager hjelper AB-funksjonen på dette? Du skriver jo like lett gjenkjennelig enten du bruker AB eller eget nick. At du er "dobbelt anonym" er bare en irrasjonell følelse uten noen som helst realitet. Du skjuler bare nicket ditt fra andre debattanter, og det har ingen positiv hensikt overhodet. For den som har behov for å skrive sensitive ting uten at dette forbindes med eget nick, er det bare å opprette en egen bruker for dette. Det er tillatt med flere brukere, visstnok. Bravo til TS som tar opp dette uvesenet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 17 minutter siden, Coolaid skrev: Du vet jo ingenting om hva jeg oppfatter som trolle innlegg. I såfall opplys meg. At du oppretter denne tråden er bevis på hva du oppfatter som trolleinnlegg. Altså mener du at omfanget er så stort at du må opprette en tråd i håp om å få bukt med "problemet". Altså er terskelen for hva du mener er trolleinnlegg rimelig lav. Din største feil er at du tror andre også oppfatter at trolleinnlegg er et problem på KG. Det er det ikke, og du er bare den som roper høyest om noe ingen andre er interessert i. KGs største problem er ikke trolleinnlegg, hets eller upassende kommentarer. Omfanget er ikke større enn at moderatorene har god kontroll på dette. KGs største problem er deltakernes grenseløse kunnskapsløshet, med og uten nick. Så hvis du slå et slag for et bedre forum, bør du heller forslå en kunnskapstest i registreringen av ny bruker. Anonymkode: c44e1...0c4 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 7 minutter siden, Horten Market skrev: Hvordan i alle dager hjelper AB-funksjonen på dette? Du skriver jo like lett gjenkjennelig enten du bruker AB eller eget nick. At du er "dobbelt anonym" er bare en irrasjonell følelse uten noen som helst realitet. Du skjuler bare nicket ditt fra andre debattanter, og det har ingen positiv hensikt overhodet. For den som har behov for å skrive sensitive ting uten at dette forbindes med eget nick, er det bare å opprette en egen bruker for dette. Det er tillatt med flere brukere, visstnok. Bravo til TS som tar opp dette uvesenet. Ja, det hørtes veldig lurt ut!Da hadde folk opprettet ny bruker hele tiden. Ny bruker for å kunne komme med én personlig erfaring til en annen bruker i en tråd om hemorider og en for flatlus, ny bruker for å opprette en tråd som handler om noe personlig, ny bruker fordi en ikke husker passord eller brukernavn lenger i kaoset sitt. Det hadde blitt umulig for moderatorene og hele forumet hadde sikkert krasjet. Dessuten: de kan spore AB innlegg til bruker, så AB får advarsler på nick som alle andre hvis moderator syns de går for langt. Men de hadde ikke klart ha noen kontroll om alle opprettet nye kontoer hele tiden. Mange av de som skriver med nick endrer jo også brukernavn hele tiden og bruker ulike kontoer nå? Det er mye mer kaotiske det enn å bare benytte AB for både brukeren selv og moderatorene. Anonymkode: fe759...ef6 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 33 minutter siden, Horten Market skrev: Bravo til TS som tar opp dette uvesenet. Uvesenet? Det du her sier er egentlig en kritikk mot moderatorene. For du sier at de enten ikke har kapasitet eller evne til å håndtere brudd på forumets regler, og at det er behov for nye regler slik at moderatorene skal klare å oppfylle sin rolle. Anonymkode: c44e1...0c4 2
Horten Market Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det hørtes veldig lurt ut!Da hadde folk opprettet ny bruker hele tiden. Vel, det er slik reglene er i dag. På diskusjon.no har de løst dette på en bedre måte. Der er det bare mulig å bruke AB på et eget underforum. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uvesenet? Det du her sier er egentlig en kritikk mot moderatorene. Nei, det er kritikk mot at AB-funksjonen kan brukes overalt. Endret 29. oktober 2017 av Horten Market 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, Horten Market skrev: Vel, det er slik reglene er i dag. På diskusjon.no har de løst dette på en bedre måte. Der er det bare mulig å bruke AB på et eget underforum. Sånn er det her og. Det er flere underforum der en må skrive under nick som dagbøker, sosial prat etc. Hvorfor er nick så viktig? Hvorfor kunne en ikke like gjerne si: alle burde være AB for det er mest demokratisk. Da stiller alle debatanter helt likt der ingen brukere favoriseres eller mislikes pga nick. Diskusjonsmessig sett er det jo en klar fordel at alle er AB? Anonymkode: fe759...ef6 1
Horten Market Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det her og. Nei, det er motsatt her. Alle forum burde hatt krav om nick, og et eget underforum der man som unntak kunne postet ting som AB. Les linken i innlegget du siterte for debatt om hvorfor det er viktig med nick. Endret 29. oktober 2017 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 4 minutter siden, Horten Market skrev: Nei, det er motsatt her. Alle forum burde hatt krav om nick, og et eget underforum der man som unntak kunne postet ting som AB. Les linken i innlegget du siterte for debatt om hvorfor det er viktig med nick. Nei, det burde de absolutt ikke. Faktisk ser jeg ikke noe behov for nick i det hele tatt på forum for man kunne like gjerne hatt tekstfargeskifte for å klare følge en debatant gjennom en tråd som nick eller ab-kode. Det er mye flere problemer knyttet til nick enn til AB. -det øker gjenkjennelsesfare -folk vil vegre seg for å skrive noe som helst personlig -folk får uønsket oppmerksomhet/henvendelser via PM -folk husker tidligere tråder og legger hverandre for hat eller setter noen på en pidestall og klarer ikke skille "person" og sak Anonymkode: fe759...ef6 17
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, Horten Market skrev: Hvordan i alle dager hjelper AB-funksjonen på dette? Du skriver jo like lett gjenkjennelig enten du bruker AB eller eget nick. At du er "dobbelt anonym" er bare en irrasjonell følelse uten noen som helst realitet. Du skjuler bare nicket ditt fra andre debattanter, og det har ingen positiv hensikt overhodet. For den som har behov for å skrive sensitive ting uten at dette forbindes med eget nick, er det bare å opprette en egen bruker for dette. Det er tillatt med flere brukere, visstnok. Bravo til TS som tar opp dette uvesenet. Alle innleggene samler seg på siden din slik at en kan gå inn der og lese alt og danne seg et bilde av eller gjenkjenne personen, og oppdage mer private deler av livet til denne. Det er av hensyn til personvern. De kunne fjernet den funksjonen som samler opp alle innlegg av en bruker, men det finnes sikkert noen som er ute etter brukere som ville stalket uansett. Anonymkode: c72d1...91a 10
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Dersom Anonym Bruker-funksjonen hadde forsvunnet her, så ville nok en god del brukere ha forsvunnet for godt de også. Da ville Kvinneguiden blitt ett temmelig "dødt" og kjedelig forum... Men det finnes jo mange andre debatt-forum på internett, som ikke har noen slik funksjon. Dere som klager over Anonym Bruker-funksjonen kunne jo forsøke å hoppe over til andre steder. For eksempel diskusjon.no eller VGD. Anonymkode: 6c09b...7f7 6
Skap-plass Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg synes heller vi burde hatt en debatt om hva som er trolletråder og ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 5 hours ago, Skap-plass said: Jeg synes heller vi burde hatt en debatt om hva som er trolletråder og ikke. Ja og hva som er trolling. Noen ganger har jeg følelsen av at noen roper troll for å sjikanere trådstarter eller andre eller fordi de lever i en helt annen verden og ikke vet at enkelte kan ha de slik TS i den lokale tråden beskriver. Anonymkode: 88042...054 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle innleggene samler seg på siden din slik at en kan gå inn der og lese alt og danne seg et bilde av eller gjenkjenne personen, og oppdage mer private deler av livet til denne. Det er av hensyn til personvern. De kunne fjernet den funksjonen som samler opp alle innlegg av en bruker, men det finnes sikkert noen som er ute etter brukere som ville stalket uansett. Anonymkode: c72d1...91a Det hjelper lite, dessverre, ettersom de som ønsker å samle opp informasjon kan finne det via google. Anonymkode: 2de8d...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå