Altan Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 (endret) Akkurat kjøpt ny valp! Sitter å ser igjennom den tåpelige kontrakten oppdretter har prøvd seg på.(som ikke er juridisk bindende) utfra denne oppfører oppdretter som om hun er deleier i valpen vi betalte full pris på! Det står at skal vi selge den, har hun førsterett mot et lavt beløp penger i retur til oss. Vi kan ikke selge uten hennes samtykke. Og om vi behandler hunden dårlig kan hun hente den tilbake. Spessielt NKK oppdrettere er veldig glad i å sette slike krav til kjøpere. Hvis de ønsker å stille sine krav, og forvente at det blir en gyldig kontrakt! Så må de faktisk gå over til en utleie kontrakt. Det er faktisk ikke lov til å sette disse kravene etter Norsk kjøpslov. Et salg er et salg. De eneste som kan gå inn å fjerne et dyr fra et hjem, er mattilsynet. Så nå har jeg 4 hunder. 2 nkk reg. Hunder og 2 ureg. Hunder. Det anbefales høyt og lavt om å handle fra seriøse oppdrettere! Men problemet jeg ser er at det er de såkalt seriøse oppdretterne som er problemet. De tenker mer på sitt renommé og kynisk utnyttelse, en hundens beste! De 2 hundene jeg kjøpte som uregistrert var bedre behandlet og bedre sossialisert en de 2 registrerte. Så da sier jeg til dere alle valpe kjøpere. Ikke la dere lure av kyniske oppdrettere. Og en ting er sikkert. At skal jeg selge hunden min en gang,skal jeg ikke selge den tilbake til en kynisk oppdretter med medlemsskap i nkk. Og - jeg skal ha tilbake langt mer penger opp mot kjøpesummen enn hva oppdretter forlanger i kontrakten her!!!😁😉 Skulle skjemtes disse oppdretterne. En annen oppdretter på min andre hund forlangte å få låne han til avl mot et fastsatt lavt beløp i kontrakten. Og samtidig krevde at vi skulle ta årlig kontakt med oppdretter. Ingenting av dette vil bli etterfulgt med en slik "kontrakt"-holdning! Det er MINE hunder og jeg både eier og bestemmer over dem!😎 Endret 28. oktober 2017 av Altan 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 13 minutes ago, Altan said: Akkurat kjøpt ny valp! Sitter å ser igjennom den tåpelige kontrakten oppdretter har prøvd seg på.(som ikke er juridisk bindende) utfra denne oppfører oppdretter som om hun er deleier i valpen vi betalte full pris på! Det står at skal vi selge den, har hun førsterett mot et lavt beløp penger i retur til oss. Vi kan ikke selge uten hennes samtykke. Og om vi behandler hunden dårlig kan hun hente den tilbake. Spessielt NKK oppdrettere er veldig glad i å sette slike krav til kjøpere. Hvis de ønsker å stille sine krav, og forvente at det blir en gyldig kontrakt! Så må de faktisk gå over til en utleie kontrakt. Det er faktisk ikke lov til å sette disse kravene etter Norsk kjøpslov. Et salg er et salg. De eneste som kan gå inn å fjerne et dyr fra et hjem, er mattilsynet. Så nå har jeg 4 hunder. 2 nkk reg. Hunder og 2 ureg. Hunder. Det anbefales høyt og lavt om å handle fra seriøse oppdrettere! Men problemet jeg ser er at det er de såkalt seriøse oppdretterne som er problemet. De tenker mer på sitt renommé og kynisk utnyttelse, en hundens beste! De 2 hundene jeg kjøpte som uregistrert var bedre behandlet og bedre sossialisert en de 2 registrerte. Så da sier jeg til dere alle valpe kjøpere. Ikke la dere lure av kyniske oppdrettere. Amen! Anonymkode: 6a289...9ed
Sirah Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Derfor skal man aldri skrive under på en kontrakt man ikke er enig i uansett hvor lite juridisk bindende den er. Denne praksisen vil aldri bli forandret med mindre folk faktisk ikke går med på det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Nettop! Man kan ikke sette krav til noe man selger. Om jeg kjøper en bil så kan ikke selger komme å kreve via kontrakt at bilen aldri skal lakkeres i en annen farge Anonymkode: 7190d...38b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 Hvorfor kjøpte du valp fra denne oppdretteren dersom du ikke var enig i kontrakten? Synes det virker litt merkelig jeg, kjøp fra et annet sted da om alt er så galt Anonymkode: 1e987...6ae 9
Altan Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2017 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kjøpte du valp fra denne oppdretteren dersom du ikke var enig i kontrakten? Synes det virker litt merkelig jeg, kjøp fra et annet sted da om alt er så galt Anonymkode: 1e987...6ae Jeg kjøper den valpen jeg liker. Jeg er litt kravstor på utseende og lynne på hunden. Så jeg velger valpen, ikke selger. Jeg ser på det at jeg har reddet 2 hunder fra dårlige oppdrettere. Endret 28. oktober 2017 av Altan
Kontormus Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Urimelig kontrakt eller ikke, det er levende vesener det handler om, ikke bruktbiler. Jeg tenker at oppdretter ble lurt til å selge til noen som ikke oppfylte dennes krav. Og disse står fritt til å selge til hvem de vil. At vedkommende ønsker å kjøpe tilbake hunden syns jeg ikke er så rart, fremfor å la dyrene hun har avlet, og har et forhold til, seile sin egen sjø og i værste fall leve et fryktelig dårlig liv. Vet ikke hvilken rase du har, men blandt katteoppdrettere blir slike kjøpere svartelistet. Jungeltelegrafen er effektiv sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, Altan skrev: Jeg kjøper den valpen jeg liker. Jeg er litt kravstor på utseende og lynne på hunden. Så jeg velger valpen, ikke selger. Jeg ser på det at jeg har reddet 2 hunder fra dårlige oppdrettere. Skjønner det, men fikk inntrykk av at valpen var dårlig sosialisert også så da er kanskje ikke oppdretteren så veldig seriøs? Tror det er ganske vanlig å ha i kontrakten at oppdretter har førsterett til å kjøpe tilbake hunden, men har ikke sett til lave summer (75-80% av salgssum har jeg sett, men da for å dekke inn for ny helseattest, mat og tiden det tar å oppdra en liten valp og selge den på nytt, så betaler man tilbake mellomlegget når valpen har fått ny eier). Jeg kjøper kun fra oppdrettere jeg vil holde kontakten med, spørre om råd, oppdatere med bilder, og om alt uhell skulle være ute og jeg ikke lenger kan ha dyret mitt så føles det veldig bra at jeg kan levere tilbake og få igjen mesteparten av pengene, det er en sikkerhet for meg også tenker jeg. Tror aldri jeg kunne ha kjøpt dyr av noen hvor jeg tenkte at oppdretteren ikke er skikket til å ha dyr altså. Anonymkode: 1e987...6ae 3
Rosalie Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 25 minutter siden, Sirah skrev: Derfor skal man aldri skrive under på en kontrakt man ikke er enig i uansett hvor lite juridisk bindende den er. Denne praksisen vil aldri bli forandret med mindre folk faktisk ikke går med på det. Problemet er at da får man ikke kjøpt hund i den rasen, og i hvert fall ikke fra den oppdretteren. For det kan være en veldig bra oppdrettslinje hos nettopp denne oppdretteren selv om denne bruker kontrakter a la den TS beskriver, og for selskapshunder og brukshunder er det gjerne flere kjøpere enn antall valper på markedet.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er selv sånn litt lett på utkikk etter en hund, men det er jo nesten ikke mulig å finne noe for en som aldri har eid en egen hund før... Så godt som alle jeg kommer over som selger hunder, både oppdrettere og privatpersoner (ser borti fra de suspekte annonsene på finn som dukker opp til standighet), krever enten at man er godt hundevant fra før og har årevis med erfaring eller at man bor landelig til med stor hage, turområder, skog og whatever i umiddelbar nærhet og er lite villige til å selge til folk som bor i en storby. Anonymkode: f6902...5dd
Altan Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2017 6 minutter siden, Kontormus skrev: Urimelig kontrakt eller ikke, det er levende vesener det handler om, ikke bruktbiler. Jeg tenker at oppdretter ble lurt til å selge til noen som ikke oppfylte dennes krav. Og disse står fritt til å selge til hvem de vil. At vedkommende ønsker å kjøpe tilbake hunden syns jeg ikke er så rart, fremfor å la dyrene hun har avlet, og har et forhold til, seile sin egen sjø og i værste fall leve et fryktelig dårlig liv. Vet ikke hvilken rase du har, men blandt katteoppdrettere blir slike kjøpere svartelistet. Jungeltelegrafen er effektiv sånn. La jungeltelegrafen gå iblant kyniske oppdrettere. Men jeg selger ikke noen av mine familie medlemer tilbake til en kynisk oppdretter for at jeg ikke ønsker å følge deres ønsker. Som du sier så er dette levende vesener! Så det betyr ikke at oppdretter har mer rett i sine krav, for at det er de som har avlet de frem!!! Som jeg sa i innledningen, er at der kun er mattilsynet som som kan hente dyrene ved misshandling. Oppdrettere har lov å melde ifra til mattilsynet på lik linje som alle andre! Jeg har enda ikke møtt en NKK oppdretter som genuint bryr seg om dyret mer en penger!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 35 minutes ago, Rosalie said: Problemet er at da får man ikke kjøpt hund i den rasen, og i hvert fall ikke fra den oppdretteren. For det kan være en veldig bra oppdrettslinje hos nettopp denne oppdretteren selv om denne bruker kontrakter a la den TS beskriver, og for selskapshunder og brukshunder er det gjerne flere kjøpere enn antall valper på markedet. Og akkurat derfor vil oppdretter ha "kontroll" over hunden - feks at den bare blir omplassert og ikke får vite hvor hunden havner. Anonymkode: 0a5f0...ef8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #13 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, Altan skrev: Akkurat kjøpt ny valp! Sitter å ser igjennom den tåpelige kontrakten oppdretter har prøvd seg på.(som ikke er juridisk bindende) utfra denne oppfører oppdretter som om hun er deleier i valpen vi betalte full pris på! Det står at skal vi selge den, har hun førsterett mot et lavt beløp penger i retur til oss. Vi kan ikke selge uten hennes samtykke. Og om vi behandler hunden dårlig kan hun hente den tilbake. Spessielt NKK oppdrettere er veldig glad i å sette slike krav til kjøpere. Hvis de ønsker å stille sine krav, og forvente at det blir en gyldig kontrakt! Så må de faktisk gå over til en utleie kontrakt. Det er faktisk ikke lov til å sette disse kravene etter Norsk kjøpslov. Et salg er et salg. De eneste som kan gå inn å fjerne et dyr fra et hjem, er mattilsynet. Så nå har jeg 4 hunder. 2 nkk reg. Hunder og 2 ureg. Hunder. Det anbefales høyt og lavt om å handle fra seriøse oppdrettere! Men problemet jeg ser er at det er de såkalt seriøse oppdretterne som er problemet. De tenker mer på sitt renommé og kynisk utnyttelse, en hundens beste! De 2 hundene jeg kjøpte som uregistrert var bedre behandlet og bedre sossialisert en de 2 registrerte. Så da sier jeg til dere alle valpe kjøpere. Ikke la dere lure av kyniske oppdrettere. Og en ting er sikkert. At skal jeg selge hunden min en gang,skal jeg ikke selge den tilbake til en kynisk oppdretter med medlemsskap i nkk. Og - jeg skal ha tilbake langt mer penger opp mot kjøpesummen enn hva oppdretter forlanger i kontrakten her!!!😁😉 Skulle skjemtes disse oppdretterne. En annen oppdretter på min andre hund forlangte å få låne han til avl mot et fastsatt lavt beløp i kontrakten. Og samtidig krevde at vi skulle ta årlig kontakt med oppdretter. Ingenting av dette vil bli etterfulgt med en slik "kontrakt"-holdning! Det er MINE hunder og jeg både eier og bestemmer over dem!😎 Du, en hver kontrakt du signerer på er en privatrettslig avtale mellom deg og den andre parten. Når du har signert har du godtatt, og bør holde deg for god til å klage. Vanligvis leser en igjennom det en skal signere på, før ,an signerer og tar opp det man er uenig i før signering. Nå har du ikke noe som helst å fare med, du har inngått en juridisk bindende avtale. Se på avtaleloven. Jeg regner med at du er tilregnelig og myndig. Anonymkode: 787d8...1f9
Kontormus Skrevet 28. oktober 2017 #14 Skrevet 28. oktober 2017 (endret) 37 minutter siden, Altan skrev: La jungeltelegrafen gå iblant kyniske oppdrettere. Men jeg selger ikke noen av mine familie medlemer tilbake til en kynisk oppdretter for at jeg ikke ønsker å følge deres ønsker. Som du sier så er dette levende vesener! Så det betyr ikke at oppdretter har mer rett i sine krav, for at det er de som har avlet de frem!!! Som jeg sa i innledningen, er at der kun er mattilsynet som som kan hente dyrene ved misshandling. Oppdrettere har lov å melde ifra til mattilsynet på lik linje som alle andre! Jeg har enda ikke møtt en NKK oppdretter som genuint bryr seg om dyret mer en penger! Det du beskriver er ikke seriøse oppdrettere. Dette er hobbyen deres, og lidenskap. De små valpene var deres, før de fikk nye hjem. Det er normalt å ønske dem en fin fremtid. Det er normalt at de ønsker å vite hva som skjer med dem, og det har ikke noe med penger og gjøre. Javel, det blir et familiemedlem for deg, som du blir glad i. Men du har ingenting å tape på å ha et godt forhold til oppdretter, og slik jeg har forstått det syns de fleste kjøpere at det er betryggende at oppdretter er tilgjengelig også i fremtiden. Hva hvis noe skulle skje, hadde du foretrukket å levere den på FOD eller noe, fremfor å la oppdretter løse problemet? Det er nemlig også vanlig, at oppdrettere føler ansvar for sine avkom så lenge de lever. Endret 28. oktober 2017 av Kontormus 2
Altan Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter #15 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du, en hver kontrakt du signerer på er en privatrettslig avtale mellom deg og den andre parten. Når du har signert har du godtatt, og bør holde deg for god til å klage. Vanligvis leser en igjennom det en skal signere på, før ,an signerer og tar opp det man er uenig i før signering. Nå har du ikke noe som helst å fare med, du har inngått en juridisk bindende avtale. Se på avtaleloven. Jeg regner med at du er tilregnelig og myndig. Anonymkode: 787d8...1f9 Nei. Det er bevist i Høyesterett at norsk kjøpslov overgår en slik avtale. Men har det stått leieavtale har det stilt seg annerledes 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå