Gå til innhold

Vaskebjørn som kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja, noen dyr har jo mer "ville" instinkter enn andre. Merket veldig forskjell på å ha en undulat og flere. De ble fort mye mer "ville" i gemyttet når de var flere. Når vi bare hadde en var den mer som et kjæledyr.

Hvordan funker det med veterinærbesøk og slikt? Det er vel ikke lov å ha rev i Norge?

Anonymkode: ebf95...ae7

Har aldri hatt den til veterinær, da formen har vært prikkfri på den.

Er det ikke lov i Norge??

Anonymkode: 90b22...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet faktisk ikke...tipper en vaskebjørn har mer grave og gnagerinstinkter enn en rev... Reven her kan også herje og rote, men roer seg når den får mat. Lange turer i skogen og fjellet hjelper nok også på. Det er viktig å få frem at det er ikke jeg som går tur med reven, men reven som går tur med meg:fnise:. Bruker 15 meter sporline på den så den kan rase rundt fritt.

Så bra at du får det til :)

Skrevet
Akkurat nå, Newroz skrev:

Så bra at du får det til :)

Joda, dyret virker svært fornøyd så langt:-)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt den til veterinær, da formen har vært prikkfri på den.

Er det ikke lov i Norge??

https://www.ung.no/oss/lovogrett/193596.html

Er visst ikke noen som vet helt sikkert. Trodde ikke det var lov.

Har du ikke sjekket den for sykdommer og slikt?
Bør vel ha veterinærtilsyn på lik linje som en hund ellers også?

• Liker 2
Skrevet

https://www.ung.no/oss/lovogrett/193596.html

Er visst ikke noen som vet helt sikkert. Trodde ikke det var lov.

Har du ikke sjekket den for sykdommer og slikt?
Bør vel ha veterinærtilsyn på lik linje som en hund ellers også?

Vet ikke om den er mottakelig for dyresykdommer eller lignende. Skabb er jo en kjent sak, men da må den smittes.

Meget fin pels på dette, tykk og fin:-). Kan sjekke litt rundt dette, men er vel ikke noen revesider eller reveklubber å finne på nettet:fnise:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om den er mottakelig for dyresykdommer eller lignende. Skabb er jo en kjent sak, men da må den smittes.

Meget fin pels på dette, tykk og fin:-). Kan sjekke litt rundt dette, men er vel ikke noen revesider eller reveklubber å finne på nettet:fnise:

Mente selvfølgelig HUNDEsykdommer:)

Skrevet

Sikkert veldig lurt å ta vaksiner som man gjør på hunder, men utover det så trenger man ikke å dra til veterinæren hvis han ikke er syk? Jeg har hund, og han har fått sine vaksiner, men har ikke hatt han til veterinæren noen gang etter det. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

24 minutter siden, Newroz skrev:

Sikkert veldig lurt å ta vaksiner som man gjør på hunder, men utover det så trenger man ikke å dra til veterinæren hvis han ikke er syk? Jeg har hund, og han har fått sine vaksiner, men har ikke hatt han til veterinæren noen gang etter det. 

Er jo vanlig å ha en årlig helsesjekk for å se på tenner, øyne, ører og slikt. Hunder er byttedyr og vil derfor skjule sykdom godt, vil tro det gjelder rever i enda større grad. Den kan iallefall få skabb, lus, lopper, rabies og slike ting. Sikkert kennelhoste og slikt og hvis den hilser på hunder :P 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo vanlig å ha en årlig helsesjekk for å se på tenner, øyne, ører og slikt. Hunder er byttedyr og vil derfor skjule sykdom godt, vil tro det gjelder rever i enda større grad. Den kan iallefall få skabb, lus, lopper, rabies og slike ting. Sikkert kennelhoste og slikt og hvis den hilser på hunder :P 

Men er en tam rev mer disponert for skabb enn en hund? Spør fordi jeg ikke vet, og ikke forstår hvorfor i så fall :P

Endret av Newroz
Skrevet
3 minutes ago, Newroz said:

Men er en tam rev mer disponert for skabb enn en hund? Spør fordi jeg ikke vet, og ikke forstår hvorfor i så fall :P

Nei det er den ikke. Årlig helsesjekk med vaksiner er ikke noe som et dyr automatisk trenger. Dyr som får skikkelig mat og lever under gode kår får som regel ikke sykdom. Det finnes ingen grunn til at reven din skulle få reveskabb eller noen som helst slags sykdom som den må gå årlig og "sjekke seg" for, dette er det dyrlegen som tjener på, ikke vi.

Alle disse vaksinene gjør bare dyrene sykere, det kan man se på hvordan helsa har dalt på hunder og katter siden man begynte med det (dårlig tørrfor og dårlig avl spiller selvsagt også inn). Jeg har to grunnvaksinerte dyr (fra dyrebeskyttelsen) og tre som har vokst opp her og ikke har fått noen vaksiner i det hele tatt. Ingen av dem kommer til å få en vaksine mer i sitt liv med mindre det kreves pga kennelopphold eller utenlandsreise. De friskeste dyra mine er selvsagt de tre som er helt uvaksinerte. Kennelhoste har vi bare sett èn gang her i huset og det var hos min forrige hund som var vaksinert mot det.

Anonymkode: 23944...c2a

• Liker 1
Skrevet
54 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvordan funker det med veterinærbesøk og slikt? Det er vel ikke lov å ha rev i Norge?

Neida, ingen som har pelsfarmer i Norge...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er den ikke. Årlig helsesjekk med vaksiner er ikke noe som et dyr automatisk trenger. Dyr som får skikkelig mat og lever under gode kår får som regel ikke sykdom. Det finnes ingen grunn til at reven din skulle få reveskabb eller noen som helst slags sykdom som den må gå årlig og "sjekke seg" for, dette er det dyrlegen som tjener på, ikke vi.

Alle disse vaksinene gjør bare dyrene sykere, det kan man se på hvordan helsa har dalt på hunder og katter siden man begynte med det (dårlig tørrfor og dårlig avl spiller selvsagt også inn). Jeg har to grunnvaksinerte dyr (fra dyrebeskyttelsen) og tre som har vokst opp her og ikke har fått noen vaksiner i det hele tatt. Ingen av dem kommer til å få en vaksine mer i sitt liv med mindre det kreves pga kennelopphold eller utenlandsreise. De friskeste dyra mine er selvsagt de tre som er helt uvaksinerte. Kennelhoste har vi bare sett èn gang her i huset og det var hos min forrige hund som var vaksinert mot det.

Takk for svar :)

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare svada så folk vet det. Akkurat som de som er imot vaksiner til mennesker.

• Liker 6
Skrevet

Har googlet og konkludert med at reven ikke blir å ta til noe veterinær før den feiler noe. Siden den er i fin form og har vært det siden den kom i hus, satser jeg på at det fortsetter slik. Den har også kontakt med andre dyr som nabohunden og noen gårdsdyr, dette også siden den kom.

Har gått fint hittil og håper det fortsatt blir slik:-)

• Liker 2
Skrevet

Det er ulovlig i Norge

Anonymkode: f5d78...efe

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig i Norge

Anonymkode: f5d78...efe

Link?

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke finne deg en grevlingunge istedet og gjøre den tam? 

Nei, ville dyr er ikke ment å ha til kjæledyr. De skal få leve fritt og vilt.

skaff deg hund eller katt, eller en papegøye 

Skrevet
På 28.10.2017 den 23.30, Newroz skrev:

I det siste har jeg sett fler og fler, i utlandet riktignok, som har en vaskebjørn som kjæledyr. Vaskebjørner er i utgangspunktet ville dyr, og jeg vet lite om hvordan de lever som kjæledyr og om de også blir avlet på som kjæledyr. 

Så feks denne instagramkontoen: https://www.instagram.com/rocketdaraccoon/ Her lever en vaskebjørn sammen med en hund og en katt, og de går bra overens. Ser ut som bjørnen har det fint, men har den egentlig det? 

Noen som har noen meninger og kunnskap om det å ha en vaskebjørn som kjæledyr? 

PS: jeg har IKKE tenkt til å gå til anskaffelse av en vaskebjørn altså. Jeg er bare nysgjerrig på om vaskebjørnene har det greit som kjæledyr, eller om dette er en trend som strengt talt burde vært avskaffet fortere som fy. 

Vaskebjørner er ikke tillatt å ha i Norge. For noen år siden var det noen som slapp ut vaskebjørn i naturen i Norge noe som avstedkom en voldsom jakt. Vaskebjørn gjør enorm skade i Norsk natur og skal ikke innenfor landets grenser. 

Dette blir som slangene på Gran Canaria som noen slapp løs i naturen og der myndighetene årlig fanger nærmere tusen slanger uten å klare å minske bestanden og skadene slangene påfører naturen og dyrene. Særlig de små fredede øglene. 

https://www.abcnyheter.no/reise/2014/09/20/208280/kryr-av-slanger-i-ferieparadis

Anonymkode: 6f40e...e27

• Liker 1
Skrevet

Tror mange dyr som vaskebjørn og rev kan ha det helt perfekt som kjæledyr, men da må de aktiveres på linje med en hyper gjeterhund og få være mye ute. Både rever og vaskebjørner er sånne dyr som gjerne går nær mennesker og roter i søppel, blir påkjørt og får sykdommer som skabb.. tror nok et godt hjem med mennesker er bedre enn det.

Anonymkode: 12915...e32

Skrevet
On 10/29/2017 at 12:45 AM, AnonymBruker said:

Det krever nok mer enn 30 år å få tamme vaskebjørner på lik linje som hunder. Bare se all bur reven som blir brukt til pels, de avles på så aggressiviteten skal roes, men instinktet sitter utrolig dypt

Anonymkode: 39052...23c

Selvsagt er de aggressive når de er i 1 kvadratmeters but. Ingen avl kan ta den type frustrasjon ut av et dyr. Selv ikke den mest slappe hunderase hadde taklet å være i et lite bur dag ut og dag inn med ingen mulighet til å være sosial eller ha noe å gjøre på

Anonymkode: e280b...56d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...