Gå til innhold

Vaskebjørn som kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg sett fler og fler, i utlandet riktignok, som har en vaskebjørn som kjæledyr. Vaskebjørner er i utgangspunktet ville dyr, og jeg vet lite om hvordan de lever som kjæledyr og om de også blir avlet på som kjæledyr. 

Så feks denne instagramkontoen: https://www.instagram.com/rocketdaraccoon/ Her lever en vaskebjørn sammen med en hund og en katt, og de går bra overens. Ser ut som bjørnen har det fint, men har den egentlig det? 

Noen som har noen meninger og kunnskap om det å ha en vaskebjørn som kjæledyr? 

PS: jeg har IKKE tenkt til å gå til anskaffelse av en vaskebjørn altså. Jeg er bare nysgjerrig på om vaskebjørnene har det greit som kjæledyr, eller om dette er en trend som strengt talt burde vært avskaffet fortere som fy. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge er det ikke lov, enkelt å greit. Å man klarer heller ikke å gi en vaskebjørn det den trenger av stimuli. Folk har fått ramponert husene sine på grunn av dem. De gnager gjennom alt og kan finne på å prøve å lage tunneler i veggene dine.

Anonymkode: 39052...23c

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ikke lov, enkelt å greit. Å man klarer heller ikke å gi en vaskebjørn det den trenger av stimuli. Folk har fått ramponert husene sine på grunn av dem. De gnager gjennom alt og kan finne på å prøve å lage tunneler i veggene dine.

Kan se for meg at de krever enormt med aktivitet. I den linken som jeg hadde i HI ser det ut som de forsøker å aktivere bjørnen mest mulig, men spørs om det er nok. Og det krever ganske mye av deg som eier. Litt som å ha en rev som kjæledyr? 

Skrevet

Merker jeg blir veldig skeptisk til kontoer som dette. De er så himla søte, men så får jeg alltid en bismak i munnen. For er dette egentlig bare til glede for oss som ser på, og til pine for dyret? 

Skrevet

åh herlighet så sinnsykt skjønn den var <3 
men det du spør om aner jeg ikke noe om

Anonymkode: ebf95...ae7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

åh herlighet så sinnsykt skjønn den var <3 
men det du spør om aner jeg ikke noe om

Jeg vet! De er helt vilt søte!! Men så vet jeg ikke om dette er bra, og da blir gleden litt todelt? Jeg vil jo ikke støtte dyremishandling om det er det det er å ha en vaskebjørn som kjæledyr.... 

Skrevet

En vaskebjørn krever utrolig store mengder med aktivisering i form av mulighet til å grave og gnage. Med mindre man har en hinsides stor hage med div terreng, hvor man kan grave ned solid netting den ikke kan tygge over og sørge for at den ikke klarer å klatre over så er det dødfødt. 

Har sett flere tilfeller bare ved vanlige kjæledyr at eier ikke klarer å aktivisere. De færreste klarer å ha rev som kjæledyr, man leser bare om de få som klarer det, å hvem veit hvor godt man skal stole på det de sier?

et vilt dyr vil alltid være et ville dyr. Det har tatt mange herrens år å temme de dyrene vi har i dag. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En vaskebjørn krever utrolig store mengder med aktivisering i form av mulighet til å grave og gnage. Med mindre man har en hinsides stor hage med div terreng, hvor man kan grave ned solid netting den ikke kan tygge over og sørge for at den ikke klarer å klatre over så er det dødfødt. 

Har sett flere tilfeller bare ved vanlige kjæledyr at eier ikke klarer å aktivisere. De færreste klarer å ha rev som kjæledyr, man leser bare om de få som klarer det, å hvem veit hvor godt man skal stole på det de sier?

et vilt dyr vil alltid være et ville dyr. Det har tatt mange herrens år å temme de dyrene vi har i dag. 

Ja, det ser ut som de trenger ganske mye aktivserivg - mer enn en vanlig person kan gi dem i hvert fall. Vanlige folk er på jobb også... Lurer veldig på hvordan de blir anskaffet? Om det er salg og kjøp, eller om slike som den i HI feks blir funnet forlatt og tatt vare på? 

Skrevet

De egner seg ikke spesielt godt som kjæledyr. 

Bor i Amerika og her er det en viss rabiesfare, og de kan være hissige. Men de er veldig søte der de tasser rundt da. 

Anonymkode: d545d...7ad

Skrevet
18 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg vet! De er helt vilt søte!! Men så vet jeg ikke om dette er bra, og da blir gleden litt todelt? Jeg vil jo ikke støtte dyremishandling om det er det det er å ha en vaskebjørn som kjæledyr.... 

Det er jeg helt enig i. Men slik tenker jeg om alle som har en undulat alene i et lite bur også f. eks.
Får google vaskebjørner i det fri for å veie opp på samvittigheten. hehe.

Skrevet
45 minutter siden, Newroz skrev:

Ja, det ser ut som de trenger ganske mye aktivserivg - mer enn en vanlig person kan gi dem i hvert fall. Vanlige folk er på jobb også... Lurer veldig på hvordan de blir anskaffet? Om det er salg og kjøp, eller om slike som den i HI feks blir funnet forlatt og tatt vare på? 

Noen steder er det faktisk lov å eie dem som kjæledyr, så om de er anskaffet på lovlig vis eller ikke kan være vanskelig å bevise. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt enig i. Men slik tenker jeg om alle som har en undulat alene i et lite bur også f. eks.
Får google vaskebjørner i det fri for å veie opp på samvittigheten. hehe.

Ja, men ser for meg at en vaskebjørn fra det fri, som er nettopp kommer fra det fri, vil være ha det enda verre enn en undulat. Blir litt som jeg skulle tatt inn en grevling? Nærmeste dyret jeg tenker ligner litt i fargene i hvert fall :P Samtidig så er det kanskje noen dyr som kan tas direkte fra det fri, og trives som kjæledyr? Hm... Det ser jo ut som den har det fint i hvert fall :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen steder er det faktisk lov å eie dem som kjæledyr, så om de er anskaffet på lovlig vis eller ikke kan være vanskelig å bevise. 

Hm... Lurer på om dette kommer til å bli avlet på vaskebjørner fremover, og at vi om sånn 30 år vil ha vaskebjørner som vi har hunder? 

Skrevet
Akkurat nå, Newroz skrev:

Hm... Lurer på om dette kommer til å bli avlet på vaskebjørner fremover, og at vi om sånn 30 år vil ha vaskebjørner som vi har hunder? 

Det krever nok mer enn 30 år å få tamme vaskebjørner på lik linje som hunder. Bare se all bur reven som blir brukt til pels, de avles på så aggressiviteten skal roes, men instinktet sitter utrolig dypt

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke med vaskebjørner... Selv har jeg en rødrev til "kjæledyr". Fant den som valp i skogen og tok den med meg hjem. Har vært her i 3 år nå. Den er akkurat som en hund, bare mer vilter av seg. Full fart når våken og sover som en stein når det er tid for det.

Går fint i bånd men vimser fælt frem og tilbake. Hadde jeg hatt 10 kr for hver gang noen sier "er det en rev du har der" hadde jeg vært millionær:fnise:

Anonymkode: 90b22...11a

• Liker 4
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med vaskebjørner... Selv har jeg en rødrev til "kjæledyr". Fant den som valp i skogen og tok den med meg hjem. Har vært her i 3 år nå. Den er akkurat som en hund, bare mer vilter av seg. Full fart når våken og sover som en stein når det er tid for det.

Går fint i bånd men vimser fælt frem og tilbake. Hadde jeg hatt 10 kr for hver gang noen sier "er det en rev du har der" hadde jeg vært millionær:fnise:

Oi! Har du seriøst en rev til kjæledyr? :laugh: Hvordan er det? 

Og hvor mye krever det? Og føler du at du kan gi den det den trenger? 

Endret av Newroz
Skrevet

Oi! Har du seriøst en rev til kjæledyr? :D Hvordan er det? 

Er veldig kjekt:-). Det er som å ha en hund (har hatt flere hunder før) men er en del villere. Når hun er våken er det full fart rundt ute og inne hele tiden. Er også veldig kosete og ligger i sofaen og sover foran vedovnen. Lukter bra rev av og til, så dette må man bare tåle:fnise:.

Men er tam som en hund, er ute i hagen alene og kommer når den blir ropt på;.)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig kjekt:-). Det er som å ha en hund (har hatt flere hunder før) men er en del villere. Når hun er våken er det full fart rundt ute og inne hele tiden. Er også veldig kosete og ligger i sofaen og sover foran vedovnen. Lukter bra rev av og til, så dette må man bare tåle:fnise:.

Hvis det går an å ha rev uten at det er dyreplageri, så går det kanskje an å ha vaskebjørn som kjæledyr også uten at det går utover dyret? Hva er dine tanker om dette, ettersom du har et vilt dyr hjemme? Veldig interessant å høre om :)

Skrevet

Hvis det går an å ha rev uten at det er dyreplageri, så går det kanskje an å ha vaskebjørn som kjæledyr også uten at det går utover dyret? Hva er dine tanker om dette, ettersom du har et vilt dyr hjemme? Veldig interessant å høre om :)

Vet faktisk ikke...tipper en vaskebjørn har mer grave og gnagerinstinkter enn en rev... Reven her kan også herje og rote, men roer seg når den får mat. Lange turer i skogen og fjellet hjelper nok også på. Det er viktig å få frem at det er ikke jeg som går tur med reven, men reven som går tur med meg:fnise:. Bruker 15 meter sporline på den så den kan rase rundt fritt.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Newroz skrev:

Ja, men ser for meg at en vaskebjørn fra det fri, som er nettopp kommer fra det fri, vil være ha det enda verre enn en undulat. Blir litt som jeg skulle tatt inn en grevling? Nærmeste dyret jeg tenker ligner litt i fargene i hvert fall :P Samtidig så er det kanskje noen dyr som kan tas direkte fra det fri, og trives som kjæledyr? Hm... Det ser jo ut som den har det fint i hvert fall :)

Nja, noen dyr har jo mer "ville" instinkter enn andre. Merket veldig forskjell på å ha en undulat og flere. De ble fort mye mer "ville" i gemyttet når de var flere. Når vi bare hadde en var den mer som et kjæledyr.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan funker det med veterinærbesøk og slikt? Det er vel ikke lov å ha rev i Norge?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...